• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk wskoczył na 8. miejsce w Europie

VIK
9 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (144)

W ciągu I półrocza 2023 r. na nabrzeżach Portu Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów. To wzrost wolumenu o 36 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Największe wzrosty zanotowały surowce energetyczne, takie jak węgiel i paliwa płynne.



- Po pierwszym kwartale br. Port Gdańsk wskoczył na 8. miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie portowe tuzy, jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja. Na wyciągnięcie ręki jest już port w Amsterdamie - poinformował Port Gdańsk w komunikacie.
Sto milionów euro z Unii Europejskiej dla Portu Gdańsk Sto milionów euro z Unii Europejskiej dla Portu Gdańsk

Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne.


Po pierwszym półroczu na fali wzrostów w gdańskim porcie są surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla - 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6-proc. spadek - osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.


- To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Ostatnie wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej. Jeszcze w ub. r. Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8. miejsce - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
W ciągu ostatnich 6 miesięcy do Gdańska zawinęło w sumie 1 832 statków handlowych (średnie GT 24 585). To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. (wówczas średnie GT wynosiło 20 394).
VIK

Miejsca

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • Super ? A co z tego mamy ? 37% więcej tirów na drogach i choroby płuc w tym rak (2)

    Myśleć trzeba

    • 22 48

    • Nowy Port (1)

      Największe koszty ponieśli mieszkańcy Gdanska,a szczególnie Nowego Portu.Wielki brud ,zanieczyszczenie w dzielnicy i w płucach mieszkańców

      • 7 1

      • A co z Nową Wyzwolenia,kiedy tiry do portu nią pojadą?

        • 1 0

  • Takk (1)

    Rozwój portów Gdansk i Gdynia trwa od 30l lat zabierając przeładunki portom w Hamburgu i Bremerhaven ,wiec nie dziwi złość w niemieckich mediuach a teraz jeszcze Swinoujscie :)))) To kolejna luźna cegiełka niemieckiej gospodarki ,konkurencyjna już dawno przestaje być ,.

    • 5 16

    • Czekamy na przejecie przemyslu motoryzacyjnego

      Bo wstyd aby Polski rzad mial Niemieckie auta

      • 5 2

  • Oczywiście warto przy tym wspomnieć, że to dzięki polityce węglowej i gazowej Prawa i Sprawiedliwości mamy ten sukces.

    • 4 11

  • Jesli to jest prawda,ze miasto Gdansk nie ma zyskow z pracy portu-to to jest kryminal (2)

    Urzednicy miejscy odpowiedzialni za to,ze miasto ponosi tylko koszty bezposrednie i posrednie funkcjonowania portu a nie ma zyskow-powinni byc pociagnieci do odpowiedzialnosci karnej.To nie do pomyslenia ,zeby obsmarrowac pylem weglowym cala wschodnia czesc miasta ,a zyski z tego procederu szly do warszawy.To co tutaj czytam przeraza.Miasto pozbawione przemyslu,rafinerii,a teraz okazuje sie nawet portu.Niedlugo za wstep na plaze bedzie inkasowal urzad z Warszawy.

    • 5 5

    • Nie urząd a partia , czy tam grupa Kacznera

      • 6 3

    • gminy miały mieć udziały w portach - i co z tym zrobiły?!

      I należy pamiętać, że udziały to nie tylko korzyści i prawa, ale i obowiązki i koszty...
      Sprawy miały miejsce "na początku tego stulecia" jednak skutki odczuwalne są do dzisiaj.

      "Gdy w ustawie określano organizację i strukturę własnościową podmiotów zarządzających głównymi portami ustalono, że oprócz Skarbu Państwa udziały w nich posiadać będą gminy Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście."

      "W tym celu wojewodowie przekazali nieodpłatnie gminom w użytkowanie wieczyste należące do Skarbu Państwa tereny portowe, by one wniosły je następnie aportem, jako swój wkład, do spółek zarządzających portami. Ustawa nie przewidywała żadnej dowolności w tym względzie, gdyż w jej Art. 16. ust.2. stwierdzono kategorycznie, że grunty otrzymane w tym trybie gminy są zobowiązane wnieść na pokrycie kapitału akcyjnego spółek"

      W efekcie (co jest już przeszłością):
      "Lecz gminy miast portowych najzwyczajniej w świecie tego nie zrobiły, mimo że upłynęło już 20 lat. Co więcej, ani rząd, ani działający w jego imieniu wojewodowie, którzy te tereny przekazali, przez cały ten okres nie próbowali nawet wykonania tego przepisu ustawy od gmin wyegzekwować. W efekcie, ich udziały własnościowe w zarządach poszczególnych portów są symboliczne czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie".

      "Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów. W Gdańsku, na przykład, powstaje na nich wielkie centrum logistyczne firmy Goodman..."

      • 3 1

  • Bez ropy naftowej to jak wygląda statystyka? (1)

    • 3 4

    • Ciekawe też bez miału węglowego?

      • 1 1

  • No i co z tego ze port 8 w europie jak pilnuja tego kulawe dziadki 65 plus bez broni i oczywiscie za najnizsza buahaaaa (2)

    Oto polandia w pigulce

    • 6 4

    • Pilnuja nas bratnie helikoptery

      Lukaszenko & Kaczyszenko

      • 7 3

    • Były pracownik SOPG

      Po likwidacji SOPG w ochronie dzieją się "cuda" . Patrole oficjalnie jadą spać w krzakach , zamykane są posterunki , patrole jednosobowe bez broni. A co ciekawe nikomu to nie przeszkadza. Biuro Bezpieczeństwa siedzi cichutko. Gremke zrobił ten bałagan i w chwale uciekł kasując odprawę. Co ciekawe z Policji nie ma kontroli. CYRK.

      • 4 1

  • Weber Helmuty chcą nam zainstalować Rudego z resztą donosicieli Totalnych (3)

    • 9 14

    • (1)

      kacapy zainstalowały gnoma z resztą przygłupów

      • 9 5

      • To o rudym mowili nasz czlowiek w warszawie a nie o kaczyniaku.przyglupie lewacki

        • 0 0

    • czyżby kampania instalacyjna już ruszyła?!

      Trzeba poszukac na youtube:

      ein heller und ein batzen

      na gdanskim jarmarku...

      • 4 2

  • Weber Ryżego wezwie na dywanik chyba za to?

    • 6 26

  • Statystyka

    1. Ile w tych milionach ton jest wwozu a ile wywozu? To już dla rozwoju gospodarki nie ma różnicy pomiędzy eksportem a importem?
    2. Ile przyrostu wynika ze zjawisk koniunkturalnych, które nie będą rosły w przyszłym roku, a może wręcz spadną? Przestaliśmy pompować ropę lądem i ściągamy ją statkami. Ściągnęliśmy doraźnie masę węgla z całego świata (kiedyś rozbudowywaliśmy porty żeby wywozić nasz węgiel) a teraz nie ma na niego chętnych.

    • 2 1

  • A nie Elbląg?

    W telewizji mówili, że Elbląg to największy port na świecie a dzięki Jarkowi Rosja musi nam płacić za korzystanie z tego cuda.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane