- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (132 opinie)
- 2 Ursa już pod polską banderą (58 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (60 opinii)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (95 opinii)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (186 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (202 opinie)
Portowi piloci mają nowe łodzie
Przedsiębiorstwo Usług Morskich Gdańsk-Pilot ochrzciło dwie najnowsze łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24. Firma świadczy usługi w portach Gdańsk, Elbląg i na Zalewie Wiślanym.
Bliźniacze łodzie - Pilot 23 i Pilot 24 - powstały na zamówienie firmy Gdańsk-Pilot w fińskiej stoczni Kewatec Shipyards w Kokkoli, specjalizującej się w budowie jednostek tego typu, według projektu autorskiego stoczni. Łodzie mają po 16,20 m długości i 4,60 m szerokości, a zanurzenie wynosi 1,30 m. Konstrukcja łodzi zapewnia tzw. samoodwracalność w przypadku wywrócenia. Dzięki dwóm silnikom Caterpillar o mocy 560 koni mechanicznych każdy łodzie mogą rozwinąć prędkość do 26 węzłów.
Zadaniem każdej z łodzi będzie dostarczanie na pokłady statków wchodzących do portów pilotów oraz podejmowanie ich i odstawienie na ląd ze statków wychodzących. Zadaniem pilota jest zapewnienie bezpiecznego wprowadzenia lub wyprowadzenia z portu jednostki morskiej, hamowanie jej, obracanie i przeprowadzenie procesu cumowania lub dokowania równoległego. Pilotami są zazwyczaj doświadczeni marynarze, z dobrą wiedzą o danym akwenie i potrafiący współpracować z załogami holowników wspomagającymi statki.
![Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3269/150x100/3269313__c_304_125_1093_789__kr.webp)
Łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24 są w eksploatacji już od jakiegoś czasu, jednak dotychczas, ze względu na pandemię, nie doczekały się oficjalnej ceremonii chrztu morskiego.
Firma Gdańsk-Pilot eksploatuje także łódź Pilot 22, zbudowaną w Tczewskiej Stoczni Rzecznej w 1991 roku. Jest to łódź dłuższa od nowych jednostek, bo mierząca 17,09 m, ale jednocześnie o wiele wolniejsza - może rozwinąć do 10 węzłów. Charakteryzuje się za to zwiększoną wytrzymałością w warunkach lodowych, dlatego jest wykorzystywana przede wszystkim przy oblodzeniu.
Miejsca
Opinie (34) 3 zablokowane
-
2022-10-06 12:31
Opinia wyróżniona
(3)
Zawsze mi się wydawało, że hamowanie i obracanie jednostki to zadanie dla holowników, a tu taka niespodzianka.
- 7 9
-
2022-10-13 21:28
Pilotowanie
Czytaj ze zrozumieniem
- 0 0
-
2022-10-06 16:52
Zgadza się, ale wcześniej na pokład holowanej jednostki wchodzi pilot który pilotuje całą akcję. (1)
- 2 0
-
2022-10-06 21:39
ale pilot na statku jest ze statku pilota a holownik holuje, czasem tylko pilot dopchnie do pirsu
- 0 2
-
2022-10-06 12:46
Opinia wyróżniona
Sporo tych nowych podstawowych stateczkow, lodołamaczy też przybyło. (1)
I dobrze, bo sprawne porty są bardzo ważne dla gospodarki.
- 28 2
-
2022-10-07 10:14
Tylko że nie mamy choć szczątkowej marynarki wojennej, która by tych portów strzegła. I z 6 helikopterów ZOP typu Seahawk
Powinniśmy od roku mieć ze 3 korwety i 2 okręty podwodne, wyprodukowane już w XXI wieku.
- 1 0
Wszystkie opinie
-
2022-10-06 09:25
(3)
Dźwięk pracy holownika podczas holowania statków jest bezcenny, mega kojarzy mi się z tamtym miejscem.
- 16 5
-
2022-10-06 09:34
To tylko odruch Pawłowa.
- 4 4
-
2022-10-06 11:57
ale to piloci a nie tugi
- 1 1
-
2022-10-06 21:38
pilot nie holuje statków
- 0 0
-
2022-10-06 09:34
Czy pilot łodzi powinien mieć immunitet ? (3)
- 1 10
-
2022-10-06 11:17
(1)
Ty powinieneś mieć cwaniaczku
- 3 2
-
2022-10-06 18:14
jak on tom łodziom bendzie latał ?
- 0 0
-
2022-10-06 12:05
Najlepiej dwa.
- 0 0
-
2022-10-06 09:40
1,3 metra to przez kanał po Zalewie przemknie. Zanurzenie pół metra większe i już mógłby być problem ;-) (10)
- 25 26
-
2022-10-06 09:54
Polskie stocznie - oba słowa osobno w nawiasy wzięte być powinny - nawet czegoś takiego prostego wykonać nie potrafią (4)
- 3 7
-
2022-10-06 10:26
zamówienie i wielkość odgrywa rolę, bo technicznie tu nie ma problemu (1)
żadna stocznia która na co dzień robi kadłuby stalowe i statki które mają po 80-200 metrów długości nie będzie babrała się w robienie form i laminowanie dwóch egzemplarzy, to się po prostu nie opłaca. Takie jednostki wychodzą ze stoczni które tłuką to od lat na co dzień z niewielkimi zmianami.
- 8 2
-
2022-10-06 11:00
Wiem, nasi robią krążowniki na zamówienie, 175 metrów długości, co to dla nas
Indie, Brazylia kupują taśmowo, co pół roku nowy idzie do kupca. Polska myśl, tyle że trochę elektroniki z Zachodu.
- 4 0
-
2022-10-06 11:13
Polskie stocznie - te małe-specjalistyczne, które robią takie pełnomorskie motorówki i jachty ... są obłożone zleceniami w 100% (1)
i robią to dla prawdziwych Bogoli ...w najwyższym światowym standardzie, z najdroższym wyposażeniem
... no gdzie im robić takie łajby z plastiku? - za mały zarobek na szt.- 3 0
-
2022-10-07 10:07
Polskie? Jakie "polskie" ? Nadalowi w Gdańsku katamaran robiła firma obca, należąca faceta co jakoś wykombinował sobie
polskie obywatelstwo.
- 0 1
-
2022-10-06 10:57
Niestety, jednostka zbyt jaskrawo pomalowana, za bardzo by się potem na zdjęciach satelitarnych w oczy rzucała (2)
Gdyby z takiej jednostki 3 obiekty po 500 kg z luków podwodnych zrzucić na namierzone uprzednio przebiegi Nordstreamów. Jest dość płytko, to się przyceluje. To Bałtyk, 250 metrów tam nie ma. "Obiekty" z zapaln|kami czasowymi, aktywacja za ponad 24 godziny. Oczywiście, fachowcy mogli użyć lepszych rozwiązań technologicznych dla "załatwienia sprawy".
- 0 0
-
2022-10-06 11:15
i myślisz, że ci po 100m opadania w wodzie "100kg Obiekt" spadnie tam gdzie chcesz? (1)
NO WAY! to fizycznie niemożliwe
- 0 0
-
2022-10-07 10:10
A co, myślisz że będzie opadał pod kątem 20 stopni ? Fizycznie niemożliwe, chyba że przy doborze (ale po co?) nieoptymalnego
kształtu. Poza tym rzeczywiście, obiekt jako mniej precyzyjny od użytego ostatnio powinien mieć ze 3/4 tony. Albo i całą. I już nie musiałby spaść na dno tak precyzyjnie.
- 0 0
-
2022-10-06 12:05
Z czym miałby mieć problem? (1)
- 3 4
-
2022-10-07 10:03
Z wpłynięciem na mieliznę. Istnieje coś takowe w przyrodzie. Kiedyś nawet dzieci to wiedziały
- 0 0
-
2022-10-06 09:57
mechanik (1)
najlepiej 2x V16 caterpilar
- 1 1
-
2022-10-06 10:28
albo cumminsy jak w ramie
tylko że polacy od razu by go spalili z zawisci, zlości i tępoty umyslowej
- 1 4
-
2022-10-06 12:16
Piloci.
Kupili za swoje pieniadze.Pilotaz w Polskich portach jest prywatny od wielu lat.
- 38 2
-
2022-10-06 12:31
Opinia wyróżniona
(3)
Zawsze mi się wydawało, że hamowanie i obracanie jednostki to zadanie dla holowników, a tu taka niespodzianka.
- 7 9
-
2022-10-06 16:52
Zgadza się, ale wcześniej na pokład holowanej jednostki wchodzi pilot który pilotuje całą akcję. (1)
- 2 0
-
2022-10-06 21:39
ale pilot na statku jest ze statku pilota a holownik holuje, czasem tylko pilot dopchnie do pirsu
- 0 2
-
2022-10-13 21:28
Pilotowanie
Czytaj ze zrozumieniem
- 0 0
-
2022-10-06 12:46
Opinia wyróżniona
Sporo tych nowych podstawowych stateczkow, lodołamaczy też przybyło. (1)
I dobrze, bo sprawne porty są bardzo ważne dla gospodarki.
- 28 2
-
2022-10-07 10:14
Tylko że nie mamy choć szczątkowej marynarki wojennej, która by tych portów strzegła. I z 6 helikopterów ZOP typu Seahawk
Powinniśmy od roku mieć ze 3 korwety i 2 okręty podwodne, wyprodukowane już w XXI wieku.
- 1 0
-
2022-10-06 14:14
nowe pilotówki
Pojemne, celnicy nie kontrolują, fajna robota
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.