• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 300-tonowa boja przeładunkowa na morskim złożu

erka
9 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.

Zakupiona przez Lotos Petrobaltic pływająca boja cumowniczo-przelewowa CALM (Catenary Anchor Leg Mooring) przypłynęła z Rotterdamu na pokładzie mv "BBC Belem". Jej średnica to 16 m, a wysokość - 7 m. Urządzenie waży aż 280 ton. Do przeniesienia jej ze statku na odpowiednio przygotowany teren bazy lądowej Lotos Petrobalticu użyto pływającego żurawia Maja o udźwigu do 330 ton. Docelowo boja stanie na złożu B8 przy morskiej kopalni ropy Petrobaltic i będzie elementem linii eksportowej ropy z platformy na tankowiec.



- Nowa boja CALM zostanie teraz zaadaptowana do warunków panujących na złożu i zastosowanego tam systemu przesyłu ropy, a następnie przejdzie proces certyfikacji przez Polski Rejestr Statków. Potem zostanie przeholowana 60 mil od brzegu na swoje docelowe miejsce - złoże B8 - gdzie stanie przy morskiej kopalni ropy Petrobaltic i będzie elementem linii eksportowej ropy z platformy na tankowiec - mówi Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu Lotos Petrobaltic.

Boja CALM zastąpi Sławka



Boja CALM zastąpi boję PB-1 Sławek eksploatowaną na złożu od września 2015 roku, która teraz wróci na ląd, przejdzie planowy remont i będzie pełnić funkcję zapasową. Czynności serwisowe tego typu jednostek przeprowadza się co kilka lat. Wymaga to przetransportowania urządzenia na ląd i wydokowania. Ze względów ekonomicznych zatrzymanie produkcji ropy na czas remontu (tj. na kilka miesięcy) nie wchodzi w grę. Dlatego zarząd Petrobalticu podjął decyzję o zakupie nowej jednostki, kompatybilnej z bojami PB-1 i PB-2 pracującymi na złożach B8 i B3. Petrobaltic jest jednocześnie jedyną firmą w Polsce posiadającą boje CALM.

  • Pływająca boja cumowniczo-przelewowa CALM pełni podwójną funkcję - utrzymywania tankowca zacumowanego w jednym punkcie oraz transportowania na niego ropy naftowej.
  • Pływająca boja cumowniczo-przelewowa CALM pełni podwójną funkcję - utrzymywania tankowca zacumowanego w jednym punkcie oraz transportowania na niego ropy naftowej.

Jedyna taka boja w Polsce



Pływająca boja cumowniczo-przelewowa CALM pełni podwójną funkcję - utrzymywania tankowca zacumowanego w jednym punkcie oraz transportowania na niego ropy naftowej lub produktów rafinowanych, jednocześnie pozwalając statkowi na swobodne obracanie się zgodnie z kierunkiem wiatru. Boja składa się z kadłuba i stołu obrotowego, do którego przycumowany jest tankowiec. Obiekt jest zakotwiczony sześcioma kotwicami zaciągniętymi w dnie. Boję z kotwicami łączy sześć łańcuchów - każdy o długości ok. 350 m. Sama boja pozwala na swobodny ruch w górę i w dół (razem z falami), na boki oraz w ruchach kołyszących.

Załadunek ropy naftowej na tankowiec



Ropa jest ładowana na tankowiec za pomocą leżącej na dnie linii eksportowej i elastycznych węży podwodnych, które są podłączone do boi. Wewnątrz boi znajduje się skomplikowane łożysko obrotowe. Zakotwiczony kadłub boi nie obraca się. Tę funkcję pełni stół obrotowy, na którym znajduje się część orurowania do wężów pływających i zestaw do cumowania tankowca. Stół obrotowy jest elementem ważącym ok. 100 ton i jest osadzony na łożysku zewnętrznym na konstrukcji kadłuba. Zatem łożysko przenosi bezpośrednio obciążenie z zestawu cumowniczego tankowca na kadłub, a dalej do zestawu kotwic.
erka

Miejsca

Opinie (32) 1 zablokowana

  • Boja CALM zastąpi Sławka (4)

    To chyba precedens, ale co to będzie za Zarząd??? Mimo wszystko gratulujemy Pani Boi CALM szybkiego awansu.

    • 30 2

    • Wszystko zostanie, tradycyjnie, w rodzinie.

      • 8 0

    • Sławek miał już dość pracy na dwóch stołkach

      • 9 1

    • Ważne, żeby pani Calm podeszła do tego na spokojnie.

      • 2 1

    • Lysy

      Sprzedał się kolega , morze wódki wypił na platformie ha ha

      • 0 0

  • (3)

    A paliwo prawie 5zl

    • 17 20

    • za tuska było prawie po 7 (2)

      • 5 10

      • a po ile była wtedy ropa naftowa na świecie?

        • 8 1

      • I za Tuska nikogo nie zaszczepiono zapomniałeś dodać.

        • 5 0

  • (4)

    A w naszym kraju nie dało się takiej boi zrobić?

    • 32 10

    • Pewnie i da, ale nowa byłaby za droga.

      • 8 0

    • u nas nie ma spawaczy i innych fachowców są tylko programiści w C++

      • 12 1

    • Kto, gdzie i kiedy?

      Potrzebny jest projekt, firma, która to zrobi. To nie jest tylko zespawanie 300 ton blachy. Oni powinni zrobić boję, oni powinni zainwestować w przemysł samochodowy i oni powinni... Konkretnie kto miałby to zrobić?

      • 2 0

    • zniszczono przemysl stoczniowy wiec nie ma komu zrobic

      • 1 0

  • CALM - spokojnie ...no wreszcie (1)

    Takie rzeczy juz dawno powinny byc zainstalowane.. Świetnie sie sprawdzają np.: w Brazylii. Tam nie ma tygodnia, aby jakis Shuttle Tanker nie prowadził na niej wyładunku.

    • 16 2

    • Tylko ta to już stara technologia. Obecnie powstała nowa w amsterdamie

      • 2 1

  • Strzelczyk

    To tak na trzeźwo czy juz po?

    • 6 4

  • Szczęść Boże . (3)

    Wszystko to jest dosyć skomplikowane , ale co najważniejsze , że to hula .

    • 13 3

    • Bóg zapłać! (2)

      • 4 1

      • Emeryt górniczy . (1)

        Szczęść Boże to jest takie pozdrowienie górnicze, na które odpowiada się - Szczęść Boże .

        • 3 2

        • Z Bogiem

          Darzbór

          • 0 0

  • Ale po co?

    Niemcy już na pewno mają taką boję.

    • 6 7

  • morskiej kopalni ropy? serio? wy tak na poważnie? Kiedyś to się nazywało platrofma wiertnicza...

    Już myślałem, że kupili rakietę i wyślą kurdupla w kosmos....

    • 13 5

  • No super, a jakie są statystyki lotosu w zatrudnieniach osób z puli (nieznajomi pani z HR)? (2)

    Coś mi tu śmierdzi, wiele osób z ogromnym doświadczeniem, po światowych uczelniach nie mogą dostać tam pracy...

    • 7 3

    • To firma rodzinna. (1)

      • 5 1

      • nie prawda, to wcale nie prawda

        • 0 0

  • Ciekawostki

    Bardzo ciekawe informacje, dziękujemy

    • 4 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane