• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Wojenna z zyskiem za rok 2022

Wioletta Kakowska-Mehring
28 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (99)
Tak ma wyglądać Stocznia Wojenna po rozbudowie infrastruktury. Tak ma wyglądać Stocznia Wojenna po rozbudowie infrastruktury.

Zamówienia dla Marynarki Wojennej, reorganizacja i tzw. kompaktyzacja zakładu wpłynęły na wypracowanie zysku przez Stocznię Wojenną po raz pierwszy od przejęcia jej przez Polską Grupę Zbrojeniową. Na koniec poprzedniego roku wyniósł 21 mln zł netto. W całości przeznaczony będzie na inwestycje i rozwój spółki.



Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PGZ Stoczni Wojennej zatwierdziło sprawozdanie finansowe spółki za rok 2022, w którym Stocznia odnotowała najlepsze wyniki finansowe od 2017 r., kiedy to Polska Grupa Zbrojeniowa przejęła od syndyka majątek Stoczni Marynarki Wojennej w upadłości likwidacyjnej.

Jak się będą nazywać fregaty Miecznik? Jak się będą nazywać fregaty Miecznik?

- Było to możliwe dzięki większej ilości zrealizowanych kontraktów i wzrostowi przychodów ze sprzedaży do poziomu 177,1 mln zł. Ponad dwukrotny, od momentu nabycia spółki, wzrost efektywności zarządzania majątkiem trwałym spółki (wskaźnik produktywności aktywów trwałych 0,91 w roku 2022 oraz 0,38 w 2018) przyczynił się do wypracowania w 2022 r. zysku ze sprzedaży na poziomie 8,8 mln zł oraz rentowności zysku z działalności operacyjnej równej 8 proc.. Spółka osiągnęła EBIDTA na poziomie 13,6 mln (wzrost o 54 proc. r/r) Marża EBIDTA ukształtowała się na poziomie 8 proc.. - poinformowano w komunikacie.


Przypomnijmy, że Stocznia Wojenna odpowiada za realizację programu budowy trzech fregat typu Miecznik dla polskiej Marynarki Wojennej. Jest też członkiem konsorcjum budującego niszczyciele min typu Kormoran.

- Rezultaty wprowadzanych z dużą determinacją zmian organizacyjnych oraz największego w ponad stuletniej historii Stoczni procesu inwestycyjnego zaczynają być widoczne na poziomie finansów spółki. "Strategia PGZ SW na lata 2022-2026", której wdrożenie rozpoczęliśmy w poprzednim roku, zakłada szereg konkretnych działań, które mają przełożyć się między innymi na wzrost efektywności operacyjnej, podniesienie kompetencji pracowników, poprawę komunikacji w firmie oraz zaoferowanie nowych produktów i usług. To na PGZ Stoczni Wojennej spoczywa główny ciężar zbudowania trzech ultranowoczesnych fregat Miecznik dla naszej Marynarki Wojennej. Te zmiany, które jak widać przekładają się również na wypracowany po raz pierwszy zysk na sprzedaży, mają nam to umożliwić - powiedział Paweł Lulewicz, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna.

W 2022 r. PGZ Stocznia Wojenna finansowała działalność głównie wewnętrznie tj. z wypracowanego zysku netto, który na koniec 2022 wyniósł 21 mln zł. Wypracowany zysk netto zostanie w całości przeznaczone na inwestycje. Poziom przewidywanych nakładów inwestycyjnych w latach 2023-2024 wynosi ok. 100 mln zł. Te wydatki są niezbędne, aby Stocznia mogła zrealizować zadania związane z budową zamówionych fregat.

Budowa fregat Miecznik. Szybciej, ale drożej Budowa fregat Miecznik. Szybciej, ale drożej

W połowie czerwca tego roku rozpoczęto budowę hali kadłubowej. Poza tym wybudowana zostanie hala produkcyjna, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m kw.).

A czym jest wspomniana kompaktyzacja? W 2021 roku część terenów i obiektów, które w ostatnich kilkunastu latach nie były wykorzystywane do procesów produkcyjnych, sprzedano Marynarce Wojennej. Są to tereny przy ul. ŚmidowiczaMapka w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. Całość to prawie 7 hektarów.

Miejsca

Opinie (99) ponad 20 zablokowanych

  • kiedy CBA ruszy 4 litery i zwinie

    prezesika i psudodyrektorków

    • 3 4

  • Zarząd z PiSu, średni szczebel z KODu. Nic dobrego

    • 2 3

  • Mówiąc bez frazesów - dobrze się doi publicznego zamawiającego. Stocznia żyje po prostu z naszych podatków (4)

    • 7 5

    • No jak (2)

      Partia ma swoje pieniądze
      Pis daje

      • 1 4

      • Donald T. Zakopie nasze pieniądze i powie że nie ma i nie będzie... (1)

        Ale chyba nie w Zakopanem

        • 2 1

        • 2 palety wyniósł w jednej siatce

          Pis ming

          • 1 3

    • Raczej ty żyjesz z ludzi pracy

      Zasiłki to z nieba się biorą ?z ciężkiej pracy w przemyśle stoczniowym.

      • 0 0

  • Dostali subwencje z pis i wielkie mi halo

    To są na plusie hehe

    • 6 2

  • Bajeczki (3)

    Budują hale żeby 3 statki budować, co potem jaki poważny inwestor zleci budowę statków stoczni wojennej,gdzie po drugiej stronie crist z pełnym zapleczem do budowy, a nie opodal Gdańsk remontowa. Chyba że będą budować z 30 lat to wtedy ma sens budowa

    • 21 21

    • W remontowej też budują !

      Na jakim ty świecie żyjesz ?

      • 5 1

    • (1)

      Ale hale można dalej użytkować do remontów, bo to główna specjalizacja tej stoczni.

      • 2 0

      • To jest świetny pomysł!

        Ślązak był budowany w ogrzewanej hali produkcyjnej. Przez naście lat.
        Nalej mi, stać mnie

        • 0 0

  • Podobno trochę ziemi sprzedali styczniowej wiec zysk

    • 7 2

  • Rodacy

    oni kłamiom, to plopaganda na resolach, bida piszczy, łabędzie chleb rzucają oksywskim stoczniowcom

    • 5 2

  • nieudolny prezio aparatczyk

    i jego klika na 50 lat do kopalni, uranu, gdzie jest rada nadzorcza, a może ich też ?

    • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Skoro Polski przez prawie 20 lat nie stać było na zbudowanie trzech korwet, to teraz sobie trzy fregaty polscy politycy (10)

    zafundują. Jakoby w kilka lat. Jednostki droższe i większe. Ale po co komu fregata na Bałtyk? /mało tego, Polski na jedną korwetę stać nie było, aby toto, co upichcono, wysłać do stoczni wojennej gdzieś w UE, aby ją doprowadzili do stanu używalności oraz pełnego uzbrojenia zgodnie z projektem.

    • 10 21

    • Po co nam stocznie skoro jest w Hamburgu??? (2)

      • 4 3

      • Po co nam pajace jak ty gdy są w Hamburgu?

        • 8 4

      • Mamy w Radomiu i wystarczy.

        • 4 3

    • Po co nam lotniska ? (6)

      Jest w Berlinie.

      • 3 1

      • Po co nam samochody? Można u niemca kupić

        Rząd

        • 1 4

      • Tak ! Są w Monachium, Frankfurcie (3)

        Te w Warszawie to takie słabe
        A CPK to dojnia pisuaru

        • 3 4

        • Piękne lotniska (2)

          A doleci się praktycznie wszędzie! Nie to co PiSRadom

          • 0 5

          • Tam też ludzie latają z przesiadkami (1)

            Najlepiej zaorać ?

            • 2 1

            • Co zaorać Radom?

              Nie, jeszcze 2 obok wybudować

              • 1 4

      • A po co nam okręt, rzekomy patrolowiec, który głównie zajmuje się przenoszeniem bloczków balastu żeliwnego?

        Bo musi go mieć w znacznych ilościach, dla zapewnienia mu stateczności, zamiast systemów rakietowego uzbrojenia przeciwlotniczego i przeciwokrętowego.

        • 3 3

  • To jest skandal bo według lewactwa i pokozycji polskie firmy maja miec tylko straty a najlepiej je sprzedac zachodnim firmom (4)

    • 4 2

    • Jo, ofiaro TVP Novosti (2)

      • 1 3

      • Za dużo TVN ? (1)

        • 2 1

        • Za mało TVP utin

          • 1 2

    • Zachodnim?

      Najlepiej proruskim, jak Lotos

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane