- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (184 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (91 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany
Demontaż urządzenia Combi C 300 w Porcie Gdynia.
Przez ponad 30 lat było jednym z najważniejszych elementów infrastruktury na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Dziś "idzie" na żyletki. W terminalu zbożowym trwa demontaż szynowego urządzenia przeładunkowego Combi C 300. Przebudowa i modernizacja tego obszaru portu jest już na finiszu, niestety, zamieszanie wokół wyboru nowego operatora może "zamrozić" terminal na dłużej. Obecny operator ma opuścić "zbożowy" do końca czerwca, a przetarg na nowego dzierżawcę wciąż jest nierozstrzygnięty.
Szynowe urządzenie przeładunkowe szwajcarskiej firmy Buhler-Portalink Combi C 300, o całkowicie zamkniętym (szczelnym) systemie transportu zbóż trafiło na Nabrzeże Indyjskie
Nowe urządzenie osiągało, jak na tamte czasy, duże wydajności w relacji exportowej dla zbóż do 7000 ton/dobę i w relacji importowej dla śruty sojowej do 5000 ton/dobę. Parametry techniczne urządzenia pozwalały na obsługę statków klasy handy, handymax, a nawet niepełnoładownych statków klasy PANAMAX. Takie parametry pozwalały stawiać gdyński Terminal Zbożowy w czołówce portów w akwenie Morza Bałtyckiego.
Po ponad 30 latach eksploatacji, równocześnie z rozpoczęciem przebudowy Nabrzeża Indyjskiego na początku 2023 r., maszyna została wyłączona z eksploatacji i rozpoczęła się procedura demontażu tego wysłużonego urządzenia. Zostanie ono w częściach przeniesione na ponton, przy pomocy pływającego żurawia Maja. Urządzenie zostanie zezłomowane. W okresie eksploatacji przeładowało kilkadziesiąt milionów ton zbóż i pasz, zajmując czołowe lokaty w rankingu przeładunków towarów agro w portach morskich polskiego wybrzeża.
Dziś, tak jak ponad 30 lat temu, Nabrzeże Indyjskie znów przechodzi dużą modernizację. W 2023 r. rozpoczęto jego przebudowę na długości ok. 540 m, polegającą przede wszystkim na jego poszerzeniu o 6 m. Ma być szerzej i głębiej, co umożliwi obsługę większych jednostek.
![Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3653/150x100/3653022__c_147_0_1029_720__kr.webp)
Niestety nie wiadomo, kiedy takie jednostki trafią w to miejsce. Przetarg na dzierżawę wciąż jest nierozstrzygnięty. Obecny, tymczasowy operator terminalu zbożowego w napięciu czeka na decyzję nowych władza Port Gdynia.
- Musimy opuścić terminal do końca czerwca. Złożyliśmy wprawdzie wniosek o przedłużenie dzierżawy do czasu podjęcia ostatecznych decyzji ws. toczącego się przetargu, ale wciąż nie otrzymaliśmy odpowiedzi od Portu. A czas ucieka. Nasza załoga nie wie, czy w lipcu będzie miała pracę, my nie wiemy, czy wypowiadać im umowy. To jest krytyczny moment. Dla pracowników i współpracowników, a także dla kontrahentów i rolników. Nie można "zamrozić" takiego terminalu. To może być ze szkodą dla eksportu polskiego zboża. Przecież przed nami kolejne żniwa - alarmuje Pierre Pages, prezes spółki Mondry.
Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.
Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy Nabrzeżu Indyjskim
W wyniku postępowania w listopadzie 2023 r. m.in. zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.
Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych. Ostatecznie minister infrastruktury nie wyraził zgody na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.
![Wybrano prezesa Portu Gdynia](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3701/150x100/3701092__c_0_0_973_681__kr.webp)
- Teraz spółka może unieważnić postępowanie lub wystąpić z kolejnym wnioskiem do MI o wyrażenie zgody na zawarcie umowy z oferentem, który otrzymał drugi wynik w postępowaniu przetargowym. Kwestia ta należy do wyłącznej kompetencji zarządu spółki, który jest w tym wypadku związany warunkami postępowania przetargowego - poinformowała Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Decyzji wciąż brak. Nieoficjalnie mówi się, że wygrany oferent nie zamierza zrezygnować. Sprawa może trafić na drogę sądową.
Miejsca
Opinie (53) 2 zablokowane
-
2024-04-20 10:25
Korolewski nie zdazył?!
- 6 6
-
2024-04-20 10:35
Btz
Tak to się kończy kiedy zarządzanie majątkiem wspólnym obejmują niekompetentni ludzie. I nie mam tu na myśli tylko Marchewki.
Jedyna ofiara tej niekompetencji to Port Gdynia.- 51 3
-
2024-04-20 11:09
Nie trzeba nam dzrwiakąć po niecku
- 3 10
-
2024-04-20 11:45
Spokojnie Panie i Panowie, będzie dobrze. Cierpliwości kochani
- 5 18
-
2024-04-20 12:57
A co na to domorośli konserwatorzy zabytków? Nie grzmią, nie każą wpisywać do rejestru zabytków???
Taki cenny zabytek kultury technicznej...
- 13 8
-
2024-04-20 13:50
Następnym dzierżawca nabrzeża będzie firma powiązana z Ukrainą (3)
- 20 9
-
2024-04-20 14:04
(1)
Słyszałem że to prawda.
- 1 5
-
2024-04-20 14:48
A won !!!
- 1 2
-
2024-04-21 05:48
Holenderska Viterra która ma oddziały w Polsce i kilku innych państwach na przykład?
Viterra Ukraine has a significant presence in all principal production regions in Ukraine.
Our six marketing offices span across 24 regions. We primarily buy directly from producers and agroholdings where possible.- 0 1
-
2024-04-20 14:40
Port to tylko hałas i zanieczyszczenia. Wszystko powinno iść na żyletki (5)
Po co nam ten port skoro jest świetny, nowoczesny port w Hamburgu
- 11 33
-
2024-04-20 14:49
(2)
Koleś przestań z tym Hamburgiem bo to nudne. Idź na bazar lepiej do babci i kup sobie hamburgera.
- 10 6
-
2024-04-20 16:08
On nie przestanie. (1)
Gdyż nie potrafi czegoś nowego wymyśleć. Taki kapucyn portalowy.
- 7 5
-
2024-04-21 06:12
Ale dowcipny.
- 2 3
-
2024-04-21 10:14
Zmień płytę - ta się zdarła nieco
- 3 1
-
2024-04-22 07:10
Poco ci mózg?
Jak za ciebie myśli Jarozbaw i Partia?
- 1 0
-
2024-04-20 15:52
Smutne czasy nastały (5)
Najlepsze jest to że ta ładowarka portowa miała wszystkie elementy przewymiarowane, spokojnie mógł pracować z większą wydajnością. Wystarczyło tylko ten towar dostastarczyc i wymienić łańcuchy i przeprogramować sterowniki. Teraz 1,5 roku będą burdel ogarniać jak nie 2 lata bo już jest obsuwa z terminami. Tak płaczą o Ukrainie, ile to ton tęczowa Polska, uśmiechnięta Polska ma przeładować, a infrastruktura lerzy i kwiczy od wielu lat. Prawie dekadę temu wiedzieli ze będzie przebudowa, a Port cały zaspał.
- 52 10
-
2024-04-20 16:09
Po 30 latach eksploatacji w porcie nadaje
się tylko na złom.
- 3 5
-
2024-04-20 23:41
leży się pisze!!!
- 0 0
-
2024-04-21 10:16
Port? - może zacznij myśleć bardziej samodzielnie a zauważysz pewne zjawiska w innym wymiarze.
- 0 2
-
2024-04-21 14:26
Prawda jest taka
Że ostatnie 8 lat Port był fatalnie zarządzany takich afer jest wiecej.Wiem bo 45 lat Port był miejscem mojej pracy.
- 3 2
-
2024-04-23 08:47
Złomowana bo nie obsłuży większych statków
Ładowarka Buhler może obsługiwać statki max. 50 tys. ton. Do większych nie sięgnie, ma za krótki wysięgnik i przenośnik. Skoro basen jest pogłębiony i nabrzeże przebudowane to statki będą wpływać większe, dlatego ładowarka idzie na złom. A jej wydajność maks. 400 t/h to żadna rewelacja dla współczesnych rozwiązań. Przy statku 100 tys. ton i wydajności 1000 t/h to czas rozładunku wychodzi 100 godzin - ok. 5 dni. Natomiast przy 400 t/h to 250 godzin - ok. 11 dni.
- 2 0
-
2024-04-20 16:00
kwiatkowski sie w grobie obraca
- 17 2
-
2024-04-20 18:48
Hmmm... 30 lat? (3)
30sto letni sprzęt idzie na żyletki, a ORP Orzeł, który to pływa od 40stu lat, dalej jest w służbie... Szacunek dla tych odważnych ludzi, którzy na nim służą.
- 14 1
-
2024-04-23 08:44
No właśnie dziwne. 30 lat takie urządzenie dobrze konserwowane to pracuje bez problemów. Chyba że nowa inwestycja idzie....
- 0 0
-
2024-04-23 10:20
a 40to letnie Polonezy urzyźniają od dawna glebę związkami żelaza (1)
- 0 0
-
2024-04-23 23:17
Czyli tenże dźwig to taki bardziej Polonez niźli Mercedes
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.