- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Port zewnętrzny w Gdyni. Największe firmy zaproszone do złożenia ofert
Projekt "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia" wszedł w kolejną fazę: w lipcu uczestnicy dialogu otrzymali oficjalne zaproszenia do złożenia oferty. To największy projekt w historii polskiego rynku PPP (Partnerstwo Publiczno Prywatne), z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 mld zł - poinformowała firma EY, która doradza przy tej inwestycji.
Wśród wykonawców zaproszonych do złożenia oferty znaleźli się najwięksi międzynarodowi gracze na rynku portowym i budowlanym:
- Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS
- Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited
- International Container Terminal Services Inc.
- Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.
Zaproszone firmy mają czas do 4 października 2023 r. na złożenie ofert. Z wybranym oferentem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala kontenerowego.
W Gdyni powstaną nowe falochrony
Nowy terminal kontenerowy powstanie w Gdyni
Projekt budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy Partnerstwa Publiczno - Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie.
Szacowana wartość nakładów inwestycyjnych na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni przekracza 5,5 mld zł.
W ramach prac Partner Prywatny wykona także prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy. Zakres projektu obejmuje również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową, zapewniającą dogodną komunikację z obszarem terminalu. Podmiot Publiczny partycypuje w inwestycji budując falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną.
Pierwsze statki w porcie zewnętrznym na przełomie 2028 i2029 r.
Umowa PPP zostanie zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 roku.
To obecnie największe postępowanie PPP prowadzone w Polsce (pod względem szacowanej całkowitej wartości projektu).
Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdyni jest uwzględniona w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu jako strategiczny projekt rządowy. Projekt jest również uwzględniony na liście kluczowych projektów infrastruktury Korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk w węźle transportowym Gdynia. Przedsięwzięcie zakłada budowę nowej głębokowodnej infrastruktury portowej, która umożliwi obsługę największych statków oceanicznych oraz zwiększy konkurencyjność portu w Gdyni w basenie Morza Bałtyckiego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-07-19 10:06
"Zakres projektu obejmuje również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową, zapewniającą dogodną komunikację z obszarem (10)
Może i dobrze, bo na miasto w tym zakresie liczyć nie można na pewno.
"Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."
DCT miał łatwej, bo tunel i Sucharskiego zbudowało miasto.
Nie żeby było altruistą, dało to szansę na opróżnienie z działalności przemysłowej lewego brzegu Wisły.
Jednak stało się inaczej...- 18 19
-
2023-07-19 13:52
Niemców drażni rozwój Polski (1)
Dlatego przysłali tu rudego
- 9 2
-
2023-07-19 14:40
To co się dzieje w pobliżu Świnoujścia to dopiero cyrk
gdy nagle ni z gruchy ni z pietruchy niemiaszkom przeszkadza pogłębianie toru wodnego i umocnienie brzegów u nas albo plany nowych kanałów. Szkoda, że nie pytali nas o zdanie jak Ren kanalizowali
- 11 0
-
2023-07-19 13:09
są porty w Niemczech! PO co nam to??
- 11 2
-
2023-07-19 12:24
Trasa Sucharskiego i tunel nie były budowane pod port tylko (6)
ale jako droga szybkiego ruchu, która miała przy Ergo Arenie przechodzić w tunel pod Pachołkiem i dalej w obecną drogę S6 aby ominąć i nie korkować miasta. To jak to jest realizowane przez miasto to inna sprawa, bo temat leży i kwiczy
- 6 0
-
2023-07-19 14:46
Gdańsk dostrzegł "swój" interes (1)
Niekoniecznie zbieżny z interesem branży portowej i morskiej, ale zawsze interes.
Natomiast w Gdyni miasto jednoznacznie było/jest wrogiem portu i liczyło na jego likwidację.
I niewiele brakowało.- 8 2
-
2023-07-19 16:50
Ten interes to był tylko dla deweloperów i wybranych
- 8 0
-
2023-07-19 14:15
a ktoś twierdzi, że tylko po to? (3)
Ciekawe jest natomiast, że udało się tylko to zrealizować...
Był to okres "uwodzenia" i miasto Gdańsk miało duże nadzieje związane z obecnością DCT.
Oraz innych podmiotów, które ulokowały się na prawym brzegu. Z agendami UM włącznie.
Nikt nie pyta, jak to było możliwe na terenach portowych...- 4 0
-
2023-07-19 14:38
Kto siedział w zarządzie ten wie (2)
- 5 0
-
2023-07-19 14:42
no właśnie... (1)
nie w zarządzie a w Radzie Nadzorczej portu...
;)- 2 0
-
2023-07-19 16:49
na kolejne M3 zbiera
- 1 0
-
2023-07-19 10:53
Czyli widok będzie na port już całkowicie - nic pieknego (11)
Na calym świecie tereny przyportowe nie mają nic wspólnego z rezydencjalnymi, u nas apartamenty pobudowali które będą patrzyly na przeładunek węgla.
- 25 42
-
2023-07-19 18:05
wszystko zależy od definicji piękna
Co może być piękniejszego od kręcącego się interesu przynoszącego korzyści?
Również mieszkańcom miasta.- 8 0
-
2023-07-19 12:12
Te tereny nigdy nie były z założenia pod mieszkaniówkę
władze miasta na siłę pchały tam deweloperkę i pozwalały na kolejne zagarnianie nabrzeży.
- 14 1
-
2023-07-19 11:25
(1)
"tereny rezydencjalne"? Twoja znajomość języka polskiego jest mniej więcej taka, jak rozwiązań portowych na całym świecie...
- 13 3
-
2023-07-19 13:30
Brak merytorycznego argumentu, to czepiasz się słówek? Bardzo dojrzałe.
- 2 5
-
2023-07-19 11:22
"Na całym świecie"
to ulubiona fraza tych, którzy znają świat z YT i z opowieści kolegi, który wrócił z wakacji w Egipcie.
- 19 2
-
2023-07-19 11:17
Będzie pięknie jak na stogach przy DCT plus palowanie
- 1 9
-
2023-07-19 11:08
Jedź do Hamburga lub Kopenhagi. (4)
Albo do Londynu. Zobaczysz zabudowane porty. Tak jest na całym świecie stare tereny portowe zmieniają przeznaczenie. Przeładunki realizuje się na nowych terminalach.
- 18 2
-
2023-08-16 13:49
no i własnie tam powstanie nowy terminal
- 0 0
-
2023-07-19 18:02
ale my nie mamy terenów na nowe porty
W Londynie Dockland to port rzeczny, którego czasy skończyły się wraz z epoką klipperów.
Podobnie Hamburg czy Petersburg położone w zatokach lub w głębokich ujściach rzek.
Tak, w tych (i innych również) miejscach zabudowuje się stare porty.
Jednak zawsze robi się to według takiego samego schematu...
NajpierwW Londynie Dockland to port rzeczny, którego czasy skończyły się wraz z epoką klipperów.
Podobnie Hamburg czy Petersburg położone w zatokach lub w głębokich ujściach rzek.
Tak, w tych (i innych również) miejscach zabudowuje się stare porty.
Jednak zawsze robi się to według takiego samego schematu...
Najpierw buduje się nowe porty, bo pieniądz musi płynąć.
Nikt z własnej woli tego pieniądza się nie wyrzeknie...
Chyba że zostanie oszukany i okradziony.
Tak jak my.- 7 0
-
2023-07-19 11:14
Jedź do Los Angeles zobaczyć różnicę między plażą w Santa Monica a portem (1)
Gdynia to będzie porażka, nie dość że zatoka to jeszcze widok na port.
- 4 23
-
2023-07-19 12:18
nie porównuj Los Angeles i plaży w Santa Monica z Gdynią
bo to jak porównanie fiata tipo z nowym maserati. Jedno i drugie z Włoch i ma 4 koła i na tym kończy się podobieństwo. To tak jak byś porównał Sopot do Marsylii albo Sankt Petersburga.
- 13 5
-
2023-07-19 11:24
Bardzo złe decyzje dla Trójmiasta (16)
Rozbudowy portów na zewnątrz powodują zmniejszenie atrakcyjności mieszkalno turystycznej naszych miast. Na przykładzie mojego Gdańska odpoczynek na plaży Stogi to dziś ciągłe hałasy z przeładunków, mielizna taka że za kilka lat żeby popływać będziemy brodzić po kostki setkami metrów. To samo będzie w Gdyni.
- 19 91
-
2023-08-16 13:51
powyższy post został opłacony z pieniędzy władz Hamburga.
- 1 0
-
2023-07-20 15:07
Boże jedyny makumbe zachowaj
Najlepiej , nie inwestować , nie budować a później płakać że nie ma pracy . Boże jedyny na mazurach jest czysto i cicho.
- 4 0
-
2023-07-19 19:38
oóknij się w łeb! Inwestycje deweloperów generują kasę dla miasta tylko raz (3)
gdy miasto sprzedaje teren pod budowę.
Porty generują przez cały rok, latami...- 9 0
-
2023-07-19 20:17
To może dowiedz się najpierw do kogo należą terminale w Gdańsku i Gdyni i wtedy się wypowiedz. (2)
Dla Polski płyną podatkowe ochłapy i miejsca pracy które w min70% obsadzone przez ..bratnie narody
- 3 4
-
2023-07-20 10:23
Do Skarbu Państwa
Poczytaj najpierw przepisy, to się dowiesz zamiast, pisać głupoty. Terminale to spółki celowe które operują na terenach należących do Skarbu Państwa, będących w Zarządzie spółki z kapitałem Skarbu Państwa i do niego należącej. Na Facebooku nie napisali ekspercie? Nie znam się ale się wypowiem.
- 0 1
-
2023-07-19 23:10
powoli się to zmienia
poprzedni układ nie był zupełnie zainteresowany działalnością, która pozwala na zwrot kapitału w perspektywie 10 lat.
Kasa miała być tu i teraz oraz miała się zgadzać...
Biedak musi się posiłkować pasożytami, oddając teren i rynek w dzierżawę.
Tyle że okazuje się, że nie są to tak wielkie pieniądze, jak się wydawało.
Jednak trzeba to wiedzieć i umieć...
Oraz chcieć.- 1 0
-
2023-07-19 12:03
Po co budować w PL jak jest w Hamburgu no nie ? (2)
To bardzo zła decyzja z twojej strony, że przyjechałeś do trójmiasta z prowincji i chcesz tutaj spokojnej wioski. Gdynia i Gdańsk wyglądają tak jak wyglądają tylko ze względu na porty i o tym chyba wielu polityków a tym bardziej włodarzy tych miast zapomniało, próbując na krzywy ryj wcisnąć deweloperkę na te tereny. Gdynia to całkiem jakiś zastój i
To bardzo zła decyzja z twojej strony, że przyjechałeś do trójmiasta z prowincji i chcesz tutaj spokojnej wioski. Gdynia i Gdańsk wyglądają tak jak wyglądają tylko ze względu na porty i o tym chyba wielu polityków a tym bardziej włodarzy tych miast zapomniało, próbując na krzywy ryj wcisnąć deweloperkę na te tereny. Gdynia to całkiem jakiś zastój i mam wrażenie, że czas się tam zatrzymał chyba w 1985 roku. Chcesz spokoju to wyprowadź się do Pucka albo Władysławowa. Poza tym nie wiem czy wiesz, ale rozbudowa była planowana od dziesięcioleci. Same Stogi o czym doskonale wiedział kolekcjoner mieszkań z Gdańska mają być docelowo zabudowane prawie pod pętlę tramwajową w planie rozbudowy terminalu..
- 20 3
-
2023-07-19 12:59
Po co miała powstawać A1 (blokował ja rząd Kaczyńskiego), skoro Niemcy maja autostrady (1)
PIS budował autostrady i drogi ekspresowe dla Rosjan i Białorusinów - wschód/zachód
Kompletnie nie interesował się dostępem naszej gospodarki do słynnego okna ns świat - czyli portów- 9 15
-
2023-07-19 13:17
zobacz na daty budowy autostrad - to PO z PSL
zresztą oni też warunki ustawiali na nie i systemy płatności co było krytykowane od początku, bo państwo na tym traciło tylko.
- 8 1
-
2023-07-19 11:35
Bardzo dobre
decyzje dla Trójmiasta. Mamy wykorzystywać potencjał morski regionu i zarabiać na tym, a nie stawać się weekendowym i wakacyjnym rykowiskiem dla warszawiaków.
- 39 3
-
2023-07-19 11:34
(4)
Chyba przy pomocy Supermena chcą tak szybko zbudować ten port.Znając życie to zbudują go ale w 2035 roku.
- 2 19
-
2023-07-20 08:46
Obecny gdyński port też jest sztucznie usypany
a wykonano to przedwojennymi technologiami
- 10 0
-
2023-07-19 12:05
w 3-4 lata od zera wystarczą jak jest kasa na to (2)
zobacz jak wygląda postęp prac przy DCT
- 19 1
-
2023-07-19 18:03
A ile to już lat buduje się CPK dla baranów? (1)
Znaczy w Baranowie, bo już się pogubić można przy tej najdroższej łące w Polsce.
- 3 16
-
2023-07-19 19:17
slabe porownanie
Taka sztuczna wyspa to obecnie powtarzalna i typowa robota. Nieco upraszczajac, sypanie piachu.
W przypadku lotniska problem jest nieco wiekszy, widac to po chociazby berlinskim przypadku.
A i tak problemy sa w szczegolach, a zwlaszcza w ustaleniu, kto na tym zarobi...- 6 2
-
2023-07-19 11:28
zmniejszenie atrakcyjności mieszkalno turystycznej naszych miast
I bardzo dobrze! Nie będzie tłumów i korków.- 23 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.