• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie "agrorurociąg" z Ukrainy do Portu Gdańsk?

Wioletta Kakowska-Mehring
30 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Terminal agro mógłby powstać na działce między terminalem kontenerowym DCT a terminalem węglowym i bazą paliw. Terminal agro mógłby powstać na działce między terminalem kontenerowym DCT a terminalem węglowym i bazą paliw.

Polska i Ukraina będą dążyć do wspólnego opracowania projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z Ukrainy do Portu Gdańsk - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Oba kraje utworzą grupę roboczą, która przedstawi warianty lokalizacji projektu, a w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu.



- Rada Ministrów przyjęła wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi o wyrażenie przez Radę Ministrów zgody na zawarcie Memorandum o Porozumieniu między ministrem rolnictwa i rozwoju wsi Rzeczypospolitej Polskiej i ministrem infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwem Polityki Rolnej i Żywności Ukrainy, Ministerstwem Infrastruktury Ukrainy (...) dotyczący opracowania projektu rurociągu transgranicznego dla transportu olejów roślinnych z Ukrainy do portu Gdańsk - przekazała w komunikacie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem? Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem?

Grupa robocza przedstawi informacje o możliwych przybliżonych parametrach technicznych, kosztach i warunkach realizacji projektu, w szczególności proponowanej trasy ułożenia rurociągu. Dotyczy to także portowego terminalu przeładunkowego, który ma być zlokalizowany w Porcie Gdańsk.

Jak podała KPRM, realizacja projektu może przyczynić się do częściowego odblokowania ukraińskiego eksportu i zwiększenia bezpieczeństwa żywnościowego w krajach rozwijających się, które są zagrożone klęską głodu. W konsekwencji powinno to zmniejszyć presję migracyjną do Europy. Ukraina jest znaczącym światowym producentem i eksporterem zbóż, a także olejów roślinnych. Rozpoczęcie przez Rosję wojny z Ukrainą i zablokowanie jej portów morskich, wymusiło poszukiwanie nowych szlaków dla transportu ukraińskich produktów rolno-spożywczych.

Memorandum będzie zawarte na trzy lata, z automatycznym przedłużeniem na kolejne trzyletnie okresy. Dokument będzie można wypowiedzieć, jednak nie później niż sześć miesięcy przed końcem kolejnego okresu.

Nowy terminal produktów rolno-spożywczych w Gdańsku Nowy terminal produktów rolno-spożywczych w Gdańsku

Przypomnijmy, że w lipcu tego roku rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminala produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie. Najprawdopodobniej powstanie on w Porcie Północnym. Pod koniec ubiegłego roku wiceminister Grzegorz Witkowski powiedział, że inwestorem ma być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport SA i zainwestuje w ten projekt 500 mln zł.

Miejsca

Opinie (118) 10 zablokowanych

  • Pomysł z .... (1)

    jedno co mnie pociesza, to tempo dotychczasowych inwestycji. Jeżeli ta nie będzie od nich odstawać, to pierwsze pozwolenie na położenie rurki za 20 lat. Zboże z Ukrainy, już podobno wysyłamy do Afryki. Jeżeli Afryką można nazwać handlarzy w Polsce, którzy mają zboże (pryskane tak, że świeci) za funt kłaków.

    • 4 0

    • Luźne tematy

      Zboże z Ukrainy nie idzie do krajów biednych jak Somalia awganistan czy Irak tylko do krajów bogatych typu Turcja.

      • 0 0

  • (1)

    polska powinna wchodzić w inwestycje z rozwiniętymi krajami zachodu i dbać o własny rozwój.

    • 12 2

    • Rozwinięte kraje zachodu wykupują naszą ziemię, kolonizują nas swoimi sklepami i robią z nas niewolników

      Oni mają tyle wydrukowanych pieniędzy, że mogą nas nimi zasypać

      • 2 3

  • Tysiąckilometrowy rurociąg oleju roślinnego? (1)

    To chyba żart. Napełnienie czegoś takiego to olej warty 200mln PLN. Poroniony pomysł, SF, to tylko partyjniacy mogli wymyślić

    • 13 2

    • o toaletach w mieskzaniach też tak mówili.

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Nie znam się, ale jak wielu jestem zaskoczony. (3)

    Nie wiem jakie ilości takiego oleju musiałyby być produkowane, by opłacało się budować rurociąg, a nie przewozić cysternami koleją.

    Dotychczas słyszałem o ropociągach i gazociągach, bo przemysł zużywa ich spore ilości, no i surowiec znajduje się tylko w konkretnych miejscach.

    Ciekawy temat, ale dobrze byłoby przytoczyć jakieś liczby czy opinie fachowców, bo jak wiadomo politycy to potrafią sprzedać skórę na każdym niedźwiedziu.

    • 52 4

    • To nie takie wyjątkowe ... (2)

      Nawet piwo się przesyła rurociągiem.

      • 0 5

      • (1)

        skoro to nie takie wyjątkowe, to podaj konkretne przykłady rurociągów z dziwnymi substancjami - ale nie na odległość kilometra tylko setek kilometrów, o o tym mowa

        • 6 0

        • Amoniak

          2414 km. Togliati w Rosji do Odessy. Teraz nie wiem jak działa, ale przedtem statki odbierały amoniak i dostarczały go np do port said gdzie mieli już inne składniki i tam na miejscu robili z tego nawozy. A jeśli chodzi o oleje to zamiast rurociągu lepiej przetwarzać w Polsce te które Ukraińcy chcą tędy wysyłać. Wojna kiedyś się skończy, a wtedy rurociągiem będziemy sobie mogli powietrze dmuchać. Lepiej tworzyć produkty bardziej złożone niż olej, pszenica czy mleko.

          • 1 1

  • Co w zamian? (1)

    • 6 3

    • 5% PKB na odgudowe ukrainy.

      • 3 1

  • nie przez polske

    • 8 0

  • Prezes ZMPG

    A prezes ZMPG zaprzyjaźni się z inwestorem, wykonawcą i wszyscy wiedzą dlaczegonatomiast minister witkowski z przyjemnością wzniesie toast

    • 3 0

  • Mam nadzieję że za friko?

    W ramach rewanżu.

    • 3 0

  • Na forum widzę bolszewicka piąta kolumna?

    Na transporcie się zarabia ciumoki. Nie trzeba czegos wyprodukować, ba .. nie trzeba nawet sprzedawać, a zarabia się na przesyle.

    Zamiast fajnie, ze oba kraje zrobią biznes.. to już napuszczanie i szczucie.

    Sowiety Wam mózgi piorą od 1945... czas sie ogarnąc.

    Jedyna zagwozdka to, czy elita zaraz sobie tam synekur dojnych nie zrobi...

    • 6 4

  • Fatum

    W tym miejscu miał być Rudoport potem Rudoport i Bug wie co jeszcze , nad tym miejscem jest jakieś fatum nic nie wychodzi .

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane