- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (35 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Rozpoczęła się budowa promu dla PŻM
W Gdańskiej Stoczni Remontowa rozpoczęła się budowa pierwszego promu dla PŻM. Tym razem nie od stępki, a od cięcia blach. Jednostka ma być gotowa w 2025 roku.
Jak już informowaliśmy we wrześniu, Stocznia pomyślnie przeprowadziła próby modelowe w basenie Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, zgromadziła potrzebną stal i profile do budowy kadłuba. Zakończono także obliczenia wytrzymałościowe i opracowano szczegółowe wymagania techniczne dla większości urządzeń okrętowych, umożliwiając ich wybór i zakup.
W poniedziałek 24 października rozpoczęto budowę. Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu w stoczni. Wykonano je w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D, umożliwiającą cięcie stali i stopów metali z jednoczesnym tzw. fazowaniem krawędzi.
Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie
W budowę zaangażowana będzie nie tylko Remontowa. Kadłub będzie produkowany i montowany w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych. Bloki będą scalane za pomocą opracowanej w stoczni i dobrze sprawdzonej komercyjnie technologii przy wykorzystaniu stoczniowej infrastruktury dokowej. Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.
Przypomnijmy. Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.
Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-10-25 14:30
Po drugie primo...
Byle im tylko się tylko udało, a nie odbijało czkawką przez kolejne kilka lat...
- 31 6
-
2022-10-28 08:03
"Stocznię Polnocną" którą przejęła "Remontowa" jak zwykle da radę, jest to tylko ułamek procenta wszystkich statków, które zbudowała do tej pory, zastanawia mnie tylko, ile straci na tym interesie z tym Rządem?
- 2 6
-
2022-10-25 15:32
Kooperacja (2)
W budowę będą zaangażowane wszystkie firmy z Gdańska!
Marine Projects,Stocznia Wisła, Montex,Hollm Construction oraz wiele innych- 19 12
-
2022-10-25 15:46
naprawde , a naleza do holdingu Remontowej?
- 6 2
-
2022-10-25 15:38
Żabka?
Po repolonizacji
- 7 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.