- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (42 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Piszą do Morawieckiego ws. Drogi Czerwonej
Przedstawiciele Rady Interesantów Portu Gdynia, związkowców oraz przedsiębiorstw zajmujących się spedycją, logistyką i transportem wysłali wraz z władzami Gdyni petycję do premiera Mateusza Morawieckiego, w której wnoszą, by przyspieszono prace nad projektem Drogi Czerwonej - czyli przedłużeniem obwodnicy, która ma stanowić dojazd do Portu Gdynia. Według pierwotnych planów trasa miała być gotowa w 2027 roku, ale daleko jeszcze nawet do jej zaprojektowania.
Przypomnijmy: w lipcu 2020 roku premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że Droga Czerwona będzie częścią ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zbudowana zostanie z centralnych środków, bo połączy planowane inwestycje z portem.
To miało być jedyne rozwiązanie, które pozwoliłoby na sfinansowanie drogi. Według zeszłorocznych szacunków kosztować miała 1,5-2 mld zł. Czemu tak drogo? Ze względu na konieczność wykonania jej większości na estakadzie lub w tunelu.
Od tamtego czasu nie poznaliśmy jednak żadnych konkretów.
Czytaj więcej: Droga Czerwona - projekt utknął w miejscu
Presja na premiera podziała?
To już kolejny list w sprawie Drogi Czerwonej do premiera. Wcześniej napisała do niego także Rada Krajowa Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej oraz Krajowa Sekcja Portów Morskich NSZZ "Solidarność".
Ich przedstawiciele zwrócili uwagę nie tylko na bieżące problemy z przeciążoną i niedostosowaną do tak intensywnego ruchu ciężarowego Trasą Kwiatkowskiego, ale też na szybko rozwijający się port, do którego dojeżdża się obecnie przez główne miejskie ulice.
- Obecnie w przypadku morskiego Portu Gdynia transport drogowy i kolejowy funkcjonuje na zasadzie "jakoś to będzie". To nie tak miało być. Jesteśmy przekonani, że dalsze opóźnienie prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej jest wynikiem braku priorytetowego potraktowania szeregu innych ważnych inwestycji, w tym m.in. farmy wiatrowe i Port Zewnętrzny. (...) Wnioskujemy do Pana Premiera o podjęcie natychmiastowych działań w celu włączenia Drogi Czerwonej do "Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku" i niezwłocznego rozpoczęcia prac, które doprowadzą do finalnego powstania tej kluczowej inwestycji - czytamy w liście skierowanym przez Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej do premiera RP.
Związkowcy zwracają też uwagę na to, że brak inwestycji w nowy dojazd to docelowo straty nie tylko dla regionu, ale i gospodarki całego kraju.
- Pominięcie tej kluczowej drogi dostępowej do Portu Gdynia i dalsze opóźnianie realnych prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej może przynosić niepowetowane straty dla budżetu państwa oraz utratę wielu miejsc pracy w regionie - czytamy z kolei w liście Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność".
Analizy trwają, konkretów brak
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta, co pokazała ostatnia awaria dylatacji. Władze miasta nie mają złudzeń, że takie sytuacje będą się regularnie powtarzać, bo starsza część estakady nie jest przystosowana do tak dużych obciążeń, jakie generują liczne i często przeładowane samochody ciężarowe.
Problem w tym, że od poprzedniego roku, gdy miały zacząć się analizy, nic się w temacie nie dzieje. Tymczasem przed rozpoczęciem budowy przeprowadzić trzeba jeszcze m.in. analizę techniczną i środowiskową, przygotować warianty przebiegu drogi, zarekomendować wybrany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska i poczekać na decyzję. Dopiero wtedy można zacząć projektowanie drogi. Tymczasem nie ma nawet ogólnego harmonogramu takich działań. Stąd rosnący nacisk na stronę rządową, by zintensyfikowała prace.
Czy listy przyniosą skutek? Czas pokaże.
Miejsca
Opinie (300) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-21 21:47
Hahahaha
j.w.
- 0 0
-
2021-09-21 22:35
pisowce maja was w
taka prawda
- 2 1
-
2021-09-21 22:35
Kto tam będzie czytał takie listy
- 0 0
-
2021-09-21 22:45
Tej drogi nie będzie.
Rozwój gdyńskiego portu już został pogrzebany. Tak zwana Droga Czerwona w najbliższych latach nie powstanie. Trzeźwo to pokazuje też wynik załączonej ankiety. Może ta droga w jakimś zakresie kiedyś zostanie zbudowana, o ile Polska znacznie rozwinie się gospodarczo i to gospodarcze powodzenie dotrze też do Gdyni. Rolę wiodącego polskiego portu przejmuje port gdański. Staje się to po części z przyczyn obiektywnych, ale też po części ze skandalicznego długoletniego podejścia do gdyńskiego portu władz centralnych i samorządowych. Można było zadbać o harmonijny rozwój obu tych portów, ale wybrano rażące zaniedbania w dostępie do gdyńskiego portu oraz politykę jego okrajania. Nie widzę żadnej politycznej woli zmiany tego stanu rzeczy, a obecne, czy ewentualne przyszłe publiczne polityczne deklaracje należy traktować jako nieszczerą propagandę obliczoną na poparcie przez głupszą część społeczeństwa. Port gdyński będzie marginalizowany i, być może, stanie się w końcu mniej istotną częścią portu gdańskiego. Piszę to z przykrością, bo byłem przez jakiś czas związany z tym portem, jak i z Gdynią jako miastem.
- 4 0
-
2021-09-22 00:52
Czyli jest swiadomosc na przeciążone pojazdy
Ale przymyka się oko i w koło naprawiaja drogę, zamiast nowych inwestycji?
- 1 0
-
2021-09-22 00:58
Ja się założę, że Pis załatwi tę drogę...i potem POpaprani będą mówili, że planowali to już w 1410r (1)
- 4 5
-
2021-09-23 20:34
G zalatwi pis Pis to totalni bankruci.Zadluzyli i siebie i nas,Stado wiernych baranow Kurskiej wizji lyknie wszystko.
- 0 0
-
2021-09-22 01:25
Przed kolejnymi wyborami znowu zmienią wariant i obiecają nową droge
- 0 0
-
2021-09-22 01:32
A Szczurek nie wymaluje farba? Ma zaczarowany pędzelek przecież...
- 2 0
-
2021-09-22 09:00
"Presja na premiera podziała?"
XD
- 1 0
-
2021-09-22 09:35
Wiele lat temu... (1)
gdy zabierano się za połączenie trasy Kwiatkowskiego z obwodnicą (nb. kosztem pięknego lasu), była koncepcja, żeby zamiast rżnąć las, przedłużyć obwodnicę i zbudować estakadę nad torami do ul. Hutniczej. Nic z tego nie wyszło, teraz się okazuje, że i tak trzeba to zrobić.
- 4 0
-
2021-09-22 12:00
na tym polegał problem
Że "miasto" uparło się dokończyć leśny odcinek estakady wbrew rekomendacjom drogowców, który optowali za przedłużaniem obwodnicy nad/pod torami.
W efekcie miasto ma "swoją" substandardową estakadę, dokończoną i konserwowaną ze środków miasta. Bo nie spełnia wymagań dla drogi krajowej.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.