- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (41 opinii)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Stopy procentowe bez zmian. Stopa referencyjna 6,75 proc.
Rada Polityki Pieniężnej postanowiła utrzymać stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. We wrześniu 2022 r. RPP podniosła stopy procentowe z poziomu 6,50 do 6,75 proc. Inflacja, według szybkiego szacunku, we wrześniu 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 roku wzrosły do 17,2 proc.
WIBOR zniknie w 2025 r. Stopniowe wprowadzanie WIRON-u
Rada postanowiła utrzymać stopy procentowe NBP na poziomie:
- stopa referencyjna 6,75 proc. w skali rocznej;
- stopa lombardowa 7,25 proc. w skali rocznej;
- stopa depozytowa 6,25 proc. w skali rocznej;
- stopa redyskonta weksli 6,80 proc. w skali rocznej;
- stopa dyskontowa weksli 6,85 proc. w skali rocznej.
Walka z inflacją będzie długa i trudna
- W pandemii stopy procentowe w Polsce zostały obniżone do 0,1 proc. W październiku ub.r. problemem stawała się jednak rosnąca inflacja i wówczas RPP zaczęła podnosić koszt pieniądza. Podwyżki stóp procentowych przyspieszyły wraz z napaścią Rosji na Ukrainę, gdy drastycznie drożały surowce energetyczne i żywność - twierdzi Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl. - Wzrosty cen rozlewają się do dziś po gospodarce i odbijają swoistą inflacyjną czkawką. Wzrost kosztów działalności przedsiębiorcy przenoszą na konsumentów, na co pozwala wciąż mocny rynek pracy. W rezultacie inflacja konsumencka we wrześniu osiągnęła w Polsce poziom 17,2 proc. rok do roku i była najwyższa od 1997 r., ale również dynamika cen bazowych zbliża się do pułapu 11 proc. rok do roku. Sugeruje to, że zapanowanie nad inflacją będzie bardzo trudne, a jej sprowadzenie do celu NBP potrwa długo.
RPP wycofa się z zapowiedzi końca podwyżek
- Niska wartość złotego względem innych walut przekłada się z kolei na rosnące ceny nośników, takich jak węgiel czy paliwa, za które płacimy głównie w dolarach amerykańskich. Można więc podejrzewać, że jeżeli słabość złotego będzie się utrzymywała, to RPP wycofa się z zapowiedzi końca podwyżek. Nie jest to dobra wiadomość dla kredytobiorców. Jednak warto wiedzieć, że podniesienie stóp procentowych jest właściwie jedyną rzeczą, jaką Rada może zrobić, aby powstrzymać osłabienie złotego. Jest więc poniekąd zmuszona do deklaracji dalszego zbijania inflacji i konsekwentnego zacieśniania polityki pieniężnej - tłumaczy Aleksander Pawlak, prezesa firmy Tavex.
Opinie (163) 6 zablokowanych
-
2022-10-05 16:00
Opinia wyróżniona
(15)
Super;) Ludzie dostają dodatki, zasiłki, zapomogi a ciężar walki z inflacją spada na tych którzy nie dostają nic- mianowicie kredyciarzy, którzy na ten system zasuwają. Cudowne jest to, że banki zawsze, ale to zawsze wyjdą na swoje. Człowiek całą młodość ciułał pieniądze na wkład, wpłacany bankowi. Do tego około 100 tysi dopłaca się bankowi do
Super;) Ludzie dostają dodatki, zasiłki, zapomogi a ciężar walki z inflacją spada na tych którzy nie dostają nic- mianowicie kredyciarzy, którzy na ten system zasuwają. Cudowne jest to, że banki zawsze, ale to zawsze wyjdą na swoje. Człowiek całą młodość ciułał pieniądze na wkład, wpłacany bankowi. Do tego około 100 tysi dopłaca się bankowi do interesu w ramach odsetek(przy kredycie na 300 tysi, bank jest co najmniej 100 tysięcy na plusie). Jakby było mało, k....wa rata rośnie razy dwa i bank zarabia jeszcze więcej. Rozumiem, że mamy zapaść w niemodernizowanej energetyce, która doznała szoku, bo była oparta na ruskim weglu, że jest inflacja, żę czasy są jakie są. Ale czemu wysiłek wypompowania pieniądza z rynku spada na kredyciarzy-ciułaczy. Inni dostają dodatki i zasiłki, my jestesmy k.. wa dojnymi krowami do dojenia.
- 191 43
-
2022-10-06 17:34
Hm
Nie ma wiec problemu. Nie bierz kredytu. Nie daj zarobić bankowi. Nie kup mieszkania. Przecież to normalne ze bank ma zarabiać i nie jest prowadzony dla ciebie.
- 1 1
-
2022-10-06 15:41
Odzczedzanie nie kredytowanie
Tak zawsze ten przepis dzialal
- 0 0
-
2022-10-06 09:30
Tak jestes dojna krowa . Sam z siebie zrobiles dojna krowe.
Pytanie jest dlaczego ludzie wierza tej bandzie beztrybowych nieudacznikow . Wszystko co moglo zostac przez beztrybowych zbeszczeszczone juz to zrobili . I pala glupa spychajac swoje obowiazki na innych.
- 4 1
-
2022-10-06 08:42
yyy (2)
Zgadzam się w 100% . Ale zaraz , zaraz macie wakacje kredytowe czyli rząd pomaga
- 5 1
-
2022-10-06 09:33
A w czym pomaga .Caly Kredyt i tak trzeba spalacic . A wielkosc inflacji tylko powieksza raty. (1)
- 1 5
-
2022-10-06 09:57
yyy
Ale możesz 8 rat odłożyć i spłacić np. kapitał szybciej . Inni nie mają takiej możliwości a inflacja dotyczy wszystkich
- 7 0
-
2022-10-05 22:39
To się nazywa kapitalizm
System promuje tego kto ma kapitał
- 2 2
-
2022-10-05 22:06
(3)
Nieprawda. Najwyższy koszt ponoszą ludzie, którzy odejmowali sobie od ust i zakładali lokaty. Oni są okradanie z oszczędności 15% rocznie. Kredycuarz nie traci a nawet zyskuje na różnicy między oprocentowaniem a wysokością inflacji. Zobacz ile wzrosła cena m2 Twojego mieszkania!!!! Przy sprzedaży zarobisz razy 2! Oprocentowanie powinno być równe inflacji i wtedy rynek wróciłby do równowagi. Parę lat sztucznego zaniżania rzeczywistych stop rozwaliło rynek!
- 46 12
-
2022-10-05 23:16
nie zarobisz 2x
bo chf wzrosl x2,5
- 3 2
-
2022-10-05 22:31
To prawda !!!
TVN ( w którym pokładamy całą nadzieję ) też bardzo przeżywa jak biednym kredytobiorcom wzrastają raty.
Ale raty wzrastają tylko na czas podwyższonych stóp procentowych ( max kilka lat ) a dodatkowy koszt zamknie się w kwocie pojedyńczych procentów wartości nieruchomości natomiast nominalny/inflacyjny wzrost wartości tych nieruchomościTVN ( w którym pokładamy całą nadzieję ) też bardzo przeżywa jak biednym kredytobiorcom wzrastają raty.
Ale raty wzrastają tylko na czas podwyższonych stóp procentowych ( max kilka lat ) a dodatkowy koszt zamknie się w kwocie pojedyńczych procentów wartości nieruchomości natomiast nominalny/inflacyjny wzrost wartości tych nieruchomości będzie co najmniej kilkudziesięcioprocentowy - czyli problem sprowadza się do tego aby przetrwać trudny ale krótki czas zwiększonych rat.
Zwiększona wartość nieruchomości pozostaje na zawsze/ min kilkadziesiąt lat, a tak naprawdę zapłacą za wszystko ciułacze, których pieniądze w bankach stracą na wartości raz na zawsze.- 20 3
-
2022-10-05 22:28
Tylko ostatnie zdanie jest prawdziwe
Polecam laikom dzisiejszy komentarz Grabowskiego u Olejnik. Wiem wiem, tam samo zło i nagonka na geniuszy ekonomii z pisu , ale może warto
- 9 14
-
2022-10-05 22:05
no przecież to zagrywka pod kredyciarzy, im praktycznie rata nie zwrośnie (tylko o WIBOR) a napędzi inflację i
i osłabi złotówkę.
- 11 15
-
2022-10-05 18:09
A co ty myślałeś że po 30 latach oddasz takie marne sto tysięcy?
Za tyle czasu to będą grosze a średnia wypłata może wynieść 25 tyś. Przy takiej inflacji. Bank musi zarobić ponad inflację i to masz w umowie . Acha nie wiesz o tym .
- 17 33
-
2022-10-05 16:36
(1)
Jest za łatwy dostęp do pieniądza, jak każdy pracujący i zarabiający trochę ponad minimalną krajową mógł sobie jeszcze rok temu wziąć kredyt na milion, to chyba coś tu było mocno nie tak.
