- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (129 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (96 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (65 opinii)
- 4 Młodzi zarabiają na Jarmarku (69 opinii)
- 5 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (173 opinie)
- 6 Kontrola L4. Zakwestionowano 1,1 tys. zwolnień na 1,5 mln zł (97 opinii)
Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego
Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej - podał resort w komunikacie na platformie X.
AKTUALIZACJA, GODZ. 8:25
Jak nas poinformowano w biurze prasowym resortu infrastruktury, decyzja w sprawie przetargu należy do władz Portu Gdynia. Postępowanie przetargowe na dzierżawę terminalu zbożowego nadal trwa, zakończy się w dniu zawarcia umowy dzierżawy z wybranym wykonawcą.
- W związku z brakiem zgody ministra infrastruktury na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA we wniosku, spółka może unieważnić postępowanie lub wystąpić z kolejnym wnioskiem do MI o wyrażenie zgody na zawarcie umowy z oferentem, który otrzymał drugi wynik w postępowaniu przetargowym. Kwestia ta należy do wyłącznej kompetencji zarządu spółki, który jest w tym wypadku związany warunkami postępowania przetargowego - poinformowała nas Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Nowy przetarg czy drugi z listy? Na odpowiedź Portu Gdynia wciąż czekamy.
- Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej. Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego Ministerstwo Infrastruktury stanowiska nie uzasadnia - podał resort w komunikacie na platformie X.
Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem
Swój wpis na ten temat umieścił też Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, ale brzmi on nieco inaczej.
- W Ministerstwie Infrastruktury podjęliśmy decyzję, że nie wyrazimy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum, które uczestniczyło w przetargu. Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów decyzja resortu nie mogła być inna - napisał na platformie X wiceminister Marchewka.
Niestety po przeczytaniu obu komunikatów nie wiadomo, czy będzie nowy przetarg, czy może obecny zostanie rozstrzygnięty na korzyść drugiego oferenta na liście (taka możliwość też istnieje). Wiadomo tylko jedno: konsorcjum Szczecin Bulk Terminal nie będzie dzierżawcą.
O interpretację wpisów na platformie X poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury. Czekamy na odpowiedź.
O stanowisko poprosiliśmy też Port Gdynia. Również czekamy na odpowiedź.
Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Postępowanie rozstrzygnięto dopiero w listopadzie 2023 r. m.in. z powodu prośby dwóch oferentów o dodatkowy czas na złożenie ofert wiążących. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.
W wyniku postępowania zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w pasie nadmorskim w Trójmieście
Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych.
Na komisji 7 lutego okazało się jednak, że poprzednie władze Portu Gdynia pomimo apeli środowisk rolniczych i posłów umowę podpisały, przyjęły i odesłały ją do Ministerstwa Infrastruktury, które musiało zadecydować, czy wydać ostateczną zgodę.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-03-28 10:39
(13)
Niestety wygrala firma lepiej lobbujaca. Przegraly interesy Polskich rolnikow i Polski. Druga w kolejnosci firma prawdopodobnie zapewnia mniejsze przeladunki a wiec mniej Polskiego zboza poplynie do innych krajow. Niestety obawiam sie ze wprowadzane sa wlasnie bialoruskie standardy. Gdzie sa sluzby?
- 39 46
-
2024-04-01 01:12
Służby inwigilują środowiska patriotyczne i wyłapują pisowców. Mają już dla nich 20 tys. wolnych cel w więzieniachbpo wypuszczonych na wolność żołnierzach mafii paliwowych i watowskich, które wracają do pracy dla Tuska.
- 0 1
-
2024-03-30 16:30
Co wy ciągle o tych służbach? Bałagan jest i tyle.
- 2 2
-
2024-03-30 15:10
Rządy pisowskie (3)
Doprowadziły Polskę na skraj przepaści. Pracowałam w Porcie 45 lat i nigdy nie było takiego dziadostwa jak 8lat ostatnich.
- 7 5
-
2024-04-01 01:15
Tak, wszystkie wskaźniki to potwierdzają, PKB, wartość PLN, rezerwy finansowe. Tylko jeśli to skraj przepaści to dzięki PiS opuściliśmy strefa abysalną. Zadzwoń do TVN to co powiedzą co to jest.
- 1 1
-
2024-04-01 01:13
Teraz rządy lewaków zrobiły ogromny krok naprzód.
- 1 0
-
2024-03-30 18:25
W jakim charakterze pracowała ?
A od ilu lat na emeryturze ,?
- 3 1
-
2024-03-28 14:26
Największym inwestorem zagranicznym w Polsce jest właśnie Holandia, więc dobrze by było w końcu ograniczyć jej monopol na polskim rynku.
- 10 3
-
2024-03-28 12:38
Dlaczego polski podmiot jakim jest Krajowa Grupa Spożywcza nie startował? O to jest pytanie? W czyim interesie? (4)
- 13 6
-
2024-03-30 12:40
KGS to spece od przeładunków portowych?
OMG
- 6 0
-
2024-03-29 07:56
Bo firma Sped była
- 1 4
-
2024-03-28 16:49
o to zapytaj kogoś z PiS, np Płażynskiego (1)
- 14 9
-
2024-03-29 09:19
To chłoptyś od robienia zadymy , ale nie od robienia czegoś dla Pomorza , Gdańska.Jak każdy pisowiec.
- 7 8
-
2024-03-28 12:34
od 25 lat nie mogą dokończyć terminalu przy DCT
to by rozwiązało wszystkie problemy
- 3 7
-
2024-04-01 01:10
Nie można stwarzać konkurencji dla Hamburga. (1)
Nie po to Niemcy przysłali Tuska żeby w Polsce jakieś inwestycje dochodowe dla Polaków były realizowane. Nawet pomysł młodego człowieka na zdalny monitoring transportu tranzytowego , który uzyskał środki z NCBiR został zaszczekany przez TVN i Wyborczą, dzięki czemu ubeckie firmy zarobiły krocie na imporcie zboża z Ukrainy.
- 4 10
-
2024-04-02 03:16
No rzeczywiście, zdalny monitoring to wynalazek XXII wieku! Obejrzyj sobie przygody porucznika Borewicza, mat...łku
- 0 0
-
2024-03-30 13:01
zabytkowy elewator, spalony magazyn, wszystko bez technologii.
Terminal stanowiący o bezpieczeństwie polskich rolników. Jak media mogą kupić taki kit. Czytałam ofertę- zainwestowanie ponad 200mln by uzyskać zdolność 3mln ton rocznie. Opłaty dzierżawne dla Skarbu Państwa waloryzowane co roku dałyby, szacuję, 1mld zł za okres dzierżawy z tego małego kawałka nabrzeża?
To już 20 lat straconych możliwości tego terminala i portu.
Żaden lokalny książę nie da więcej.- 15 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.