- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Morski terminal przeładunkowy dwutlenku węgla, jaki ma powstać w Gdańsku, uzyskał grant Komisji Europejskiej na przygotowanie dokumentacji projektowej inwestycji oraz studiów wykonalności łańcucha dostaw. Budowa terminala umożliwi świadczenie usług związanych z zarządzaniem dwutlenkiem węgla na rzecz firm, dla których wychwytywanie i sekwestracja (magazynowanie) CO2 jest jedyną dostępną technologią umożliwiającą redukuję emisji. W latach 2027-2030 Orlen ma dysponować potencjałem zagospodarowania lub sekwestracji 3 mln ton CO2 rocznie.
Morski terminal CO2 powstanie w Gdańsku
Budowa terminala morskiego CO2 to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce i jedna z pierwszych w regionie. Planowany terminal CO2 jest częścią inicjatywy "PL-EU Interconnector", wpisanej na listę Projektów Wspólnego Zainteresowania, na którą trafiają projekty szczególnie istotne z punktu widzenia realizacji polityki energetycznej i klimatycznej UE.
Dwutlenek węgla trafi do gdańskiego terminala
Celem projektu jest finalizacja badań inżynieryjnych i transportowych, niezbędnych do budowy multimodalnego terminala dwutlenku węgla w Gdańsku. Grant w wysokości 2,54 mln euro został przyznany w ramach programu "Łącząc Europę" (CEF Energy PCI "Studies") i posłuży do przygotowania dokumentacji projektowej, w tym do realizacji Front-End Engineering Design (FEED) dla terminala morskiego.
Budowa terminala będzie podzielona na dwa etapy, przy czym w pierwszym instalacja ma uzyskać przepustowość 3 mln ton CO2 rocznie. Około 1 mln ton CO2 przypadnie na potrzeby sekwestracji dwutlenku węgla zakładu Orlenu w Płocku, ok. 1 mln ton wykorzysta spółka Lafarge Cement SA, a pozostały ok. 1 mln ton zostanie udostępniony w ramach usług komercyjnych.
Magazyny CO2 pod dnem Bałtyku. Petrobaltic chce magazynować dwutlenek węgla
Magazyny CO2 pod dnem morza
Przewidywanym miejscem budowy terminala jest Gdańsk. Według założeń dwutlenek węgla będzie dostarczany do instalacji z zakładów przemysłowych centralnej i północnej części kraju, a następnie przeładowywany na statki i transportowany do docelowych miejsc sekwestracji zlokalizowanych pod dnem morza. Początkowo transport dwutlenku węgla do terminala będzie realizowany koleją, jednak docelowym rozwiązaniem jest budowa rurociągu przesyłającego CO2.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-15 09:21
Nowy Port ----nowotwory,astma,alergie itp (2)
Hura,będziemy bogaci.Nasza dzielnica ma akurat nadmiar nie tylko pyłu węglowego z hałd zagranicznego węgla składowanego w porcie gdańskim,ale i całą Tablicę Mendelejewa w powietrzu.
- 14 11
-
2023-12-17 15:11
Kto normalny tam mueszka?dzieki ale wybieram browarnie we wrzeszczu
- 0 0
-
2023-12-15 20:30
Cichooooo
Na reklamach to wspaniałe miejsce do życia 200 metrów od morza i mieszkaniami po 20-30 tys za metr.
- 5 0
-
2024-01-19 08:42
Oby nie trzeba było poszerzać kartonu
Z wąsikami bo się w ławie poselskiej nie zmieści
- 0 0
-
2023-12-17 07:21
Ciekawe co rudy musi w zamian w Polsce wprowadzić
Bo już terminal co2 to jakiś odlot. A co dalej nam niemcy będą kazać zrobić, żeby nam kolejny kredyt KPO odpalić to strach się bać
Tusk przeje te pieniądze, a spłacać będą nasze wnuki- 0 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.