- 33 36
-
2022-10-05 17:07
Nie pisz bzdur
Powyżej minimalnej to dostałeś 100 tys kredytu a nie milion
- 38 17
-
2022-10-05 17:17
stopy powinny spadać żeby przeciwdziałać inflacji! (20)
Przecież to jest chore - niby jak inflacji ma przeciwdziałać podnoszenie rat.
Większość ludzi ma kredyty, jak podniosą stopy to podniosą raty, to każdy z nas musi zarobić więcej, podnieść ceny, prosić o podwyżkę i to podnosi inflację.
A tu jacyś ludzie naczytali się że niby to trzeba żeby walczyć z inflacją.
Podnoszenie stóp to wzrost obciążeń, cen i to jest spirala inflacyjna.
Stopy powinni obniżyć, to spadną ceny bo spadną raty- 12 42
-
2022-10-05 22:08
Ale jak brałeś kredyt to m2 mieszkania był za 5 tys zł a teraz jest po 10 tys zł. Jesteś zarobiony x2!!! Twój majątek się powiększył. Ludzie jak wy tak rozumujecie to nie dziwię się, że tak jest jak jest. Sztuczne zaniżanie oprocentowania daje efekty. Sprzedaj mieszkanie i porównaj z cena zakupu
- 8 1
-
2022-10-05 20:48
Ty tak serio piszesz?
Jeśli tak, to radzę poczytać trochę o podstawach ekonomii i zacząć mysleć.
- 8 0
-
2022-10-05 19:16
Już to przerabiali w Turcji (3)
skończyło się inflacja 70%
- 14 1
-
2022-10-05 20:20
Akurat w Turcji było odwrotnie (2)
Podnosili stopy a inflacja rosła więc olali to i obniżyli stopy, bo to ruch bez sensu
- 0 11
-
2022-10-05 20:47
Bzdura. Nie było odwrotnie (1)
Plan ratowania Turcji to autorski plan Erdogana. Identyczny jak przedpiścy powyżej, czyli obniżanie stóp procentowych w reakcji na rosnąca inflację. Dzisiaj Turcja ma oficjalną inflacje 70%-80%, a rzeczywistą 160%. Tak to jest, jak się ignoruje wiedzę ekonomiczną i poszukuje "nowych maszyn parowych".
- 21 2
-
2022-10-05 22:46
I wykresy na stooqu kłamią?
Po co ośmieszasz się w internecie jak możesz nałożyć wykres wzrostu inflacji i obniżek stóp procentowych w Turcji na osi czasu?
- 1 8
-
2022-10-05 17:31
Wiadomosci z ekonomii pozyskane na poziomie szkoły średniej (12)
wyjaśniają dlaczego stopy powinny rosnąć a nie spadać, aby przeciwdziałać inflacji.
- 25 7
-
2022-10-05 18:01
Stara szkoła ekonomii jest tak samo funkcjonalna w obecnych czasach jak maszyny parowe w współczesnych fabrykach (11)
- 11 17
-
2022-10-05 18:24
Opinia wyróżniona
Ekonomia jest oparta na matematyce. (10)
A matematyka nie dzieli się na szkołę starą lub młodą. Zasady ekonomii są zrozumiałe dla osób tych które mają chociaż fundamentalną wiedzę na ten temat. Niestety, ale obecne w dużej większości tzw "studia" uczą podstaw, lub próbują uczyć.
Skutek jest taki jaki widać w przypadku treści tego wpisu : "stopy powinny spadać żeby przeciwdziałaćA matematyka nie dzieli się na szkołę starą lub młodą. Zasady ekonomii są zrozumiałe dla osób tych które mają chociaż fundamentalną wiedzę na ten temat. Niestety, ale obecne w dużej większości tzw "studia" uczą podstaw, lub próbują uczyć.
Skutek jest taki jaki widać w przypadku treści tego wpisu : "stopy powinny spadać żeby przeciwdziałać inflacji! Większość ludzi ma kredyty, jak podniosą stopy to podniosą raty, to każdy z nas musi zarobić więcej, podnieść ceny, prosić o podwyżkę i to podnosi inflację.".
Zresztą braki w podstawach podstaw ekonomii widać to także po działaniach naszych obecnych rządzących.- 55 14
-
2022-10-06 07:41
matematyka - czy lepiej płacić wysokie raty przez długi czas na obecnym poziomie i nie dławic inflacji, czy podnieść stopy procentowe , walczyć z inflacja przez ściągniecie pieniądza z rynku i później płacić niższe raty ? Tymi modelami powinni zająć się ekonomiści, to nie fizyka kwantowa ,jest to do ogarnięcia, zapomniałem wszystko przestaje działać jak mieszają się politycy którzy w życiu nie wystawili ani jednej faktury co najwyżej znają się na hodowli kota domowego.
- 7 0
-
2022-10-05 18:36
Ekonomia nie jest oparta na matematyce. (8)
Skąd w ogóle taki pomysł?
Ekonomia jest nauką społeczną, która tylko posługuje się metodą ilościową do obrazowania zachodzących zjawiski i nie ma tu ścisłych czy powtarzalnych założeń, a zależności nie są stałe.- 20 7
-
2022-10-06 05:59
Glapiński
profesor tak właśnie rozumuje.
- 2 0
-
2022-10-05 19:15
Bez znajomości podstaw rządzących mikroekonomią i makroekonomią, (6)
które to oparte są o zależności matematyczne, ocena zjawiska takiego jak inflacja i jaki wpływ na inflację mają stopy referencyjne, skutkuje takimi wypowiedziami że stopy procentowe należy zmniejszać. Gratuluję wiedzy i samopoczucia.
- 14 4
-
2022-10-05 20:21
To pokaż ten matematyczny wzór na wzrost stóp i spadek inflacji. (5)
Bo 11 podwyżek stóp procent w ostatnim roku nic nie zmieniło.
- 12 7
-
2022-10-05 22:11
(1)
To były kosmetyczne podwyzki
- 3 1
-
2022-10-06 04:40
A gdzie kosmetyczne spadki inflacji?
- 5 2
-
2022-10-05 22:01
Jednym z elementów tego wzoru jest czas (2)
Podwyżki stóp były wykonane za późno i były za małe.
- 16 3
-
2022-10-06 13:04
pokaż mądralo ten wzór, a nie dorabiasz ideologię do swoich pisowskich pomysłów na odebranie pieniędzy i mieszkań klasie średniej
- 2 2
-
2022-10-05 22:45
Wciąż czekam na spadek cen paliwa i prądu
Po podwyżkach stóp procentowych
- 6 2
-
2022-10-05 17:19
Ekonomia się nie liczy, najważniejszy traktat sopocki
Mafijny kraj
- 14 8
-
2022-10-05 15:51
Inflacja lubi to. (7)
Na święta będzie ponad 20%
- 41 5
-
2022-10-05 18:37
Opinia wyróżniona
To jest prosty mechanizm (5)
NBP pożycza pieniądz, którego koszt = stopy, oraz przyjmuje tak samo depozyty. Gdy koszt jest większy od inflacji, to ludzie zakładają depozyty i NBP "ściąga" pieniądz z rynku, mniej pieniądza to niższy wzrost cen i inflacja hamuje.
Teraz mamy odwrotnie - nie opłaca się zanosić pieniędzy do banku, tylko je wydać - pieniądz traci na wartości,NBP pożycza pieniądz, którego koszt = stopy, oraz przyjmuje tak samo depozyty. Gdy koszt jest większy od inflacji, to ludzie zakładają depozyty i NBP "ściąga" pieniądz z rynku, mniej pieniądza to niższy wzrost cen i inflacja hamuje.
Teraz mamy odwrotnie - nie opłaca się zanosić pieniędzy do banku, tylko je wydać - pieniądz traci na wartości, więc ludzie "uciekają" od pieniądza wydając wszystko co mają (np. na złoto) i jeszcze biorąc kredyty - rośnie więc popyt na różne dobra oraz podaż pieniądza a inflacja nakręca się.- 38 3
-
2022-10-06 08:54
nieczego nie pożycza, tworzy pieniądz dla kredyciarza, pieniądz którego nie było
nieczego nie pożycza, tworzy pieniądz dla kredyciarza, pieniądz którego nie było w żadnym depozycie
- 0 1
-
2022-10-05 18:51
Czyli inflacja jest przez wzrost ceny złota (3)
Geniuszu ekonomi przestań już...
- 4 6
-
2022-10-05 22:52
Spadek wartości pieniądza = wzrost cen (2)
złota, srebra, chleba czy piwa :)
A ponieważ inflacja oraz zadłużenie wymknęło się spod kontroli, to możemy tylko się modlić o miękkie lądowanie. Podam prosty przykład: przy inflacji 0 bank daje 5 tys. kredytu na 5 lat, co roku oddajesz 1 tys. co stanowi połowę Twoich dochodów. Teraz pojawia się inflacja - załóżmy 100%, Twoje dochody teżzłota, srebra, chleba czy piwa :)
A ponieważ inflacja oraz zadłużenie wymknęło się spod kontroli, to możemy tylko się modlić o miękkie lądowanie. Podam prosty przykład: przy inflacji 0 bank daje 5 tys. kredytu na 5 lat, co roku oddajesz 1 tys. co stanowi połowę Twoich dochodów. Teraz pojawia się inflacja - załóżmy 100%, Twoje dochody też rosną o 100%, ale oprocentowanie kredytu także - ALE - kredyt ma raty równe przez cały okres spłaty, więc w oparciu o wskaźnik inflacji dostajesz harmonogram rat na ponad 6 tys. rocznie - czyli przez pierwszy rok musisz zapłacić 3x tyle co zarabiasz, ale za to w ostatnim roku jakieś 20% - to chyba jasne, nie?
Czy rozumiemy problem? Rata rośnie już teraz, natomiast zarobki ją dogonią za jakiś czas - tym wolniej im na więcej lat wzięliśmy kredyt.
Dlatego jesteśmy w dudzie, bo chcąc zwalczyć inflację doprowadzilibyśmy do krachu systemu bankowego - dlatego będziemy pompować inflację tak długo, aż zdewaluuje ona dług. Wracamy do naszego przykładu, załóżmy że mimo inflacji 100% nie podnosimy stóp i teraz spłata kredytu wygląda tak: 1 rok - połowa dochodów, 2 rok - 1/4 dochodów, 3 - rok 1/8 i tak aż do 1/32 dochodów w ostatnim roku. Czyli sobie poczekamy, aż rata typowego kredytu to nie będzie 50% minimalnej tylko 10% - wtedy dług zostanie zdewaluowany i będzie można podnieść stopy do poziomu inflacji.
Oczywiście nie trzeba dodawać, że w d... jesteśmy na własne życzenie i że było to celowe.- 3 1
-
2022-10-05 23:08
a skąd pewność ,że zarobki dogonią inflację? Już największe firmy czyi de facto te, które mogą ten zarobek
dać większy zapowiedziały zwolnienia i przeniesienie centrów zagranicę. Wszystko przez podatek Sasina jak to się nazywa. Janusz a ci więcej zarobić? chyba raczej nie.
- 4 0
-
2022-10-05 23:03
tak, masz rację ale z drugiej strony nawet podnoszenie stóp do nieba jest bezsensowne przy ciągłym dodruku
pustego pieniądza na 13,14, wyprawki, 500+ etc. z jednej strony hamujesz podaż z drugiej dorzucasz świeże banknoty. Do czego to zmierza ano do inflacji jak w Turcji 100 % , złotówce bez wartości sprowadzonej do bonu towarowego, dolarze , franku po 10 złoty.
- 8 1
-
2022-10-05 16:39
Chyba nikt już nie ma wątpliwości że idziemy w kierunku hiperinflacji
- 18 2
Wszystkie opinie
-
2022-10-05 15:36
I tak kredyty hipoteczne wzrosły już o 95% (3)
- 19 8
-
2022-10-05 16:37
(1)
Spokojnie za kilka lat znów wszyscy zostaniemy milionerami, już raz tak było :)
- 23 1
-
2022-10-05 19:19
Dwa razy i to zawsze za rządów PiSZPR, przypadek ?
- 9 1
-
2022-10-05 21:31
Wszystko zależy ile brałeś kredytu i na jaki czas. Bo to ie zlwzroslo o 95% a mi tylko o 15%
- 1 2
-
2022-10-05 15:40
Bardzo dobre wieści. Traktat sopocki nie został naruszony
- 19 15
-
2022-10-05 15:41
Kpina (6)
Z takim podejściem będziemy się z tą inflacją bujać jeszcze długie lata
- 38 16
-
2022-10-05 15:46
Balcerowicz musi wrócić! (1)
Inaczej te miernoty z rządu zrujnują inflacją nas wszystkich!
- 17 7
-
2022-10-05 21:32
Przecież twój Tusk ma pomysł na wałkiem z inflacja: dać 20%podwyzki dla budżetówki i utrzymać wszystkie programy socjalne xDwiec sorry Balcerowicz już nie wróci :)
- 2 3
-
2022-10-05 15:59
Podnoszenie stop nic nie zmieni (3)
Jedynie by dobiło kredyciarzy i sektor bankowy bankructwami ich klientów
- 19 9
-
2022-10-05 16:11
A wiesz, że... (2)
Wiele osób czeka na wasze apartamenty po 600 tysi na kredyt? Ale za pół ceny jak nie mniej... Także niech podnoszą:)
- 6 12
-
2022-10-05 16:38
oczywiście za pół ceny, ale licząc w dolarach, bo chyba nie w złotych :)
- 9 0
-
2022-10-05 21:33
A wiesz dzbanie że to nie są apartamenty tych osób tylko banków więc na zniżkę 50% od banku to ty nie licz :)
- 3 1
-
2022-10-05 15:41
Decyzje PiSu są fascynujące (5)
I nie zrozumiałe. Z jednej strony się cieszę bo mam trzy kredyty ale z drugiej to w końcu , rzeczywiście, położą gospodarkę. Kompensacji do rządzenia to oni nie maja żadnych. A kasa na kupowanie głosów się kończy
- 56 14
-
2022-10-05 15:57
Wezmą kredyty i stad pieniądze rozdadzą.
- 7 3
-
2022-10-05 18:06
Spokojnie, drukarki u Glapy robią brrrrrrr.. 24/7
- 7 2
-
2022-10-05 18:43
Zrozumiale w 100 procentach
Jezeli zrozumiemy, ze ich celem jest wywolanie kryzysu, zniszczenie klasy sredniej, uzaleznienie jak najwiekszej liczby ludzi od rzadu i polozenie starego systemu finansowego. Stary system ma zastapic nowy, oparty na cbdc.
- 9 4
-
2022-10-06 17:18
podnoszenie kosztu pieniądza zarżnie gospodarkę
- 0 0
-
2022-10-07 08:32
Przecież ten rząd to zakład pracy chronionej
Inwalidzi umysłowi, więc jakich decyzji od nich oczekujesz? Oby najbliższa zima nie była taka jak 1979/80, bo wtedy to
padniemy nie tylko gospodarczo...- 0 0
-
2022-10-05 15:42
Czyli nakręcamy inflację dalej (13)
Turcja się zbliża. Pytanie kiedy w końcu podniosą stopy powyżej chociaż inflacji bazowej? Bo za rok-dwa już może nie być czego podnosić, bo gospodarka skapituluje.
- 53 16
-
2022-10-05 15:49
Nie wydurniaj się (3)
podnoszenie stóp nic już tu nie zmieni. od tego energia i paliwa nie potanieją. inflacja i tak będzie rosła.
dalsze podnoszenie stóp może wywołać tylko głęboką recesje i problemy ze spłatą zobowiązań. tylko i wyłącznie.- 36 15
-
2022-10-05 15:56
Utrzymanie stop teraz sie przelozy na cene dolara, ktory zdrozeje - wiec podnoszac stopy moze bysmy nie sprawili ze paliwa potanieja, ale za to niepodnoszac stop skonczymy z jeszcze drozszymi paliwami i wyzsza inflacja. :) Dobra robota.
- 15 11
-
2022-10-05 15:59
Nie mają tanieć tylko przestać drożeć! A drożeją bo pieniądze są ..uja warte - czy to tak trudno zrozumieć? (1)
Recesja będzie tak czy inaczej i tylko od nas zależy, czy zdusimy inflację i wrócimy w strefę stabilizacji czy skończymy jak Wenezuela. A przy inflacji 100% to za chwilę nie będziesz się martwić o zobowiązania, tylko co do garnka włożyć.
- 17 5
-
2022-10-05 17:09
Ekonomia była wieczorowo w 2 semestry czy na zdalnym?
- 4 7
-
2022-10-05 15:53
(8)
Czyli ze co inflacja to 20% to stopa ma być 21 % ? Czyli ze rata kredytu wzrośnie mi z 1500 zł do 6000 zł??? Idąc twoim "tłokiem" myslenia
- 12 13
-
2022-10-05 16:01
(2)
Ehhh... napisal inflacja bazowa - mowi to cos panu, panie Ferdku? Inflacja bazowa jest obecnie na poziomie 11%.
- 15 4
-
2022-10-05 20:03
(1)
Ale ze co ze w tvn podali ze 11% m
- 1 4
-
2022-10-05 20:04
NBP podaje takie informacje jak inflacja bazowa.
- 5 0
-
2022-10-05 16:29
Dokładnie tak, w klasycznej szkole ekonomii stopy procentowe powinny być trochę powyżej inflacji.
- 13 1
-
2022-10-05 16:31
(1)
i to coś dziwnego że rata kredytu wzrośnie do 6000? tak było w latach 90' - stopy procentowe na poziomie 20%
- 9 7
-
2022-10-05 21:42
Ile osób miało w latach 90 hipotekę a ile ma obecnie? Sądzisz że system bankowy by dalej normalnie funkcjonował jakby 90% kredytów przestało być spłacane? A tak dla twojej informacji w 96 wszystkie hipoteki miały wartość 2miliardow zł a np w 2018 prawie 400miliarow.
- 7 2
-
2022-10-05 18:18
A pożyczysz komuś by za rok dostać połowę? (1)
Nigdy jeszcze nie udało się zdusić inflacji realnie ujemnymi stopami. Chcemy mieć tanie kredyty czy drogie wszystko inne i gospodarkę rozłożoną na dekadę?
W Turcji było identycznie, ta sama retoryka, te same argumenty - inflacja sama z siebie nie spadnie a stopy procentowe to nie jest pokrętło z napisem "PKB".- 6 2
-
2022-10-05 18:38
Ale jaką połowę?
Wiesz co to procent składany?
- 2 0
-
2022-10-05 15:45
(7)
Takie jastrzębie jak kurczaki. Co to znaczy z ekonomicznego punktu widzenia?:
BIORĘ kredyt. Już teraz, Jakieś mieszkanko w centrum lub w pasie nadmorskim.
Jeżeli koszt pieniądza jest ponad 2 razy niższy od inflacji, to bierze się kredyt. Tym bardziej że prowizje już niskie,
marże do uzgodnienia ;) Tylko trzeba wykombinować zdolnoś kredytową.
A inflacja z tą ekipą może być i 30%, realnie ponad 50%.
Od lutego hardkor w większości firm i pauza lub zwolnienia.- 32 9
-
2022-10-05 15:51
próbuj szczęścia skoro to takie proste według ciebie ;) (2)
- 17 3
-
2022-10-05 15:54
(1)
"Tylko trzeba wykombinować zdolność kredytową" / bo wiadomo że przy tych cenach co najmniej 600k
kredytu.- 15 1
-
2022-10-05 16:32
a 600k kredytu to w tej chwili 6000 pln miesiecznie rata pewnie także z 20 000 trzeba zarabiać
- 13 1
-
2022-10-05 16:27
Wez kredyt i kup - super pomysl (1)
Od kredytu 480 tys zaplacisz w ciagu roku 44 tys odsetek i splacisz ok 4 tys kapitalu. Moze wtedy zrozumiesz jak dzialaja stopy i jaki masz wplyw na inflacje.
- 14 3
-
2022-10-05 16:49
Tak, ale jak wytrzyma 2 najbliższe lata z takim kredytem, to po obniżkach stop procentowych, bo będzie w przyszłości recesja, to zostanie z kredytem z bardzo niską marżą i prowizją.
Zabawa dla majętnych których teraz stać na kredyt.- 15 3
-
2022-10-05 17:02
Wykombinować zdolność? (1)
Biedak nie tylko umysłowy.
- 5 5
-
2022-10-05 18:34
Znaczy nie masz znajomych w banku i g. wiesz./ no chyba że jaśnie pan zarabia powyżej 30k
miesięcznie, to wtedy wszystko gładko idzie.- 4 3
-
2022-10-05 15:51
Spokojnie (4)
Chwilowy oddech... W listopadzie stopy w górę. Docelowo na 12% minimum. Raty kredytów dojadą polskie rodziny. Wakacje kredytowe to chwilowa ulga.
- 39 11
-
2022-10-05 15:54
(1)
PiS dojedzie polskie rodziny.
Raty kredytów to tylko jeden z wielu środków w arsenale tych gospodarczych miernot.- 28 3
-
2022-10-06 11:56
PIS dba o inne rodziny, tym sie krzywda nie stanie
- 3 0
-
2022-10-05 18:56
Jeżeli ktoś nadpłaca raty a najlepiej nadpłaca i skraca okres kredytowania to ulga jest na stałe do końca kredytu (1)
jak nadpłacisz kredyt to płacisz mniej do końca.
Tak robią rozsądni ludzie znający podstawy matematyki.- 11 2
-
2022-10-06 12:54
Nikt rozsądny nie skraca okresu kredytowania
Skrócenie okresu kredytowania to wyższe raty. Rozsądne jest właśnie nieskracanie okresu kredytowania tylko w miarę wolnych środków nadpłacanie.
- 1 1
-
2022-10-05 15:51
Inflacja lubi to. (7)
Na święta będzie ponad 20%
- 41 5
-
2022-10-05 16:39
Chyba nikt już nie ma wątpliwości że idziemy w kierunku hiperinflacji
- 18 2
-
2022-10-05 18:37
Opinia wyróżniona
To jest prosty mechanizm (5)
NBP pożycza pieniądz, którego koszt = stopy, oraz przyjmuje tak samo depozyty. Gdy koszt jest większy od inflacji, to ludzie zakładają depozyty i NBP "ściąga" pieniądz z rynku, mniej pieniądza to niższy wzrost cen i inflacja hamuje.
Teraz mamy odwrotnie - nie opłaca się zanosić pieniędzy do banku, tylko je wydać - pieniądz traci na wartości, więc ludzie "uciekają" od pieniądza wydając wszystko co mają (np. na złoto) i jeszcze biorąc kredyty - rośnie więc popyt na różne dobra oraz podaż pieniądza a inflacja nakręca się.- 38 3
-
2022-10-05 18:51
Czyli inflacja jest przez wzrost ceny złota (3)
Geniuszu ekonomi przestań już...
- 4 6
-
2022-10-05 22:52
Spadek wartości pieniądza = wzrost cen (2)
złota, srebra, chleba czy piwa :)
A ponieważ inflacja oraz zadłużenie wymknęło się spod kontroli, to możemy tylko się modlić o miękkie lądowanie. Podam prosty przykład: przy inflacji 0 bank daje 5 tys. kredytu na 5 lat, co roku oddajesz 1 tys. co stanowi połowę Twoich dochodów. Teraz pojawia się inflacja - załóżmy 100%, Twoje dochody też rosną o 100%, ale oprocentowanie kredytu także - ALE - kredyt ma raty równe przez cały okres spłaty, więc w oparciu o wskaźnik inflacji dostajesz harmonogram rat na ponad 6 tys. rocznie - czyli przez pierwszy rok musisz zapłacić 3x tyle co zarabiasz, ale za to w ostatnim roku jakieś 20% - to chyba jasne, nie?
Czy rozumiemy problem? Rata rośnie już teraz, natomiast zarobki ją dogonią za jakiś czas - tym wolniej im na więcej lat wzięliśmy kredyt.
Dlatego jesteśmy w dudzie, bo chcąc zwalczyć inflację doprowadzilibyśmy do krachu systemu bankowego - dlatego będziemy pompować inflację tak długo, aż zdewaluuje ona dług. Wracamy do naszego przykładu, załóżmy że mimo inflacji 100% nie podnosimy stóp i teraz spłata kredytu wygląda tak: 1 rok - połowa dochodów, 2 rok - 1/4 dochodów, 3 - rok 1/8 i tak aż do 1/32 dochodów w ostatnim roku. Czyli sobie poczekamy, aż rata typowego kredytu to nie będzie 50% minimalnej tylko 10% - wtedy dług zostanie zdewaluowany i będzie można podnieść stopy do poziomu inflacji.
Oczywiście nie trzeba dodawać, że w d... jesteśmy na własne życzenie i że było to celowe.- 3 1
-
2022-10-05 23:03
tak, masz rację ale z drugiej strony nawet podnoszenie stóp do nieba jest bezsensowne przy ciągłym dodruku
pustego pieniądza na 13,14, wyprawki, 500+ etc. z jednej strony hamujesz podaż z drugiej dorzucasz świeże banknoty. Do czego to zmierza ano do inflacji jak w Turcji 100 % , złotówce bez wartości sprowadzonej do bonu towarowego, dolarze , franku po 10 złoty.
- 8 1
-
2022-10-05 23:08
a skąd pewność ,że zarobki dogonią inflację? Już największe firmy czyi de facto te, które mogą ten zarobek
dać większy zapowiedziały zwolnienia i przeniesienie centrów zagranicę. Wszystko przez podatek Sasina jak to się nazywa. Janusz a ci więcej zarobić? chyba raczej nie.
- 4 0
-
2022-10-06 08:54
nieczego nie pożycza, tworzy pieniądz dla kredyciarza, pieniądz którego nie było
nieczego nie pożycza, tworzy pieniądz dla kredyciarza, pieniądz którego nie było w żadnym depozycie
- 0 1
-
2022-10-05 15:52
(1)
Prawda jest taka że każdy wykorzystuje ze jest boom.na inflację.... inflacja to około 20% a niektóre produkty czy usługi poszły do góry o 100%
- 48 3
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.