• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polferries "wyrzucony" z Portu Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
14 listopada 2023, godz. 15:10 
Opinie (144)
aktualizacja: godz. 12:49 (15 listopada 2023)
Obecność Polferries w Porcie Gdynia ograniczyła się tylko do "wizyt testowych". Obecność Polferries w Porcie Gdynia ograniczyła się tylko do "wizyt testowych".

Władze Portu Gdynia zdecydowały o unieważnieniu postępowania w sprawie wyboru drugiego operatora korzystającego z Publicznego Terminalu Promowego. Stało się tak, ponieważ postępowanie państwowego armatora Polferries na zasadzie "zjeść ciasto i mieć ciasto" mogło zagrozić gdyńskiemu portowi. Pytanie tylko, czy kolejny przetarg to szansa na zupełnie nowego armatora na naszym rynku, czy tylko zabieg z powodu unijnych procedur.



AKTUALIZACJA, 15 listopada: Stanowisko władz Portu Gdynia.

- Jesteśmy dumni z funkcjonowania nowego Publicznego Terminalu Promowego. Widzimy stały wzrost pasażerów korzystających z transportu promowego w Porcie Gdynia. Terminal został wybudowany jako terminal publiczny i zamierzamy niezwłocznie rozpisać nowe postępowanie przetargowe w którym wszyscy operatorzy, jak i Polska Żegluga Bałtycka są mile widziani. W biznesie tak bywa, że czasami negocjacje na tak poważnym szczeblu nie kończą się podpisaniem umowy. Jesteśmy świadomi pytania dotyczącego przedmiotu naszych rozmów z innymi spółkami. Jednakże, zgodnie z polityką firmy, nie możemy udzielić informacji na temat szczegółów rozmów czy umów objętych tajemnicą handlową. Jesteśmy zobowiązani do zachowania poufności w sprawach, które mogą wpływać na nasze relacje z partnerami biznesowymi czy przebieg kolejnych postępowań przetargowych - poinformował nas Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu Portu Gdynia.

Zgodnie z planami nowy Publiczny Terminal PromowyMapka w Porcie Gdynia miał na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowanie, które otrzymano.

Polferries zwleka z przeprowadzką do Gdyni Polferries zwleka z przeprowadzką do Gdyni

Jednym z nich jest armator Stena Line, który korzysta z nowej infrastruktury od pierwszego dnia faktycznego uruchomienia terminalu, czyli 17 czerwca 2022 roku. Drugim miał być państwowy armator, czyli Polska Żegluga Bałtycka właściciel marki Polferries, który do dziś nie przeprowadził się do Gdyni i dalej pływa z terminalu w Gdańsku. A sprawa jest o tyle trudna, że w związku z postępowaniem Polferries, Port Gdynia może mieć problem z rozliczeniem unijnej dotacji.

Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło 116,8 mln zł.



Kiedy przeprowadzka? To było jedno z najczęściej zadawanych pytań prezesowi Polskiej Żeglugi Bałtyckiej przez ostatnie półtora roku. Odpowiedzi były różne. A to, że jeszcze trwają uzgodnienia, a że do końca roku. Rok temu prezes Andrzej Madejski, stwierdził nawet, że cały czas rozważają zasadność tej przeprowadzki z tą flotą, którą dysponują, i że chcieliby utrzymać Gdańsk w ofercie.

Gdynia Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?

- Przeliczyliśmy to. Co ważne: jesteśmy tam jedynym operatorem. Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę - powiedział Andrzej Madejski.
Niestety, z powodu braku floty PŻB nie może sobie pozwolić na utrzymanie dwóch lokalizacji. Sytuacja może się zmienić, ale najwcześniej w 2024 roku, kiedy narodowy armator odbierze pierwszy z nowych promów. Ten powstaje we włoskiej stoczni Visentini. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów, które powstają w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Jeden z nich też ma trafić do PŻB, ale dopiero na początku 2025 roku.

Wszystko jednak wskazuje na to, że Port Gdynia nie ma tyle czasu, bo nie pozwalają na to unijne procedury. Władze Portu Gdynia ogłosiły więc unieważnienie postępowania "Wybór przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia w latach 2021-2025".

Rozbiórka starego terminalu promowego w Gdyni Rozbiórka starego terminalu promowego w Gdyni

Jakie dziś jest stanowisko PŻB?

- Negocjacje biznesowe nie zawsze kończą się podpisaniem umowy i nawiązaniem współpracy. Prowadzone rozmowy były niejawne, natomiast wypracowane w ich toku dobre relacje z Zarządem Morskiego Portu Gdynia będziemy podtrzymywali. Pozostajemy w Gdańsku, skąd realizujemy odejścia promowe do Nynashamn w regionie Sztokholmu. Zapraszamy na pokłady promów Polferries i zachęcamy do zwiedzania z nami Skandynawii - poinformował nas Michał Arciszewski, rzeczni prasowy PŻB.
A tu należy przypomnieć, że czasu na negocjacje było dużo. Przetarg ogłoszono w grudniu 2020 roku, a rozstrzygnięto 7 czerwca 2021 roku. Terminal przyjmuje promy od 17 czerwca 2022 roku.

Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg

Co teraz? Pozostaje jedynie ogłosić nowy przetarg. Pytanie, czy w jego wyniku zostanie wybrany zupełnie nowy podmiot na naszym trójmiejskim rynku, czy chodzi o danie dodatkowego czasu narodowemu armatorowi.

O dalsze postępowanie w tej sprawie zapytaliśmy władze Portu Gdynia.

Czy możemy też liczyć na zupełnie nowe oferty? Na uroczystości oddania Publicznego Terminalu Promowego, tej we wrześniu 2021 r. obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ich zainteresowanie gdyńskim terminalem potwierdził Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Ten armator startował razem z Polferries w właśnie unieważnionym przetargu.

Miejsca

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • Niemcowi się opłaca a Polakowi nie??? (3)

    W dodatku przewoźnik i port to jeden właściciel - Skarb Państwa. Dobrze, że nadchodzą zmiany.

    • 12 9

    • PISowi opłacają się tylko geszefty

      • 4 2

    • Mimi (1)

      No po zmianie to napewno bedzie lepiej, czyli za chwilę wszystko przejmie zagraniczny operator a dla Polski zostanana okruchy , klasyka

      • 1 3

      • Wiesz jakie narodowe linie lotnicze mają Węgrzy?

        Pogłówkuj...

        • 1 1

  • Minister Gróbarczyk (2)

    Kupuj kutra od rybaka, fajka w gębę, czapka kapitana z kramu na Bulwarze i pyr pyr pyr wozić pasażerów!

    • 6 5

    • Przez Wielki Rów na Mierzei

      • 8 2

    • Tak jest!

      Gdyby dalej rządzili, nie skumaliby ironii, tylko uruchomili linię Gdynia - Elbląg, uważając to za świetny pomysł.

      • 6 2

  • Jakim chorym prawem (6)

    PŻB zamawia statki we włoskich stoczniach?

    • 10 9

    • Prawem PISanym po nocach.

      • 10 2

    • Małe żółte rączki ślubów dla Steny

      Ekonomia, globalizacja....

      • 1 3

    • Bo podnózek merkel na jej polecenie zlikwidował stocznie w Polsce? (1)

      • 4 12

      • Stocznie i kopalnie likwidował pis. Oststnio w Świnoujściu

        TW balbina

        • 2 0

    • Oj tam, taki pismyk

      W TVP powiedzą że ze Szczecina a ciemny lud to kupi

      • 2 0

    • Bo nie ma polskich

      • 0 0

  • Brawo! (3)

    Nie potrzebujemy tego komunistycznego operatora u nas. Wawel, Baltivia. Te promy maja po 40 lat! Stena trzyma jakość. Unity Line chetnie bym zobaczył u nas ale nie Polferries

    • 13 15

    • A Spirit to ma ile lat, jak IMO zaczyna się od 79? (1)

      • 4 0

      • Spirit wygląda lepiej niż niejedna czterdziestka i ....czterdziestolatek ;) Wawel to...Wawel

        • 2 0

    • A Stena spirit to świeżynka jeszcze ze stoczni im Lenina

      • 1 0

  • (1)

    Jakiś szwindel na kasę chcieli 'menadżerowie' zrobić i coś nie pykło? Teraz w mediach będą się obrzucali błotem

    • 6 0

    • Urzędnik, polityk nie ma żadnej odpowiedzialności za głupotę.

      No to co będa analizować, liczyć i myśleć. Brać co i ile jest i jakoś to będzie. A jak nie wyjdzie, powie się "trudno" i tyle. Kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt milionów straty, to żadna strata dla tych darmozjadów...

      • 1 0

  • Ciekawe...

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Ale bałagan. (18)

    Pieniądze z UE brać to cacy, ale przemyśleć temat i zrobić jakiś logiczny plan na przyszłość to już be. Słabo panowie wygląda to wasze rządzenie.

    • 195 40

    • Dokładnie (6)

      "Ej, panowie, budujemy terminal w Gdyni! Nie ma na co czekać, pjeniąszki za darmo unia rozdaje! Czy jest nam potrzebny i kto będzie korzystał zadecydujemy później! Przecież jest darmowy! Co może pójść nie tak?!" Szwagier pewno już czekał z żukiem pełnym worków cementu z Castoramy na ogłoszenie wyników przetargu..

      • 15 12

      • Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło 116,8 mln zł.

        • 7 2

      • Unia nic nie daje (4)

        Unia nic nie daje. Jeżeli coś daje, to albo pożycza, albo nakłada na nas takie zasady gry, że w przyszłości zapłacimy za to kilka razy tyle... Tak samo te pieniądze z KPO. Za chwilę przez to będzie milion dodatkowych podatków i opłat ale co tam. Stać nas brać od UE przecież

        • 5 15

        • (3)

          Jesteś dzbanem. Popatrz sobie na zdjęcia kraju przed wejściem do Unii , wyglądał jak za komuny. Na wsiach nawet chodników nie było Ile ty tym masz lat, że takie głupoty wypisujesz ? Tylko ktoś kto nie widział Polski przed wejściem do Unii może mieć takie poglądy , zasłyszane od partii lepszych Polaków

          • 9 6

          • Tak

            • 0 0

          • (1)

            Gdybyśmy nie weszli do unii to chodników by nie było, niczego by nie było. Ja to się w ogóle zastanawiam jak Szwajcaria albo Norwegia może funkcjonować, przecież im brakuje na chleb.

            • 2 4

            • Można zapytać też Emiraty...

              • 1 0

    • Klasyka w wydaniu ludzi z PO czy PiS

      Kto głośniej szczeka.
      Podpisują traktaty, których nie chcą, bądź nie mogą spełnić.

      • 10 3

    • Fakt (5)

      Kto tam tym portem zarządza?

      • 14 0

      • Ameby

        • 9 2

      • Złe decyzje

        Same Asy, takie jak Główny Chaosowy Portu Wojciech BydleWski

        • 5 0

      • Jakie ma to znaczenie kto tym potem zarządza (2)

        Port funkcjonuje i to jest najważniejsze Ponadto hejt należy się Polferries za niedotrzymanie umowy.

        • 4 2

        • To przypadkiem nie dla nich Szczecin budował promy w technologii pisowskiej?

          • 0 1

        • eee

          Jakie umowy? Przecież jej nie podpisali

          • 0 0

    • Niestety (2)

      Rządy pisu to porażka a dyrekcja ZMPG to ludzie niekompetentni.

      • 3 7

      • Porażka to fakt że się wyklułeś (1)

        Z koziego bobka

        • 4 2

        • Siorbaj naczelnika

          • 0 1

    • No. Przecież był przetarg zgodnie z prawem.

      Tylko wygrany kręci wały. Pisi fachowcy promów im zabrakło buahaha

      • 0 1

  • Nie ma dwóch ramp (1)

    Jakim cudem chcieli mieć dwóch armatrów jak nie zbudowali dwóch ramp? Już na samym początku założenia były niewłaściwe.

    • 8 6

    • chyba nie do końca wiesz o co chodzi z cumowaniem promów

      • 7 1

  • zarządzanie

    Zarządzanie nieruchomościami jest ważne, profesjonalizm zapewnia Polzen

    • 1 0

  • Rękaw dla pieszych (3)

    A może Port Gdynia w końcu naprawi rękaw dla pasażerów pieszych. Pływam od półtora roku regularnie co 2 tygodnie i na palcach rąk mogę policzyć ile razy wejście odbywało się rękawem a nie autobusami miejskimi!!

    • 13 1

    • autobusami? to oni ich wwożą do środka autobusem? (2)

      • 6 0

      • (1)

        niestety TAK, i przy zejściu trzeba czekać minimum 45 minut zanim zjadą samochody i ciężarówki, aby autobus mógł wjechać po pieszych :( masakra. trochę lepiej wygląda to przy odpłynięciu, bo najpierw wjeżdża autobus z pieszymi a dopiero później ładują resztę. Niestety nie zmienia to faktu, że to jakaś pomyłka w tak (niby) nowoczesnym terminalu

        • 4 0

        • to jakaś paranoja

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane