- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Rowerem, autem, komunikacją. Jak do pracy dojeżdżają pracownicy biurowców
Trójmiejskie parki biurowe posiadają setki miejsc postojowych, nie oznacza to jednak, że wszyscy dojeżdżają do nich samochodami. Pracownicy biurowi coraz chętniej korzystają z rowerów, komunikacji miejskiej czy specjalnych linii autobusowych. Organizują nawet wspólne biegi do i z pracy oraz dojazdy jednym autem w kilka osób.
Specjalne linie autobusowe
W maju 2017 roku uruchomiona została linia, z której mogą korzystać pracownicy kompleksu Olivia Business Centre . Autobus wykonuje dwa kursy rano i dwa po południu na trasie z Ujeściska (ul. Piotrkowska) do Oliwy, zahaczając o pętlę Łostowice Świętokrzyska.
- Konsultowaliśmy pomysł uruchomienia autobusu Olivii z pracownikami centrum. Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej wśród rezydentów to Ujeścisko było dzielnicą, z której najtrudniej dojechać pracownikom do naszego kompleksu biznesowego - mówi Katarzyna Halicka z działu PR Olivia Business Centre. - Kolejny przystanek - pętla Świętokrzyska - również został przez nas uruchomiony po konsultacjach z pracownikami i zgodnie z ich sugestiami.
Z autobusu Olivii korzysta codziennie blisko 100 osób. Cena miesięcznego abonamentu wynosi 10 zł. W miarę potrzeb podejmowane będą decyzję o uruchomieniu nowych połączeń.
Czytaj także: Deweloper społecznie zaangażowany? To możliwe!
Ze specjalnej linii mogli korzystać kiedyś również pracownicy BPH Office Park (obecnie Cube Office Park) przy al. Armii Krajowej . Autobusy dowoziły osoby mieszkające w Gdyni. Obecnie w budynkach kompleksu działa kilku różnych najemców, więc linia przestała funkcjonować, ale być może nie na zawsze.
- W najbliższych miesiącach planujemy przeanalizować raz jeszcze możliwości wsparcia pracowników dojeżdżających do pracy środkami komunikacji. W grę wchodzić będzie dedykowany bus lub rozwiązania typu carsharing [współdzielenie auta w dojeździe do pracy - red.] - mówi Ewa Łyczywek, zarządca nieruchomości, Cube Office Park.
Na rowerze albo biegiem
Normą jest, że w biurowcach, oprócz parkingów dla aut, powstaje też bardzo wiele miejsc postojowych dla rowerów.
- W ramach trzech etapów Alchemii powstało 1048 miejsc postojowych dla rowerów, a docelowo będzie ich ponad 1440. Każdy z budynków Alchemii posiada niezbędną infrastrukturę dla rowerzystów w postaci szatni i pryszniców - mówi Marcin Piątkowski, dyrektor ds. komercjalizacji w firmie Torus.
- Dzięki takim rozwiązaniom nasi pracownicy coraz częściej wybierają w pełni świadomie dojazd do pracy rowerem, nawet w okresie jesienno-zimowym - przyznaje Tomasz Zieliński, kierownik działu administracji Wirtualnej Polski, która ma swoją siedzibę w budynku Argon kompleksu Alchemia. - W tym czasie serwujemy im w naszej kuchni spore porcje witamin, aby mogli się szybko zregenerować po wysiłku fizycznym.
Pracownicy Wirtualnej Polski idą jeszcze dalej: niektórzy z nich "skrzykują się" na portalach społecznościowych, gdzie informują się o wspólnym biegu do i z pracy. Nie jest to oczywiście tak popularne jak dojazdy rowerem, ale istniejąca infrastruktura pozwala się odświeżyć nawet po tak intensywnym wysiłku fizycznym.
Czytaj także: Trójmiejski rynek pracy jest konkurencyjny dla Warszawy czy Krakowa
Na terenie Olivii Business Centre jest w tej chwili 500 miejsc parkingowych dla rowerzystów oraz pięć dużych szatni, a w nich 700 szafek oraz prysznice. W tym roku dojdą kolejne zewnętrzne stojaki. Rowerzyści mogą też korzystać ze stacji naprawczych.
- Na osoby, które wybierają dwa kółka zamiast czterech czekają u nas w sezonie rowerowym świeże owoce - mówi Katarzyna Halicka. - W maju braliśmy udział w akcji Kręć kilometry dla Gdańska w ramach projektu European Cycling Challenge. Przez cały miesiąc, co czwartek, osoby dojeżdżające do Olivii rowerem mogły skorzystać z czegoś specjalnego, na przykład częstować się zdrowymi przekąskami na specjalnym stoisku BioBazar Młode Miasto.
Carpooling, czyli w kilka osób jednym autem
Jeśli już ktoś chce albo musi dojeżdżać do pracy samochodem, może udostępnić innym osobom pozostałe miejsca w pojeździe, tak by oni nie musieli brać swojego auta. Jeśli uda się zebrać w sumie cztery osoby, to na drodze będą o trzy samochody mniej. Taka podróż jest mile widziana, np. w Olivia Business Centre.
- By ułatwić kontakt kierowcom i pasażerom uruchomiliśmy platformę cp.carpooling.pl - opowiada Katarzyna Halicka. - Startowi usługi towarzyszyły konkurs i akcja promocyjna. Na dedykowanej rozwiązaniu platformie jest zarejestrowanych obecnie aż 80 tras, między innymi z i do Elbląga, Gdyni, Kościerzyny, ale też dzielnic Gdańska czy Sopotu.
Blisko SKM i PKM
Pracownicy trójmiejskich biur mogą też korzystać z szerokiej siatki połączeń oferowanych przez komunikację miejską. Te, które projektowane są w pobliżu przystanków autobusowych, tramwajowych czy kolejowych szybciej znajdują najemców i są wyżej cenione na rynku.
Dobrym przykładem niech będzie Łużycka Office Park i Łużycka Plus w Gdyni. Ten kompleks istnieje już od blisko dekady, a w ostatnich miesiącach jego pracownicy doczekali zupełnie nowego połączenia kolejowego. Od grudnia, w pobliżu ul. Łużyckiej zaczęły zatrzymywać się pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - to chyba najbliżej położony park biurowy na trasie całej PKM-ki. W tym momencie jest jednak za wcześnie, by dokładnie określić, jak ten fakt przełożył się na zmianę nawyków dojazdu do pracy.
Z dojazdów koleją korzysta również wielu pracowników Alchemii, której budynki sąsiadują z przystankiem SKM Przymorze-Uniwersytet.
- W ubiegłym roku prowadziliśmy wewnętrzne badania, które wykazały, że szacunkowo nawet 75 proc. pracowników Alchemii korzysta z SKM-ki jako środka transportu w dojazdach do pracy - mówi Marcin Piątkowski.
Czytaj także: W 2018 roku w Trójmieście przybędzie biurowców
W 2014 roku Torus, deweloper Alchemii, wybudował nawet dodatkowe przejście pod torami, by ułatwić dotarcie pracowników do swoich budynków.
W pobliżu Cube Office Park zatrzymuje się kilka linii autobusowych kursujących zarówno do Wrzeszcza, jak i centrum Gdańska oraz przystanku PKM w Kiełpinku. W planach było też stworzenie zupełnie nowej trasy.
- Prowadziliśmy rozmowy w sprawie dodatkowej linii z kierunku Rotmanki i okolic Pruszcza przez obwodnicę, tak aby pracownicy nie musieli zjeżdżać do dworca PKP w korkach i wracać z powrotem w okolice obwodnicy - również w korkach. Niestety nie ma to uzasadnienia ekonomicznego - przyznaje Ewa Łyczywek.
Tysiące miejsc dla samochodów
Polska to jednak nie Dania czy Szwecja, więc opisywane powyżej sposoby docierania do pracy nadal wymagają popularyzacji i poszukiwania kolejnych rozwiązań infrastrukturalnych, które będą zachęcać pracowników do porzucania samochodu na rzecz autobusu czy roweru. Wymaga to współpracy miasta, zarządów firm transportowych, inwestorów, którzy zabudowują Trójmiasto kolejnymi parkami biurowymi i samych mieszkańców miasta, którzy muszą głośno mówić o swoich potrzebach.
Nie oszukujmy się także: zmiana przyzwyczajeń nie nastąpi z dnia na dzień, więc o miejscach postojowych nie można zapominać: w Olivii Business Centre jest ich ponad 2 tys. i powstają kolejne. Alchemia dysponuje 1,1 tys. miejsc parkingowych, a docelowo będzie ich o 300 więcej. Cube Office Park ma ich w sumie 824, a Łużycka Office Park 729.
Inwestycje
Opinie (211) 2 zablokowane
-
2018-02-02 14:20
Jaka placa
taki dojazd. Pojazd dla biedaków z dorobioną ideologią.
- 6 7
-
2018-02-02 14:23
W domu mam garaż z automatyczną bramą (2)
a w pracy służbowe miejsce parkingowe. Nie mam powodu przesiadać się na rower
- 7 4
-
2018-02-02 14:25
no i ?
- 2 4
-
2018-02-02 20:25
uważaj jedynie na swoje zdrowie
spędzanie w samochodzie codziennie więcej niż 30 minut dziennie grozi istotnymi komplikacjami zdrowotnymi
- 0 3
-
2018-02-02 14:44
Fantazje o zrównoważonej komunikacji (1)
Miejsc parkingowych jest zdecydowanie za mało przy biurowcach i efektem jest parkowanie samochodów gdzie tylko się da. Biurowce to chyba projektują i wydają na nie zgody ludzie oderwani od rzeczywistości. Ostatnio dojeżdżam do pracy komunikacją miejską, bo nie mam gdzie zaparkować na terenie okołobiurowcowym (nawet za opłatą). Czy dojazd komunikacją miejską jest wygodny? Czy jest na poziomie zachodnioeuropejskim, żeby odstawić samochód i korzystać tylko z komunikacji miejskiej? Zdecydowanie nie! SKMki wiecznie spóźnione, odstępy pomiędzy kursami zbyt długie. Z autobusami tak samo. W Kopenhadze najpopularniejsze linie jeżdżą co 5 minut a u nas?! PKMka - raz na 40 minut - to jakiś żart!
Dojazdy rowerem może i są fajne, ale ścieżek jest zdecydowanie za mało albo nagle się urywają. Kierowcy samochodów nie szanują innych uczestników ruchu. Jazda ulicą przy krawędzi to dziura na dziurze, studzienką pogania. Dojeżdżam do biurowca, a na miejscu parking rowerowy jest, ale w szatniach (damskiej i męskiej) aż po jednym prysznicu.
Może zamiast opowiadać dyrdymały jak to pięknie by było jak byśmy komunikacją miejską dojeżdżali i rowerami, to ktoś by pomyślał, że najpierw trzeba stworzyć warunki do tego? Spójne rozkłady jazdy, wysoka częstotliwość kursów środków komunikacji publicznej i piętrowe parkingi dla samochodów przy węzłach przesiadkowych oraz bezpieczne ścieżki rowerowe i może będziemy komunikacyjnie w Europie.- 11 4
-
2018-02-02 20:22
piętrowe parkingi dla samochodów stoją puste
klienci nie chcą pokrywać kosztów ich budowy i utrzymania - sensowność ich budowy przy stacjach transportu publicznego to forma dofinansowywania wygodnickich z pieniędzy publicznych.
Po co piszesz oczywistości, że dróg dla rowerów powinno być więcej? to że jest ich za mało to w twoim tekście jedynie wymówka by podważyć wiarygodność osób promujących korzystanie z rowerów lub z połączeń typu rower + SKM
Ciekawe jak sam docierasz do pracy?
SKM wiecznie spóźnione? korzystałem z nich 50 lat, to najbardziej punktualny sposób poruszania się po 3 mieście - spóźnienia wynikają z prac przy dworcu Wrzeszcz - mają się niedługo skończyć.
Warunki do rezygnacji z samochodu są dostępne już od kilku lat dla większości gdańszczan- 1 4
-
2018-02-02 16:09
Motocykem najszybciej! (1)
- 2 4
-
2018-02-02 22:32
Najszybciej na cmentarz....
- 0 2
-
2018-02-02 18:18
Ja się dziwię że jeszcze teleport nie jest wymyślony.
- 2 2
-
2018-02-02 18:24
700% normy
Odwrócona piramida komunikacyjna powinna u podstawy mieć właśnie wspólne biegi do i z pracy.
- 2 2
-
2018-02-02 18:26
Ta pani na zdjęciu raz rozdaje dzwonki do rowerów, a innym razem jabłka. Następnym razem powinna rozdawać lampki do rowerów, byle nie migające stroboskopy.
- 3 3
-
2018-02-02 20:34
Nie ma to jak skuter
- 0 3
-
2018-02-02 22:21
Skm Pkm i Tramwaj reszta d*pa.
Kołobrzeska w perspektywie 2-3 lat stanie zupełnie.
Po jej prawej stronie jest jeszcze bardzo dużo placów inwestycyjnych do zabudowy i jak dobudują resztę na równoległej części grunwaldzkiej to ten fragment miasta przestanie być przejezdny. Autobus w tych miejscach już teraz wydaje się być idiotyzmem bo głownie stoi się w korku. Zostaje tramwaj pkm i skm które jako jedyne odjądą bez korku. Wydaje się więc pewne, że wkrótce dojazdy do biur samochodem trzeba będzie sobie wybić z głowy, albo parkować 2-3 km od biura.- 2 2
-
2018-02-02 22:30
(1)
Mam rower za 6000 i nie zostawię go na parkingu. Bo zniknie....
- 2 1
-
2018-02-02 22:43
Auto komis
Kup auto za 5000 , będzie wygodniejsze i bezpieczniejsze.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.