- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (126 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (96 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (65 opinii)
- 4 Młodzi zarabiają na Jarmarku (69 opinii)
- 5 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (173 opinie)
- 6 Kontrola L4. Zakwestionowano 1,1 tys. zwolnień na 1,5 mln zł (97 opinii)
Powstanie "agrorurociąg" z Ukrainy do Portu Gdańsk?
Polska i Ukraina będą dążyć do wspólnego opracowania projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z Ukrainy do Portu Gdańsk - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Oba kraje utworzą grupę roboczą, która przedstawi warianty lokalizacji projektu, a w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu.
- Rada Ministrów przyjęła wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi o wyrażenie przez Radę Ministrów zgody na zawarcie Memorandum o Porozumieniu między ministrem rolnictwa i rozwoju wsi Rzeczypospolitej Polskiej i ministrem infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwem Polityki Rolnej i Żywności Ukrainy, Ministerstwem Infrastruktury Ukrainy (...) dotyczący opracowania projektu rurociągu transgranicznego dla transportu olejów roślinnych z Ukrainy do portu Gdańsk - przekazała w komunikacie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem?
Grupa robocza przedstawi informacje o możliwych przybliżonych parametrach technicznych, kosztach i warunkach realizacji projektu, w szczególności proponowanej trasy ułożenia rurociągu. Dotyczy to także portowego terminalu przeładunkowego, który ma być zlokalizowany w Porcie Gdańsk.
Jak podała KPRM, realizacja projektu może przyczynić się do częściowego odblokowania ukraińskiego eksportu i zwiększenia bezpieczeństwa żywnościowego w krajach rozwijających się, które są zagrożone klęską głodu. W konsekwencji powinno to zmniejszyć presję migracyjną do Europy. Ukraina jest znaczącym światowym producentem i eksporterem zbóż, a także olejów roślinnych. Rozpoczęcie przez Rosję wojny z Ukrainą i zablokowanie jej portów morskich, wymusiło poszukiwanie nowych szlaków dla transportu ukraińskich produktów rolno-spożywczych.
Memorandum będzie zawarte na trzy lata, z automatycznym przedłużeniem na kolejne trzyletnie okresy. Dokument będzie można wypowiedzieć, jednak nie później niż sześć miesięcy przed końcem kolejnego okresu.
Nowy terminal produktów rolno-spożywczych w Gdańsku
Przypomnijmy, że w lipcu tego roku rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminala produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie. Najprawdopodobniej powstanie on w Porcie Północnym. Pod koniec ubiegłego roku wiceminister Grzegorz Witkowski powiedział, że inwestorem ma być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport SA i zainwestuje w ten projekt 500 mln zł.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-08-30 17:56
Agroport
Prawdziwego budowniczego poznaje się po tym jak kończy, a nie jak ogłasza projekt. A tak nawiasem mówiąc to która to przymiarka do terminala AGRO w tym miejscu? Trzecia, czwarta???
- 31 4
-
2022-08-31 00:26
Nie znam się, ale jak wielu jestem zaskoczony. (3)
Nie wiem jakie ilości takiego oleju musiałyby być produkowane, by opłacało się budować rurociąg, a nie przewozić cysternami koleją.
Dotychczas słyszałem o ropociągach i gazociągach, bo przemysł zużywa ich spore ilości, no i surowiec znajduje się tylko w konkretnych miejscach.
Ciekawy temat, ale dobrze byłoby przytoczyć jakieś liczby czy opinie fachowców, bo jak wiadomo politycy to potrafią sprzedać skórę na każdym niedźwiedziu.- 52 4
-
2022-08-31 13:52
To nie takie wyjątkowe ... (2)
Nawet piwo się przesyła rurociągiem.
- 0 5
-
2022-08-31 20:06
(1)
skoro to nie takie wyjątkowe, to podaj konkretne przykłady rurociągów z dziwnymi substancjami - ale nie na odległość kilometra tylko setek kilometrów, o o tym mowa
- 6 0
-
2022-08-31 22:49
Amoniak
2414 km. Togliati w Rosji do Odessy. Teraz nie wiem jak działa, ale przedtem statki odbierały amoniak i dostarczały go np do port said gdzie mieli już inne składniki i tam na miejscu robili z tego nawozy. A jeśli chodzi o oleje to zamiast rurociągu lepiej przetwarzać w Polsce te które Ukraińcy chcą tędy wysyłać. Wojna kiedyś się skończy, a wtedy rurociągiem będziemy sobie mogli powietrze dmuchać. Lepiej tworzyć produkty bardziej złożone niż olej, pszenica czy mleko.
- 1 1
-
2022-08-30 22:47
Co za bzdury
35 lat temu za tego niechcianego PRLu zbudowano Pirs Rudowy. I od tamtej pory nikt nic z tym nie robi. Kryminał za niegospodarnosc
- 44 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.