• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostra rywalizacja o zbożowy terminal w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
7 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (65)
Obecnie na terenie terminalu pracuje gdańska spółka Mondry, która została tzw. dzierżawcą tymczasowym. Obecnie na terenie terminalu pracuje gdańska spółka Mondry, która została tzw. dzierżawcą tymczasowym.

Jak się dowiedzieliśmy, otwarcie ofert ostatecznych na dzierżawę Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia planowane jest na 20 września tego roku. A w przestrzeni - pewnie nie tylko medialnej - trwa gorąca rywalizacja. Kąsek jest łakomy, bo w skład majątku wchodzi świeżo remontowane nabrzeże, a i przeładunki zboża w najbliższych latach zapowiadają się obiecująco.



Przypomnijmy, że w kwietniu 2022 r. poinformowano, że dotychczasowy dzierżawca Bałtyckiego Terminalu Zbożowego (od 2005 r. Konsorcjum Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM i Cefetra B.V. z Rotterdamu) rozwiązał umowę z Portem Gdynia z powodu remontu nabrzeża Indyjskiego. Od 1 lipca ub. roku spółka Mondry z Gdańska została tzw. dzierżawcą tymczasowym. Firma ta kontynuuje przeładunki zboża, realizuje je podczas przebudowy nabrzeża.


To było jednak rozwiązanie tymczasowe. Dlatego w październiku ub. roku ogłoszono przetarg na dzierżawę do 2053 r. Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia. Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy nabrzeżu IndyjskimMapkanabrzeżu NorweskimMapka oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. Wstępnie oferty można było składać do 1 grudnia 2022 r, ale termin przesunięto do 31 stycznia tego roku. Wówczas wpłynęły wstępne oferty od czterech konsorcjów. Procedurę jednak przedłużono. Teraz otwarcie ofert ostatecznych planowane jest na 20 września 2023 r.

- Na wniosek dwóch oferentów Komisja Przetargowa dokonała przesunięcia terminu składania ofert, uznając, że dodatkowy czas na przygotowanie ofert ostatecznych może przyczynić się do podniesienia poziomu konkurencyjności ofert - powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Wstępne oferty złożył m.in. obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych. Zainteresowanie zgłosił także OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni. Wśród oferentów jest też Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi TapiniRibera. Przeładowywaniem zboża w Gdyni jest też zainteresowane konsorcjum złożone z gdyńskich firm Speed, AstarNTA oraz Tridente z Warszawy.


Kąsek okazał się łakomy do tego stopnia, że oferenci nawet nie kryją, że toczy się między nimi gorąca rywalizacja. W mediach w ostatnim czasie pojawiło się sporo publikacji, w tym także sponsorowanych na temat przyszłości gdyńskiego terminalu.

Koncerny globalne - Copenhagen MerchantsViterra - powiązane z jednym z oferentów w publikacjach sponsorowanych ogłaszają wręcz, że "z ogromnym niepokojem patrzą na sytuację w Porcie Gdynia".

- Nadwyżka zboża w Polsce rośnie, a przetarg na dzierżawę kluczowego terminala zbożowego wciąż pozostaje bez rozstrzygnięcia po kolejnym opóźnieniu terminu przetargu. Niedostosowanie infrastruktury do obsługi i przechowywania dużych ilości zbóż w celach eksportowych połączone ze skumulowaniem sprzedaży pod koniec sezonu sprawia, że obecna przepustowość portów nie jest wystarczająca, aby sprostać wyzwaniu wyeksportowania nadwyżki zboża w regionie - czytamy w publikacji, która pojawiła się w mediach.
Z kolei inni oferenci - ci reprezentujący operatorów logistycznych - głośno mówią, że obawiają się, iż firmy handlowe, będące w gronie chętnych na dzierżawę, zaburzą konkurencję w portach. Jak poinformował Puls Biznesu, ich przedstawiciele nieoficjalnie twierdzą, że "mając własny terminal, firmy handlowe mogą np. wstrzymywać chwilowo skup czy wysyłkę produktów, wpływając nie tylko na łańcuchy dostaw, ale także na ceny. Uważają, że dzierżawcami terminali powinni być operatorzy logistyczni współpracujący z różnymi klientami".

Operatorem logistycznym w tym gronie jest OT Port Gdynia (OT Logistics) , czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni oraz konsorcjum złożone z gdyńskich firm Speed, Astar i NTA oraz Tridente z Warszawy.


Co na to Port Gdynia? Kiedy można spodziewać się ostatecznego wyboru, po otwarciu ofert?

- Sam przedmiot postępowania z uwagi na wieloaspektowość kryteriów oceny oraz liczbę pytań zadanych przez oferentów wskazuje, że jest to materia wymagająca czasu, który jednak warto poświęcić, mając na uwadze 30-letnią perspektywę współpracy z przyszłym dzierżawcą. Otwarcie ofert ostatecznych planowane jest na 20 września 2023 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia cieszy się z dużego zainteresowania przetargiem, jednocześnie podchodząc ze spokojem do pojawiających się - również na portalu Trójmiasto.pl - publikacji w formie ogłoszeń płatnych - powiedział Aleksander Wicka.
Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże

Przypomnijmy, że część infrastruktury Terminalu Zbożowego właśnie przechodzi gruntowną przebudowę. Nabrzeża Indyjskie na długości ok. 540 m jest poszerzane o 6 m. Obszar objęty inwestycją zostanie pogłębiony do rzędnej -15,5 m, tak aby umożliwić dostęp do nabrzeża większym masowcom. Przebudowa obejmuje wykonanie układu kolejowo-drogowego, instalacji technologicznych, nowych elementów wyposażenia nabrzeża, konstrukcji oczepu żelbetowego oraz tzw. kosza przyjęciowego. Istniejące estakady zostaną wydłużone, a stanowiska przeładunkowe obsługujące statki zostaną przeniesione.

A jak wyglądają przeładunki zboża w Porcie?

- W pierwszym półroczu 2023 r. w Porcie Gdynia przeładowano 3,3 mln t produktów agro (zboża i pasze), zapewniając tym samym wzrost na poziomie ok. 50 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku (2,2 mln t). W relacji eksportowej przeładowywane są głównie zboża, jak pszenica i kukurydza, a w relacji importowej przede wszystkim śruta sojowa. W przypadku przeładunków zboża w relacji eksportowej w pierwszym półroczu 2023 r. ich wielkość wyniosła 2,1 mln t, dzięki czemu osiągnięto wzrost o 130 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r (0,9 mln t). Prace przeładunkowe zbóż w Porcie Gdynia przebiegają płynnie. I to właśnie dzięki sprawnej i efektywnej pracy czterech gdyńskich terminali przeładowujących produkty agro: HES Gdynia Bulk Terminal, OT Port Gdynia, Mondry Terminal Gdynia i Speed osiągnięto tak dobre ww. wyniki, oczywiście w połączeniu z konsekwentnie realizowanymi inwestycjami prowadzonymi przez zarząd Portu Gdynia, jak i same terminale oraz inne podmioty - informuje Aleksander Wicka.

Miejsca

Opinie (65) 1 zablokowana

  • Gonić Duńczyków i Holenrów w diabły,

    Szczecin Bulk Terminal - ammizinc bv i cm holding a/S / Torben Herman Christensen

    • 18 2

  • A gdzie w tym wszystkim mieszkańcy Portowej,Węglowej i Chrzanowskiego? (12)

    Parkowanie pod oknami z uruchomionym silnikiem.Co drugi Tir nie zatrzymuje się na stopie przy przejeździe kolejowym,kurz który się niesie po całej okolicy i brudne ulice od kukurydzy i innych paszach

    • 23 35

    • powinni zostać wywłaszczeni a port powiększony (1)

      • 32 2

      • i powinno być tam postawione Sea Towers II

        • 8 4

    • To jest miasto portowe.

      • 26 1

    • Port (1)

      Powinni ludzi przesiedlic. Port był pierwszy i to serce Gdyni. Zabetonowanej która nic więcej nie ma do zaoferowania. Druga sprawa powinni ciskać, aby zapylenie było jak najmniejsze, bo to co się teraz dzieje to absurd. Faktycznie samochody były kiedyś czystrze, parapety czy okna. Ktoś tu czegoś nie dopilnował.

      • 17 6

      • Jak port był pierwszy!? akurat tam jeszcze na Węglowej chaty rybackie z czasów wsi stoją a bloki na Chrzanowskiego i Węglowej albo za Urzędem Morskim są zbudowane w okresie jak powstawał port i miasto nie mówię o tych nowych developerskich to chyba logiczne

        • 9 3

    • To jest port

      To tak jakby narzekać, że przy lotnisku lataja samoloty.
      Chłopie przeprowadź się

      • 27 2

    • Pisarzu, powiadamiaj telefonicznie służby

      • 0 0

    • (3)

      Nieuczciwe jest sprzedawanie ludziom mieszkań w tej okolicy. Deweloperzy i Szczurek powinni się wstydzić. Miasto powinno wykupić te tereny i przekazać portowi.

      • 9 2

      • Co jeszcze miasto ma oddać (1)

        Rządowi za darmo?

        • 2 7

        • tak, powinno zwrocic...

          To co wczesniej wyludzilo na prawniczych patentach...

          • 0 0

      • Zakłada się, że kupujący mieszkanie to człowiek, który potrafi czytać ze zrozumieniem i ma oczy

        • 0 0

    • Szczerze współczuję ale port ma priorytet

      • 2 0

  • Zboże

    Przeładunek się zwiększył ukro-zboża

    • 7 2

  • Pytanie

    Czy jeszcze jest coś co ma nazwę polską żeby się nie okazało że to ruskier

    • 7 2

  • Wer

    W Niemczech nie ma jak to mówi PO ?

    • 5 2

  • Bógu dzięki że PO PSL już nie ma i nie będzie rządzić (1)

    • 14 8

    • Ten twój "Bógu" ofermo pozwala ruskowi z kotem rządzić

      Gdy ty razem z nim za Bug powinniscie wracać

      • 1 0

  • (5)

    Koledzy z PIS czy porty tez sprzedacie przyjaciolom Putina jak Lotos, który budowały pokolenia Gdanszczan? A moze Niemcom jak sprzedaliście GPEC 30 lat temu albo jak Saur Neptun Francuzom?

    • 5 13

    • Klamiesz jak jakiś typowy tusk bez kitu, na żywca i bezczelnie prosto w oczy. (2)

      • 3 1

      • Taki przekaz od po, żeby kłamać.

        • 3 1

      • a co innego im POzostało do obrony? :D

        Jeszcze półtora roku temu wchodzili Rosji w tyłek, a PiS dążył do wojny z moskalami :)

        • 2 1

    • Sprzedali Lotos Ruskim i Arabom... i to tanio.

      Stocznie tez ruskim sprzedali ( czy tam UA )... potem dzielnie odkupili...

      • 1 2

    • Trollu nawet nie wiesz za czyich czasów rozczłonkowali port na spółki. Wydzierżawili cały port zagranicznym inwestorom za psie pieniądze. To były czasy obecnych totalniaków i nie pisz bzdur. Pamiętam dokładnie co się tam działo. Paru prokuratorów miałoby co robić żeby dojść do ładu z tymi dzierżawami. Całe życie tam pracowałem i żaden totalny troll kitu mi nie wciśnie, bo znam sprawę od podszewki.

      • 0 1

  • Pył

    Oh yeah! Jeszcze więcej pyłu! Już i brak nie ma gdzie parkować pod pracą, super jeszcze więcej tirów i pyłu. W biurze nie można okna otworzyć, ulice całe brudne we wspaniałym portowym mieście. W oczy też wpada pył, i na autach pełno tego. Jeszcze lepiej jak spadnie deszcz, wtedy wspaniałego orła można wywinąć na ulicy. Piękny ten nasz port, chce się ż...

    • 4 34

  • Dlaczego? (1)

    Miasto nie weźmie w dzierżawę nabrzeża? Kasa płynęłaby strumieniami do budżetu Gdyńskiego, a tak popłynie w prywatne ręce. Jakoś nie bardzo mogę tego pojąć.

    • 7 1

    • Bo wg polskich przepisów nie może

      • 0 0

  • Gdyński port do gdyńskich firm a nie warszawskich

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane