- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?
Port Gdynia we wrześniu uruchamia swój nowy terminal promowy. Czy Port Gdańsk na swoim terminalu promowym na Westerplatte "zgasi światło"? PŻB, czyli właściciel marki Polferries obok Steny Line będzie drugim operatorem w Gdyni i pomimo pytań wciąż nie ujawnił co z połączeniem promowym z Gdańska.
Terminal w Gdyni dla dwóch przewoźników
Budowę terminalu ogłoszono w 2013 roku, choć plany i wizje snuto już w 2005 roku. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 roku. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 roku. Otwarcie zapowiedziano na 23 września 2021 roku. Armatorzy mieli więc dużo czasu, na podjęcie decyzji, czy chcą pływać z Gdyni.
Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal jest jednak gotowy przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. W grudniu ub. roku ogłoszono postępowanie, które miało wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025. Zgłosił się niemiecki TT-Line i Polska Żegluga Bałtycka (Polferries). Ostatecznie wybrano polskiego, państwowego przewoźnika.
Zobacz jak wygląda prom Nova Star.
Co dalej z terminalem na Westerplatte? PŻB i Port Gdynia milczą jak zaklęci
Co to oznacza? Czy Polferries uruchomi drugie połączenie, czy zrezygnuje z Gdańska? O to zapytaliśmy ponad dwa tygodnie temu PŻB. Niestety, do tej port nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
A co na to Port Gdańsk? Czy PŻB zamierza opuścić Terminal Promowy Westerplatte? Czy Port szykuje się na taką ewentualność? O to też zapytaliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Niestety, też nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
A dla gdańskiego portu sprawa jest szczególnie ważna, bo PŻB jest jedynym użytkownikiem terminalu promowego na Westerplatte. Jego odejście byłoby więc bardzo dotkliwe. Port już kiedyś miał problem z tą portową infrastrukturą.
Przypomnijmy. Terminal Promowy Westerplatte został wybudowany 19 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.
W 2015 roku ogłoszono, że promy marki Polferries, które wpływały i wypływały wcześniej z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu Ziółkowskiego przeniosą się do Terminalu Promowego Westerplatte. Z tej okazji na linię wprowadzono nawet nowszy prom, czyli Wawel.
Czy PŻB ma potencjał na nowe połączenie?
PŻB i Port Gdańsk na razie milczą na temat swojej współpracy. Czy jednak w ogóle możliwe jest utrzymanie dwóch połączeń, jednego z Gdańska i kolejnego z Gdyni? PŻB wciąż czeka na nowe promy. Przypomnijmy, że słynny prom widmo, czyli ten pod którego budowę położono stępkę 4 lata temu i nie rozpoczęto jej do dziś, miał powstać właśnie dla PŻB. Ostatnim zakupem dokonanym przez PŻB, był używany prom Nova Star.
PŻB obsługuje połączenia na linii Świnoujście-Ystad (Szwecja), Świnoujście-Kopenhaga (Dania) oraz z Gdańska do Nynashamn (Szwecja). Polski armator posiada 5 promów: wspomniany już Nova Star, Mazovia, Wawel, Cracovia i Baltivia.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-06 12:51
Żeby była jasność. Nie Gdynia, tylko Port Gdynia (bo tytuł może mylić) (12)
Oczywiście propaganda od Szczurka nie omieszka przypisać sobie "sukcesu", ale prawda jest taka, że miasto traktuje port jako wroga, za każdym razem podkreślając (Stępa, Domozych i inni), że najlepiej, gdyby port zniknął a tereny, wiadomo, można by wtedy opylić deweloperom.
- 184 60
-
2021-07-07 00:15
Żeby była jasność (1)
Przepraszam,a "Port Gdynia" to jest w Hongkongu czy może jednak w Gdyni??
- 3 12
-
2021-07-07 00:55
"Port Gdynia" jest w Gdyni, ale jest bytem niezależnym
Można to potraktować jako skrót myślowy, ale dla równowagi należałoby napisać, że Gdynia ma pękniętą dylatację ... bo Estakada leży przecież w Gdyni ? Prawda ?
- 11 1
-
2021-07-06 13:11
przecież sam tą propagandę siejesz, więc o co ci chodzi? (9)
- 24 28
-
2021-07-07 07:59
to nie propaganda ani prowokacja
To twarde fakty.
Siec pamieta a cytaty nie jest trudno znalezc.- 4 0
-
2021-07-06 13:14
pozdrawiam Laboratorium Innowacji Społecznych. Macie ostatnio sporo nadgodzin (7)
tyle fejkowych kont jest w w użyciu na fejsie, że chyba nie śpicie, co?
- 32 5
-
2021-07-06 14:53
ktoś musi reagować na rosyjskie prowokacje (6)
- 8 16
-
2021-07-06 15:20
na prowokacje nalepszym lekarstwem (5)
jest zamilczenie...
- 9 1
-
2021-07-06 15:27
Po prostu was zatkalo, ze ludzie juz wiedza (4)
- 16 3
-
2021-07-06 16:33
i co z tego, że wiedzą (3)
...jak mają na to wylane?
- 3 10
-
2021-07-06 17:14
Ale kto. Ludzie czy lis? (2)
Ludzie na razie po prostu nie rozumieją jak to działa. Ale może kiedyś pojawić się siła, która będzie umiała to wykorzystać.
- 2 1
-
2021-07-07 07:57
ludzie rozumieja (1)
Ale maja zyciowa postawe, czyli, jak nie mozesz zwalczyc, to sie przylacz. Bo moze od wladzy"" cos skapnie. Wiec na "rewolucje" nie ma co lliczyc, nawet ze slusznymi haslami. k
- 0 0
-
2021-07-07 09:56
nikt nie mowi o rewolucji.
ale gdynia to male miasto. pracownicy lis nie sa anonimowi. a podszywanie sie pod 100 falszywych "gdynian", to byl nie bylo oszustwo.
- 0 0
-
2021-07-06 15:08
Zmiana lokalizacji (20)
Gdańsk ma terminal pasażerski za daleko od centrum miasta. Uważam że terminal powinien powstać w pobliżu Młodego Miasta (tereny po stoczniowe) - byłoby blisko centrum , turyści i mieszkańcy mieliby bliżej, co z pewnością ożywiłoby centrum Gdańska.
- 55 96
-
2021-09-24 08:59
Nie za daleko,bo i tak turystów wozi się autokarami jak czyni się to od lat wożąc turystów z Gdyni do gdanska,bo 90% turystów zwiedza Gdańsk,i nie jest za daleko???
- 0 0
-
2021-07-07 14:30
Wsidasz w ubera i po 15 min jesteś w centrum
- 1 1
-
2021-07-07 10:26
To ciekawe....
Do Szwecji wszyscy latają do Skavsty, lotnisko w baraku, w lesie, 100 km od Sztokholmu i jakoś jest ok?
- 4 2
-
2021-07-07 06:16
Jeśli już to. - postoczniowe - gimnazjum się kłania. ️
- 0 1
-
2021-07-06 21:52
Terminal promowy (1)
Absolutna racja ! Terminal na młodym mieście !
- 2 6
-
2021-09-24 09:04
A mnie się zdaje ze niektórym myli się prom z wycieczkowcem!!!!!!!
- 1 0
-
2021-07-06 20:10
To niemożliwe
Prom płynąłby przez kanały portowe do centrum bardzo długo. Porównajcie długość rejsu Gdańsk-Hel i Gdynia-Hel, różnica wynika z długości płynięcia przez port, w którym obowiązuje limit prędkości. Poza tym promy Polferries i Steny Line służą głównie do przewozu frachtu, ważne tu jest połączenie z Obwodnicą i autostradą a nie bliskość centrum i
Prom płynąłby przez kanały portowe do centrum bardzo długo. Porównajcie długość rejsu Gdańsk-Hel i Gdynia-Hel, różnica wynika z długości płynięcia przez port, w którym obowiązuje limit prędkości. Poza tym promy Polferries i Steny Line służą głównie do przewozu frachtu, ważne tu jest połączenie z Obwodnicą i autostradą a nie bliskość centrum i atrakcji Głównego Miasta. Turyści są tylko w sezonie letnim, zwykle w samochodach, rzadziej na rowerach. Prom jak stoi w porcie to nie zarabia, w Gdyni prom wpływa do portu, ładunek (czyli tiry) wyjeżdża, kolejny wjeżdża i po dwóch godzinach promu nie ma. I tak trzy razy dziennie. Czemu w Gdańsku prom stoi od 12.00 do18.00 (i nie zarabia) tego nikt rozsądny nie potrafi mi wytłumaczyć.
- 13 2
-
2021-07-06 19:03
Najlepiej w Warszawie.
Marzeniem wściela promu nie jest manewrować godzinami w ciasnym porcie tylko przycumować na chwilę, przeładować pasażerów i w morze. Prom ma pływać po morzu nie po rzekach.
- 18 0
-
2021-07-06 15:41
Terminal centrum
Gdańska, na pewno znalazło by się miejsce, ale armatorzy nie lubią tracić czasu na długie manewry statku. Dla nich to strata czasu.
- 19 1
-
2021-07-06 15:20
Terminal to głównie samochody ciężarowe, a nie przewóz ludzi. A coś takiego w centrum raczej odpada...
- 34 1
-
2021-07-06 15:16
(9)
i większy ruch w centrum dzięki temu :)
Przez to, że terminal jest na westerplatte, podróżni zanim dojadą do centrum to zdążą się rozjechać po mieście, jedni w tunel, drudzy w miasto, trzeci gdzieś na obwodnicę.
Twój pomysł jeszcze bardziej zakorkuje Gdańsk w dodatku promami pływa masa ciężarówek i gdzie one pojadą?- 44 5
-
2021-07-06 15:33
(8)
Gdynia może mieć terminal w centrum a Gdańsk nie?
- 7 28
-
2021-07-06 16:37
Gdynia nie ma centrum (2)
;) i tyle
- 14 16
-
2021-07-06 18:00
oczywiście że Gdynia nie ma centrum (1)
ta dzielnica nazywa się Śródmieście ;)
- 20 4
-
2021-07-07 05:32
Przemuś nie wymądrzaj się klakierze.
- 2 2
-
2021-07-06 15:53
jak terminal jest w centrum gdynii to chyba sie cos pozmienialo ostatnio ,albo centrum przeniesli. (4)
- 35 4
-
2021-07-06 16:25
to miejsce jest lansowane na "centrum" (3)
co powoduje konkretne problemy dla funkcjonowania portu. Szczególnie uciążliwe jest pojawianie się w tej okolicy budownictwa mieszkaniowego. Miasto chce budować na "międzytorzu", w sąsiedztwie rewitalizowanych torowisk portowych. Bramownice zaglądające do okien SeaTowers też nie będą przychylnie przyjęte. Na wieść o terminalu ro-ro, na Jana z Kolna pojawił się zakaz ruchu ciężarówek...
- 18 1
-
2021-07-06 18:53
port leży w Śródmieściu - czyli centrum (2)
- 4 13
-
2021-07-07 08:07
nie lezy w Srodmiesciu
Dzielnica portowa, ktorej granica jest plac Kaszubski i Jana z Kolna zawsze byla odrebna.Onegdaj byla to jedna gdynskich dzielnic biedy, "Dzielnica Chinska", potem byly to "tereny portowe".
Obecnie miasto usiluje wywezec presje na strefe przemyslowa, dopuszczajac na tym terenie budownictwo mieszkaniowe.- 6 1
-
2021-07-06 20:15
Nie, nie leży
- 13 3
-
2021-07-06 13:02
Super, że takie inwestycje powstają (3)
Tylko może zacząć od, lub robić jednocześnie drogi dojazdowe. Podobnie z lotniskiem. Powstało a dojazdu tam nie ma
- 89 7
-
2021-07-07 07:41
Właśnie dojazd fatalny, za długi ta , pkm krąży, jak ktoś mieszka nie we wrzeszczu a np w Sopocie to za długo!!! A ostatni autobus odchodzi z terminalu o 22 dosłownie 5 minut przed przylotem ryaaira z Krakowa. Dlaczego rozkład jazdy autobusu 122 nie jest skorelowany z ostatnim przylotem krajowym samolotów!!! Ten autobus chodzi za rzadko i ludzie z Sopotu turyści i lokalami musza brać drogie taksówki!!!
- 5 0
-
2021-07-06 15:59
Po co dojazd do zamknietego lotniska w Gdyni?
Wyszło taniej
- 9 7
-
2021-07-06 14:05
A ten prom przy którym się Morawiecki lansował w końcu będzie pływał ? :)
- 19 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.