- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (187 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (78 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (65 opinii)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (102 opinie)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (193 opinie)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (214 opinii)
Polskie porty zamknięte dla rosyjskich statków? Resort infrastruktury analizuje
Resort infrastruktury rozważa zamknięcie polskich portów dla statków pływających pod rosyjską banderą, zarejestrowanych w Rosji, będących własnością Rosjan lub przez nich kontrolowanych - dowiedzieliśmy się nieoficjalnie. Takie rozwiązanie zastosowały już władze Wielkiej Brytanii, zapowiada Kanada i rozważa Unia Europejska. Z kolei armatorzy kontenerowi wstrzymują kontenerowce płynące do Rosji.
Na ile ta decyzja utrudniłaby przeładunki w portach? Ile wpływa takich jednostek?
- Obecna sytuacja geopolityczna i dramatyczna sytuacja w jakiej znajdują się obywatele Ukrainy, jest wydarzeniem bez precedensu. Wszelkie decyzje związane ewentualnym ograniczeniem ruchu statków są podejmowane przez administrację rządową. Stanowimy część infrastruktury o strategicznym znaczeniu dla gospodarki kraju, dlatego na tym etapie nie udzielamy komentarza - powiedziała nam Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Jak podała dziś agencja Reuters, powołując się na źródła w Brukseli, również państwa Wspólnoty rozważają wprowadzenie zakazu zawijania rosyjskich statków do unijnych portów. Celem tego posunięcia jest dalsze zaostrzenie ograniczeń w ruchu morskim po zamknięciu dla Rosji przestrzeni powietrznej.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że w sprawie zamknięcia portów Europy dla Rosji są prowadzone konsultacje wewnątrz-unijne, przede wszystkim rozmawia na ten temat premier Mateusz Morawiecki.
Blokadę już wprowadziła Wielka Brytania. W poniedziałek, 28 lutego, brytyjski minister transportu Grant Shapps poinstruował władze portów w kraju, by nie wpuszczały żadnych statków powiązanych z Rosją. W specjalnym okólniku Departament Transportu prosi porty brytyjskie o nieudzielanie dostępu żadnym statkom, które:
- należą do/są kontrolowane albo eksploatowane przez jakąkolwiek osobę związaną z Rosją,
- należą do/są kontrolowane albo eksploatowane przez tzw. "wskazane osoby" (designated persons; chodzi o osoby figurujące na listach sankcyjnych),
- noszące banderę rosyjską i/lub które są zarejestrowane w Rosji.
Zamknięcie portów już w tym tygodniu zapowiedziały władze Kanady.
W odpowiedzi na zachodnie sankcje przeciw Rosji, która zaatakowała Ukrainę, zareagowali też armatorzy kontenerowi - Maersk, Ocean Network Express (ONE) z siedzibą w Singapurze, niemiecki Hapag Lloyd oraz szwajcarska grupa żeglugowa MSC.
- Z powodu bezpośredniego i pośredniego wpływu sankcji na stabilność i bezpieczeństwo naszej działalności nowe zamówienia Maersk (...) z i do Rosji zostają czasowo wstrzymane - poinformowało duńskie przedsiębiorstwo, światowy potentat żeglugi kontenerowej. Zawieszenie nie będzie dotyczyć przesyłek żywności, pomocy humanitarnej i medycznej.
Jak podała agencja Reuters, Maersk posiada 31 proc. udziałów w rosyjskim operatorze portowym Global Ports, który zarządza sześcioma terminalami w Rosji i dwoma w Finlandii. Udziałowcami Global Ports są również rosyjski państwowy koncern nuklearny Rosatom oraz rosyjski biznesmen Sergey Shiskarev.
Wszyscy z tych armatorów bywają lub stale korzystają też z trójmiejskich portów. Regularne połączenia z zawinięciami do portów rosyjskich (Kaliningrad, Ust Ługa, St. Petersburg) stanowią znaczącą część serwisów dowozowych, czyli feederowych, i żeglugi bliskiego zasięgu obsługiwanych przez DCT.
DCT współpracuje z Rosją (48 opinii)
Miejsca
Opinie (224) ponad 10 zablokowanych
-
2022-03-03 12:56
Czy w Polsce stacjonują okupacyjne wojska UE?
Jaki tam przekaz w TVP?
Krótki dalej planuje proputinowski Budapeszt w Warszawie?
A jak tam miękiszon generalny- 0 2
-
2022-03-03 18:49
Zapowiadają sankcje ale najpierw muszą przeliczyć jak to wpłynie na porty........ Co za wyrachowanie i obłuda typowa dla kaczyzmu. Unijne sankcje Swift i inne blokady też owszem ale tylko na pokaz nie do końca. Żałosna ta pomoc i poparcie
- 0 3
-
2022-03-04 07:06
(1)
..należą do/są kontrolowane albo eksploatowane przez jakąkolwiek osobę związaną z Rosją..
a co jak kapitan rusek a statek niemiecki?- 1 0
-
2022-03-04 10:42
To polskim ubootem go!
A fakt, nie ma
- 0 0
-
2022-03-04 09:32
Cumuje w gdyni
Jeden statek rybacki cumuje w gdyni. Powinni kazać mu opuścić port.
- 0 1
-
2022-03-04 11:33
zablokować i zamknąć każdą furkte!!! zatrzymajcie te towary
w jednej części Gdynia organizuje koncerty dla Ukrainy a w drugiej składują przyjezdzające kontenery dla Rosjan i po cichu lada dzień GCT wypełni po brzegi statek do Kaliningradu aby Rosjanom niczego nie zabrakło w tych trudnych dla nich chwilach. Port i miasto oczywiście o tym nie wie bo za pewne jak by wiedzieli to by znaleźli sposób aby do tego nie doszło a tak kasa wpadnie i jest ok. nasza cudowna gDYNIA....
- 0 0
-
2022-03-04 11:37
Rozważa?
Dopiero?
- 0 0
-
2022-03-04 13:04
**"'"*
Pozamykać wszystko,niech zobaczą jak kochają ich z carem putinem wszystkie państwa świata
- 0 0
-
2022-03-04 14:02
Ok
Faktycznie tam giną dzieci,kobiety a tutaj k...myślą ciężkimi głowami . Może jak im zaczną pukać do drzwi to zamkną tyle,że drzwi i odrazu wypad by się chronić.ludzie trzeba mieć jaja i charakter a nie miękki zmysł
- 0 0
-
2022-03-04 17:40
Zakręćmy jamał a samochody schowajmy do garaży. Rower ot co
- 0 0
-
2022-03-05 20:03
Remontowane statki
A co ze statkami rosyjskimi w Remontówce , dlaczego je remontują ,,,
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.