- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów
Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:
Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"
Promy typu ro-pax dla polskich armatorów
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.
Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".
- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.
Czytaj też:
PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?
Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt
Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.
Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-11-26 13:45
No i po co był ten cyrk z kupowaniem Stoczni Gdańskiej, obiecankami restytucji przemysłu okrętowego? (11)
To dowód na kolejne, zmarnowane publiczne pieniądze na rzekome ratowanie polskich stoczni. Holding Remontowa był zawsze gotów do realizacji tych zamówień i nie potrzebuje do tego ani Nauty, ani stoczni szczecińskich. A za tam utopione pieniądze można byłoby wybudować te promy i jeszcze trochę. Tyczy się to także okrętów: tzw. Stocznia Wojenna, czyli czarna dziura dla publicznych pieniędzy, nic nie zbuduje; oby tylko nie przeszkadzała innym..
- 156 36
-
2021-11-27 18:18
Po co wp.....asz Naute jak tam realizowane są tylko remonty i przebudowy, a nie nowe budowy.
- 3 2
-
2021-11-27 09:34
Jad ci mózg wyżarł. Stocznia Gdańska ma zakontraktowaną budowę serii wież wiatrowych i sekcji okrętowych Meyer Turku (1)
Mowa o projektach Blabersgiden, Aura, Aura 2,Aura 3,Aura 4,Aura5, Puskakorpi, Telsiai, Merkantillio etc.
- 4 9
-
2021-11-28 13:07
I jeszcze: Aura6,Aura7,Aura8,Aura9,Aura10,Aura11,Aura12,Aura13,Aura14,Aura15,Aura16,Aura17 itd.
- 1 3
-
2021-11-27 08:48
Jak to po co??
Trochę kasy po drodze dzięki temu się powyciągało,a i medialnie (czytaj:propagandowo) niezłe sprzedało- 8 2
-
2021-11-27 07:33
Typowa gadka. Jakoś w Niemczech czy hol. dużo większe pieniądze są doplacane do stoczni. Mają świadomość ze to ciągnie całą masę firm wkoło. Że w końcowym bilansie na tym zarabiają tworzą kilka miejsc pracy na jedno w stoczni. Ale ludzie ciągle powtarzają retorykę z lat 2000.
- 9 12
-
2021-11-27 01:04
"Stocznia Gdańsk" , taka jest oficjalna nazwa tego przybytku.
- 1 0
-
2021-11-26 19:57
Remontowa nie ma gdzie takich dużych kadłubów zbudować. (3)
Więc pewnie zleci ich budowę Crist Gdynia albo tym podmiota co wypisałeś.
- 3 15
-
2021-11-27 09:27
(2)
Oczywiście że ma, całość będzie budowana z kilku bloków (1 blok --> kilka sekcji ) i składana na doku.
- 5 0
-
2021-11-27 13:29
Tylko na płytach montażowych w Remontowa możesz max 27 metrów szerokości bloki zbudować. (1)
Więc nie opowiadaj bajek. Tu nie chodzi o długość..... Jednostki tylko o szerokość!!!
- 2 2
-
2021-11-30 13:12
To zrobią to w dawnej stoczni północnej
- 0 0
-
2021-11-26 18:49
zmarnowane pieniadze to jest kupno SNG z całą załogą i sprzetem rok przed zakończem umowy.
No bo co oni produkują?
- 7 12
-
2021-11-26 12:33
pięć lat opóźnienia (4)
Kolejny sukces władzy nie można było tak od początku?
- 103 28
-
2021-12-01 16:14
Ile lat opòźnienia zafundowała kaolicja PO- PSL .Jak opòźniali budowę Terminalu LPG I Baltic pipe?Za zablokowanie propozycji L.Kaczyńskiego w 2006 Cimoch I Maynard dostali się do parlamentu UE z list POKOmańskich.
- 0 1
-
2021-11-27 17:13
Czy to sukces ?
Mocno się zastanawiam czy to nie będzie gwóźdź do trumny dla remontowej. Płatnikiem jest Skarb Państwa ! Już nie jedna firma się przez to wyłożyła a Pisowcy to już specjaliści w tej dziedzinie
- 4 5
-
2021-11-26 23:13
5 lat temu to dla polferiss miał być prom (1)
- 7 0
-
2021-11-29 09:35
stępka w krzakach leży tylko farba z trawy zeszła
- 3 0
-
2021-11-26 14:20
tego to się nie spodziewałem (2)
Szkoda, że tak późno, ale z drugiej strony lepiej późno niż wcale. Zamiast pudrować trupy w postaci Stoczni Szczecińskiej, czas powierzyć robote komuś, to się wywiąże z powierzonego zamówienia. Żal tylko zmarnowanego czasu.
- 145 8
-
2021-11-28 16:02
Tak trzmac
Bardzo dobrze
- 1 0
-
2021-11-26 17:41
Tylko czy remontów da rade skoro mają problemy z budową małych statków?
- 1 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.