- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (41 opinii)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Rotmistrz Pilecki patronem nowego statku Chipolbroku
Tai Xing już trafił do armatora, Herbert przechodzi obecnie prace wykończeniowe i wyposażeniowe, a Pilecki jest jeszcze w budowie. Tak bowiem zostanie nazwana kolejna jednostka budowana dla polsko-chińskiej firmy Chipolbrok - podał portalmorski.pl.
W poniedziałek, 6 grudnia, Chipolbrok, czyli Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe, odebrało ze stoczni Chengxi Shipyard w Jiangyin w Chinach kolejny statek -jednostkę o nazwie Tai Xing. Łącznie zamówiono cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcję kontenerowca. Kolejny jest wyposażany. Już wiadomo, że jednostka nazwana zostanie na cześć polskiego poety, eseisty i dramaturga Zbigniewa Herberta. Statek zostanie przekazany armatorowi prawdopodobnie kwietniu 2022 r.
Kolejna, trzecia jednostka zostanie nazwana na cześć polskiego bohatera narodowego rotmistrza Witolda Pileckiego - poinformował branżowy portalmorski.pl. Budowa rozpoczęta została w lutym 2021 r., wstępnie przewiduje się, że przekazanie statku przez stocznię nastąpi w sierpniu 2022 r.
Wszystkie cztery to statki wielozadaniowe spełniające funkcję kontenerowca o nośności 62000 DWT, mające prawie 200 m długości i 32,26 m szerokości. Koszt jednego szacowany jest przez nieoficjalne źródła i obserwatorów rynku na ok. 30 mln dolarów. Jednostki budowane są pod nadzorem dwóch towarzystw klasyfikacyjnych - Polskiego Rejestru Statków i DNV.
Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok powstało w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. W tym roku firma obchodziła 70-lecie działalności. Spółka jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport. Obydwaj udziałowcy spółki posiadają po 50 proc. udziałów.
Chipolbrok jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej. Przedsiębiorstwo ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.
Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty Chipolbrok ma dysponować flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 tys. ton.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-08 16:01
brawo, polsko chiński deal, róbmy swoje, (6)
i w świat idzie wiadomość i historia, pięknie
- 33 9
-
2021-12-08 16:43
dokladnie. o to nam chodzi (5)
mozemy tez stworzyc jakies konsorcjum motoryzacyjne z Niemcami. oni zrobią samochód a my nazwiemy go Marszałek. i dzieki temu bedziemy mogli napisac, ze to polski samochod.
- 8 3
-
2021-12-08 19:24
Bardzo dobrze (4)
Zupełnie nic nie rozumiesz. Nie chodzi kto wybuduje statek (zarobi jednorazowo 5 mln bo reszta to koszty budowy), chodzi o rozbudowę floty i dostęp do rynku chińskiego. Z tego są korzyści.
- 2 3
-
2021-12-08 20:43
przeciez to chinczycy maja dostep do rynku polskiego (3)
pomyliles :)
- 3 1
-
2021-12-08 21:30
To oni nie kupuja naszych jablek? :) (1)
- 1 1
-
2021-12-08 22:20
podobno zamowili milion samochodow elektrycznych
i tera budujo flote zeby to dobro przewiezc
- 5 0
-
2021-12-08 21:38
Pisanie o niczym
Chińczycy mają dostęp do każdego rynku bo są pierwszym producentem świata. Czy to statki, czy pociągi - nie ma znaczenia. W tym przypadku wspólny interes z Chinami daje szanse zarabiać na transporcie, nie koniecznie z Chin do Polski i odwrotnie. Zarabia się na trasach całego świata. Bez Chińczyków Polaków nie byłoby w tym interesie. Jakbyś trochę popływał po świecie lub popracował w branży to byś cokolwiek rozumiał.
- 3 2
-
2021-12-08 15:03
(7)
Brawo,szkoda tylko że nie pod polską banderą i znowu jakieś raje podatkowe typu Bahamy czy inne.A nasza flota handlowa i rybacka nie istnieją,wszystko rozsprzedane.
- 34 15
-
2021-12-09 09:59
(1)
Pomyśl pod polską banderą płacą 4 x razy tyle co pod tanią.Wpierw zapoznaj się z podatkami a potem wypisuj głupoty
- 3 1
-
2021-12-09 11:43
To...
Zart co ?
- 0 0
-
2021-12-08 20:42
Nie mozliwe. (2)
Miala byc ponoc polska flota ?
Narodowa bandera.
Co to jest grane ?- 0 3
-
2021-12-09 10:01
(1)
Polska flota a polska bandera to dwie różne rzeczy.
- 2 0
-
2021-12-09 11:43
To powiem tak
Polska flota i polska bandera .
Gdxie one sa .?- 0 1
-
2021-12-08 17:00
Większość
Floty handlowej armatorów zarejestrowana jest rajach podatkowych. Żadna nowość.
- 12 3
-
2021-12-08 19:36
Sama bandera niczego nie daje
Obecnie armatorzy na całym świecie borykają się z takimi samymi problemami. Obce bandery funkcjonują bo krajowe prawa podatkowe nie są dostosowane do branży, poza nielicznymi wypadkami. Gdyby marynarze pod polską banderą byli opodatkowani w Polsce, to takie statki nie byłby w ogóle konkurencyjne na rynku i mogły by se pływać co najwyżej z balastem,
Obecnie armatorzy na całym świecie borykają się z takimi samymi problemami. Obce bandery funkcjonują bo krajowe prawa podatkowe nie są dostosowane do branży, poza nielicznymi wypadkami. Gdyby marynarze pod polską banderą byli opodatkowani w Polsce, to takie statki nie byłby w ogóle konkurencyjne na rynku i mogły by se pływać co najwyżej z balastem, a nie z towarami. Niezależnie od tego czy się to komuś podoba czy nie. To nie komuna, która robiła co chciała, mała frachty zapewnione od państw socjalistycznych, a pensje były marne w stosunku do świata zachodniego, a ponadto nieopodatkowane.
- 8 2
-
2021-12-08 18:22
ta, sposób na pranie kasy, szmuglowanie towarów i przerzut agentów (4)
Takie spółki międzypaństwowe to niezła patologia. Podobnie jak Chopol - spółka Polski i Korei Północnej. Sprawozdania finansowe są tajne i nie ma nad tym żadnej kontroli.
- 12 16
-
2021-12-08 19:30
Następny, który musi się wypowiedzieć (2)
Z pewnością równie elokwentnie wypowiadasz się o energetyce jądrowej czy eksploracji marsa. Widać takie czasy. Nic nie wiem, ale zawsze mam dużo do powiedzenia. Gdybyś cokolwiek wiedział o praniu kasy, szmuglu czy budowie siatki szpiegowskiej zapewne takich głupot byś nie pisał. Na te wszystkie przedsięwzięcia są znacznie lepsze i skuteczniejsze metody. Na pewno nie z Chińczykami i w ramach firmy państwowej.
- 3 0
-
2021-12-08 21:20
A moze spece z rzadu to cienkie Bolki przy takim specu jak Ty i po prostu nie znaja tych lepszych sposobow? (1)
- 1 2
-
2021-12-08 21:43
Możesz mieć rację. Kolega może być lepszy niż rządzący. Przecież przez długie lata m.in. Rosjanie okradali nas dzięki karuzelom vatowskim, a kolejne rządy PO-PSL nic nie robiły. Rostowski mówił że na 500+ nie ma i nie będzie. Abstrahując od sensowności takich wydatków, trzeba przyznać, że te pieniądze się jakoś znalazły. Wystarczyło trochę otworzyć oczy i zacząć coś robić.
- 1 4
-
2021-12-08 18:46
rezydentury wywiadu
taki los, co zrobić
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.