• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto da więcej za nazwę stadionu w Gdańsku?

Jacek Główczyński
4 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ten szyld na gdańskim stadionie będzie widniał do połowy 2015 roku. Jaka firma i ile pieniędzy zapłaci, aby reklamować się w ten sposób później? Ten szyld na gdańskim stadionie będzie widniał do połowy 2015 roku. Jaka firma i ile pieniędzy zapłaci, aby reklamować się w ten sposób później?

Do Gdańska nadal należy rekord kraju pod względem pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży praw do nazwy obiektu sportowego. Polska Grupa Energetyczna za szyld stadionu na Letnicy - PGE Arena - w ciągu pięciu lat zapłaci 35 milionów złotych. Obowiązująca umowa wygaśnie w połowie 2015 roku. Są oczekiwania, że przy negocjacji nowego kontraktu, w sprawie, którego pierwsze rozmowy już ruszyły, uda się zarobić jeszcze więcej.



Ile pieniędzy uda się pozyskać z nowego kontraktu na nazwę gdańskiego stadionu?

W Polsce branża naming rights (prawa do nazwania własności), w odniesieniu do obiektów sportowych nadal raczkuje. W kraju zaledwie kilka stadionów, hal, a nawet jeden tor kolarski potrafiło pozyskać sponsorów.

- W Gdańsku odbiorcą środków z tego tytułu jest właściciel stadionu, tj. spółka Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012, która starania o pozyskanie partnera tytularnego rozpoczęła już na etapie budowy stadionu. Osobom zarządzającym spółką BIEG 2012 udało się wynegocjować najwyższy kontrakt na naming rights w Polsce - podkreśla Tomasz Kowalski, prezes Arena Gdańsk Operator, czyli spółki zarządzającej stadionem na Letnicy

PGE PŁACI 35 MLN ZŁ ZA NAZWĘ STADIONU NA 5 LAT

Na mocy uzgodnionego u schyłku 2009 roku kontraktu, PGE za 5-letnie prawo do nazwy PGE Arena, zapłaci 35 milionów złotych. Te pieniądze trafiają na konta BIEG 2012. Nie wchodzą zatem do bilansu finansowego operatora stadionu. Ta spółka - szacowane na 8 milionów złotych koszty utrzymania obiektu - musi wypracować sama.

DŁUG SPÓŁKI ZARZĄDZAJĄCEJ STADIONEM ZMNIEJSZA SIĘ

- Kontrakt z koncernem PGE wygasa w połowie 2015 roku. Jeszcze nie szukamy nowych partnerów, cały czas rozmawiamy z PGE. Mam nadzieję, że nasza współpraca nie zakończy się na pierwszej umowie. Marka PGE ARENA jest znana zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. Udowodniliśmy, że na stadionie mogą się odbywać wydarzenia, o których mówi się na całym świecie - co pozwala budować markę sponsora tytularnego w nowoczesny sposób, maksymalnie wykorzystując jej potencjał. Konkretne rozmowy odnośnie nowego kontraktu należy rozpocząć najpóźniej w pierwszej połowie 2014 roku - podkreśla prezes Kowalski.

Nic dziwnego, że pierwszeństwo w rozmowach przyznaje się PGE, gdyż nigdzie indziej w Polsce tak hojnego mecenasa żaden obiekt sportowy nie miał.

W Trójmieście, poza PGE Areną - jeszcze tylko hala na granicy Gdańska i Sopotu ma tytularnego sponsora. Ergo Hestia za 5-letnią umowę zaoferowała 12,2 miliona złotych, czyli blisko trzykrotnie mniej niż udało się zarobić przy sprzedaży szyldu stadionu.

ERGO ARENA ZA NIECO PONAD 12 MILIONÓW ZŁOTYCH

Jeśli chodzi o stadiony piłkarskie to z tych wybudowanych na Euro 2012 gdański jako pierwszy zdobył sponsora do nazwy. Przypomnijmy, że w ogóle pierwszym obiektem futbolowym, który sprzedał w Polsce szyld, był stadion w Lubinie. Telefonia Dialog przez 3 lata płaciła po 3 miliony złotych. Umowa wygasła 30 stycznia 2012 roku i nie została przedłużona.

Kwotę zbliżoną do tej w Gdańsku udało się wynegocjować jeszcze tylko Legii. Latem 2011 roku za nazwę Pepsi Arena stadionu przy ul. Łazienkowskiej w Warszawie stołeczny klub wynegocjował 18 milionów złotych za 3 lata.

- Negocjując przyszły kontrakt na naming rights będziemy starali się uzyskać więcej pieniędzy z tytułu sprzedaży praw do nazwy stadionu. Niemniej twarde zakładanie na dzień dzisiejszy, że kwota będzie wyższa byłoby tylko wróżeniem z fusów. Kontrakt z PGE obowiązuje do połowy 2015 roku więc składanie jakichkolwiek deklaracji na dzień dzisiejszy jest nieadekwatne - zastrzega się prezes Kowalski.

Miejsca

Opinie (139) ponad 10 zablokowanych

  • arczanie arena ;)

    • 2 4

  • wyburzyć, będzie najtaniej i najładniej

    • 5 4

  • kolejna żerująca spółka (1)

    Czy ktoś z was wie co teraz robi spółka BIEG 2012? Budowała stadion ale co teraz.

    • 16 0

    • cicho, nie przypominaj nikomu że istniejemy

      siedzimy, pierdzimy i pijemy kawę, bierzemy za to niezłe pensyjki i nagrody

      • 6 0

  • mam idealną nazwę dla tego boiska

    ZŁOTY ZĄB W GĘBIE SZCZERBATEGO-nie oczekuje z tytuły tantiemy za wykorzystanie nazwy żadnych kozysci. To bedzie moj dar dla milionerów z falowców

    • 5 3

  • STAdion GDAŃSKi IM.LENINA . Tylko 5 liter trzeba dorobić. Reszta jest gotowa - zdjęta ze stoczniowej bramy. A pieniądze nadal z kasy miasta.

    • 9 0

  • Jeśli nadan na tym obiekcie nic nie bedzie się działo to dużo kasy nie wynegocjują. Mecze Lechii na 8tys ludzi i jeden koncert na rok nie wystarczą.

    • 7 0

  • Moja propozycja:

    Ronald Reagan arena

    • 3 1

  • ENERGA ARENA

    • 0 1

  • Ale reklama, nadal nie wiem czym zajmuje sie firma pge i nie chce mi sie tego sprawdzac

    • 3 2

  • najlepsza nazwa (1)

    EJSMONDA 1

    • 1 3

    • Ejsmonda już raz zdobyliśmy. Wystarczy. Teraz przydalo by się coś cywilizowanego nie związane z DRUKarką. PGE może być.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane