- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (78 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Port Gdańsk i Port Gdynia. Duży wzrost przeładunków
W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 53,2 mln ton ładunków, w Porcie Szczecin-Świnoujście 33,2 mln ton, a w Porcie Gdynia 26,7 mln ton. W sumie trzy największe polskie porty morskie odnotowały wzrost o 9 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W 2020 r. było to 103,8 mln ton, a w 2021 - 113 mln ton.
Wczoraj (poniedziałek, 17 stycznia) w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowały wyniki za 2021 r. Po raz pierwszy odbyło się to na wspólnej konferencji. Do tej pory to poszczególne porty były gospodarzami takich podsumowań, tym razem inicjatywę przejęło Ministerstwo Infrastruktury, a gości przywitali ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski.
Gospodarka morska w Trójmieście
Minister Gróbarczyk ogłosił, że trzy największe polskie porty morskie na Bałtyku przeładowały w 2021 r. łącznie 113 mln ton towarów, co jest wynikiem rekordowym i stanowi 9-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Oznacza to znaczny wzrost w stosunku do wyników z poprzednich lat - w 2020 r. było to 103,8 mln ton, zaś w rekordowym 2019 - 108,4.
Czytaj też:
Dwie oferty na dzierżawę Deepwater w Porcie Gdańsk
W Gdańsku w 2021 r. wzrosły przeładunki praktycznie we wszystkich grupach. Przeładowano o 37,9 proc. więcej paliw płynnych (łącznie 18 854,6 tys. ton), 10,1 proc. więcej kontenerów (łącznie 2 117 829 TEU), aż o 795,6 proc. więcej drewna (łącznie 106,9 tys. ton), o 5,5 proc. więcej drobnicy (łącznie 23 318,5 tys. ton) oraz o 7,6 proc. więcej zboża (łącznie 1 612,8 tys. ton).
- Port Gdańsk jest w dalszym ciągu trzecim portem na Bałtyku po rosyjskich Ust Ługa i St. Petersburg, przy czym ten drugi jest już w zasięgu Gdańska. Interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce w Europie. W tej chwili jesteśmy na miejscu 18. - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia w 2021 r. wzrosła o 8,2 proc., do 26 693 tys. ton. Przeładunki kontenerów wyniosły 985 919 TEU, co stanowi wzrost o 8,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największe wzrosty Port odnotował w kategorii ładunków drobnicowych - wzrost o 14,9 proc. do 16 207 tys. ton - oraz ropy i przetworów naftowych - aż o 42 proc. więcej, łącznie 2 516 tys. ton. Do Gdyni w 2021 r. zawinęło 4240 statków handlowych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. 19 spośród tych statków stanowiły kontenerowce powyżej 300 metrów (w 2020 r. był tylko jeden).
Czytaj też:
Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia
- Za wzrostami stoją m.in. kwestie inwestycyjne. W zeszłym roku, poza nowym terminalem promowym, zakończyła się inwestycja elektryfikacji dostępu kolejowego do zachodniej części portu. Częściowo odebrana jest także rozbudowa placów manewrowo-składowych, które będą wykorzystywane m.in. do obsługi kontenerów, ale także konstrukcji offshore. Z kolei pogłębianie basenów wewnętrznych umożliwi wpływanie do portu największych jednostek kontenerowych - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-01-18 12:22
(4)
A kiedy Nowa Wyzwolenia.którą ma jechać transport do portu gdańskiego.Cały czas tiry niszczą dzielnicę Nowy Port,a szczególnie ul.Wyzwolenia,czyli środek osiedla mieszkaniowego,hałas i smog utrudnia życie mieszkańcom,którzy chorują przewlekle.Czy port gdański inwestuje w strukturę drogową NP?Bramy portowe są przecież przy ul.Oliwskiej.
- 13 6
-
2022-01-18 12:53
ruch ustanie tylko w momencie budowy i przeniesienia do tzw portu centralnego , ktory pis obiecal (1)
ale do tej pory nic sie nie dzieje tak jak ze wszystkim co pis obiecywal, i tylko podatki podnosza i Polakow lupia
- 5 4
-
2022-01-20 19:49
Robią identycznie jak poprzednicy tylko wtedy Lisa miałeś w TVP więc wiele było przemilczane i wszystkie media kibicowały jedynej słusznej wtedy partii
- 0 0
-
2022-01-18 12:48
przestańcie! co wy robicie!? pogrążacie takimi news-ami "łopozycję" (1)
Polska miała być przecież "izolowana" i "zamykana"... a tutaj odwrotnie :)
- 5 3
-
2022-01-18 17:04
Ale co jest "tutaj" odwrotnie?
Polska nie jest izolowana? A zamknie się sama, dzięki jaśnie obecnie panującym.
- 3 8
-
2022-01-20 07:57
Kiedyś bym się cieszył (4)
A teraz dotarło do mnie że z profitów Gdańsk i Gdynia i tak są grabione przez Wawe. My mamy z tego tylko większe zanieczyszczenie środowiska
- 4 3
-
2022-01-20 21:40
Podziękuj szczurkowi w Gdyni (1)
Port płaci miliony podatków a ta gdyńska małpa wszystko marnotrawi.
- 1 1
-
2022-01-20 23:36
jeszcze aktywnie
Szkodzi.
- 0 0
-
2022-01-20 20:03
Tak są grabione ze każdego roku budżet rośnie. Też bym tak chciał być grabiony
- 0 1
-
2022-01-20 08:42
"na przelomie wiekow"
Byl koncept aby miasta mialy udzialy w portach. Nawet dostaly na to dofinansowanie... I zobacz, co z tym zrobily...
- 3 0
-
2022-01-18 10:45
(12)
podsumowanie roku powinno odbywać się w siedzibie największego portu, czyli w Gdańsku, nie w jakimś ministerstwie w Warszawie, centralizacja jak za komuny niczym póżny Gomułka albo wczesny Gierek, napiszcie też ile kasy dla Polski zarobiły te porty i budżetom Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia też należy się dola a są to ogromne kwoty, jeżeli
podsumowanie roku powinno odbywać się w siedzibie największego portu, czyli w Gdańsku, nie w jakimś ministerstwie w Warszawie, centralizacja jak za komuny niczym póżny Gomułka albo wczesny Gierek, napiszcie też ile kasy dla Polski zarobiły te porty i budżetom Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia też należy się dola a są to ogromne kwoty, jeżeli sam terminal DCT zarobił 12 mld pln w skali roku dla Skarbu Państwa, budżet Gdańska też powinien z tego tytułu wzbogacić się choćby o 5-10% z tej kwoty.
- 52 20
-
2022-01-18 11:17
zarabia właściciel (10)
Gdy w organach właścicielskich portów były miasta, okazały się być wielce nielojalnym partnerem i zamiast funkcjonowania portów i inwestycjami bardziej były zainteresowane portowymi terenami i ich przejmowaniem.
Własność to nie tylko zyski i honory ale również (w zasadzie przede wszystkim) wydatki i ryzyko.
Widzisz tu działania miasta?
Ono jedynie dyskontuje działania portu i Urzędu Morskiego....- 15 4
-
2022-01-18 20:11
Tylko urzędnicy z UM mają profity w zasiadaniu w zarządach spółek.
- 5 0
-
2022-01-18 11:34
Coś tu srogo pomieszałeś. Spróbuj wytłumaczyć to na przykładzie BCT Gdynia, (8)
gdzie jedynym właścicielem spółki jest filipińskie ictsi. dasz radę?
- 2 12
-
2022-01-18 12:31
(7)
Odrozniasz port od terminalu? :D
- 14 3
-
2022-01-18 17:11
A tobie się wydaje, że jakiś mityczny "port" robi wyniki przeładunków? (6)
Popytaj to się dowiesz, że poszczególne terminale generują faktyczne zyski a "port" to nazwa miejsca/terenu/spółeczki, na której terenie odbywają się przeładunki i która jedynie udaje, że to wszystko ogarnia.
- 5 7
-
2022-01-20 11:57
(1)
LOL, cale zycie w tej branzy, wiec pytac nie musze. Ty natomiast ani nie rozumiesz przedpiscy, ani mojego komentarza, ani nie zdajesz siebie sprawy, ze komentujesz na poziomie ucznia szkoly podstawowej, ktory odkrywa Ameryke.
- 1 1
-
2022-01-21 05:19
"lol" Cale zycie czyli ile latek dzieciaczku :)
- 0 1
-
2022-01-18 19:59
nie sztuka sie urobić
sztuka jest zarobić...
- 4 0
-
2022-01-18 17:36
a gdzie widzisz sprzeczność? (2)
Ta "spółeczka" jest reprezentantem właściciela, który ułożył się z operatorem terminala na warunki użyczenia majątku. To są jego zyski. Im lepsza "spółeczka", tym lepiej potrafi układać się i zarządzać operatorami, tak aby zarobili "godnie", ale również "cesarzowi oddali co cesarskie"... I o to pilnowanie "cesarskiego" chodzi. "Spółeczka" pilnuje
Ta "spółeczka" jest reprezentantem właściciela, który ułożył się z operatorem terminala na warunki użyczenia majątku. To są jego zyski. Im lepsza "spółeczka", tym lepiej potrafi układać się i zarządzać operatorami, tak aby zarobili "godnie", ale również "cesarzowi oddali co cesarskie"... I o to pilnowanie "cesarskiego" chodzi. "Spółeczka" pilnuje nie tylko wpływów, ale również pilnuje inwestycji operatorów oraz samodzielnie dba o majątek i jego rozwój.
Jak widać, jest tu spore pole do manewru, a kryteriów "spinania" się interesów jest "trochę".
Można to całkiem fajnie zrobić jak w gdańskim DCT, gdzie inwestor wybudował, wypracował, zarobił i poszedł z "górką" robić kasę gdzie indziej... "Przy okazji" zabierając Gdyni armatora.
Można tak sobie, a... tu sobie sam znajdź przykłady. Chociażby w Gdyni, z którą Australijczycy rozmawiali przez Gdańskiem...- 5 1
-
2022-01-18 20:33
Ty zupełnie nie jarzysz tematu. Próbujesz (1)
się mądralować a wymyśliłeś jakiś nowy układ pod tytułem "spółeczka jest reprezentantem właściciela, który ułożył się z operatorem terminala na warunki użyczenia majątku". Przecież to jakiś psychodeliczny bełkot.
- 1 5
-
2022-01-18 23:25
a merytorycznie?
co ci nie pasuje?
Z czym masz problem?
Bo masz go ewidentnie...- 3 0
-
2022-01-18 11:11
Zyski z działalności portów, to idą do ich zagranicznych właścicieli. Polski budżet
dostaje ochłapy z opłat, dzierżaw, itp. DCT Gdańsk - Singapur, Australia i PFR - proporcjonalnie do wartości udziałów. BCT Gdynia - wszystko idzie do ICTSI (Filipiny).
- 8 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.