- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (34 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Choć wiało i było zimno, to tłum przybył na wodowanie statku rybackiego Hákon. Uroczystość odbyła się na historycznych terenach stoczniowych, czyli tam, gdzie stoją zielone dźwigi KONE.
Statek rybacki o długości 75,4 m i szerokości 16,5 m zwodowany został przy użyciu tzw. pochylni wzdłużnej. Najprościej rzecz ujmując, statek tyłem, czyli rufą zsunął się do wody. Na takie wydarzenie mieszkańcy czekali od dawna, nic więc dziwnego, że tłumnie stawili się w Karstensen Shipyard Poland.
Stocznia ta specjalizuje się w budowie statków rybackich. Są to bardzo nowoczesne jednostki, które swoim wyglądem bardziej przypominają luksusowe jachty niż kutry cumujące w Ustce czy Orłowie. To duże jednostki o długości od 63 do 89 m. Zwodowany Hákon jest więc jedną z większych. Są to trawlery RSW, czyli statki, które po złowieniu ryb (trałem lub okrężnicą) w sieć przeładowują je do specjalnych zbiorników i żywe transportują do przetwórni na lądzie.
Karstensen Shipyard Poland należy do Karstensens Skibsværft A/S. Okazuje się, że duńska stocznia ma 60 proc. udziału w europejskim rynku RSW. A kto kupuje takie statki? Są to głównie wielopokoleniowe firmy rodzinne ze Szwecji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych.
Przypomnijmy, że w październiku ub. roku udziały w spółce Synergia 99 kupiła stocznia Karstensen Shipyard Poland należąca do kapitału duńskiego. Stroną sprzedającą była państwowa Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z Kolna w Gdańsku, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-10-20 19:07
(1)
Super wydarzenie oby było ich więcej.
Chwalmy Polski przemysł, fachowców których jest coraz mniej. Ja jestem dumny z tego że w Polsce budowane są takie statki. Brawa dla ekipy stoczniowców świetny team .Dają dobry przykład. Młody zespół pod wodzą świetnego lidera brawo. Stare bardzo skostiale zakłady biescie przykład.
Brawo Karstensen.- 39 4
-
2023-10-20 22:43
fajnie że wśród widzów wodowania widać było sporo młodzieży, oby więcej takich wodowań z publicznością, niech ludzie widzą ze tutaj nadal się buduje statki a może i wśród młodzieży znajdą się przyszli stoczniowcy na różnych szczeblach bo zaczyna nam brakować młodej kadry w stoczniach i mówię to jako 30 letni obecnie stoczniowiec. Pozdro dla wszystkich stoczniowców, jest cieżko ale miejmy nadzieję że będzie lepiej :)
- 7 0
-
2023-10-22 09:04
Konserwator zabytków
Okazuje się , że najwięcej do powiedzenia przy budowie statków ma Konserwator zabytków.Ciekawe gdzie ten facet był jak cały dawny wydział K-3 był rujnowany. Tym bardziej trzeba podziwiać Dyrekcję i Załogę za wykonanie fachowej stoczniowej roboty.
- 17 2
-
2023-10-21 08:27
No i super! Wreszcie się tam coś dzieje a nie tylko hulający wiatr między pochylniami :)
- 18 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.