• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort infrastruktury. Droga Czerwona zgodnie z planem

Wioletta Kakowska-Mehring
20 lipca 2024, godz. 10:00 
Opinie (161)

Prace budowlane dla pierwszego odcinka Drogi Czerwonej rozpoczną się w 2029 r., a oddanie do użytkowania nastąpi w 2032 r. - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską. Tym samym potwierdzono harmonogram budowy. Obecnie trwają prace przygotowawcze.



Droga Czerwona ma zapewnić dojazd do Portu Gdynia z pominięciem Estakady KwiatkowskiegoMapka. Nowe połączenie powiąże ją z Terminalem PromowymMapka, ale też z planowanym Portem Zewnętrznym. Eksperci od lat alarmują, że bez tej drogi Port Gdynia nie będzie mógł się rozwinąć. Obecne połączenie drogowe z portem ma ograniczoną nośność i nie zapewnia dogodnego połączenia dla ruchu ciężkiego.

Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK? Droga Czerwona nie powstanie, bo rząd nie chce CPK?

Jak podało ministerstwo, Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano infrastrukturę w postaci kładek oraz tuneli. Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł.

Przypomniano, że w październiku 2022 r. została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowa z firmą Mosty Katowice na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji.

Prace przygotowawcze zostały zaplanowane na lata 2022-2025 i dotyczą docelowej drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) w podziale na trzy odcinki:
  • odcinek 1. Gdynia Chylonia - Trasa Kwiatkowskiego o długości ok. 6,2 km;
  • odcinek 2. Trasa Kwiatkowskiego - węzeł Ofiar Grudnia 70 o długości ok. 2,4 km;
  • odcinek 3. Węzeł Ofiar Grudnia 70 - Terminal Promowy o długości ok. 1,1 km.


W odpowiedzi na interpelację podano też, że dla pierwszego odcinka wykonawca opracuje koncepcję programową oraz przygotuje dokumentację umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zakończenie prac nad koncepcją programową planowane jest w czerwcu 2025 r. Dla odcinka drugiego i trzeciego opracowane zostanie studium komunikacyjne, na podstawie którego możliwe będzie podejmowanie dalszych decyzji o przygotowaniu dokumentacji. Zakończenie prac nad studium komunikacyjnym zaplanowano na wrzesień 2024 r. Następnie wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.

- Prace budowlane przy pierwszym odcinku, liczącym 6,2 km, Drogi Czerwonej do portu morskiego w Gdyni rozpoczną się w 2029 r. - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
Z Rady Nadzorczej Portu Gdynia odwołano reprezentanta miasta Z Rady Nadzorczej Portu Gdynia odwołano reprezentanta miasta

W styczniu tego roku Port Gdynia znalazł wykonawcę projektu połączenia drogowego między planowanymi dużymi inwestycjami w mieście: Drogą Czerwoną i Portem Zewnętrznym. Za 2,6 mln zł wykona je firma Highway z Gdańska. Ma być gotowa za dwa lata.

W połowie czerwca tego roku wydłużono termin składania ofert wiążących na budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Oferenci mają czas do 30 września tego roku.


- Powodem przedłużenia terminu jest potrzeba przeznaczenia kolejnych tygodni przez podmioty zaproszone do postępowania na konsultacje niezbędne do prawidłowego przygotowania ofert - poinformował Port Gdynia.
Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). Będzie stanowić przedłużenie Portu Gdynia w stronę morza. Nowy teren, powstały w wyniku zalądowienia części akwenu, będzie miał ok. 151 ha. Według wstępnych planów na nim miał być ulokowany terminal kontenerowy, którego możliwości przeładunkowe mają docelowo sięgnąć 2,5 mln TEU. Zgodnie z przyjętym planem pierwsze statki powinny zacumować przy nowych nabrzeżach w 2029 r.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (161)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane