- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (41 opinii)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (168 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (101 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (160 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (73 opinie)
Polskie pociągi mają mniej spóźnień. Poziom punktualności 91 proc.
W I kwartale 2023 r. poziom punktualności wyniósł niemal 91 proc. dla pociągów pasażerskich oraz ponad 48 proc. dla pociągów towarowych. Łącznie przewoźnicy uruchomili blisko 572,4 tys. pociągów (ponad 466,3 tys. pasażerskich oraz blisko 106,1 tys. towarowych) - wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.
Jak wynika raportu UTK, w okresie od stycznia do marca 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 90,94 proc. pociągów pasażerskich.
Ponad 90 proc. pociągów pasażerskich nie miało opóźnień
Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w pierwszym kwartale 2023 r. wyniosło niespełna osiem minut dla wszystkich uruchomionych pociągów. Punktualność pociągów PKP SKM wyniosła 98,11 proc., Polregio - 91,33 proc., a PKP Intercity - 74,04 proc.
Liczba pociągów pasażerskich uruchomionych przez przewoźników w I kwartale 2023 r. jest o 18,1 tys. wyższa w porównaniu z I kwartałem 2022 r. Na podstawie danych przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wśród głównych przyczyn opóźnień w I kwartale 2023 r. wskazano: wydłużony czas przejazdu, wydłużony czas wymiany pasażerskiej (lokowania podróżnych) oraz naprawa lub wymiana taboru kolejowego na skutek występujących awarii.
Punktualność się poprawia, ale nadal jest wiele do zrobienia
- Punktualność w I kwartale 2023 r. poprawiła się względem poprzednich miesięcy. Jednak nadal jest wiele do zrobienia, by pasażerowie mniej odczuwali skutki opóźnień. Duża część opóźnień wynika z awarii taboru, dlatego jest to obszar, który powinien być traktowany szczególnie uważnie przez przewoźników. Inne istotne przyczyny to kwestie infrastrukturalne, w tym planowanie rozkładu jazdy nieadekwatnego do przepustowości linii kolejowych. Konieczność właściwego planowania potwierdziła sytuacja z marca w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. W przypadku opóźnień kluczowa jest także rzetelna, aktualna i wiarygodna informacja dla pasażerów - komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Przewozy towarowe ze średnim opóźnieniem 630 minut.
Liczba pociągów towarowych uruchomionych w I kwartale 2023 r. wyniosła 106,1 tys. i była niższa o 5 proc. (5640 pociągów) względem I kwartału ubiegłego roku. Do stacji końcowej punktualnie dotarło 48,45 proc. pociągów towarowych. W przypadku pociągów uruchamianych wyłącznie w relacji krajowej wskaźnik ten wyniósł 50,29 proc., natomiast w przypadku pociągów międzynarodowych - 41,01 proc. W porównaniu do IV kwartału 2022 r. oznacza to wzrost wskaźnika punktualności o 4,46 punktu procentowego, natomiast w przypadku analogicznego okresu ubiegłego roku wskaźnik punktualności wzrósł o 6,4 punktu procentowego.
Najlepszy pod względem punktualności pociągów towarowych był marzec, kiedy punktualność na przybyciu wyniosła 50,26 proc. W styczniu odnotowano 46,74 proc. punktualnych przyjazdów do stacji końcowej, natomiast w lutym - 48,26 proc.. Średni czas opóźnienia wyniósł 630 minut.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-23 12:30
w Japoni (9)
pociągi spóźniają się średnio o 18 sekund. Więc daleko jeszcze pkp do cywilizacji
- 58 7
-
2023-06-26 10:46
w Japonii...
...ustawiają się kolejki w poprzek peronu do wejścia do pociągu, poza tym krajem to niemożliwe, więc ich wynik punktualności nie jest możliwy w Europie, ani gdzie indziej...
Warto zauważyć że nocny czeski prywaciarz do Pragi (Regio Jet) ma najgorszy wynik w ogóle- 0 0
-
2023-06-25 13:33
Właśnie jestem w Anglii i przeżyłem szok
Zawsze nam wymawiano, że zachód to cywilizacja i daleko nam do nich. A tutaj wszystko stare, łącznie z dworcami, które remont przechodziły chyba z 50 lat temu. Opóźnienia i odwołania pociągów to tutaj normalka, nikt się nie przejmuje tym że pociąg do Londynu opóźniony 40 minut. A teraz hit: jechałem wczoraj do Bournemouth pociągiem z Londynu i w
Zawsze nam wymawiano, że zachód to cywilizacja i daleko nam do nich. A tutaj wszystko stare, łącznie z dworcami, które remont przechodziły chyba z 50 lat temu. Opóźnienia i odwołania pociągów to tutaj normalka, nikt się nie przejmuje tym że pociąg do Londynu opóźniony 40 minut. A teraz hit: jechałem wczoraj do Bournemouth pociągiem z Londynu i w połowie drogi na jakiejś stacji kierownik pociągu poinformował nas, że mamy kolejne opóźnienie bo nie ma maszynisty, który poprowadzi pociąg. Na szczęście po 15 minutach znaleźli.
Także wszędzie dobrze gdzie nas nie ma- 1 0
-
2023-06-25 00:05
Uwielbiam wtkich frustratow na forum. Czasem jeżdżę PKP i nie narzekam. Jest git, także dajcie se spokój
k- 1 4
-
2023-06-23 19:57
Zobacz, jakimi środkami dysponuje kolej w Japonii, a jakimi w Polsce. (2)
To dwa różne światy.
- 5 7
-
2023-06-24 09:53
Jaro nówi że jesteśmy Japonią
- 3 1
-
2023-06-23 22:20
No jakimi srodkami?
- 7 3
-
2023-06-23 15:00
Kilka lat temu (2)
Było to 5 minut w ciągu całego roku!
Prezes na kolanach rodaków przepraszał.
Jeżdżę dużo i 90% jest spóźnionych więc czas przestać bajki opowiadać.- 22 4
-
2023-06-23 20:32
(1)
Nie, ja też jeżdżę i widzę poprawę w porównaniu do stanu sprzed kilku lat-przeważnie pociągi są punktualnie.
- 5 10
-
2023-06-25 02:29
Nie, nie jeździsz.
- 2 3
-
2023-06-23 12:30
A co mnie obchodzi malejące średnie spóźnienie, gdy na trzy moje przejazdy w tym roku, dwa były mocno opóźnione? (4)
Statystykami można "udowodnić" co się chce...
- 71 7
-
2023-06-23 21:25
Plus
Dodam do tego, że kasowanie za bilet ponad dwa razy tyle, gdzie kilka minut przed wyruszeniem online już nie można kupić jest mocnym nieporozumieniem.
- 1 0
-
2023-06-23 18:04
To trzeba było wziąć zwrot kasy za bilet
- 4 1
-
2023-06-23 15:46
żalisz sie na 3 spóźnienia PKP ,a w Gdańsku tramwaj ma ich co dziennie kilka czyli klkaset w roku
- 5 2
-
2023-06-23 14:59
To jest artykuł o kolei a nie o Twoim życiu
- 5 12
-
2023-06-23 12:05
Nie ma to jak liczyć punktualność do stacji końcowej. (2)
Przykładowo - postoje wyrównawcze w Warszawie Wschodniej i Centralnej - tu się zgubi 5 min, tu 10., ale co z tego, że pasażer z Iławy do Warszawy Zachodniej czeka 20 min. Przecież pociąg w Krakowie będzie o czasie i cyk, można do statystyk wpisać.
- 80 3
-
2023-06-24 11:09
A w Krakowie 30 min niż ruszy dalej do Rzeszowa. Jeżeli wogole jeszcze pendolino robi trasę Gdynia Rzeszów bo już dawno nie jechałam bo wstrzymali
- 0 0
-
2023-06-23 22:24
A o czasie to jest do 10 minut spoznienia, bo ten parametr mozna ustalac przeciez dowolnie.
To tak jak w tym filmie, amisz srednio zdobywal ponad 200 punktow, ale w 15 rundach, a nie w 10, bo amisze wszystko robia poltora raza lepiej. Wedlug modelu japonskiego PKP nie osiagnelyby nawet 30% punktualnosci. Nie umiemy poprawic punktualnosci? Uznajmy, ze niepunktualne jest punktualne i problem z glowy.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.