- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (187 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (78 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (65 opinii)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (102 opinie)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (193 opinie)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (214 opinii)
Port Gdańsk trzeci na Bałtyku
W styczniu tego roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana sił na Bałtyku. Port Gdańsk awansował na trzecią pozycję, osiągając wynik 4,6 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 8,8 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 roku.
Porty masowe Ust Ługa i Primorsk oraz główna brama przeładunkowa Rosji Północnej, czyli Port St. Petersburg, do tej pory dominowały na Bałtyku pod względem przeładunków. Wszystkie trzy porty mają znaczny udział w obsłudze handlu zagranicznego Rosji. Ogółem w 2020 r. obsłużyły 241,5 mln ton ładunków, notując spadek w wysokości 5,8 proc. rok do roku. Jeszcze pod koniec 2020 r. różnica dzieląca Port Gdańsk od Portu Primorsk wynosiła 1,3 mln ton przeładunków. Początek roku przyniósł jednak nowe rozdanie. Podium otwiera Port Ust Ługa z wynikiem 9,4 mln ton, na drugiej pozycji St. Petersburg. W styczniu 2021 r. Port Gdańsk zanotował wynik 4,6 mln ton przeładunków, tym samym wyprzedzając Port Primorsk, który spadł na czwartą pozycję w rankingu.
Największe porty na Bałtyku (przeładunki w styczniu 2021 r.)
- Port Ust Ługa 9,4 mln ton (+3,6 proc.),
- St. Petersburg 4,7 mln ton (-0,8 proc.),
- Port Gdańsk 4,6 mln ton (+8,8 proc. ),
- Port Primorsk 4,4 mln ton (-26,3 proc.),
- Port w Kłajpedzie 3,8 mln ton (+10,8 proc.).
Gospodarka morska w Trójmieście
- Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego. Światowa pandemia miała wpływ na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać - mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.
Okazuje się, że nowy rok dobrze rozpoczął też Port Gdynia. Styczeń 2021 r. zakończono z wynikiem +13,6 proc. (78333,0 tys. ton), w porównaniu do stycznia 2020 r. (69053,0 tys. ton). Na ten wynik złożyły się wzrosty w przeładunku węgla i koksu oraz ropy i przetworów naftowych.
Port Gdynia, jak i Port Gdańsk wciąż nie podsumowały szczegółowo ubiegłorocznych wyników z podziałem na grupy towarowe. Jedynie gdyński port podał, że zakończono 2020 r. ze wzrostem 2,9 proc. rok do roku. Port Gdańsk pochwalił się wynikami za styczeń tego roku i poinformował, że udział tego portu w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski utrzymuje się na wysokim poziomie i w ub.r. wyniósł 46,2 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.
- Światowa pandemia nie przeszkodziła Portowi Gdańsk w utrzymaniu wysokiej pozycji w rankingach. W czasie prosperity rozwijał się on najszybciej ze wszystkich portów europejskich, a w momencie kiedy pandemia dotknęła wszystkie porty, notował jedne z mniejszych spadków - poinformowano w komunikacie, ale nie podano szczegółowych danych.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-02-17 14:19
78333 tys. ton? w Gdyni rocznie? czyli ponad 78 mln ton? (6)
to dlaczego nie jest na pierwszym miejscu we "Wszechświecie"?
a tak poza tym - skoro piszecie o porcie w Gdańsku, to po co doklejać port w Gdyni? żeby za wszelką cenę wspomnieć?- 58 21
-
2021-02-18 10:47
pali po oczach ta gdynia, pali
- 0 0
-
2021-02-18 06:35
Gdynia Port
Kolego, to proste, Port Gdynia pomimo że terminal DCT w Porcie Gdańsk przeładował x TON, to w porównaniu do roku poprzedniego przeładował mniej niż Gdynia. Tak poza tym porównaj powierzchnię Portu Gdańsk i Gdynia to zobaczysz jeszcze więcej...
- 12 2
-
2021-02-17 18:21
Portal nazywa się trojmiasto.pl...
Chyba dlatego...
- 6 2
-
2021-02-17 16:57
A co w tym złego? Szczególnie, że Gdynia osiąga większy wzrost w analogicznym porównaniu niż Gdańsk?
Ogólnie dobrze, że obydwa trójmiejskie porty idą w górę.- 8 5
-
2021-02-17 15:08
i dlaczego nie stosować jednej jednostki miary, żeby łatwo zrozumieć skalę? (1)
- 10 0
-
2021-02-17 20:44
No i sami się pogubił.
- 1 0
-
2021-02-17 20:51
Skala nie miarodajna
Powinni wartość ładunku brać pod uwagę. Jeden port nawali dużo węgla, a drugi dużo elektroniki. Przecież nie ilość się liczy, tylko wartość.
- 1 0
-
2021-02-17 16:44
gratulacje - ale tylko dzieki dużemu spadkowi tego wyprzedzonego
nie wiem jaki był powód, ale równie dobrze w przyszłym roku, jeśli tamci wrócą do normy to mają +20%
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.