- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Przeładunki w porcie rosną, a parkingów wciąż brak
Jedna przenośna toaleta, tylko jedna latarnia tuż przy bramie i druty wystające z ziemi - tak wygląda parking, który na początku grudnia ub. roku przygotowano dla kierowców ciężarówek odwiedzających gdański port. Miał być parking tymczasowy, w krótkiej perspektywie parking buforowy z prawdziwego zdarzenia, a jest... "awaryjne miejsce postojowe", tymczasem przeładunki w porcie rosną i biją kolejne rekordy.
- Przyjechałem w nocy, było ciemno, dlatego zaparkowałem tam, gdzie było coś widać - opowiada kierowca ciężarówki, który przywiózł zboże do gdańskiego portu. Na parking nie zdecydował się wjechać, bo jest nieoświetlony, stanął na małym placu przed, tam przynajmniej są dwie uliczne latarnie. - Kierowcy mówią, że tam z ziemi wystają druty i można sobie oponę przebić, a to kosztuje przynajmniej 1500 zł. Kto miałby za to zapłacić? - dodaje kierowca.
Na tak zwanym parkingu byliśmy kilka dni temu . Był pusty, a nieliczne ślady opon na śniegu wskazywały na to, że raczej nie cieszy się on popularnością wśród kierowców. Z ziemi faktycznie wystawały druty zbrojeniowe. Może to pozostałości po obiektach dawnych zakładów Polleny, na terenie których przygotowano miejsca postojowe dla ciężarówek?
Czytaj też: Przy porcie powstał parking dla ciężarówek
- Nazywanie tego obiektu, zasypanego gruzem i śmieciami, parkingiem lub nawet miejscem postojowym jest- mówiąc delikatnie - wyjątkowym nadużyciem. Namawianie kierowców/przewoźników do parkowania pojazdów w tym miejscu może budzić zdziwienie, zwłaszcza jak się zestawi obraz supernowoczesnej bazy kontenerowej i "parkingu" dla firm transportowych, które ją obsługują. Miałem nadzieję, że protest przyspieszy konstruktywne działanie zmierzające do szybkiej budowy parkingu buforowego, który powinien funkcjonować już od kilku lat, a nie do zakłamywania rzeczywistości - twierdzi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku
Przypomnijmy. W grudniu 2015 roku, po protestach PSPD władze miasta, portu i DCT obiecały kierowcom powstanie parkingów postojowych. Na początek tzw. tymczasowego, a potem docelowego, z odpowiednią infrastrukturą. Pierwszy miał powstać pod koniec wakacji w ub. roku. Budowa docelowego z projektowaniem to około roku czasu - zapewniano. Niestety mijały kolejne miesiące i nic w tej sprawie się nie działo. W tej sytuacji pod koniec listopada kierowcy przeprowadzili protest. Wydawało się, że skuteczny, bo na początku grudnia parking, a właściwie jak się teraz okazało "awaryjne miejsce postojowe" oddano do użytku.
Czytaj też: Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska
- Plac na terenie dawnych zakładów Polleny przy ul. Ku Ujściu na pewno nie jest parkingiem buforowym, czy nawet takim, jaki funkcjonuje w ramach MOP na autostradach czy przy stacjach paliw. Obecnie jest to awaryjne miejsce postojowe na wypadek niespodziewanych zatorów i korków powodowanych przez samochody oczekujące na wjazd do terminali - czytamy w odpowiedzi Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (InvestGda), która w imieniu miasta Gdańska zajmowała się sprawą parkingu. - Pod koniec 2016 roku GARG z własnych środków dokonała wyburzeń na terenie Polleny i przygotowała plac postojowy dla samochodów ciężarowych zmierzających do gdańskiego portu, w tym DCT. Teren pod tymczasowy parking GARG uzyskała od Skarbu Państwa w oparciu o krótką umowę dzierżawy. Uniemożliwia ona dalsze inwestycje w podniesienie jego standardu do poziomu prawdziwego parkingu. Spółka jest gotowa na współpracę i dalsze inwestycje na jej koszt, jednak aby było to możliwe, potrzebna jest zgoda na wydłużenie umowy dzierżawy na okres min. 10 lat.
Od parkingu w obecnym kształcie odcinają się władze gdańskiego portu, choć gdy w grudniu 2015 roku prowadzono rozmowy z kierowcami, to szybkie rozwiązanie problemów kierowców obiecały zarówno władze miasta, jak i portu.
- ZMPG nie było stroną w tej sprawie. Tzw. parking tymczasowy to efekt deklaracji złożonych przez GARG na terenach pozostających poza jurysdykcją ZMPG i wyłącznie GARG odpowiada za stan i realizację tego przedsięwzięcia. Podczas spotkania ubiegłorocznego z udziałem kierowców, DCT oraz ZMPG i GARG, obecny wówczas na spotkaniu dyrektor ds. infrastruktury - Marcin Osowski, ale później także w oficjalnym komunikacie - prezes ZMPG Łukasz Greinke deklarowali, że ZMPG zobowiązuje się do realizacji rozwiązań docelowych, tj. do budowy tzw. parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej oraz w okolicach ul. Handlowej. Tymczasem realizacja parkingu tymczasowego na tzw. terenach po Pollenie nie była uzgadniana z ZMPG - otrzymaliśmy w odpowiedzi od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
W takim razie co z parkingiem buforowym? Według zapewnień Port Gdańsk pracuje nad dwiema lokalizacjami.
- W ciągu miesiąca zostanie ogłoszony już przygotowany przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj na parking przy ul. Handlowej (ok. 60 aut) co rozładuje zator na ul. Marynarki Polskiej. Jednocześnie ZMPG zabezpieczył w planie inwestycji na 2017 środki na wykup gruntu, wzmocnienie gruntu oraz uzgodnienia dużego parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej - twierdzą władze Portu Gdańsk.
Jak nas poinformowano, ma tam powstać zaplecze sanitarne, stacja paliw wraz z myjnią, gastronomia, a nawet... punkt szybkiego ładowania aut elektrycznych. Z uwagi na zakres inwestycji będzie ona powstawała razem z modernizacją ul. Kontenerowej.
Kiedy w takim razie poprawi się sytuacja kierowców ciężarówek przybywających do gdańskiego portu, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego?
Ciężarówki blokują ul. Marynarki Polskiej.
- ZMPG stawia sobie za priorytetowy cel rozwiązanie problemów parkingów, o czym wielokrotnie informowaliśmy, jednak proces projektowy i budowlany trwa, zatem radykalnie sytuacja zmieni się w 2019, a kierowcy odczują poprawę już w 2018. Jak informowaliśmy wcześniej, nieco szybciej kwestie parkingu buforowego zostaną rozwiązane w lewobrzeżnej części portu. Tam wybraliśmy już teren docelowy w okolicach ul. Handlowej, który zostanie przeznaczony na parking buforowy dla zlokalizowanych tam terminali i ich klientów. W tym przypadku procedura jest dużo prostsza z dwóch powodów, po pierwsze ZMPG dysponuje tu terenem własnym, który swobodnie może przeznaczyć na taki cel. Co więcej, ruch samochodowy w lewobrzeżnej części portu jest dużo mniejszy niż po drugiej stronie kanału, stąd inwestycja nie będzie tak duża jak w prawobrzeżnej części portu. Przetarg na realizację parkingu przy ul. Handlowej zostanie uruchomiony już wkrótce, w ciągu najbliższych kilku tygodni - twierdzą władze Portu Gdańsk.
A problem jest palący, bo ruch w porcie rośnie i nie dotyczy to jedynie działalności terminalu kontenerowego DCT. W ub. roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton ładunków, czyli więcej o 4 proc. niż rok wcześniej. Port Gdańsk pobił więc kolejny rekord, osiągnął szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem i umocnił drugą lokatę pod względem obrotów kontenerowych.
Największy udział w strukturze towarowej portu tym razem miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30 proc. w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł do 39 proc., przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi.
Miejsca
Opinie (46) 1 zablokowana
-
2017-01-23 12:46
(5)
Parkingów brak, a pensje 2500zl brutto dla kierowcy ciężarówki w porcie to żenada i porażka.
- 2 2
-
2017-01-23 13:50
Zmien prace (4)
trzeba było się uczyć....
Oficer mechanik na kontrakcie lat 35
24 tys pln on/off
p.s Wiem ,ze boli...czekam na hejt- 2 9
-
2017-01-23 22:49
Nikogo nie bolą wynurzenia jakiegoś ciapciaka piszącego bajki w internetach, nie pochlebiaj sobie :)
- 4 1
-
2017-01-24 12:50
Nie znizam się do Twojego poziomu. Poza bajkami jest jeszcze Świat realny, taki jak np rodzeństwo młodsze których wykształcenie było ważniejsze i rodzice musieli wybierać. Takie jak przyczyny zdrowotne, dojazd do szkoły czy pracy itp itd. Oczywiście i tak tego nie zrozumiesz, nawet ironi dotyczącej wyzysku. Zrób prawo jazdy kat. C+ E, kurs na przewóz rzeczy, chociażby podstawowe ADR, przejdź stosowne i kosztowne badania w tym okresowe, wyrób kartę kierowcy, nabierz doświadczenia nie zabijając przy tym nikogo. Wydaj ponad 12tys na to i idź do pracy za 2500zl brutto. Wtedy możemy rozmawiać o szkole itp... Masz jeszcze coś do powiedzenia??
A gdy jeszcze nie Ci kierowcy bez szkoły, kursów itp to guzik miałbyś tu do roboty, bo kto by Ci rozwiózł ten towar. Może pociągi od razu z portu pod markety itp... ha ha- 5 1
-
2017-01-24 19:11
A kto ci pozazdrosci puszczajacej sie żonki
Stary daj spokój.
Lepiej pracować na kasie w biedronce i mieć codziennie żonę w łóżku niż być marynarzykiem i tatłać się w syfie jak robol a do tego spać jak ksiądz.
P.S. Junior developer w Kraju 8 h dziennie 26 lat 17 000 zł. Po wyjeździe do Niemiec lub Irlandii tyle samo ale w Euro. Wyjazd tylko na początku a później praca zdalna z kobietą w nocy.- 0 0
-
2017-01-24 19:12
To jeszcze napisz co robisz hahaha
- 0 0
-
2017-01-23 20:24
Władze portu się osmieszaja.
Tyle w temacie.
- 8 2
-
2017-01-24 11:06
Zakazać wjazdu TIRów do portu. (1)
A także w rejon portu. Zpowodu braku infrastruktury. Gwarantuję, że parkingi powstaną w góra trzy dni.
- 5 0
-
2017-01-24 19:05
Dojadą pociągi
Hahaha
Tiry są zbędne- 0 0
-
2017-01-24 12:58
Z kierownikiem poproszę
Protest był w 2016 roku. Proszę poprawić błąd i proszę do końca dnia o informację co zamierza Pani zrobić aby więcej nie popełniać błędów tego typu
- 1 0
-
2017-01-24 14:04
czy się doczekamy...
artykułu informującego że wraz z rosnącymi przeładunkami rosną wypłaty ludzi którzy te przeładunki wykonują, zapewne nigdy, gdyż pracodawcy maja w głowach tylko cyferki,, jak najwięcej dla mnie, a reszta się nie liczy,,
- 1 1
-
2017-01-24 14:51
ludu , mój ludu
a co ma Adamowicz do parkingów , jego auto parkuje pod urzędem i parking ma
to sprawa spółek portowych,przeładunkowych ,one tam trzepią kasę ale pracę ludzi typu kierowcy to oni mają wiecie gdzie ?nol wiecie- 1 1
-
2017-01-24 19:04
Kontenery wozi się koleją na całym świecie nawet w Afryce!
Ale w Gdańsku naturalnie smrodzącymi gratami i jest problem.
Tiry to brudne parkingi brudne powietrze zapchane drogi wypadki ssaki leśne i kiła i mogiła.
XxI wiek i ciężarówki to jak używanie liczydeł w księgowosci.
Dawniej jedna lokomotywa zastępowała 24 wozy konne obecnie jedna lokomotywa zastępuje minimum 70 tirów.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.