- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Najnowszy artykuł na ten temat
Archeologiczne znaleziska na terenie lądowej stacji elektroenergetycznej dla farmy Baltica 2
Budowa i eksploatacja morskich farm wiatrowych (MFW) to złożone przedsięwzięcie. Większość operacji związanych z powstaniem i użytkowaniem MFW przebiega na morzu i do przeprowadzenia wymaga specjalistycznych statków. W lutym PGE i Ørsted zakontraktowały niezbędne jednostki do montażu fundamentów w morskim dnie oraz kolejnego wykonawcę prac związanych z instalacją turbin.
Liczba zamówień na statki instalacyjne morskich turbin wiatrowych, tzw. Wind Turbine Installation Vessels (WTIV), rośnie wraz z dynamicznym rozwojem projektów offshore wind. Ten trend widoczny jest od kilku lat, ponieważ armatorzy starają się sprostać zapotrzebowaniu deweloperów działających w sektorze morskiej energetyki wiatrowej.
Instalacja turbin wiatrowych dla Baltica 2 została podzielona na dwa etapy, a wykonawcę każdego z nich wyłoniły oddzielne postępowania przetargowe.
Drugą partię turbin zainstaluje firma Cadeler i tym kontraktem PGE i Ørsted sfinalizowały umowy na instalację turbin. Na początku stycznia kontrakt na instalację pierwszej partii turbin został przyznany norweskiemu Fred. Olsen Windcarrier.
Firma Cadeler jest wiodącym globalnym wykonawcą prac w zakresie budowy, konserwacji i demontażu morskich farm wiatrowych. Pochodząca z Danii spółka od ponad 15 lat specjalizuje się w montażu turbin dla projektów offshore.
Zobacz, jak działa statek typu jack-up
111 monopali wbitych w dno morza
W lutym Grupa PGE i Ørsted poinformowała o zakontraktowaniu statków do transportu
i instalacji fundamentów dla Baltica 2. Wyłoniona w przetargu niderlandzka firma Van Oord, specjalizująca się w inżynierii morskiej i projektach offshore - przetransportuje na obszar budowy morskiej farmy, a następnie zainstaluje fundamenty w postaci 111 monopali.
Do realizacji tego zadania Van Oord wykorzysta dwa statki instalacyjne - Aeolus i Svanen.
Większość, bo 107 monopali, posłuży jako fundamenty turbin wiatrowych, a pozostałe 4 jako fundamenty pod morskie stacje elektroenergetyczne.
W ubiegłym roku PGE i Ørsted zakontraktowały już statki do ułożenia i podłączenia podmorskich kabli niezbędnych do działania morskich farm wiatrowych.
Zobacz, jak wygląda kablowiec - specjalny statek do instalacji kabli dla morskich farm wiatrowych
Farma Baltica 2 będzie zlokalizowana na obszarze morskim ponad 30 km od linii brzegowej, na wysokości Ustki i Łeby. Natomiast lądowa stacja transformatorowa niezbędna do wyprowadzenia mocy powstanie w okolicach miejscowości Osieki Lęborskie w gminie Choczewo.
PGE i Ørsted mają zakontraktowane już wszystkie niezbędne komponenty dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, a także podpisane umowy na instalację fundamentów, turbin i kabli. Partnerzy wybrali też generalnego wykonawcę lądowej infrastruktury przyłączeniowej. Posiadają już wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane. Ostatnim krokiem przed rozpoczęciem budowy będzie podjęcie przez inwestorów ostatecznej decyzji inwestycyjnej (FID).
Morska farma wiatrowa Baltica dostarczy prąd do 4 mln gospodarstw domowych
Zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW planowane jest do końca 2027 r, natomiast etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do 2030 roku. Baltica 2 i Baltica 3 utworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW, która znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki, dostarczając zieloną energię dla prawie 4 mln gospodarstw domowych w Polsce.
* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł