• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowi piloci mają nowe łodzie

Wioletta Kakowska-Mehring
6 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Jednostki wyróżnia nowoczesna konstrukcja, przystosowana do powrotu do właściwej pozycji w wypadku wywrócenia się.

Przedsiębiorstwo Usług Morskich Gdańsk-Pilot ochrzciło dwie najnowsze łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24. Firma świadczy usługi w portach Gdańsk, Elbląg i na Zalewie Wiślanym.



Bliźniacze łodzie - Pilot 23 i Pilot 24 - powstały na zamówienie firmy Gdańsk-Pilot w fińskiej stoczni Kewatec Shipyards w Kokkoli, specjalizującej się w budowie jednostek tego typu, według projektu autorskiego stoczni. Łodzie mają po 16,20 m długości i 4,60 m szerokości, a zanurzenie wynosi 1,30 m. Konstrukcja łodzi zapewnia tzw. samoodwracalność w przypadku wywrócenia. Dzięki dwóm silnikom Caterpillar o mocy 560 koni mechanicznych każdy łodzie mogą rozwinąć prędkość do 26 węzłów.

Zadaniem każdej z łodzi będzie dostarczanie na pokłady statków wchodzących do portów pilotów oraz podejmowanie ich i odstawienie na ląd ze statków wychodzących. Zadaniem pilota jest zapewnienie bezpiecznego wprowadzenia lub wyprowadzenia z portu jednostki morskiej, hamowanie jej, obracanie i przeprowadzenie procesu cumowania lub dokowania równoległego. Pilotami są zazwyczaj doświadczeni marynarze, z dobrą wiedzą o danym akwenie i potrafiący współpracować z załogami holowników wspomagającymi statki.

Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września

Łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24 są w eksploatacji już od jakiegoś czasu, jednak dotychczas, ze względu na pandemię, nie doczekały się oficjalnej ceremonii chrztu morskiego.

Firma Gdańsk-Pilot eksploatuje także łódź Pilot 22, zbudowaną w Tczewskiej Stoczni Rzecznej w 1991 roku. Jest to łódź dłuższa od nowych jednostek, bo mierząca 17,09 m, ale jednocześnie o wiele wolniejsza - może rozwinąć do 10 węzłów. Charakteryzuje się za to zwiększoną wytrzymałością w warunkach lodowych, dlatego jest wykorzystywana przede wszystkim przy oblodzeniu.

Miejsca

Opinie (34) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    Dźwięk pracy holownika podczas holowania statków jest bezcenny, mega kojarzy mi się z tamtym miejscem.

    • 16 5

    • To tylko odruch Pawłowa.

      • 4 4

    • ale to piloci a nie tugi

      • 1 1

    • pilot nie holuje statków

      • 0 0

  • Czy pilot łodzi powinien mieć immunitet ? (3)

    • 1 10

    • (1)

      Ty powinieneś mieć cwaniaczku

      • 3 2

      • jak on tom łodziom bendzie latał ?

        • 0 0

    • Najlepiej dwa.

      • 0 0

  • 1,3 metra to przez kanał po Zalewie przemknie. Zanurzenie pół metra większe i już mógłby być problem ;-) (10)

    • 25 26

    • Polskie stocznie - oba słowa osobno w nawiasy wzięte być powinny - nawet czegoś takiego prostego wykonać nie potrafią (4)

      • 3 7

      • zamówienie i wielkość odgrywa rolę, bo technicznie tu nie ma problemu (1)

        żadna stocznia która na co dzień robi kadłuby stalowe i statki które mają po 80-200 metrów długości nie będzie babrała się w robienie form i laminowanie dwóch egzemplarzy, to się po prostu nie opłaca. Takie jednostki wychodzą ze stoczni które tłuką to od lat na co dzień z niewielkimi zmianami.

        • 8 2

        • Wiem, nasi robią krążowniki na zamówienie, 175 metrów długości, co to dla nas

          Indie, Brazylia kupują taśmowo, co pół roku nowy idzie do kupca. Polska myśl, tyle że trochę elektroniki z Zachodu.

          • 4 0

      • Polskie stocznie - te małe-specjalistyczne, które robią takie pełnomorskie motorówki i jachty ... są obłożone zleceniami w 100% (1)

        i robią to dla prawdziwych Bogoli ...w najwyższym światowym standardzie, z najdroższym wyposażeniem
        ... no gdzie im robić takie łajby z plastiku? - za mały zarobek na szt.

        • 3 0

        • Polskie? Jakie "polskie" ? Nadalowi w Gdańsku katamaran robiła firma obca, należąca faceta co jakoś wykombinował sobie

          polskie obywatelstwo.

          • 0 1

    • Niestety, jednostka zbyt jaskrawo pomalowana, za bardzo by się potem na zdjęciach satelitarnych w oczy rzucała (2)

      Gdyby z takiej jednostki 3 obiekty po 500 kg z luków podwodnych zrzucić na namierzone uprzednio przebiegi Nordstreamów. Jest dość płytko, to się przyceluje. To Bałtyk, 250 metrów tam nie ma. "Obiekty" z zapaln|kami czasowymi, aktywacja za ponad 24 godziny. Oczywiście, fachowcy mogli użyć lepszych rozwiązań technologicznych dla "załatwienia sprawy".

      • 0 0

      • i myślisz, że ci po 100m opadania w wodzie "100kg Obiekt" spadnie tam gdzie chcesz? (1)

        NO WAY! to fizycznie niemożliwe

        • 0 0

        • A co, myślisz że będzie opadał pod kątem 20 stopni ? Fizycznie niemożliwe, chyba że przy doborze (ale po co?) nieoptymalnego

          kształtu. Poza tym rzeczywiście, obiekt jako mniej precyzyjny od użytego ostatnio powinien mieć ze 3/4 tony. Albo i całą. I już nie musiałby spaść na dno tak precyzyjnie.

          • 0 0

    • Z czym miałby mieć problem? (1)

      • 3 4

      • Z wpłynięciem na mieliznę. Istnieje coś takowe w przyrodzie. Kiedyś nawet dzieci to wiedziały

        • 0 0

  • mechanik (1)

    najlepiej 2x V16 caterpilar

    • 1 1

    • albo cumminsy jak w ramie

      tylko że polacy od razu by go spalili z zawisci, zlości i tępoty umyslowej

      • 1 4

  • Piloci.

    Kupili za swoje pieniadze.Pilotaz w Polskich portach jest prywatny od wielu lat.

    • 38 2

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Zawsze mi się wydawało, że hamowanie i obracanie jednostki to zadanie dla holowników, a tu taka niespodzianka.

    • 7 9

    • Zgadza się, ale wcześniej na pokład holowanej jednostki wchodzi pilot który pilotuje całą akcję. (1)

      • 2 0

      • ale pilot na statku jest ze statku pilota a holownik holuje, czasem tylko pilot dopchnie do pirsu

        • 0 2

    • Pilotowanie

      Czytaj ze zrozumieniem

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Sporo tych nowych podstawowych stateczkow, lodołamaczy też przybyło. (1)

    I dobrze, bo sprawne porty są bardzo ważne dla gospodarki.

    • 28 2

    • Tylko że nie mamy choć szczątkowej marynarki wojennej, która by tych portów strzegła. I z 6 helikopterów ZOP typu Seahawk

      Powinniśmy od roku mieć ze 3 korwety i 2 okręty podwodne, wyprodukowane już w XXI wieku.

      • 1 0

  • nowe pilotówki

    Pojemne, celnicy nie kontrolują, fajna robota

    • 4 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane