- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (179 opinii)
- 2 Państwowe firmy wymieniają zarządy (59 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (86 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Pierwsza lokomotywa wodorowa wyruszyła z Gdyni do Helu
W niedzielę pierwszy pociąg o napędzie wodorowym wyruszył w testowy przejazd z Gdyni na Hel.
Pierwszy pociąg o napędzie wodorowym wyruszył w niedzielę w testowy przejazd z Gdyni do Helu. Lokomotywę zakupił Orlen od spółki PESA Bydgoszcz. Strategia wodorowa Grupy Orlen zakłada wykorzystanie wodoru w transporcie kolejowym i publicznym. Do 2030 roku koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.
- Orlen kupił pierwszy pociąg o napędzie wodorowym
- Pierwsza w Polsce lokomotywa wodorowa już na torach
- Bursztynowa Dolina Wodorowa na Pomorzu
![Pierwsza lokomotywa wodorowa dopuszczona do ruchu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3471/150x100/3471319__kr.webp)
Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, którą nabył Orlen, docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Obecnie ruszają jej testy. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia-Hel.
Orlen kupił pierwszy pociąg o napędzie wodorowym
Umowa zawarta między Orlenem a PESA Bydgoszcz obejmuje także czteroletni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175 kg. Daje ona możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne.
Pierwsza w Polsce lokomotywa wodorowa już na torach
Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. Została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/.
![Wodorowe pojazdy na pomorskich drogach i torach](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2537/150x100/2537200__kr.webp)
Orlen objął także rolę lidera dwóch Dolin Wodorowych-Mazowieckiej, która powstała w 2022 roku i Bursztynowej, obejmującej województwo pomorskie, która została utworzona w tym roku przez międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów. Projekt Bursztynowej Doliny Wodorowej jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej.
Bursztynowa Dolina Wodorowa na Pomorzu
W ramach Bursztynowej Doliny Wodorowej planowane jest m.in. uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego, budowa stacji tankowania wodorem w porcie w Gdyni, a także publicznie dostępnych stacji w kluczowych miastach na Pomorzu. Projekt obejmuje również powstanie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych. Będzie ona obsługiwała port w Gdyni. Ponadto zrealizowane zostaną inwestycje w kilkadziesiąt pojazdów wodorowych, w tym samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze typu VAN, które wykorzystywane będą przez firmy kurierskie oraz firmy świadczące usługi utrzymania sieci energetycznych.
Miejsca
Opinie (225) ponad 10 zablokowanych
-
2023-09-20 11:38
Kiedy pojedzie lokomotywa na hel do Wodoru?
- 0 1
-
2023-09-20 11:39
czy załatwiono zgody w straży pożarnej?
kiedy i jak?
- 0 1
-
2023-09-20 12:00
a kiedy sterowce na hel i wodór, czyli hel w powłoce i wodór jako napęd?
Sterowce podobnie jak statki - nie zużywają paliwa na siłę nośną, jedynie na posuwanie się... Samoloty na siłę nośną zużywają pewnie z 90% energii?
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.