- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (44 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Paliwo po 4 zł. Do Sejmu trafił projekt obniżki podatków od paliwa
Do Sejmu trafił projekt ustawy obniżającej opodatkowanie paliwa. Konsekwencją wprowadzenia nowych przepisów mają być obniżki cen paliw na stacjach do poziomu 4,08 zł dla benzyny i 4,5 zł dla oleju napędowego. Eksperci są sceptyczni i twierdzą, że nie ma ku temu woli politycznej, a paliwo kupujemy niezależnie od jego ceny. Przy wyższej po prostu bardziej marudzimy.
Aktualne ceny paliw w Trójmieście
Do Sejmu trafił właśnie projekt ustawy przewidującej obniżkę podatków na paliwo, który zakłada obniżkę VAT do 15 proc. oraz likwidację opłaty emisyjnej.
W projekcie zaproponowano obniżenie stawki akcyzy na paliwo - jej udział w cenie paliw przy obecnych cenach wyniósłby 10 proc. - a także obniżenie opłaty paliwowej, aby przy obecnych cenach jej udział w cenie paliwa wyniósł 1,7 proc.
Litr gazu za ponad 3 zł. Ceny paliw szaleją
Obniżanie podatków nie jest w interesie państwa
- Proponowane rozwiązanie mogłoby przynieść zamierzone rezultaty, tj. obniżyć ostateczną cenę paliwa, jednak niewątpliwie jest to decyzja polityczna - komentuje Piotr Kasprzak z Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. - Należy pamiętać, że podatki i opłaty stanowią ponad 50 proc. finalnej ceny paliwa. Obniżka danin mogłaby spowodować zmniejszenie ceny, pytanie jednak, czy zmiana ceny przez sprzedawców byłaby proporcjonalna do wprowadzonej obniżki podatków. Kwestia dotyczy bowiem marży koncernów paliwowych i samych stacji benzynowych, które w rezultacie takich decyzji mogłyby niejako "przejąć" obniżkę podatków. Innymi słowy, skoro ludzie są w stanie kupować paliwo po 6 zł, to czy w interesie kogokolwiek jest dzisiaj obniżanie podatków lub marży, a tym samym wpływów budżetowych i zysku pośredników? Zakłada się bowiem, że popyt na paliwo jest sztywny, tzn. zmiana ceny nie przekłada się znacząco na zmianę popytu. Paliwo kupujemy niezależnie od ceny, przy wyższej jesteśmy po prostu mniej zadowoleni.
- Obniżenie ceny detalicznej o prawie 25-30 proc., jedynie dzięki zmniejszeniu podatku od towarów i usług o 8 punktów procentowych i likwidację opłaty emisyjnej, wydaje się mrzonką - twierdzi dr Marek Szymański z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. - Nawet przy doskonale sztywnym popycie na paliwo obie te obniżki przyniosłyby łącznie niespełna 8-procentowy spadek. Ponieważ elastyczność cenowa popytu na paliwa płynne jest wprawdzie niewielka, ale zdecydowanie nie zerowa, to potencjalny spadek cen na stacjach byłby jeszcze mniejszy. Zakładany spadek cen detalicznych poprzez zmiany podatkowe można byłoby osiągnąć dzięki dodatkowej eliminacji akcyzy.
Czy budżet jest w stanie znieść niższe podatki od paliw
Największymi daninami na rzecz Skarbu Państwa są obecnie akcyza na paliwo - stanowi ona 28 proc. ceny EU95 i 22 proc. ceny oleju napędowego - oraz opłata emisyjna - 46 proc. EU95 i 50 proc. oleju napędowego.
Rekordowe ceny paliw w hurcie, rekordy cen na stacjach
- Jeżeli nawet rządzący chcieliby zmniejszyć obciążenia o charakterze podatkowym, to dużo prościej jest zmniejszyć akcyzę (można to zrobić w drodze rozporządzenia ministra - do określonego przez Unię Europejską minimum) niż VAT - tutaj potrzebna byłaby nowelizacja ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że obniżka akcyzy przełożyłaby się (zakładając, że właściciele stacji obniżą ceny proporcjonalnie do obniżek danin) także na obniżkę wysokości doliczanego podatku VAT, gdyż jest on naliczany od wartości ceny netto, która zawiera już akcyzę - jest to niejako podatek od podatku - twierdzi Kasprzak. - Tym niemniej w najbliższym czasie, w mojej ocenie, nie ma co liczyć na obniżkę danin nakładanych na benzynę i olej napędowy. Choć budżet byłby to w stanie znieść, to zapowiedzi polityczne wykluczają taką możliwość.
