- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (43 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Piszą do Morawieckiego ws. Drogi Czerwonej
Przedstawiciele Rady Interesantów Portu Gdynia, związkowców oraz przedsiębiorstw zajmujących się spedycją, logistyką i transportem wysłali wraz z władzami Gdyni petycję do premiera Mateusza Morawieckiego, w której wnoszą, by przyspieszono prace nad projektem Drogi Czerwonej - czyli przedłużeniem obwodnicy, która ma stanowić dojazd do Portu Gdynia. Według pierwotnych planów trasa miała być gotowa w 2027 roku, ale daleko jeszcze nawet do jej zaprojektowania.
Przypomnijmy: w lipcu 2020 roku premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że Droga Czerwona będzie częścią ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zbudowana zostanie z centralnych środków, bo połączy planowane inwestycje z portem.
To miało być jedyne rozwiązanie, które pozwoliłoby na sfinansowanie drogi. Według zeszłorocznych szacunków kosztować miała 1,5-2 mld zł. Czemu tak drogo? Ze względu na konieczność wykonania jej większości na estakadzie lub w tunelu.
Od tamtego czasu nie poznaliśmy jednak żadnych konkretów.
Czytaj więcej: Droga Czerwona - projekt utknął w miejscu
Presja na premiera podziała?
To już kolejny list w sprawie Drogi Czerwonej do premiera. Wcześniej napisała do niego także Rada Krajowa Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej oraz Krajowa Sekcja Portów Morskich NSZZ "Solidarność".
Ich przedstawiciele zwrócili uwagę nie tylko na bieżące problemy z przeciążoną i niedostosowaną do tak intensywnego ruchu ciężarowego Trasą Kwiatkowskiego, ale też na szybko rozwijający się port, do którego dojeżdża się obecnie przez główne miejskie ulice.
- Obecnie w przypadku morskiego Portu Gdynia transport drogowy i kolejowy funkcjonuje na zasadzie "jakoś to będzie". To nie tak miało być. Jesteśmy przekonani, że dalsze opóźnienie prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej jest wynikiem braku priorytetowego potraktowania szeregu innych ważnych inwestycji, w tym m.in. farmy wiatrowe i Port Zewnętrzny. (...) Wnioskujemy do Pana Premiera o podjęcie natychmiastowych działań w celu włączenia Drogi Czerwonej do "Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku" i niezwłocznego rozpoczęcia prac, które doprowadzą do finalnego powstania tej kluczowej inwestycji - czytamy w liście skierowanym przez Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej do premiera RP.
Związkowcy zwracają też uwagę na to, że brak inwestycji w nowy dojazd to docelowo straty nie tylko dla regionu, ale i gospodarki całego kraju.
- Pominięcie tej kluczowej drogi dostępowej do Portu Gdynia i dalsze opóźnianie realnych prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej może przynosić niepowetowane straty dla budżetu państwa oraz utratę wielu miejsc pracy w regionie - czytamy z kolei w liście Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność".
Analizy trwają, konkretów brak
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta, co pokazała ostatnia awaria dylatacji. Władze miasta nie mają złudzeń, że takie sytuacje będą się regularnie powtarzać, bo starsza część estakady nie jest przystosowana do tak dużych obciążeń, jakie generują liczne i często przeładowane samochody ciężarowe.
Problem w tym, że od poprzedniego roku, gdy miały zacząć się analizy, nic się w temacie nie dzieje. Tymczasem przed rozpoczęciem budowy przeprowadzić trzeba jeszcze m.in. analizę techniczną i środowiskową, przygotować warianty przebiegu drogi, zarekomendować wybrany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska i poczekać na decyzję. Dopiero wtedy można zacząć projektowanie drogi. Tymczasem nie ma nawet ogólnego harmonogramu takich działań. Stąd rosnący nacisk na stronę rządową, by zintensyfikowała prace.
Czy listy przyniosą skutek? Czas pokaże.
Miejsca
Opinie (300) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-21 14:06
Zobaczcie, jak oni te łopaty trzymają. Nie nadają się nawet do kopania rowów.
- 10 2
-
2021-09-21 14:13
Piszą do Morawieckiego ws. Drogi Czerwonej. Ej ty autor tekstu co z domu nic nie wyniósł (3)
Pisze się do Pana Premiera Morawieckiego, tak bardzo TVN spustoszenie zrobiło?
- 10 16
-
2021-09-21 16:05
(2)
ok może być Pan ale dodajmy kłamca, hipokryta, człowiek bez sumienia Premier Mateusz Morawiecki. Może wygląda ładniej ale też bardziej prawdziwie.
- 6 1
-
2021-09-21 17:27
Kłamcą polityczny to jest Donald.T i reszta tej żałosnej grupy co donosi (1)
- 2 5
-
2021-09-21 21:10
Turowa Chyżemu Rójowi nie zapomna Polacy
- 0 3
-
2021-09-21 14:15
Nic nowego...
Tusk to już nawet S6 do Słupska, jako rekompensatę za tarczę, "zbudował"... Pomorze nie ma szczęścia do rządzących, niezależnie z jakiej opcji politycznej.
- 4 4
-
2021-09-21 14:15
Do łopaty totalnych donosicieli z totalnej opozycji zagonić z kastą do pomocy
- 8 7
-
2021-09-21 14:20
Piszą? (2)
A gdzie są tutejsi posłowie, szczególnie z PiS? Ich koledzy np. z Podkarpacia, bez przerwy coś załatwiają dla swojego regionu...
- 13 0
-
2021-09-21 18:17
Zajeci "zarabianiem" w społkach skarbu państwa
- 5 0
-
2021-09-22 00:38
a gdzie są posłowie obecnie opozycji
pilnują interesów sponsorów...
Bo nie wyborców.- 0 1
-
2021-09-21 14:34
Jak Tusk przejmie władze to na pewno tą drogę wybuduje!Zlikwiduje wszystkie kopalnie i dostanie kase od nastepcy Merkel
Kopalnie wegla są nam niepotrzebne bo prąd będziemy kupować od Niemców.
- 8 9
-
2021-09-21 14:36
Jarosław Sellin
People buyin
- 3 1
-
2021-09-21 14:44
Kłamca i oszust
Chyba własnym długim nochalem ją będzie kopał.
- 6 2
-
2021-09-21 14:46
port gdynia
Zastanawiam sie czemu tego listu nie podpisal dyrektor portu i gdanski pisowiec z-tepca dyrektora.Mysle ze szkoda im posadki.przeciez powinni byc najbardziej zainteresowani
- 10 1
-
2021-09-21 15:00
Horała i Sellin to porażka i wstyd dla mieszkańców Trójmiasta.
- 7 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.