- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (44 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 5 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć
Spółka Ship-Service, która od 64 lat zajmuje się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana. Taką decyzję podjął jej obecny właściciel Grupa Orlen. Koncern, który w ostatnim czasie poszerza aktywność rynkową nawet o takie obszary, jak działalność medialna czy kurierska, rezygnuje z czegoś, co wydawałoby się bliższe ich działalności, jak sprzedaż paliwa statkom. Decyzja o tyle dziwi, że rynek jest, ruch w portach również.
Firma działa na rynku nieprzerwanie od 1957 r. W 2002 r. większościowym udziałowcem został PKN Orlen. Kilka dni temu załoga dowiedziała się, że ich spółka przestaje istnieć.
- Kłopoty spółki Ship-Service rozpoczęły się w 2010 r. i systematycznie pogłębiały. Wynikało to z braku koniecznej już w tamtym czasie restrukturyzacji rozwojowej spółki oraz dywersyfikacji jej działalności w kontekście silnej konkurencji na polskim i europejskim rynku. W ostatnich latach podjęto próby działań naprawczych, na które nałożyła się jednak nieprzewidziana sytuacja związana z COVID-19. Niestety, spółka Ship-Service osiągała coraz słabsze wyniki finansowe. Spadały przychody ze sprzedaży oraz wolumen realizowanej przez spółkę sprzedaży. W związku z tym nie było perspektyw dla dalszego jej funkcjonowania. W tej sytuacji przeprowadzono szereg analiz, na podstawie których podjęto finalną decyzję dotyczącą przyszłości Ship-Service - powiedziała Joanna Zakrzewska, rzecznik PKN Orlen.
Czytaj też:
Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie
Jak twierdzi rzecznik, rozwiązanie spółki jest działaniem wyprzedzającym, które pozwoli uniknąć postawienia spółki w stan upadłości. W ten sposób zabezpieczeni zostaną pracownicy Ship-Service, którym zapewnione zostaną należne pobory oraz inne świadczenia, jak odprawy.
Choć o kłopotach spółki w branży było wiadomo od dawna, to również od dawna specjaliści od gospodarki morskiej zastanawiali się, jak to możliwe, bo rynek na tę działalność jest.
- Sprawa likwidacji Ship-Service jest przede wszystkim skandalicznym pokazem nieudolności Orlenu jako jej większościowego właściciela. Handel hurtowy paliwami, odbiór odpadów i ścieków oraz inna obsługa statków na całym świecie to działalność stricte dochodowa, a prawdziwą "sztuką" jest na tej działalności tracić. Od czasu jak większościowy pakiet udziałów przejął właśnie Orlen, czyli w 2002 r., to spółka powoli traciła na swoim znaczeniu i obniżała swoje rynkowe "loty". Zaraz po przejęciu przez Orlen nowy właściciel rozpoczął etapowe zakazywanie działalności spółki w wielu dziedzinach, w których do tej pory spółka działała z powodzeniem i zarabiała pieniądze. Jednym słowem, sztucznie narzucono ograniczenia w zakresie jej najbardziej do tej pory rentownej działalności, która przynosiła Ship-Service profity, i to wcale nie małe. Oczywiście stopniowe ograniczanie działalności spółki w najbardziej do tej pory rentowych obszarach spowodowało, że spółka z wysokiej rentowności przeszła na czerwone pole strat, na którym jest już od wielu lat. Do tej pory Ship-Service sprzedawała na statki polski importowany olej napędowy, a teraz chciała wejść we współpracę z Lotosem i sprzedawać polskie produkty, ale nie ma na to zgody. Dziś Orlen oddaje "komuś" cały sektor czy branżę praktycznie na wyłączność. Mowa o danie "komuś" praktycznego monopolu. O kim mowa? Okaże się za kilka miesięcy, kiedy będzie wiadomo, kto przejmie finalnie flotę Ship-Service - mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej.
Paliwa to jedno, a co z odbiorem ścieków
Paliwa na statki to nie wszystko. Jest jeszcze odbiór ścieków ze statków. Przypomnijmy, że od czerwca 2021 r. weszła w życie planowana od wielu lat konwencja MARPOL zakazująca wylewania do morza wszelkich ścieków sanitarnych ze statków.
Gospodarka morska w Trójmieście
- Przez czysty "przypadek" nie ma ich jak zdawać np. w Świnoujściu. Wiadomo wszak, że gdzieś i komuś statki muszą je oddawać, a dla przykładu nasze promy morskie, nie mogąc ich zdawać w Świnoujściu, zdają je w Szwecji w Ystad, a Ystad powiedziało już, że dłużej tego faktu akceptować nie będzie. Kto odbierze więc ścieki i gdzie? Ten, kto przejmie rynek Ship-Service wraz z ich statkami. To ta firma będzie bezpośrednim beneficjentem praktycznie monopolistycznego rynku w tych dwóch ważnych i lukratywnych sektorach obsługi statków - dodaje Rafał Zahorski.
Dla załogi... odprawy
A co z załogą? 23 listopada odbyło się spotkanie byłego zarządu Ship-Service z załogą, na którym przedstawiono plan odpraw. Wiadomo, że pracownicy za ponad 3-miesięczny okres wypowiedzenia dostaną 4,5-miesięczne odprawy.
- Trwa dialog ze związkami zawodowymi, który ma na celu przeprowadzenie procesu tak, aby był jak najmniej odczuwalny dla załogi. W wyniku dotychczasowych rozmów osiągnięto porozumienie gwarantujące pracownikom Ship-Service ze stażem powyżej 10 lat, którzy stanowią zdecydowaną większość w spółce, wyższe od kodeksowych odprawy. Ponadto już wkrótce ruszy program umożliwiający przekwalifikowanie pracowników spółki, a także wsparcie w zakresie poszukiwania zatrudnienia w innych spółkach Grupy Orlen. Warto też podkreślić, że spółka zatrudnia obecnie 63 osoby, a blisko 13 proc. obecnych pracowników jest w wieku emerytalnym. Zabezpieczenie pracowników nie byłoby możliwe, gdyby doprowadzono do procesu upadłości. Rozwiązanie spółki nie wpłynie także na relacje z kontrahentami, którzy otrzymają zapłatę za dostawy towarów i usług - powiedziała Joanna Zakrzewska.
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2021-11-26 12:14
Opinia wyróżniona
Ścieki (10)
Przejmowanie nieczystości ze statków to bardzo intratny biznes na świecie, a u nas plajta!!!
Dziwne? To może mieć "podwójne dno".- 136 6
-
2021-11-26 12:38
Czego pis nie dotknie to spier... (9)
I tak od 6 lat
- 25 6
-
2021-11-26 13:26
Niekoniecznie . (5)
Do zniszczenia naszej gospodarki przyłożyły się wszystkie rządy po 89 roku .
- 17 8
-
2021-11-26 13:30
Taaaa, bo przed 89 gospodarka była w rozkwicie... (4)
- 12 7
-
2021-11-26 13:42
W 2015 wszystko było w ruinie! (3)
Polska by dziś tak nie wyglądała bez PiS.
- 3 14
-
2021-11-26 14:45
Wszystko było w ruinie ale tylko w PISowkiej propagandzie i umysłach ludzi, którzy dali się na nią nabrać. (1)
A po objęciu władzy rozpoczęło się, radosne i bardzo medialne, odcinanie kuponów od osiągnięć poprzedników.
- 14 5
-
2021-11-27 16:47
Łżesz jak Tusk. Odcinanie kuponów po "pieniędzy nie ma i nie będzie"?
- 2 4
-
2021-11-26 14:46
To jak w 2015 byla w ruinie to w czym jest teraz? Jest slowo, ktore okresla cos gorszego niz ruina? Moze skorumpowana przez rosyjskich agentow z PiSu republika bananowa?
- 11 2
-
2021-11-26 13:43
(2)
w 90 roku jakoś to działało, z naciskiem na "jakoś", a potem przez 10 lat starano się by nie działało wcale, przez następne żeby wykupił to obcy kapitał, a na koniec mamy to co mamy, parę lat państwa z tektury i Pis w 6 lat nie jest w stanie nadrobić wszystkich zaszłości 30 lat.
- 4 7
-
2021-11-26 15:24
A stara się? (1)
Nikt tak nie kradł, defraudował i ustawiał swoich jak PiS!
To tragedia narodowa.- 10 4
-
2021-11-27 16:06
Sorry taki mamy klimat.
Weź se pan kredyt.- 0 1
-
2021-11-26 12:25
W branży każdy wie, ze to wałek. Dołuje sie jedną spółkę, żeby oddać rynek innej swojej.
- 9 0
-
2021-11-26 12:26
(1)
fajne stateczki mieli, klimatyczne, miło było popatrzec jak czasem wyplyywały z Gdyni
- 6 1
-
2021-11-26 13:00
Statki z klimatem. Palica zwodowana w latach '70
- 2 0
-
2021-11-26 13:03
Wystarczyła jedna wizyta Mateusza
Wujek sprzątnął biznes z polecenia Jarka na dobrą zmianę.
- 9 0
-
2021-11-26 13:03
wszystko pada (3)
a to dopiero początek
- 7 2
-
2021-11-26 13:10
Jest jesień to pada
Ma pan/pani całkowitą rację. Jutro według prognoz ma nawet padać deszcz. I tak przez cały weekend. Eh ta nasza Polska. Biednemu zawsze wiatr w oczy.
- 1 1
-
2021-11-26 13:18
Bezrobotni (1)
A gdzie pójdzie panB.
- 1 0
-
2022-01-14 15:48
za wszystko
pan B powinien trafić na morze i to od najniższego stanowiska.
- 0 0
-
2021-11-26 13:12
Kolejna Polska firma odchodzi do historii .
Czy jest jakaś gałąź przemysłu które po 89 roku są w Polsce opłacalne ??? Niemieckie firmy jak przejmą rynek obsługi statków będą od samego początku rentowne . Widać to na przykładzie zespołu portowego Szczecin - Świnoujście .
- 7 1
-
2021-11-26 13:25
(1)
PiS wszystko rozp....li.
- 21 2
-
2021-11-26 13:59
z hasłem dla tępego ludu "wina tuska" i "to dla waszego dobra"
- 5 1
-
2021-11-26 13:25
Brawo Obajtek i wstawanie z kolan!
- 16 0
-
2021-11-26 13:44
Układ i sitwą popapranców z kaszub
Dlatego wybijają się ,po plecach klepią i trzymają z lichwiarzami
- 2 3
-
2021-11-26 13:47
Za co? (3)
Budowa tunelu w Świnoujściu i cyk stocznia zamknięta a na jej terenie zakaz prac o charakterze stoczniowym, Orlen kupuje lotos i musi się pozbyć 80% stacji lotosu, teraz ktoś przejmuje złotą kurę ciekawe za co?
- 76 2
-
2021-11-26 21:46
czego tu nie rozumiecie ? (2)
spółka idzie do likwidacji a w to miejsce zostaje powołana kolejna już prywatna spółka która przejmuje majątek tej likwidowanej a właścicielem tej spółki zostaje , no kto ? tadamm - pan Obajtek albo inny przydu...s układowiec z Warszawy . Dziękuję i dobranoc
- 13 1
-
2021-11-27 16:08
Pewnie nie pamiętasz. (1)
Tak miało być z Lotem za kadencji Tuska.
- 1 4
-
2021-11-27 19:18
Bzdura.
Nigdy nie było takich planów!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.