Niższe ceny paliw to zagrywka polityczna
- Nie ma większych wątpliwości, że jest to zagrywka polityczna, ale to nie oznacza, że nie doprowadzi ona do zmian. Wiele działań na polu gospodarki miało u swych źródeł cele polityczne, więc nie zdziwiłbym się, gdyby jakieś zmiany wprowadzono. Choć raczej nie w skali mogącej przynieść kilkudziesięcioprocentowe spadki cen - dodaje Marek Szymański.
Będą kolejne podwyżki stóp procentowych
Według dr. Szymańskiego, aby doszło do zmian w podatkach, musi być polityczna wola.
- Gdyby założony spadek cen o blisko jedną trzecią wywołać, obniżając jedynie podatki, to niedobór spowodowany taką decyzją byłby blisko dwukrotnością kosztów programu 500+, czyli na poziomie czterdziestu kilku miliardów złotych rocznie. Co dalej? Co gdyby rosły ceny surowca, pracy, usług, z których korzystają producenci paliw? Inflacji zapewne takie podatkowe manipulacje nie zatrzymają i po jakimś czasie ceny paliw mogą zacząć ponownie piąć się w górę, więc efekt polityczny zostanie zminimalizowany - podsumowuje Szymański.
Miejsca
Opinie (339) ponad 10 zablokowanych
-
2021-11-11 04:24
Trojmiasto w zmowie milczenia
Trójmiasto przyłącza się do mainstreamowej polityki zamilczania Konfederacji. W całym artykule celowo nie padła ani razu nazwa Konfederacji, która ten projekt złożyła. Partii, która walczy z wysokimi podatkami nie tylko w przypadku paliwa.
- 6 1
-
2021-11-11 04:54
To chociaż jakieś dotacje na zakup paliwa (1)
Dla emerytów, rencistów, rodzin z co najmniej dwójką dzieci, kombatantów, policjantów i wszystkich mundurowych.
- 2 5
-
2021-11-11 05:56
Dla Wszystkich z książeczką partyjną PZPiSR
- 2 0
-
2021-11-11 07:01
Na nic nie mają ale na tłuste odprawy dla prezesów to zawsze się znajdą.
- 2 0
-
2021-11-11 08:25
Cena paliw
Korzysta z roweru .
- 0 1
-
2021-11-11 08:31
Za peło PB, On, były powyżej 6.5 (1)
I nikt nie protestował, a Ryżawy po wygranych wyborach w 2011r, powiedział że teraz to paliwa mogą być po 9zeta za l.
- 2 3
-
2021-11-11 19:32
A baryłka ropy była po 150 USD, a nie 80 jak teraz.
Ciekawe ile procent w cenie litra wynosi opłata medialna od kupowania mefiów na polecenie szeregowego posła? Ile opłata od kolejnego pałacyku Obajtka?
- 0 0
-
2021-11-11 10:38
A gdzie podatek drogowy wliczony kiedyś do ceny paliwa ?
Zapomniały polityczne osły czy kleją głupa.
- 1 0
-
2021-11-11 11:57
Pamiętacie, jak VAT miał być podniesiony tylko tymczasowo? Wspomnień czar...
- 2 0
-
2021-11-11 12:21
Dlaczego w artykule
nie jest napisane kto zlozyl projekt?
Konfederacja- 2 0
-
2021-11-11 15:11
Zapamiętajcie
Zapamiętajcie to raz na zawsze.... Nigdy w historii naszego kraju żaden wprowadzony podatek nie został obniżony... Nigdy. Nie ważne kto rządzi, co obiecuje i jak bardzo to obiecuje.
- 3 0
-
2021-11-12 01:21
Ekonomia
Pewnie że to zrobią. Ale dopiero jak będzie bliżej wyborów.
A co do przewidywania że cena na stacjach i tak nie spadnie bo kupujemy paliwo niezależnie od ceny to bzdura. To prawda że kupimy tyle samo paliwa z podatkiem czy bez. Ale od kogo je kupimy? Od tego co obniży cenę. O ile nie będzie (nielegalnej) zmowy właścicieli stacji, cena spadnie.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.