• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Petrobaltic kupił kolejną platformę. W marcu 2014 rozpoczną się wiercenia na Bałtyku

erka
23 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W pierwszym kwartale 2014 roku nowa platforma Petrobalticu zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich, należących do spółki. W pierwszym kwartale 2014 roku nowa platforma Petrobalticu zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich, należących do spółki.

Platforma zakupiona przez Pertobaltic nie jest nowa. Została zbudowana w 1989 roku. Spółka nie podaje jednak jej obecnej nazwy, zasłaniając się brakiem zgody prawnej sprzedającego na upublicznianie tej informacji. Wiadomo jedynie, że platforma pracuje obecnie na Atlantyku u zachodnich wybrzeży Afryki i jest to platforma typu jack-up (samopodnośna).


Jakie korzyści da nowy nabytek Lotosu?


W pierwszym kwartale 2014 roku platforma zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich należących do Lotos Petrobaltic. Nowo zakupiona jednostka to czwarta platforma spółki Lotos Petrobaltic. Będzie pracowała pod polską flagą i z polską załogą. Jej główny trzon będą stanowili obecni pracownicy spółki Lotos Petrobaltic.

- Zakup tej platformy i wprowadzenie jej do eksploatacji to kolejny ważny krok na drodze do realizacji strategii Grupy Kapitałowej Lotos w obszarze poszukiwań i wydobycia - mówi Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos i prezes Lotos Petrobaltic. - Umożliwi to nam zdynamizowanie działalności w tej sferze i skuteczne przeprowadzenie zaplanowanych prac poszukiwawczych. Przypomnijmy, że wedle dostępnych szacunków geologicznych zasoby perspektywiczne węglowodorów na naszych bałtyckich koncesjach wynoszą 30 mln toe (tona oleju ekwiwalentnego). Ich pełne rozpoznanie i zagospodarowanie będzie miało istotny wpływ na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski i dywersyfikację dostaw ropy do gdańskiej rafinerii Lotosu.

"Lotos Petrobaltic", bo taką nazwę przyjmie platforma, może prowadzić wiercenia na wodach o głębokości 350 ft. (105 m). Przeprowadzone przed zakupem analizy wykazały, że istnieje możliwość przedłużenia nóg platformy o 50 stóp, co pozwoli jej na pracę na wodach nawet o głębokościach do 120 metrów.
W połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro. W połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro.

- W tym roku wykonamy ponad 1000 km kw. badań sejsmicznych 2D i 3D na koncesjach poszukiwawczych - przypomina Krzysztof Sułecki, wiceprezes ds. poszukiwań i wydobycia Lotos Petrobaltic. - Badania te pozwolą wytypować obiekty, w których mogą znajdować się kumulacje węglowodorów. Trzeba podkreślić, że te potencjalne obiekty złożowe są zlokalizowane pod dnem morza na głębokościach powyżej 90 m, a więc już poza zasięgiem platformy "Petrobaltic", ale w obszarze operacyjnym nowej platformy.

Dodatkowo w połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro. Po zakończeniu inwestycji platforma "Petrobaltic" stanie się centrum produkcyjnym na złożu B8 a prace wiertnicze przejmie platforma "Lotos Petrobaltic".

- Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 planujemy na koniec 2015 r. Jego potencjał wydobywczy szacujemy na 3,5 mln ton ropy naftowej. Rocznie z tego złoża Lotos Petrobaltic zakłada pozyskiwanie około 220 tysięcy ton ropy naftowej - podkreśla Paszkowicz.

Plan prac nowej platformy obejmuje wiercenie kilkunastu otworów oraz liczne prace związane z rekonstrukcją otworów już istniejących. Jeśli wiercenia poszukiwawcze potwierdzą występowanie kolejnych złóż, ich zagospodarowanie będzie wymagać kolejnych wierceń - otworów eksploatacyjnych i zatłaczających - oraz budowy centrów produkcyjnych. Z kolei realizacja tych zadań będzie wymagała zakupu kolejnych platform w przyszłości.

Najważniejszą platformą Petrobalticu na Bałtyku jest obecnie "Baltic Beta". Zwodowana została we Francji pod koniec lat 70., wierciła i wydobywała ropę na Morzu Śródziemnym i Morzu Północnym. Na Bałtyk trafiła ok. 20 lat temu.

erka

Miejsca

Opinie (49) 4 zablokowane

  • brawo Pasza! (4)

    Wszystko, co Paszkowicz dotknie, zaczyna działać! Wybudował biurowiec Lotosu, rozbudował rafinerię, a teraz intensyfikuje poszukiwania i wydobycie.

    • 26 14

    • (1)

      Taki Król Midas

      • 6 1

      • Midas

        Sobiedas
        Midas
        Tobiedam
        Namdam
        Wamdam
        Imdam

        za dużo królów, za mało rąk do pracy

        • 10 2

    • I to wszystko na raty bez pierwszej wplaty!

      • 6 1

    • Lizać d..pę to potrafisz

      • 8 4

  • Petrobaltic dziekuje Lotos Labowi i Lotos Kolei za kapital (8)

    • 11 18

    • Platforma zbudowana na poczatku lat 70, obecnie przechodzi remont w Belfascie. (6)

      Pewnie tanio kupiona, ze sprzedazy Labu powinno wystarczyc.
      Dla zainteresowanych nazwa platformy: Blackford Dolphin

      • 6 5

      • (1)

        ale Blackford Dolphin to semi sub a w tekscie napisali, ze ma by jack up

        • 7 0

        • Żaden Blackford Dolphin

          • 7 0

      • przeciez napisno jasno ze zbudowana w 1989 roku a nie zadych 70 ( w 70 to platformy chyba były w powijakach) (3)

        ale jak pracuje w Afryce to pewnie zajeżdżona na maxa - czyli złom który będą remontować tak jak te pozostałe co mają.
        Jeszcze wpakowywać 28 milionów w starego rupiecia to chyba niezbyt ekonomiczne, czy za tą kase nie znalazła by się juz gotowa kolejna platforma?

        • 4 1

        • Sprawdzę na allegro i dam znać

          • 6 0

        • (1)

          Nowa kosztuje 300 mln $ i czeka się na nią 2-3 lata. Z używek nie ma tego dużo - teraz jest boom i wszyscy wiercą, mało kto sprzedaje.

          • 5 0

          • Nowa to juz byla na Yme, i skonczy na szrocie.

            • 4 1

    • Dzię ku je my

      • 4 0

  • (3)

    A paliwo na stacji kilometr od rafinerii droższe niż 200km dalej.

    • 36 6

    • bo jest najświeższe!

      jak w tytule :)

      • 15 1

    • To prawda. (1)

      Swoich łupią bezlitośnie. Jedź kawałek w Polskę, nagle stają się konkurencyjni. Ciekaw jestem czy jak zaczniemy wydobywać gaz łupkowy to ceny spadną. Raczej będziemy płacić więcej za swój gaz niż ten importowany, którego importować nie będziemy musieli w obecnych ilościach.

      • 6 1

      • nawet tego gazu nie poczujesz w kuchni

        całość pójdzie do użytku w petrochemii

        • 10 0

  • Szkoda, że tego już na swoim stanowisku Paweł nie doczeka (1)

    • 20 1

    • Kto go zwoni?

      • 0 4

  • KRYTYCZNIE: (6)

    Najpierw były już minister Nowak kupuje za miliardy złotych Pendolino od włoskiej spółki mając krajowego producenta w postaci PESA z Bydgoszczy. Wywalenie pieniędzy, które mogłyby zasilić polski krwioobieg pieniężny. Oczywiście Minister Nowak wydawał nie swoje pieniądze.

    Teraz Lotos, spółka z dominującym państwowym udziałowcem, zamiast zbudować podobną platformę w Grupie Remontowa w Gdańsku, która ma ogromne doświadczenie w tej dziedzinie, kupuje jakiś złom zagranicą. I znowu ogromny wypływ kapitału z kraju.

    • 46 19

    • Pamiętaj że to działa w dwie strony...

      • 4 0

    • Tiaaa (4)

      A co Ci remontowa wybuduje? Kadłub? To by było na tyle... nogi i tak trzeba by zamówić w holandii (najbliżej), sprzęt wiertniczy ściągać ze stanów nie wspominając o wieży.

      • 11 2

      • to nie chodzi o to (2)

        kupienie używanej platformy i jej sprowadzenie tutaj jest po prostu tańsze i szybsze.

        • 11 0

        • (1)

          Szybsze! Juz nie chodzi o koszty ale kolejka po nowe platformy jest długa.
          Na wybudowanie platformy czeka sie od 7-15 lat .
          "Doświadczony ma racje" Najbliżej z Holandi sprowadzic fachowców, na świecie sa tylko 3 firmy zajmujące się budowa hydrauliki siłowej na platformy,
          W oddanym ostatnio Niemcom "Vidar" budowanym przez Crist ,hydraulika zajmowała się firma MUNS TECHNIEK BV z Holandii.

          • 7 0

          • ale firmował Crist ..

            • 0 0

      • Remontowa wybudowałaby spokojnie..

        Jakby ktoś wykazał trochę dobrej woli to wszystko by się dało .. na 100% Grupa remontowa ma potencjał do wybudowania nowej platformy ..

        • 1 0

  • To niestety prawda

    • 10 0

  • rekrutacja (2)

    ktoś się orientuje czy bedzie przeprowadzana dodatkowa rekrutacja w roku 2014?

    • 5 6

    • (1)

      bez garba do petrobalticu sie nie dostaniesz

      • 7 0

      • Nieprawda, ja się dostałem bez garba.

        • 2 0

  • Platforma kupiona ze szrotu. Nowe buduje się na 30 lat a ta jest stara. (1)

    • 22 7

    • Nowak ma zegarek za 17tys i afera a buduje autostrady. Miro coś dostał i afera a

      wybudował stadiony. Sawicka przyjęła 100tys a za to agent Tomek jest posłem. Na ochronę Kaczyńskiego wydajemy 100tys miesięcznie i co z tego mamy. 8km autostrady?

      • 5 5

  • Petrobaltic spolka skarbu panstwa

    Czy ktoś jest w stanie wyjasnic dlaczego załogi Petrobalticu przeszly na kontrakty żeby nie placic podatkow w Poslce, czyli dzialac na niekorzyść wlasciciela???
    Kto za to wzial kase???

    • 18 1

  • Z jednej strony potentat,a z drugiej sknera. (2)

    Taki potentat,a nasz rodzimy Gdański Klub żużlowy,dziaduje,bo nie może znaleźć sponsora strategicznego.Tu w gdańsku ze względu na Lotos powinna być najsilniejsza drużyna jezdżąca właśnie pod szyldem Lotosu.Ale cóż Lotos woli się rozdrabniać..Szkoda.

    • 6 6

    • Na remont stadionu też by się przydało, Lotos Arena brzmi dosyć fajnie

      • 1 0

    • Gospodarka przedewszystkim

      Bardzo dobrze, że Lotos nie sponsoruje żużlu, po co ma wydawać kase na coś co nie jest potrzebne, lepiej, że wydał kase na zwiększenie konkurencyjności i więcej miejsc pracy. Rozdrabniał by się, gdyby sponsorował jakiś darmozjadów, czyli kluby sportowe.

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane