• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje elektroenergetyczne jak pięciopiętrowe bloki mieszkalne

erka
24 lipca 2024, godz. 10:45 
Opinie (53)
Morskie stacje składają się z dwóch głównych elementów: fundamentu i postawionej na nim, właściwej konstrukcji, czyli tzw. topside. Pojedynczy w pełni wyposażony topside będzie ważył około 2,5 tys. ton. Morskie stacje składają się z dwóch głównych elementów: fundamentu i postawionej na nim, właściwej konstrukcji, czyli tzw. topside. Pojedynczy w pełni wyposażony topside będzie ważył około 2,5 tys. ton.

W Gdańsku i Gdyni powstają dwie morskie stacje elektroenergetyczne. Za budowę stacji odpowiadają spółki Baltic Operator Gdańsk-Gdynia oraz Energomontaż-Północ Gdynia. Konstrukcje o wadze ok. 2,5 tys. ton i wysokie jak pięciopiętrowe bloki mieszkalne to kluczowe komponenty inwestycji Baltic Power.



Od 1 sierpnia można składać wnioski o bon energetyczny Od 1 sierpnia można składać wnioski o bon energetyczny

Morskie stacje zostaną zainstalowane 23 km od brzegu i są kluczowym elementem inwestycji Baltic Power. To do nich trafi energia pozyskana z 76 turbin. Znajdujące się w nich transformatory podwyższą napięcie, a następnie przekażą energię morskimi i lądowymi kablami eksportowymi do stacji zlokalizowanej ok. 7 km w głąb lądu. Stąd po przekazaniu do krajowego systemu energetycznego popłynie energia z wiatru, która zasili ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.



Wielkie konstrukcje offshore powstają w Gdańsku i Gdyni



Morskie stacje składają się z dwóch głównych elementów: fundamentu i postawionej na nim właściwej konstrukcji, czyli tzw. topside. Pojedynczy w pełni wyposażony topside będzie ważył około 2,5 tys. ton. Konstrukcje o wymiarach 20 x 30 x 40 metrów swoimi gabarytami będą przypominały pięciopiętrowe bloki mieszkalne. Każda ze stacji pomimo swoich rozmiarów i wagi będzie wykonana i wyposażona na lądzie, a następnie zainstalowana w całości na morzu. Operacja ta zostanie wykonana za pomocą specjalistycznego statku instalacyjnego Gulliver. Obie konstrukcje staną około 40 m nad lustrem wody na fundamentach o średnicy 9 i długości 80 metrów.



Produkcja morskich stacji elektroenergetycznych w Trójmieście



- Produkcja morskich stacji elektroenergetycznych jest na zaawansowanym etapie. Każdego dnia nad ich budową pracuje kilkuset pracowników. To cenne doświadczenie dla całego sektora i dowód, że mamy w Polsce kompetencje, aby już teraz lokalnie produkować kluczowe elementy farm. Produkcja konstrukcji stalowych morskich stacji jest jedną z mocnych stron polskich stoczni. Ma szansę stać się też ich specjalizacją i częścią europejskich łańcuchów dostaw. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że potencjał planowanych w Polsce inwestycji to kolejnych 10 farm o łącznej mocy ponad 10 GW - podkreślił Jarosław Broda, członek zarządu Baltic Power.


Najbardziej zaawansowany projekt morskiej energetyki wiatrowej



Baltic Power, to najbardziej zaawansowany projekt morskiej energetyki wiatrowej w Polsce i jednocześnie największa inwestycja w odnawialne źródła w Europie Środkowej. Inwestycja będzie jedną z pierwszych na świecie farm, na której zainstalowane zostaną turbiny wiatrowe o mocy 15 MW i pierwszą, której znaczna część wież turbin zostanie wykonana z niskoemisyjnej stali. Wraz z zakończeniem budowy w roku 2026 Baltic Power pokryje nawet 3 proc. krajowego zapotrzebowania na energię, ograniczając przy tym emisję CO2 o około 2,8 mln ton rocznie.
erka

Miejsca

Opinie (53) 6 zablokowanych

  • Bardzo ciekawe. Jakoś o tym w telewizji się nie mówi. Obiekty przypominają brytyjskie konstrukcje z okresu II wojny światowej (o przeznaczeniu militarnym).

    • 2 1

  • Jak myślicie, dokąd zostaną skierowane zachodnie inwestycje przemysłowe?

    Rumunia posiada dwie elektrownie atomowe oraz Rumunia zbuduje 66 km pod Bukaresztem nowe międzynarodowe lotnisko pasażerskie + cargo (jak mniejsze CPK). Budowa odbędzie się w konsorcjum z ukraińską firmą budowlaną. Z kolei pod Konstancą powstaje lotnisko wojskowe za 2,5 mld i największa baza NATO w Europie.
    Port pod Bukaresztem obsłuży do 6,5 mln pasażerów rocznie oraz 10 tys. ton cargo, a koszt to 400 mln . Z kolei pod Konstancą powstanie infrastruktura dla 10 tys. żołnierzy NATO i ich rodzin.
    Dla porównania CPK miało kosztować 15 mld i obsługiwać do 35 mln pasażerów. W swej najambitniejszej formie CPK byłoby zaledwie 12. lotniskiem Europy.
    Ambitna Rumunia jest 2. najbiedniejszym krajem UE...

    • 1 0

  • A ja się pytam: a co będzie jak będzie sztil? Albo na przykład flauta? Albo jak będzie wiało 10 B? Albo jak te wiatraki walnie statek?

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane