- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje
Sama budowa terminalu zbożowego w Gdańsku zajmie 1,5 roku, a jego roczna przepustowość wyniesie ok. 2,5-3 mln ton - powiedział Sławomir Michalewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Wciąż nie wiadomo jednak, kto właściwie ma go zbudować, państwo czy inwestor?
- Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie terminalu produktów rolno-spożywczych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Rada Ministrów uznaje za zasadne zlokalizowanie w Porcie Gdańsk terminalu produktów rolno-spożywczych, w szczególności zboża. Rozwiązanie to wniesie wkład w zapewnienie bezpieczeństwa państwa, w szczególności bezpieczeństwa żywnościowego Polski, a także całej społeczności międzynarodowej - napisano w stanowisku rządu.
Nie podano jednak, gdzie dokładnie ma powstać. Spekulowano, że najprawdopodobniej w Porcie Północnym przy tzw. Pirsie Rudowym. Nie podano też, kto właściwie będzie go budował. Poinformowano jedynie, że lokalizacja terminalu produktów rolno-spożywczych w Porcie Gdańsk realizuje założenia "Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej" i będzie działać w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego.
Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem?
A wszystko zaczęło się od wypowiedzi wiceministra Grzegorza Witkowskiego. Pod koniec ubiegłego roku powiedział on, że powstanie terminal i - co ciekawe - inwestorem ma być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport, która zainwestuje w ten projekt 500 mln zł.
Władze Portu Gdańsk do tej pory nie wypowiadały się na temat tego projektu i odsyłały nas do Ministerstwa Infrastruktury. Jednak ostatnio podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu głos w sprawie zabrał wiceprezes ZMPG. Sławomir Michalewski poinformował dziennikarzy, że sama budowa terminalu zbożowego zajmie 1,5 roku. Wyjaśnił, że w porcie jest 26 ha i przypomniał, że w 2004-2005 r. Kanadyjczycy próbowali tu zbudować terminal pod import zboża z Kanady do Polski. Stoją tam silosy, w których można składować łącznie 120 tys. ton zboża. Poinformował też, że port ma pozwolenie na budowę terminalu, a w niedługiej perspektywie prawdopodobnie ogłoszony zostanie przetarg. Pytany o przepustowość takiego terminalu wyjaśnił, że wyniosłaby ona ok. 2,5 do 3 mln ton zboża.
Terminal instalacyjny w Gdańsku. Port czeka na oferty do końca września
Potwierdził tym samym informacje, że pod uwagę brany jest faktycznie obszar przy Pirsie Rudowym. Co ciekawe, teren ten został już jakiś czas temu wystawiony na przetarg, który... trwa. W styczniu tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował na Twitterze, że w przetargu na dzierżawę tzw. Deepwater, czyli 27 ha w głębokowodnej części portu, oferty złożyły dwie firmy. Są to: CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze i DCT Gdańsk.
Dwie oferty na dzierżawę Deepwater w Porcie Gdańsk
Teren jest atrakcyjny, bo zlokalizowany w głębokowodnej części portu. Na działce znajdują się m.in. południowa część Pirsu Rudowego o długości 602,4 m oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni użytkowej 8,7 tys. m kw. i bateria silosów żelbetowych o pow. użytkowej 1,6 tys. m kw. Teren powrócił do Portu po tym, jak spółka OT Logistics wycofała się z planów budowy tam terminalu agro.
Kto w takim razie będzie budował terminal agro: państwowa spółka, o której mówił wiceminister, czy inwestor wybrany w przetargu?
Ostatnio pojawiła się jeszcze jedna ciekawa informacja. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała, że Polska i Ukraina będą dążyć do wspólnego opracowania projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z Ukrainy do Portu Gdańsk. Oba kraje utworzą grupę roboczą, która przedstawi warianty lokalizacji projektu, a w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu. Grupa robocza przedstawi informacje o możliwych przybliżonych parametrach technicznych, kosztach i warunkach realizacji projektu, w szczególności proponowanej trasy ułożenia rurociągu. Dotyczy to także portowego terminalu przeładunkowego, który ma być zlokalizowany w Porcie Gdańsk.
Długa historia wciąż nieistniejącego terminalu agro w Gdańsku
Historia "powstawania" tzw. terminalu agro w Gdańsku jest długa i wciąż bez szczęśliwego zakończenia. Terminal miał działać już wiele lat temu bezpośrednio przy Pirsie Rudowym w Porcie Północnym. Tam, gdzie stoją charakterystyczne betonowe silosy. Początkowo inwestorem była kanadyjska spółka Euro Port Poland, która rozpoczęła budowę w 1998 r. na terenie wydzierżawionym od Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Do zakończenia budowy nie doszło. Dopiero po latach batalii udało się odblokować ten atrakcyjny teren w obrębie głębokowodnej części portu.
Bateria silosów zbudowana w Porcie Północnym przez Euro Port Poland.
Pod koniec 2015 r. ZMPG wydzierżawił go szczecińskiej firmie OT Logistics. Miał tam powstać największy w regionie terminal przeładunkowo-składowy wyspecjalizowany w ładunkach agro. W pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal miał osiągać zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018-2020 zdolność ta miała zostać podwojona. Niestety nigdy nie doszło nawet do rozpoczęcia budowy. Ostatecznie w 2020 r. spółka OT Logistics podpisała z ZMPG porozumienie w sprawie przedterminowego rozwiązania 30-letniej umowy dzierżawy nieruchomości. Port Gdańsk znów wystawił te tereny na przetarg.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-09-10 16:49
(12)
Gdyby to był prawdziwy biznes a nie polityczna zagrywka to już dawno znalazł by się chętny, żeby taki terminal postawić i zwyczajnie zarabiać. Jeżeli zabiera się za to rząd i ludzie pokroju tego inwalidy, politruka i harcerzyka Witkowskiego to tam nigdy nic nie powstanie.
- 38 6
-
2024-05-20 12:31
moze cos sie teraz ruszy, pis-gangsterzy juz nie maja nic do powiedzenia. wiec juz nie beda kradli, alle 8 lat zostalo
zmarnowane
- 0 0
-
2022-10-24 16:29
Harcerz to komplement
Działalność w harcerstwie jest świetna rekomendacja na wysokie stanowiska!!!
- 0 0
-
2022-09-12 18:28
Powstanie.
Ale będziemy do tego wszyscy dopłacać.
- 0 0
-
2022-09-12 16:56
chyba nie jesteś z Gdańska i nie masz pojęcia ile zainwestowano w port w ciągu ostatnich lat
- 0 1
-
2022-09-11 09:34
(1)
Lepiej żeby robił to rząd niż jakaś prywatna firma.
- 3 7
-
2022-09-11 14:15
Wręcz przeciwnie. Prywatny przedsiębiorca musi liczyć koszty. Rząd nie musi i potem wszystko wychodzi 3x droższe. I nie ma znaczenia jaki to rząd.
- 8 1
-
2022-09-10 19:28
Ale niestety to polityczna zagrywka i samorząd platformy okupacyjnej nigdy nie zbuduje czegos na korzyść Polski. (3)
- 8 10
-
2022-09-11 14:12
Fakt (2)
PO raczej nie zbuduje elektrowni po to, żeby ją zaraz wyburzyć. Takie rzeczy to tylko prawdziwi pisowcy patrioci potrafią.
- 8 1
-
2022-09-11 16:49
(1)
Jeśli pijesz do Ostrołeki to istniela tez za PO :) Dopiero PiS mial odwage zlikwidowac ten worek bez dna z ktorego ciągnely poprzednie rządy...
- 0 6
-
2024-05-20 12:35
pis tylko kradl pieniadze podatnikow i nic nie zrobil przez 8 lat
- 0 0
-
2022-09-10 19:18
Witkowski politrukiem? (1)
Przedstaw się zobaczymy ktoś ty...
- 4 6
-
2022-09-10 19:54
Mich?
Ich bin Mitglied der Volksdeutschen Partei und du?
- 3 2
-
2022-09-10 18:36
A była obietnica wicepremiera Kowalczyka, że w kilka tygodni będzie uruchomione (4)
Wicepremier oraz szef resortu rolnictwa Henryk Kowalczyk podjął 20 lipca temat inwestycji. Polityk przekonywał, że nowe nabrzeże pozwoli zwiększyć możliwości eksportowe zboża o połowę. Terminal rolno-spożywczy, który pozwoli eksportować większe ilości zboża, powinien zacząć funkcjonować w ciągu kilku tygodni zapowiedział polityk. Minister
Wicepremier oraz szef resortu rolnictwa Henryk Kowalczyk podjął 20 lipca temat inwestycji. Polityk przekonywał, że nowe nabrzeże pozwoli zwiększyć możliwości eksportowe zboża o połowę. Terminal rolno-spożywczy, który pozwoli eksportować większe ilości zboża, powinien zacząć funkcjonować w ciągu kilku tygodni zapowiedział polityk. Minister wskazywał, że w przygotowaniu jest zapewnienie powierzchni magazynowej na około 100 tysięcy ton towaru. (etydzien. 5 sierpnia 2022).
A teraz dowiadujemy się, że 1,5 roku. Innymi słowy szef resortu rolnictwa gadał bzdury.- 14 2
-
2024-05-20 12:36
Pis gada zwasze bzdury
- 0 0
-
2022-09-12 18:32
Chcieli to zborze na stertach na placu przechowywać?
- 0 0
-
2022-09-11 09:54
Ten
Zna sie na wszystkim
- 2 0
-
2022-09-11 07:45
A ktory tam w tym rzadzie jest kompetentny? Ktory?
Oni wszyscy w raz z ich guru i faryzeuszem Mateuszem sa do skasowania.
- 6 3
-
2022-09-15 11:43
Nie będzie żadnego agro
Te tereny kupuje DCT i będzie dalsza rozbudowa terminala kontenerowego.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.