• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt ustawy Polskiego Lotosu trafi do Komisji Skarbu

Robert Kiewlicz
16 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Członkowie Komitetu Polski Lotos zbierali podpisy pod projektem ustawy w wielu miejscach. Jednym z rozpoznawalnych symboli akcji był samochód Nysa rocznik 1986. Członkowie Komitetu Polski Lotos zbierali podpisy pod projektem ustawy w wielu miejscach. Jednym z rozpoznawalnych symboli akcji był samochód Nysa rocznik 1986.

Obywatelski projekt ustawy o pozostawieniu Grupy Lotos w rękach Skarbu Państwa trafi do sejmowej Komisji Skarbu Państwa - zdecydował w Sejm. Projektem zajmą się po wyborach posłowie nowej kadencji.


Jakie jest twoje zdanie w sprawie sprzedaży Lotosu?


Po długiej i burzliwej dyskusji wicemarszałek Sejmu Ewa Kierzkowska skierowała projekt ustawy o zachowaniu przez Państwo Polskie większościowego pakietu akcji Grupy Lotos SA do Komisji Skarbu Państwa w celu rozpatrzenia. Projekt poparły wszystkie ugrupowania polityczne zasiadające w Sejmie. Pod projektem podpisali się nawet posłowie Platformy Obywatelskiej, którzy początkowo chcieli wnieść o jego odrzucenie w pierwszym czytaniu.

- Dziwny to projekt. Trudno jest jednoznacznie odczytać prawdziwe intencje jego twórców - mówił w Sejmie Tadeusz Aziewicz, który przedstawił stanowisko PO w sprawie projektu ustawy. - Zawartość omawianego projektu kwalifikuje go do odrzucenia w pierwszym czytaniu. Szanując jednak obywateli, którzy w większości w dobrej, jak sądzę, wierze złożyli pod nim swoje podpisy, w imieniu klubu Platforma Obywatelska wnoszę o przekazanie go do Komisji Skarbu Państwa.

- Dziś Lotos musi dokończyć inwestycje, skonsumować swoją wysoką pozycję i ewentualnie za jakiś czas pomyśleć o dalszym rozwoju. Dziś to jest niepotrzebne - mówił Wojciech Jasiński, poseł Prawa i Sprawiedliwości. - Myślę, że dzisiaj trochę stoimy przed tego typu sytuacją, że ten dzisiejszy skrajnie niekompetentny rząd narobi wielkiego bałaganu w finansach publicznych i będzie chciał wszystko sprzedać, ale co gorsze, będzie chciał sprzedać za byle co.

- Omawiany projekt ustawy jest swoistym wotum nieufności dla tego rządu, jest wyrazem braku zaufania do rządu i chęci zabezpieczenia się przynajmniej w tym wąskim zakresie, jakim jest w skali makro - w skali polskiej gospodarki - Lotos - mówił Ryszard Zbrzyzny z SLD. - Lotos jest istotnym pracodawcą w regionie, w którym funkcjonuje. I wcale się nie dziwię, że społeczeństwo tamtego regionu w taki, a nie inny sposób zareagowało, tworząc ten projekt ustawy.

- Celowe jest stworzenie pewnego rodzaju barier i mechanizmów powodujących, że Grupa Lotos będzie przedsiębiorstwem strategicznym w zakresie zaopatrzenia w paliwa oraz dla funkcjonowania rynku detalicznego paliw - twierdził Marian Starownik z Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego. - Wszyscy dzisiaj w tym gronie wiemy, że to nie jest tylko zakład, który stoi koło Gdańska, ale jest to bardzo rozbudowana sieć infrastruktury i dystrybucji paliw na terenie całego kraju, która ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju, a przez to duży wpływ na jakość życia ludności, naszych obywateli mieszkających w Polsce.

- Państwa powinno być w gospodarce tylko tyle, ile potrzeba, powinno tworzyć ramę funkcjonowania przedsiębiorców, powinno doprowadzać do tego, żeby podatki były jak najniższe. Ale oprócz tego potrzebny jest rozsądek - stwierdził poseł Tomasz Mirosław Dudziński z Polska Jest Najważniejsza. - Dlatego Polska Jest Najważniejsza popiera ten projekt ustawy.

Projekt obywatelskiej ustawy Komitetu Polski Lotos

Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie bezpieczeństwa interesu państwa polskiego poprzez ustawowe zobowiązanie do zachowania posiadania większościowego pakietu akcji w spółce akcyjnej Grupa Lotos przez Skarb Państwa Po wprowadzeniu proponowanych regulacji minister właściwy do spraw skarbu państwa, a tym samym rząd, nie będzie mógł skutecznie bez zmiany ustawy sprzedać posiadanych akcji poniżej wartości określonej w ustawie.

Ustalony próg posiadanych akcji ma zagwarantować kontrolę przedsiębiorstwa przez Skarb Państwa i zapewnić tym samym realny wpływ na funkcjonowanie i kierunek rozwoju spółki. Przyjęty w projekcie ustawy próg na poziomie powyżej 50 proc. daje kwalifikowaną większość w organach spółki. Projekt ustawy zawiera także obostrzenia karne za naruszenie zasad wynikających z zapisów zawartych w projekcie. Ma to na celu skuteczne wyegzekwowanie przestrzegania ustawy oraz zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (33)

  • (3)

    najlepsze jest to ze ludzie pluja na lotos bo im smierdzi, truje i jest to bardzo niebezpieczny zaklad .. najchetniej zamkneli by ta fabryke jak by mogli tylko . a jak chca sprzedac to odzywa sie w nich obronca uciesnonych.. taka wasza natura polaki ...

    • 5 5

    • głupi komentarz

      ;/

      • 3 4

    • To nie mieszkancy sami sobie postawili na swoim terenie rafinerie... (1)

      Wiec skoro tu juz jest to chyba logiczne ,ze czy bedzie to zaklad panstwowy,czy tez zostanie sprzedany w prywatne rece to i tak bedzie trucicielem i nie zostanie zamkniety ze wzgledow strategicznych.Nie mniej kazde dziecko wie ,ze potrzebny jest POLSCE aby przynosil wplywy do dziadowskiego polskiego budzetu a nie do prywatnych lapek a tym bardziej do lapek obcego mocarstwa.nie bez wplywu sa tez podatki ,ktore trafiaja do wojewodztwa pomorskiego.Kasa wtedy moze byc przyznana nawet na dofinansowanienp nowych osrodkowi onkologicznych czy tez,rozwoj regionu i tak powinno byc bo skoro ten zaklad stoi na gdanskiej ziemi,truje Gdanszczan to jak myslisz nalezy sie Gdanszczana cos czy nie/?,,Prywatny lub co gorsza obcy kapital powie fuck off i pokaze fige..wiec twoj argument ,ze mieszkancy to psy ogrodnika latwo mozna obalic.

      • 0 1

      • Może to nie ci sami ludzie? Pomyslałes o tym?

        • 0 0

  • Ten kraj....ten rząd...

    nazywam republiką bananową albo poprstu absudryzmem... inaczej tego nazwać się nie da...

    • 4 2

  • Spokojnie...

    Nie dlugo gdy wejdzie odpowiednia ustawa.. o informacjii niejawnej nikt juz nie bedzie wiedzial ani pytal...czyja decyzja byla sprzedaz strategicznych dla Polski zakladow....Nie dowiemy sie wiec nigdy kto osobiscie stal za sprzedaza i posrednictwem w sprzedazy np : Lotosu ....,kopaln,i tego czego jeszcze nie rozdrapano....a wszystko to w imie zabezpieczenia inetresow firmy...cha,cha,cha...a nie chronienia wlasnej skory...przed rozliczeniem..(.Czasami mysle ,ze ten Ziobro to jednak dobry czlowiek byl)

    • 2 1

  • to co mowi "posel" Aziewicz dyskwalifikuje go do bycia poslem (1)

    moze w koncu element z KLD, UW, PO itp. przestanie twierdzic ze ma patent na madrosc.

    • 3 3

    • BZDURA!

      Ten poseł stwierdza, że projekt ustawy ma takie braki, że nie kwalifikuje się do głosowania za nim i to jest raczej potwierdzeniem jego kompetencji, niż jego dyskwalifikacją. Twój komentarz jest wyłącznie stronniczą politycznie propagandą i oby takie podejście do wyborów i tworzenia prawa w Polsce nie zdominowało naszej politycznej rzeczywistości i nie doprowadziło w rezultacie do rozkładu państwa.

      • 2 1

  • Ściema na mxa

    Rafineria bez własnych źródeł ropy jest jak mleczarnia bez mleka.Upieranie się niby ma sens ale przy okazji utworzy się podobne synekurki jak Energa.A to szkodzi konkurencji. Paliwa z lotos są najdroższe na rynku szczególnie w pomorskim bo już np w mazowieckim na stacjach lotosu jest taniej a na ślasku jeszcze taniej

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane