• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)

Port Gdańsk po konsultacjach z firmami operującymi na jego terenie zrobił przegląd możliwości przeładunkowych zboża. Wystosowano też wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych i poproszono o wprowadzenie nowych zasad w ruchu drogowym w okolicach portowych terenów. Port szykuje się na przyjęcie zboża. Czy wyciągnięto lekcję z "węglowych kłopotów"?



Węgla nie zabrakło, ale koszty społeczne tego raptownego zapełniania rynkowych potrzeb okazały się duże. Korki na drogach dojazdowych i zanieczyszczenie pyłem węglowym dzielnic sąsiadujących z Portem Gdańsk. Teraz znów Port szuka mocy przeładunkowych, ale dla zboża, i zapewnia, że tym razem będzie lepiej przygotowany. A jak będzie?

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

W poniedziałek, 15 maja, Port Gdańsk odwiedził Rafał Romanowski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Celem były nabrzeża i spółki, które gotowe są przeładować produkty zbożowe. Po tej wizycie zarząd Portu poinformował, że w ciągu najbliższych 2 lat planują zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż do blisko 3 mln ton. Prognoza na ten rok mówi o 2,5 mln t. Do tej pory oceniano moce na 1,5 mln ton, maksymalnie na 2 mln ton. Co ważne, chodzi o wszystkie produkty agro, więc nie tylko zboże. Co się zmieniło?



Obecnie w Porcie Gdańsk przeładunkiem zbóż zajmują się terminale: GBT/Malteurop na nabrzeżu BytomskimMapka, Port Gdański Eksploatacja na nabrzeżu SzczecińskimMapka, Magrol Zakręt Pięciu GwizdkówMapka, Gdańskie Młyny na nabrzeżu Zbożowym, Speed na nabrzeżu WiślanymMapkaSiark-Port na nabrzeżu OPPMapka.

- Zboże to po surowcach energetycznych, takich jak węgiel i paliwa płynne, kolejna grupa ładunkowa w Porcie Gdańsk traktowana priorytetowo. Występuje głównie w relacji eksportowej. Jest to ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. W 2022 ro. przez portowe nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Od początku bieżącego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna - poinformował Port Gdańsk.
Statki ze zbożem i produktami agro (śruta, kukurydza, pszenica, żyto, bobik, rzepak, nasiona oleiste) płyną głównie do portów w Dani, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Belgii. W sumie od początku br. obsłużono 115 statków do załadunku zboża oraz 3 statki, które przypłynęły ze zbożem.



Zdolności dowozowe i tzw. odwozowe zboża do/z głównych terminali PGE, GBT, Gdańskie Młyny, Magrol to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.

- Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienia poza teren Polski zapasów zbóż, znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską. W związku z tym operatorzy działający na terenie portu mają niełatwe zadanie maksymalizacji swoich zdolności przeładunkowych. Aby to ułatwić, Port Gdańsk prowadzi prace w zakresie przygotowania infrastruktury i zasad organizacji głównych kanałów logistycznych, tak aby ruch do portu i z portu odbywał się maksymalnie płynnie - powiedział Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Port Gdańsk.


Na terenie Portu Gdańsk są przygotowane punkty buforowe dla samochodów ciężarowych, tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy:

Według zapewnień ZMPG w przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu przeznaczone zostaną nowe tereny pod parkingi buforowe:


- Szacuje się, że ok. 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami, a dalej statkami. Z tego powodu ZMPG w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy - informuje Port Gdańsk.
Po konsultacjach z Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych. Poprosił także o wprowadzenie nowych zasad ruchu polegających na:

Miejsca

Opinie (120) 3 zablokowane

  • i po to moi drodzy wybudowano port w Elblągu (3)

    tak proszę państwa z 2 powodów: cele militarne i docelowo obsługa terenów ukraińskich w imporcie i eksporcie. Na dzień dzisiejszy jest on na pewno nie przygotowany na nic, ale myślę, że z czasem będzie zapełniać się infrastruktura portowa.

    • 5 4

    • Mierzeja to sadzawka dla kajaków

      • 4 1

    • bzdury propagandy pisowskiej

      przekop - 5,5m zanurzenia - tylko dla barek do max 2000 ton

      • 3 2

    • W Elblągu

      port to trzeba dopiero wybudować. I to głęboki na 10m aby nie było takich problemów jak BTM.

      • 0 0

  • Lewy pas do jazdy na wprost do NP to dobry pomysł! (1)

    Pytanie co z autami które zawracały na skrzyżowaniu z powrotem do ronda? Będzie nawrotka przy Wyzwolenia?

    • 5 1

    • Nawrotka Niestety tak

      Dopiero jest na wyzwolenia , tak jak piszesz

      • 1 1

  • Wegla mialo nie byc (2)

    A jak jest to opozycja wymysla spoleczne koszty, ze wegiel jest. Nieudacznicy

    • 8 5

    • amnezja, czy mamusia płaci rachunki? (1)

      • 2 3

      • W Polsce nie ma opozycji to są donosiciele wyhodowani na TVN i GW chyba

        • 0 0

  • o losie

    Widzę, że wielu Polaków ma pamięć muszki owocówki. W sumie to nawet gorzej, skoro uważają, że temat węgla został przez naszych jaśnie panujących i tych z po i pis (głosowali w sejmie tak samo) załatwiony wspaniale. Wam się da wszystko wmówić widać. Z tematem zboża będzie to samo. Jeszcze przyklepią to 800 plusem i gitara gra, prawda?:)

    • 2 5

  • A za rok wegla nie bedzie juz potrzeba, Otworzono zalane kopalnie na slasku? (2)

    Nie wydaje mi sie zeby w polsce zwiekszono wydobyce wegla. Dalej bedzie sie smiejszac a import z Indonezji, Australii bedzie dalej .

    • 0 1

    • Jest horrendalny unijny "zielony podatek" od wydobycia z polskich kopalń (1)

      więc tańszy jest węgiel z antypodów Nie wiedziałeś to poczytaj....

      • 2 1

      • to dlaczego niemcom się opłaca wydobycie węgla?

        W tym roku wydobycie poszybowało w reichu. Tylko Polakom wmawiają, że lepiej z drugiego końca świata sprowadzać miał wątpliwej jakości. To politycy są od negocjowania warunków z innymi państwami. Jak nie dają sobie rady z negocjacjami w obrębie unii wypie... ich

        • 2 0

  • Wczesniej inwestowano tylko w kontenery a teraz widac ze Bulk Terminal'e sa nie do inwestowane i za male!

    • 1 0

  • A czy PiSowi wyszło coś, poza rozdawaniem i zawłaszczaniem pieniędzy?! (3)

    • 5 5

    • A co wyszlo opozycji? (1)

      Nic. O przepraszam zajumali 153mld z OFE.

      • 3 3

      • W Polsce nie ma opozycji to są donosiciele

        • 0 0

    • wyszło wygrywanie wyborów

      bo niestety społeczeństwo jest zidiociałe do reszty. Z 500 zł dali się dwa razy kupić, to teraz za 800 też dadzą. A partie (podkreślam, partie- w liczbie mnogiej) lecą w rozdawnictwo jak w dym

      • 5 1

  • Tereny po zlikwifowanej , zniszczonej stoczni przerobiono dla watpliwych rozrywek.

    Tylko skąd brać szmal na rozrywki ? Handlować narkotykami , sprowadzać szmelcwageny lub pluc na Polske za judaszowski euro.

    • 2 2

  • Wystarczy polewać hałdy wodą, i nie będzie się kurczyć!!!

    • 2 1

  • Resortowa stacja TVN podpalała węgiel od góry

    Wiemu komu służy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane