• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)

Port Gdańsk po konsultacjach z firmami operującymi na jego terenie zrobił przegląd możliwości przeładunkowych zboża. Wystosowano też wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych i poproszono o wprowadzenie nowych zasad w ruchu drogowym w okolicach portowych terenów. Port szykuje się na przyjęcie zboża. Czy wyciągnięto lekcję z "węglowych kłopotów"?



Węgla nie zabrakło, ale koszty społeczne tego raptownego zapełniania rynkowych potrzeb okazały się duże. Korki na drogach dojazdowych i zanieczyszczenie pyłem węglowym dzielnic sąsiadujących z Portem Gdańsk. Teraz znów Port szuka mocy przeładunkowych, ale dla zboża, i zapewnia, że tym razem będzie lepiej przygotowany. A jak będzie?

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

W poniedziałek, 15 maja, Port Gdańsk odwiedził Rafał Romanowski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Celem były nabrzeża i spółki, które gotowe są przeładować produkty zbożowe. Po tej wizycie zarząd Portu poinformował, że w ciągu najbliższych 2 lat planują zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż do blisko 3 mln ton. Prognoza na ten rok mówi o 2,5 mln t. Do tej pory oceniano moce na 1,5 mln ton, maksymalnie na 2 mln ton. Co ważne, chodzi o wszystkie produkty agro, więc nie tylko zboże. Co się zmieniło?



Obecnie w Porcie Gdańsk przeładunkiem zbóż zajmują się terminale: GBT/Malteurop na nabrzeżu BytomskimMapka, Port Gdański Eksploatacja na nabrzeżu SzczecińskimMapka, Magrol Zakręt Pięciu GwizdkówMapka, Gdańskie Młyny na nabrzeżu Zbożowym, Speed na nabrzeżu WiślanymMapkaSiark-Port na nabrzeżu OPPMapka.

- Zboże to po surowcach energetycznych, takich jak węgiel i paliwa płynne, kolejna grupa ładunkowa w Porcie Gdańsk traktowana priorytetowo. Występuje głównie w relacji eksportowej. Jest to ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. W 2022 ro. przez portowe nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Od początku bieżącego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna - poinformował Port Gdańsk.
Statki ze zbożem i produktami agro (śruta, kukurydza, pszenica, żyto, bobik, rzepak, nasiona oleiste) płyną głównie do portów w Dani, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Belgii. W sumie od początku br. obsłużono 115 statków do załadunku zboża oraz 3 statki, które przypłynęły ze zbożem.



Zdolności dowozowe i tzw. odwozowe zboża do/z głównych terminali PGE, GBT, Gdańskie Młyny, Magrol to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.

- Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienia poza teren Polski zapasów zbóż, znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską. W związku z tym operatorzy działający na terenie portu mają niełatwe zadanie maksymalizacji swoich zdolności przeładunkowych. Aby to ułatwić, Port Gdańsk prowadzi prace w zakresie przygotowania infrastruktury i zasad organizacji głównych kanałów logistycznych, tak aby ruch do portu i z portu odbywał się maksymalnie płynnie - powiedział Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Port Gdańsk.


Na terenie Portu Gdańsk są przygotowane punkty buforowe dla samochodów ciężarowych, tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy:

Według zapewnień ZMPG w przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu przeznaczone zostaną nowe tereny pod parkingi buforowe:


- Szacuje się, że ok. 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami, a dalej statkami. Z tego powodu ZMPG w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy - informuje Port Gdańsk.
Po konsultacjach z Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych. Poprosił także o wprowadzenie nowych zasad ruchu polegających na:

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (120)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane