• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Holding. Gwarancje na prom i wizytacja z NATO

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przedstawiciele zespołu NATO ds. projektowania okrętów złożyli wizytę w stoczniach grupy Remontowa Holding. Przedstawiciele zespołu NATO ds. projektowania okrętów złożyli wizytę w stoczniach grupy Remontowa Holding.

Wcześniej KUKE udzieliło gwarancji, teraz konsorcjum banków podpisało z Gdańską Stocznią Remontowa umowę na gwarancje i akredytywy. Czy polski prom dla państwowych armatorów ma szanse powstać do 2025 r.? Wiele na to wskazuje. Jednak projekty cywilne w stoczniach Remontowa Holding to nie wszystko. W środę, 18 maja, przedstawiciele zespołu NATO ds. projektowania okrętów w stoczni Remontowa Shipbuilding zapoznali się z projektowanymi i budowanymi tu jednostkami dla polskich sił morskich.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Udzielona przez konsorcjum linia opiewa na kwotę 81 mln euro. W projekt zaangażowały się Santander Bank Polska, mBank, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz KUKE. Rolę agenta finansowania pełni Santander Bank Polska, agentem zabezpieczeń jest mBank. Każdy z banków będzie udzielał gwarancji bankowych, akredytyw dokumentowych oraz zabezpieczających związanych z dostawami realizowanymi na potrzeby stoczni. Banki będą dodatkowo korzystały z regwarancji udzielonych przez KUKE.
Promy będą niskoemisyjne, mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Promy będą niskoemisyjne, mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości.

- Zapewnienie przez konsorcjum banków tego niezbędnego do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami limitu na gwarancje i akredytywy jest dla nas kolejnym kluczowym krokiem w realizacji kontraktu na budowę promów Ro-Pax. Projekt jest prowadzony zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 r. Bardzo cieszymy się, że banki podjęły inicjatywę współpracy i wraz z KUKE wypracowały tak zaawansowaną strukturę finansowania, która wpisuje się w nasze oczekiwania - mówi Michał Makowski, dyrektor ds. finansowych z Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Ro-Pax to prom, który będzie mógł przewozić 400 osób. Promy będą niskoemisyjne, mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów.

Gwarancje na projekt niskoemisyjny



- Do tej pory jako samodzielny bank często współpracowaliśmy z KUKE, ale jednostkowe projekty eksporterów były mniejszej skali. W tym przypadku, z uwagi na wielkość przedsięwzięcia, wraz z mBankiem i BGK zbudowaliśmy konsorcjum, które najlepiej zaadresuje potrzeby i oczekiwania Stoczni. To, co wyróżnia tę transakcję, to inwestycja w zastosowaną na promach technologię ograniczającą emisje - komentuje Grzegorz Pojnar, dyrektor finansowania eksportu ECA w Santander Bank Polska.
- Cieszymy się z naszego udziału w finansowaniu niskoemisyjnych jednostek, oszczędniejszych dla armatora i jednocześnie bardziej przyjaznych środowisku. Prowadzenie tego typu projektów wpisuje się w naszą strategię, w której agenda ESG, w tym odpowiedzialność za środowisko, stanowi ważny element - dodał z kolei Tomasz Niewola, dyrektor Departamentu Finansowania Strukturalnego i Mezzanine z mBanku.

Delegacja z NATO w stoczniach Remontowa Holding



Członkami delegacji NATO byli inżynierowie i projektanci okrętów, oficerowie i cywilni przedstawiciele marynarek wojennych, resortów obrony. Członkami delegacji NATO byli inżynierowie i projektanci okrętów, oficerowie i cywilni przedstawiciele marynarek wojennych, resortów obrony.

W stoczniach Remontowa Holding powstają nie tylko projekty cywile. Remontowa Shipbuilding buduje niszczyciele min typu Kormoran, a teraz jest zaangażowana w projekt budowy fregat Miecznik. Ostatnio przedstawiciele zespołu NATO do Spraw Projektowania Okrętów na zaproszenie Marynarki Wojennej RP złożyli wizytę w stoczniach grupy Remontowa Holding w Gdańsku.

Członkowie delegacji, wśród których byli inżynierowie i projektanci okrętów, oficerowie i cywilni przedstawiciele marynarek wojennych, resortów obrony i innych służb NATO z kilkunastu krajów Europy, a także USA, Kanady  i Japonii, zapoznali się z potencjałem produkcyjnym i projektowym firm grupy Remontowa Holding w zakresie budowy i modernizacji jednostek pływających, zarówno militarnych, jak i cywilnych.

- W stoczni Remontowa Shipbuilding zwiedzili niszczyciel min ORP Albatros (602) będący w trakcie prób zdawczo-odbiorczych oraz holownik Mieszko - jedną z serii sześciu jednostek pomocniczych, przekazanych przez tę stocznię Marynarce Wojennej w latach 2020-2021. Następnie na pokładzie ORP Albatros popłynęli do Gdańskiej Stoczni Remontowa, obejrzeli od strony wody jej infrastrukturę, statki w dokach i przy nabrzeżach oraz wysłuchali informacji o realizowanych tam projektach - mówi Aleksandra Tesmer, manager ds. promocji i reklamy Remontowa Shipbuilding.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (137)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane