- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Powstaje morski terminal przeładunkowy przy gdańskiej rafinerii
Powstaje nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii
Potężny wibromłot właśnie pogrąża dwanaście 32-tonowych stalowych rur. To element prac związanych z inwestycją, która powstaje na nabrzeżu gdańskiej rafinerii. Budowę morskiego terminalu przeładunkowego realizuje konsorcjum, którego liderem jest Grupa NDI.
Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Orlenu obejmuje realizację nabrzeża do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. W ramach prac zaplanowano między innymi wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi (każdy z czteroma ramionami nalewczymi), które posłużą do obsługi zbiornikowców. Wykonana zostanie też niezbędna infrastruktura: rurociągi, stalowe estakady, infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy terminal z rafinerią w Gdańsku.
Powstaje nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii
- Aktualnie na budowie pogrążanych jest 12 rur przeznaczonych na dalby. Na górze każdej z dalb będą zamontowane haki samozwalniające, które umożliwią cumowanie statków do nabrzeża przeładunkowego. Prace wykonywane są z lądu przy pomocy jednego z najnowocześniejszych wibromłotów w Europie - mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
Każda z rur waży ponad 32 tony, ma 29 m długości i blisko 2-metrową średnicę.
- Oprócz prac związanych z pogrążaniem rur stalowych prowadzone są roboty zbrojarskie przy nadbudowie nabrzeża oraz pomostów przeładunkowych. Zbroimy pomost zachodni w obrębie oczepu oraz pomost wschodni w obrębie płyty żelbetowej. Betonowane są poszczególne sekcje nabrzeża. Obecnie zabetonowano już 11 z 20 możliwych - dodaje Klecha.
Morski terminal przeładunkowy przy gdańskiej rafinerii
Prace żelbetowe toczą się również przy budowie posadowienia pod przyszłe pomosty komunikacyjne. W obrębie powstającego Budynku Dyspozytorni i Zaplecza Technicznego trwają prace ziemne, natomiast w komorze czerpni montowane są rury czerpalne.
Budowa terminalu umożliwi przeładunek ponad 1 mln ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji biobenzyny i biodiesela oraz transportu produktów powstających w rafinerii w Gdańsku. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-23 09:34
zanurzenie 5,8m (10)
co oni tam tylko barki będą obslugiwac?
- 21 32
-
2023-06-23 10:17
Tzw bunkierki
- 10 1
-
2023-06-23 09:51
Wąskie gardło. (4)
Na pewno przez rozgałęzienie Wisły Śmiałej i Martwej, przepłyną wielkie zbiornikowce. A może przez Przeróbkę i most Siennicki?
- 12 3
-
2023-06-23 10:38
tam w środku echosonda pokazuje w wielu miejscach ponad 8 metrów jak pływasz
- 4 1
-
2023-06-23 10:39
Most Siennicki do rozbiórki jest przeznaczony bo się sypie (2)
- 4 1
-
2023-06-23 18:04
Ale jeszcze masz most Wantowy ( Jana Pawła) i obok niego kolejowy (1)
Jedynym sposobem dostania się statków które są wysokie jest wpływania od strony Górek Zachodnich ( chociaż i tam jest wąskie gardło mniej więcej na wysokości ulicy Przełom max 20 metrów szerokości)
- 6 0
-
2023-06-26 13:29
Takie statki zazwyczaj nie są zbyt wysokie
ale fakt faktem wantowy to niewypał, bo problem był już wtedy zgłaszany, że jest o jakieś 10-15 metrów za niski. Na darmo kiedyś tam oborowego mostu nie było kolejowego. A może takie były założenia budynia i spółki, aby wywalić przemysł i wcisnąć deweloperskie psy tam na nabrzeża.
- 0 1
-
2023-06-23 09:53
I tak lepiej niż w Elblągu 2,5 m , a po pogłębieniu 4,5
- 12 4
-
2023-06-23 10:37
Wystarczy przy tej wielkości jednostek (2)
zazwyczaj dla statków o długości od 100 do 130 metrów i standardowych proporcjach długość x szerokość zanurzenie wacha się miedzy 4,5 a 5,5 metra
- 17 3
-
2023-06-23 17:53
A mnie zastanawia czemu budują nabrzeże od nowa w innym miejscu.... (1)
Przecież Rafineria miała ( ma ) własne nabrzeże wybudowane jeszcze za komuny do połowy lat 90 tych było używane ... Nabrzeże znajdowało się Mniej więcej na wysokości ulicy Mewy/Steczka ....
- 0 0
-
2023-06-26 14:18
Ono jest za krótkie w tym miejscu i jest mniej miejsca na manewrowanie i obrót statku na Wiśle
zresztą chyba ma też docelowo wchodzić w skład nowego nabrzeża
- 0 0
-
2023-06-23 09:58
? a do jakiej wysokości ? (8)
jak po drodze na Wiśle Śmiałej jest linia wysokiego napięcia 15kV ?!!?
Przecież tam nie wejdzie tak duży statek, chyba, że ze składanym kominem !- 4 4
-
2023-06-24 22:27
w Nowym Porcie masz taką linię nad kanałem i nie ma problemu z przepływem statków .
Pojedz i sprawdz naocznie , na starej ferze dobrze widac ..
- 0 0
-
2023-06-23 18:12
Linię wysokiego napięcie nie są problem....
Na wysokość Stoczni Remontowej też jest linia wysokiego napięcia jakiś wyszy statek wchodzi i się pod nią nie mieści to normalnie demontują kable na czas wejścia i wyjścia statku .... ( Paręnaście razy w roku to się zdarza )
- 0 0
-
2023-06-23 11:57
a kto tu wspominał o dużych statkach?
- 3 0
-
2023-06-23 10:46
15kV
to linia średniego a nie wysokiego napięcia.
- 2 0
-
2023-06-23 10:19
Duży nie, ale średni nie widzę przeszkód.
- 4 1
-
2023-06-23 10:33
To nie jest problem żaden bo w razie potrzeby podniosą linię (2)
Pytanie którędy będzie podejście do nabrzeży ostatecznie zrobione, bo paręnaście lat temu zakładano przebudowę Mostu Siennickiego ( w zasadzie zburzenie obecnego który się zapada, o czym chyba się specjalnie nie mówi a jasno na to wskazują pomiary geodezyjne i budowę nowego obok od strony nabrzeża należącego do Petrobalitc), czy teraz koncepcja się zmieniła (po przebudowie nabrzeży i poszerzeniu rzeki jakiś czas temu w okolicy ulicy Przełom + pogłębienie toru.
- 7 5
-
2023-06-23 10:41
Tylko, że statki mają tam dopływać (1)
z drugiej strony przez Górki.
- 5 0
-
2023-06-23 11:14
Jesli to jest zatwierdzone
to tylko podniosą linię + ewentualne pogłębienie toru
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.