• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W "zbożowym" bez zmian do czasu zakończenia nowego przetargu

Wioletta Kakowska-Mehring
10 maja 2024, godz. 08:15 
Opinie (27)
Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy  Nabrzeżu Indyjskim   i  Nabrzeżu Norweskim   oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy  Nabrzeżu Indyjskim   i  Nabrzeżu Norweskim   oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności.

Jeszcze w maju ma zostać ogłoszony kolejny przetarg na terminal zbożowyMapka w Porcie Gdynia. Rozstrzygnięcie spodziewane jest do końca roku, a do tego czasu w terminalu operatorem pozostanie dotychczasowy dzierżawca. Tymczasem konsorcjum związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants oprotestowało decyzję o unieważnieniu przetargu.



Jak poinformowaliśmy pod koniec kwietnia, władze Portu Gdynia podjęły decyzję o unieważnieniu postępowania przetargowego na dzierżawę terminalu zbożowego.

- Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, działając w postępowaniu na dzierżawę terminalu zbożowego w Porcie Gdynia jako  wydzierżawiający, na podstawie rozdziału XXIII pkt 1) specyfikacji postępowania podjął 25 kwietnia 2024 r. uchwałę o unieważnieniu tego postępowania - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia.
Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia

W jakiej formule będzie funkcjonował terminal do czasu ogłoszenia i przeprowadzenia kolejnego postępowania oraz kiedy zostanie ono ogłoszone?

- Jednocześnie zapadła decyzja o ogłoszeniu, w maju bieżącego roku, nowego przetargu na 30-letnią dzierżawę terminalu zbożowego. Do czasu rozstrzygnięcia nowego postępowania przetargowego nadal obowiązuje współpraca z dotychczasowym operatorem Mondry Sp. z o.o. Spodziewane rozstrzygniecie nowego przetargu powinno nastąpić do 31 grudnia 2024 r. - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia.

Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi TapiniRibera, oraz gdyńskie firmy Speed, AstarNTA wraz z Tridente z Warszawy.

Po 30 latach idzie na Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany

W wyniku postępowania w listopadzie 2023 r. m.in. zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.

Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem

Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych. Ostatecznie minister infrastruktury nie wyraził zgody na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

Poprzedni zarząd portu bronił swojej decyzji i wyboru zwycięzcy. Po zmianach, czyli wyłonieniu nowych władz, port zmienił zdanie i przetarg unieważniono. Chyba nie da się ukryć, że... pod naciskiem.

Komisja i resort chcą unieważnienia przetargu na Terminal Zbożowy Komisja i resort chcą unieważnienia przetargu na Terminal Zbożowy

Jednak zwycięzcy poprzedniego postępowania wcale nie mają zamiaru rezygnować. Jak podał Puls Biznesu, konsorcjum związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants oprotestowało decyzję o unieważnieniu i rozważa "dalsze kroki prawne przeciwko zamawiającemu". Już złożono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dotyczącą odmowy udzielenia zgody na dzierżawę. Przedstawiciele konsorcjum Viterry i Copenhagen Merchants zwracają uwagę na dokonywane w trakcie przetargu zmiany w specyfikacji i na liście ofertowej, które - ich zdaniem - mogą świadczyć o próbie wyeliminowania ich z gry.


Jak twierdzą, w sierpniu 2023 r. port zmienił warunki przetargu, umożliwiając sobie wybór oferenta z drugiego miejsca w razie braku możliwości podpisania umowy z numerem jeden. Zmieniła się także kolejność lokat, po ocenie części opisowej oferty Mondry wskoczyło z czwartego miejsca na drugie, Speed spadł na trzecie, a OT Port Gdynia - na czwarte.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (27)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane