• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen kupuje bunkierkę. Będzie obsługiwała porty Trójmiasta

Robert Kiewlicz
18 czerwca 2024, godz. 09:45 
Opinie (57)
Wraz z uruchomieniem terminala na Martwej Wiśle Orlen planuje wprowadzenie do eksploatacji bunkierki obsługującej porty Trójmiasta. Wraz z uruchomieniem terminala na Martwej Wiśle Orlen planuje wprowadzenie do eksploatacji bunkierki obsługującej porty Trójmiasta.

Terminal na Martwej Wiśle wzmocni możliwości logistyczne gdańskiej rafinerii, umożliwiając przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie. Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r. Inwestycja zarówno zwiększy możliwości dostaw biokomponentów, jak i usprawni logistykę transportową pomiędzy rafinerią a tankowcami. Wraz z uruchomieniem terminala koncern planuje wprowadzenie do eksploatacji bunkierki (niewielki zbiornikowiec zaopatrująca statki w paliwo) obsługującej porty Trójmiasta w zakresie dostaw paliw konwencjonalnych i biopaliw.



Unimot będzie bunkrował statki w portach Gdańsk i Gdynia Unimot będzie bunkrował statki w portach Gdańsk i Gdynia

Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowegoMapka do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z 4 ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. m.in.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku. Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln t produktów rocznie.



Nowe nabrzeże przeładunkowe do obsługi jednostek morskich



Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

 Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln t produktów rocznie.  Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln t produktów rocznie.

Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI (lider konsorcjum) oraz Biproraf sp. z o.o., BPBM "PROJMORS" Sp. z o.o. i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH. Generalny wykonawca działa w tzw. formule "pod klucz". Budżet projektu morskiego terminala to ponad 0,5 mld zł.



Orlen będzie bunkrował statki w trójmiejskich portach



Wprowadzone zmiany w regulacjach EU wynikające z pakietu FIT for 55 wskazują, że niezbędne będą kolejne inwestycje związane z dostępnością "zielonych" alternatyw dla konwencjonalnych paliw bunkrowych. Orlen jako pierwszy na polskim rynku wprowadził dostawy skroplonego gazu ziemnego (LNG) do napędu statków. Od ponad 20 lat Grupa Orlen dostarcza paliwa żeglugowe do wszystkich polskich portów morskich. Portfolio produktów rafineryjnych obejmuje szeroki zakres paliw gwarantujących najwyższą jakość oraz pełną zgodność z przepisami. W ofercie ORLEN już teraz znajdują się m.in. paliwa konwencjonalne MGO (DMA 0,1 proc. S) i ULSFO (RMD80 0,1 proc. S) oraz LNG, a w niedalekiej przyszłości także "zielone" paliwa alternatywne.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (57)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane