- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Statek z Remontowa Shipbuilding ozdobią kolorowe czaple
Dziś jest jeszcze biały i stoi w Remontowa Shipbuilding, ale gdy już trafi do armatora, to jego burty ozdobią... kolorowe czaple. Prom pasażersko-samochodowy Salish Heron, budowany w Gdańsku dla BC Ferries, udekorują prace autorstwa Maynard Johnny Jr. Zdobienie statków przez artystów jest coraz popularniejsze.
Kilka miesięcy temu armator, czyli BC Ferries, ogłosił konkurs na najlepszą grafikę, która ma pojawić się na burtach promu. To już taka tradycja. Inne promy tego armatora też zdobią prace artystów. Zwycięzcę wyłoniono spośród 36 zgłoszeń. Jak poinformował branżowy portalmorski, za kryterium wyboru uznano m.in. styl i zdolność wyrażenia nazwy statku poprzez dzieło sztuki przy jednoczesnym, efektywnym wykorzystaniu dostępnej powierzchni statku.
- Przedstawienie czapli, imiennika promu Salish Heron [ang. czapla - dop. red.], jest krokiem w kierunku podniesienia świadomości na temat historii Kanady i jej rdzennych mieszkańców. Czaple i moja rodzina zamieszkiwali niegdyś obszar znany obecnie jako miasto Chemainus. Te majestatyczne ptaki wskazywały kiedyś ludziom miejsca obfite w ryby. Stworzyłem więc czaplę, używając tradycyjnego wzornictwa z nowoczesnymi barwami, które stały się moim znakiem rozpoznawczym. Projekt wyróżnia długi dziób, długa szyja wielkiej błękitnej czapli, a także skrzydła, pióra ogona i szpon. Chciałem, aby Salish Heron był fascynujący dla widza - powiedział Maynard Johnny Jr., autor projektu cytowany przez portalmorski.
Budowa czwartego promu klasy "Salish" dla największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej realizowana jest na mocy kontraktu podpisanego 1 listopada 2019 r. Salish Heron w 2022 r. zastąpi prom Mayne Queen i będzie obsługiwać, wspólnie z Queen of Cumberland, linię Swartz Bay - Southern Gulf Islands w prowincji Kolumbia Brytyjska w zachodniej Kanadzie. Jego portem macierzystym będzie Victoria.
Remontowa Shipbulding w latach 2016-2017 przekazała już trzy jednostki temu armatorowi - Salish Orca, Salish Eagle i Salish Raven. Te promy również ozdobiły prace artystów - na burtach pojawiły się orki, orły i kruki. Były to pierwsze promy we flocie BC Ferries z napędem na LNG i jedne z pierwszych z tego typu paliwem w Ameryce Północnej. To jedne z najbardziej innowacyjnych promów na świecie w tej klasie, w całości zaprojektowane przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting.azynowania i bunkrowania błękitnym paliwem.
Zdobienie burt statków jest coraz popularniejsze. Już w 2010 r. BC Ferries ozdobił swoje trzy nowe promy zbudowane w niemieckiej stoczni we Flensburgu. Grafiki promowały zimowe Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w kanadyjskim Vancouver oraz zachwalały piękno Kolumbii Brytyjskiej jako regionu turystycznego.
Ogromne graffiti zdobi polski prom Mazovia pływający na trasie Świnoujście - Ystad. Grafikę wykonał ceniony na świecie gdyński artysta Mariusz Waras. Grafika o powierzchni ok. 600 m kw. ma kształt wynurzającej się z morza ryby, a jej łuski tworzą wzory nawiązujące do wycinanek łowickich. Ten sam artysta wcześniej ozdobił Ocean Art, czyli norweską jednostkę przeznaczoną do zaopatrzenia platform wiertniczych.
Prace Mariusza Warasa zdobią też inny prom PŻB, czyli Cracovię. Na nim pojawiło się malowidło, czyli kolorowy wieloryb, który zajmuje blisko tysiąc metrów kwadratowych. Grafika swoim wyglądem nawiązuje m.in. do witraży związanego z Krakowem Stanisława Wyspiańskiego.
Coraz częściej zdobione są też wycieczkowce, czyli ogromne pływające hotele. Od kilku lat w sezonie gdyński port odwiedza "uśmiechnięty" wycieczkowiec, czyli AIDALuna. Statek zyskał ten przydomek z uwagi na duże usta wymalowane na dziobie. W Gdyni bywał też Norwegian Getaway, który ma ponad 325 metrów, a na pokładzie mieści 5,5 tys. osób. On również ozdobiony jest kolorowym malowidłem.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-01 12:37
polskie promy na świecie (1)
Brawo Remontowa Shipbuilding - będziemy mieli kolejnego reprezentanta w Kanadzie :-)
- 14 1
-
2021-12-03 00:38
Szkoda tylko że pinokio prom zapeszył.
Nosem nigdzie dziury nie zrobił?
- 3 0
-
2021-12-04 10:21
Uwaga kradna
180 milionów długu, to koszt jak 4 lata pensji dla załogi + wzmocnienie z zagrychą. Jaka jest różnica pomiędzy państwową Nauta, a geszefciarskim RSB. 300 mln - 180 mln = 120 mln. Choć myślę że te 180 mln jest mocno podkolorowane. Nowych i to zyskownych zleceń zero, ale po co robić jak czy się haruje czy się stoi czy się leży parę kafli się należy,
180 milionów długu, to koszt jak 4 lata pensji dla załogi + wzmocnienie z zagrychą. Jaka jest różnica pomiędzy państwową Nauta, a geszefciarskim RSB. 300 mln - 180 mln = 120 mln. Choć myślę że te 180 mln jest mocno podkolorowane. Nowych i to zyskownych zleceń zero, ale po co robić jak czy się haruje czy się stoi czy się leży parę kafli się należy, a wyniki firmy i tak są takie same.:-) :-) :-). Bareja byłby dzisiaj dramaturgiem-dokumentalistą, bo to naprawdę nie jest śmieszne. Poza tym jest cenzura.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.