• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwo bardzo drogie. Małe stacje zarabiają na hot dogach

Robert Kiewlicz
16 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według danych  Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego operatorzy stacji paliw, aby utrzymać się na rynku, muszą generować zyski w innych obszarach niż sprzedaż paliwa - są to głównie sklepy, gastronomia i usługi dodatkowe. 

Według danych  Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego operatorzy stacji paliw, aby utrzymać się na rynku, muszą generować zyski w innych obszarach niż sprzedaż paliwa - są to głównie sklepy, gastronomia i usługi dodatkowe.

Po I kwartale 2022 r. marże stacji benzynowych spadły w przypadku ON nawet do zera; odczuwają to najbardziej mniejsze podmioty. Mniej stacje sieciowe - poinformował PAP, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Według danych organizacji, i tak już niskie marże sprzedawców paliw, spadły w I kwartale tego roku w porównaniu z rokiem ubiegłym: w przypadku oleju napędowego o 94,2 proc., z 0,07 zł do 0,00 zł za litr, a w przypadku benzyny EU 95 z 0,14 do 0,07 zł za litr, czyli o 51 proc. Wzrosła jedynie marża dotycząca autogazu z 0,24 do 0,57 zł za litr, czyli o 136,8 proc.



Lotos i Orlen: Nie wykorzystujemy sytuacji do osiągnięcia dodatkowych zysków



Co decyduje o wyborze stacji paliw?

Jak wynika z analiz POPiHN w 2022 r. przekroczono wszystkie granice psychologiczne cen detalicznych paliw silnikowych. Głównym czynnikiem tego wzrostu była wojna w Ukrainie i związany z nią niespotykany popyt na paliwa w kraju. Nie podążają za tym jednak marże stacji benzynowych.

Marże na stacjach na rekordowo niskich poziomach



- Działania wojenne oraz prace nad sankcjami na Rosję w obszarach produkcji ropy dodają do normalnej ceny ropy i gotowych paliw rentę wojenną, która generuje wzrosty notowań, a to przekłada się na ceny zaopatrzeniowe u producentów paliw. Z kolei ich ceny rosną z tego powodu dużo szybciej niż możliwe do zrealizowania podwyżki cen w detalu. Tym sposobem marże są na niskich poziomach, a operatorzy stacji paliw, aby utrzymać się na rynku, muszą generować zyski w innych obszarach - tłumaczy dyrektor ds. analiz rynku paliw w POPiHN Krzysztof Romaniuk.
  • Szacunkowa ilość stacji paliw w Polsce w latach 2014-2021.
  • Orientacyjna struktura rynku stacji paliw w Polsce na koniec grudnia 2021 roku.

Na stacjach paliw większe zyski z gastronomii i usług



- Marża paliwowa jest jednym z głównych czynników decydujących i mających wpływ na rentowność sprzedaży detalicznej stacji paliw. W ciągu ostatnich kilku miesięcy obserwujemy niestety brak stabilności tego parametru na rynku. W celu ograniczenia ryzyka związanego z wysokością marży, spółka Lotos Paliwa dostosowuje swoją politykę cenową oraz odpowiednio zarządza stanem magazynowym paliw, który pełni istotną rolę w sytuacji dynamicznych i skokowych zmian cen zakupu produktów - tłumaczy biuro prasowe Grupy Lotos. - Równocześnie spółka dynamicznie rozwija pozostałe segmenty przychodów. W ostatnich latach znacząco rozwinięto sprzedaż pozapaliwową, w tym sprzedaż gastronomii oraz produktów FMCG. Dzięki rozwojowi pozostałych kategorii sprzedażowych, spółka może ograniczyć ryzyko utraty rentowności biznesu detalicznego.

Ceny paliwa i energii. Rządowe obniżki będą kosztowały ponad 1,5 mld zł



  • Wysokość podatków w cenie detalicznej.
  • Struktura cen detalicznych po trzech miesiącach 2022 r.

Obniżki akcyzy i VAT. Na stacjach wciąż drogo



Od 1 lutego 2022 r. weszły w życie obniżki podatku VAT na paliwa. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje obniżenie do 0 proc. stawek podatku VAT m.in. na żywność i gaz oraz do 8 proc. - na paliwa. Obniżka stawek podatku jest czasowa i będzie obowiązywała w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. Wcześniej, bo 1 stycznia 2022 r., uległy zmianie stawki akcyzy na paliwa.

Niezależność energetyczna. OZE, wodór i energia jądrowa zastąpią ropę i gaz



- Paliwa są obecnie najtańsze od początku marca, ale znacznie droższe niż przed atakiem Rosji na Ukrainę 24 lutego. Średnie ceny benzyny Pb95 i diesla w Polsce kształtowały się wówczas na poziomach 5,57 zł/l oraz 5,62 zł/l. - wynika z prognozy analityków BM Reflex. - Biorąc po uwagę wzrost cen hurtowych benzyny i diesla w skali tygodnia o około 8 gr./l netto oraz niski poziom marż detalicznych, dalsze spadki cen paliw na stacjach stoją pod znakiem zapytania. Niewykluczone, że druga połowa kwietnia przyniesie nam podwyżki cen benzyn i diesla rzędu 10-15 gr./l. Powrót cen paliw do trwałych wzrostów w krótkim okresie wydaje się jednak mniej prawdopodobny.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (155) ponad 10 zablokowanych

  • Dla większości w ankiecie liczy się cena nie jakość (2)

    A później zaoszczędzone pieniądze ładują w serwis bo oszczędzali :)

    • 2 6

    • Dla 90 % stacji paliw w Polsce dostawcą paliwa jest Orlen . Kupując drogie paliwo płacisz za marketing (1)

      • 4 1

      • Za 95 niby tak. Paliwa premium się

        Niby różnią bo są robione pod specyfikacje odbiorcy.

        • 0 1

  • Na stację jadę po paliwo , a nie nażreć się plastikowych hod dogów !!!!

    • 7 1

  • Paliwo musi być drogie. Wydobycie i produkcja kosztują. (1)

    Jak kogoś nie stać to jest transport publiczny.

    Janusz z Kartuz

    • 2 4

    • Dlatego trzeba wprowadzić opłatę za wjazd do Gdańska

      • 3 0

  • Złodzieje się uczą...

    No dobrze że podatki na paliwa nie są za wysokie.Ale pomimo niewielkich podatków można dalej prowadzić biznes - prawda ???

    • 0 0

  • Widać, że ludzie nie mają pojęcia... (1)

    Przecież nie ma czegoś takiego jak lepsze paliwo np. Na "BP", "Shell-u", "lotosu" czy "orlenie" Bo i i tak wszystkie stacje jakie są, biorą jedno i to samo paliwo od jednego dostawcy!

    • 6 1

    • Chłopie

      Co ty bredzisz? Jedna rafineria - tak. Inne dodatki, parametry itd.

      • 0 0

  • Ceny paliw

    Jak wytłumaczył Pan Obajtek to nie możemy wycofać się z umów długoterminowych z Rosją. To znaczy że musimy brać ropę i gaz z Rosji. To nie jest zrozumiałe dlaczego są podnoszone ceny paliw i gazu jak posiadamy umowy długo terminowe które gwarantują stałą cenę. Uważam że jest to nabijanie kasy rządowej która jest pusta. My społeczeństwo za to płacimy bo taka polityka finansowa napędza inflację. To samo robi NBP podnosząc stopy procentowe i chwali się że zysk zwiększył o 98%. Orlen też się wychwala że zwiększył się zysk firmy. Przepiękna propaganda sukcesu.

    • 3 0

  • Skąd wy bierzecie te dane ???

    Na ulicach kupa samochodów, wszyscy przyzwyczaili się do cen, było to pewne, korki normalne, a ci piszą że stacje zarabiają na hot dogach, dziennikarstwo.

    • 3 0

  • Nic tak nie wnerwia jak hotdogi na stacji

    • 4 0

  • Złoto jest drogie, kawior jest drogi.

    Czy ktoś się skarży na to? Jak za drogo to nie kupują. To utrzymuje ceny na rozsądnym poziomie.

    • 0 0

  • Stać nas nawet na 10zł!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane