• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port zewnętrzny w Gdyni. Największe firmy zaproszone do złożenia ofert

erka
19 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (116)
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie molo Węglowego w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie molo Węglowego w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów.

Projekt "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia" wszedł w kolejną fazę: w lipcu uczestnicy dialogu otrzymali oficjalne zaproszenia do złożenia oferty. To największy projekt w historii polskiego rynku PPP (Partnerstwo Publiczno Prywatne), z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 mld zł - poinformowała firma EY, która doradza przy tej inwestycji.



Wśród wykonawców zaproszonych do złożenia oferty znaleźli się najwięksi międzynarodowi gracze na rynku portowym i budowlanym:

  • Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS
  • Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited
  • International Container Terminal Services Inc.
  • Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.



Zaproszone firmy mają czas do 4 października 2023 r. na złożenie ofert. Z wybranym oferentem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala kontenerowego.

W Gdyni powstaną nowe falochrony W Gdyni powstaną nowe falochrony

Nowy terminal kontenerowy powstanie w Gdyni



Projekt budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy Partnerstwa Publiczno - Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie.

Szacowana wartość nakładów inwestycyjnych na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni przekracza 5,5 mld zł.


W ramach prac Partner Prywatny wykona także prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy. Zakres projektu obejmuje również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową, zapewniającą dogodną komunikację z obszarem terminalu. Podmiot Publiczny partycypuje w inwestycji budując falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną.



Pierwsze statki w porcie zewnętrznym na przełomie 2028 i2029 r.



Umowa PPP zostanie zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 roku.

To obecnie największe postępowanie PPP prowadzone w Polsce (pod względem szacowanej całkowitej wartości projektu).



Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdyni jest uwzględniona w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu jako strategiczny projekt rządowy. Projekt jest również uwzględniony na liście kluczowych projektów infrastruktury Korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk w węźle transportowym Gdynia. Przedsięwzięcie zakłada budowę nowej głębokowodnej infrastruktury portowej, która umożliwi obsługę największych statków oceanicznych oraz zwiększy konkurencyjność portu w Gdyni w basenie Morza Bałtyckiego.
erka

Miejsca

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • cuda kana galilejska (2)

    A całością będzie zarządzał Meiza czy Horała

    • 2 8

    • Nie! Grzelak albo jachira! (1)

      • 6 0

      • z Pomaska

        Lewandowskim i Aziewiczem...

        • 2 0

  • Nie rozumiem marnotrawstwa przestrzeni według projektu czy wizualizacji (2)

    Przecież skoro buduje się taki pirs, to bardziej sensownym jest obsługiwanie statków z obydwu stron, a nie tylko z jednej

    • 0 5

    • Może jako drugi etap to zrobią jako lustrzane odbicie (1)

      W tej chwili nie ma na to opcji według tego co widać bo potrzebne jest miejsce na place składowania i bocznice

      • 4 1

      • place składowe są w centrum, z drugiej strony jest poprowadzona ulica

        a kontenery nie mają zalegać, tylko szybko być wywożone z terminala

        • 1 0

  • Ktore z tych firm nie maja powiazan z kapitałem chińskim? Dlaczego chcemy oddac infrastrukture krytyczną ulokowaną w pobliżu (1)

    portu wojennego w żółte ręce? Spójrzcie na Pireus

    • 1 3

    • mitologia chińska

      Które porty kontenerowe są największe na świecie?
      Wymień pierwszą dziesiątkę z nazwy jeśli znasz. Jaki procent kontenerów w całej masie płynie z/do Azji, a do Chin w szczególności? Podaj liczbę.
      Którzy chińscy operatorzy/przewoźnicy kontenerowi korzystają dziś z polskich portów (wożą i wywożą z nich towary) i od kiedy? Wymień z nazwy.
      Jak wygląda model współpracy z operatorami w Polsce, tzn. kto jest właścicielem wybudowanej infrastruktury? Odpowiedz.

      Jak znajdziesz u ekspertów odpowiedzi na te pytania, to przestaniesz powielać głupoty o zagrożeniu chińskim i porównywać to do Pireusu, który jest zupełnie innym przypadkiem. Żeby o czymś rzetelnie rozmawiać trzeba posiadać wiedzę, a nie być facebookowym i internetowym ekspertem.

      • 0 1

  • Za tuska takie inwestycje nie były możliwe... (1)

    Bo nasi przyjaciele z niemiec i z rosji i z wielkiej miłości do Polski i dla naszego dobra nie byli entuzjastami takich projektów.

    • 4 4

    • entuzjastami nie byly, przede wszystkim, stada chciwcow z samorzadow...

      I ich "byznesowe" zaplecze szemranego autoramentu...
      Grunt to bylo polozyc lape na grunt...
      Szczegolnie drastyczne przyklady sa z Gdyni wlasnie, choc skala dzialan Gdansk jest znacznie wieksza

      • 3 0

  • Oczywiście nikt nie mówi o tym, że plaża miejska w Gdyni zarośnie g.....nem (2)

    Tak jak w Sopocie. O zmianie krajobrazu nie wspomnę:) Co kto lubi.

    • 1 6

    • "plaża miejska w Gdyni zarośnie g.....nem "

      Ono tam jest od wczesnych lat 70' ubiegłego wieku, gdy gwałtownie wzrosło nawożenie w rolnictwie.

      • 2 0

    • Rozumiem że podobnie jak inwestor przeprowadziłeś w ciągu ostatnich kilku lat szereg daleko zakrojonych badań, znasz doskonale dokumentację środowiskową i posiadasz dokumentację która potwierdza to o czym piszesz? Kolejny kanapowy ekspert.

      • 0 0

  • Nie w Elblągu, gdy mamy strategiczny rów

    • 1 6

  • 2028! A pis mingi się podniecają!

    Gdzie prom? Milion aut el? CPK?
    100tyś mieszkań?

    • 3 6

  • Będzie nowy CPK (1)

    W dalszych planach CPK (centralny port kontenerowy) na orbicie księżyca. Już skupują orbity pod inwestycję, oczywiście przy znacznym stopniu finansowania z KPO.
    Wizjonerzy w garsonkach

    • 4 5

    • KPO nie potrzebne! Piskomuszki o siebie zadbali

      Caryca Suski

      -Ja nie chcę pieniędzy z KPO, nie potrzebuję. Mnie na chleb wystarczy to, co mam - odpowiedział.

      • 0 4

  • Zgadzam się na wszystko tylko oderwijcie już tego prezydenta miasta od koryta.

    • 8 0

  • a mialo byc "miedzytorze"...

    Takie ladne, amerykanskie...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane