- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (34 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Gdynia "o krok", a Gdańsk "wyjęto z szuflady"
Gdynia jest "o krok od zaproszenia czterech potencjalnych partnerów", a Gdańsk "nie może podać szczegółów z uwagi na toczące się postępowanie". Na sejmowej komisji zapytano o postępy w sprawie budowy portów: zewnętrznego i centralnego.
Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Zapytano o to na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Według pierwszych zapowiedzi miał być gotowy do 2030 roku. Jest już decyzja lokalizacyjna, przeprowadzono badania dna.
- Jesteśmy o krok od zaproszenia czterech potencjalnych inwestorów do złożenia ofert na ten terminal. Projekt jest fazowany. W pierwszej kolejności powstanie pirs będący w stanie obsługiwać 800 TEU rocznie. Daje to możliwość relokacji części działalności kontenerowej z wewnątrz portu i uwolnienia powierzchni pod inne przeładunki - powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W lutym 2021 roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.
- Fenomen tego projektu polega na tym, że jest to projekt realizowany za pieniądze prywatne, nie państwowe, gdzie główne ryzyko ponoszą partnerzy prywatni. Zdecydowaliśmy się na formułę partnerstwa publiczno-prywatnego. Po okresie trwania umowy cała infrastruktura przechodzi we władanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia - powiedział Maciej Bąk.
Niestety, nie podano ile jeszcze czasu potrzeba na "uczynienie tego kroku", czyli zaproszenia partnerów do negocjacji.
W Gdyni powstaną nowe falochrony
Jeszcze mniej - oficjalnie - wiadomo na temat projektu budowy Portu Centralnego.
Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo miały być oddawane miastu.
W sierpniu 2019 roku poinformowano, że koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Tu też mówiło się o partnerstwie publiczno-prywatnym. Projekt "trafił do szuflady", ale w marcu 2022 ogłoszono postępowanie konkursowe na zalądowienie. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT. W tym czasie pojawiła się koncepcja budowy państwowego terminalu agro, a potem portu instalacyjnego. Terminy rozstrzygnięcia wciąż przesuwano. Co wiadomo dziś?
- Jesteśmy w trakcie postępowania na budowę Portu Centralnego, ale uwagi na to, że nadal ono trwa, nie mogę podać więcej szczegółów. Czekamy na wiążącą ofertę, jesteśmy w drugim etapie - powiedział na komisji Kamil Tarczewski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Miejsca
Opinie (70) 3 zablokowane
-
2023-05-26 07:52
Ten Bąk z Gdyni nie jest chyba na bieżąco z liczbą inwestorów. To jest info sprzed 2 lat.
- 2 1
-
2023-05-26 13:52
Po. Rt
Port mamy w Hamburgu a po co w Gdyni i Gdańsku
- 5 0
-
2023-05-26 17:39
Jak peowcy przypadkiem by wrócili do władzy, to nie ma co liczyć na rozbudowę jakiegokolwiek portu. Wręcz odwrotnie, będą likwidować gdyż pył, hałas itp. a w Niemczech mają, więc PO co nam?
- 3 3
-
2023-05-26 21:33
Opinia wyróżniona
Jasne Porty zewnętrzne się zachciewa ale najpierw drogi. (1)
A może by tak zacząć od wykonania węzłów komunikacyjnych i dróg dojazdowych niezależnie od istniejących dzisiaj, które i tak są zakorkowane a dopiero potem porty albo transportu kolejowego do hubów przeładunkowych w okolicach Trójmiasta by nie dokładać i tak już bardzo dużego ruchu ciężarówek w obrębie miast.
- 2 2
-
2023-05-27 09:55
odbudowano cała infrastrukturę kolejową wokół portu Gdynia i Gdańsk
od czegoś trzeba zacząć i nie da się zrobić wszystkiego równocześnie.
Jednak ważna jest konsekwencja i synergia działania.
Z tym jest "różnie", szczególnie w Gdyni, gdzie "właściciele" miasta mają na nie odmienne pomysły niż geneza jego powstania.- 1 0
-
2023-05-27 06:09
Opinia wyróżniona
(1)
PIS niestety wpiera porty niemiecki, litewskie i rosyjskie inwestując pieniądze w nierentowne przedsięwzięcia jak budowa lotniska w Radomiu, kanału na Mierzei Wiślanej, elektrowni w Ostrołęce a zapominając o trójmieście.
Mało tego PIS wybudował drogę ekspresową do portów rosyjskich i litewskich.
Portu zewnętrznego nawet nie zaczęli budować a rządzą już prawie 8 lat.- 5 4
-
2023-05-27 11:16
Kolejny POwski dzban...
Gdzie, z czego i przede wszystkim po co was produkują?
- 0 0
-
2023-05-27 14:58
Od razu widać
Że zbliżają się wybory. Niedługo usłyszymy kolejne dobre wiadomości...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.