- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (44 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Ta sama cena, ale mniej w opakowaniu
Gdy wszystko drożeje, coraz częściej patrzymy na ceny, zanim wrzucimy coś do kosza w sklepie. Okazuje się jednak, że powinniśmy też patrzeć na ilość produktu w paczce, puszce czy słoiku. O inflacji już chyba każdy słyszał, ale czy wiecie, co to jest shrinkflacja, skimpflacja czy downsizing?
- Słyszałam o tym, że producenci zmniejszają ilość produktu w opakowaniu, pozostawiając tę samą cenę. Nam się wydaje, że płacimy tyle samo, a nie zwracamy uwagi, że produktu jest mniej niż wcześniej. Czasem trudno to wyłapać, ale tym razem miałam - jak to się mówi - czarno na białym. W jednej z sieci od lat kupuję ogórki w occie. Dostępne są w wersji krojonej w plastry i w ćwiartki. Wszystko to samo, skład, słoik, tylko forma krojenia inna. Do tej pory były w tej samej cenie i tak pozostało, ale jedno się zmieniło. Moją uwagę zwróciło to, że tym razem ogórki pokrojone w plastry były w mniejszym słoiku. Obok były te w ćwiartki z słoiku większym. Przyjrzałam się i okazało się, że obie wersje kosztowały tyle samo, bo 5,49 zł za słoik. Problem w tym, że tych w plastrach było w słoiku 530 g, a po odsączeniu 290 g, a tych w ćwiartki było już 670 g, a po odsączeniu 360 g. Pewnie ćwiartki zostały z poprzedniej dostawy - opowiada pani Joanna, która podzieliła się z nami swoim "znaleziskiem".
Takie zjawisko ostatnio zaczęto nazywać shrinkflacją, od połączenia słów "shrink" (zmniejszać) i inflation (inflacja). Tym terminem określa się wzrost cen dóbr osiągany w nietypowy sposób, poprzez zmniejszanie wielkości opakowań albo inne formy zubożania produktów. Mówi się o tym też skimpflacja. Terminy pojawiły się w związku z działaniami producentów, którzy reagując na inflację, kombinują z jakością, składem lub objętością produktu w opakowaniu. My mamy poczucie, że cena się nie zmieniła, a producent tak naprawdę ukrył podwyżkę. Jak? Bo kiedyś za tą samą cenę mieliśmy 200 g masła, a teraz tylko 170 g, bo kiedyś czekolada ważyła 100 g, a dziś tylko 80 g.
Topnieją nasze oszczędności i zalegamy z płatnościami
Wcześniej w marketingu używano terminu downsizing, czyli celowe zmniejszanie wag lub ilości produktów w opakowaniu lub zawartości głównych (droższych) składników w produkcie przy zachowaniu tej samej ceny, stosowane głównie w celu redukcji kosztów i zwiększenia zyskowności. To były jednak działania stosowane w związku z sytuacją danego producenta, a nie sytuacją globalną, z jaką mamy dziś do czynienia. Czasem marki stosowały też różne opakowania i gramaturę dla poszczególnych sieci handlowych, czyli kanałów sprzedaży. Potem niestety wydawało nam się, że batoniki czy czekolady tego samego producenta są tańsze w konkurencyjnych sklepach. Po dokładnym zbadaniu sprawy, czyli porównaniu opakowań, okazywało się, że różnią się gramaturą.
Mniej produktu za tę sama cenę to jednak nie wszystko. Groźniejsze jest pogorszenie jakości z powodu oszczędności poprzez użycie gorszej jakości komponentów. Niestety to będzie nam trudno wyśledzić.
Na pocieszenie możemy tylko dodać, że problem ten nie dotyczy tylko naszego rodzimego rynku. W mediach krążą przykłady ze świata. I tak tabliczka czekolady Diary Milk straciła w 2011 roku dwa kawałki, a cena pozostała niezmieniona. Z kolei w 2013 roku producent zdecydował się zaokrąglić rogi prostokąta i w ten sposób zmniejszyć masę przysmaku. Opakowanie tabletek do zmywarek Finish utrzymało tę samą cenę, ale w środku zamiast 28 porcji detergentu znalazło się tylko 26. Sprytny chwyt zastosowała kilka lat temu w USA firma produkująca masło orzechowe Skippy. Wprowadziła nowy rodzaj słoika z wklęsłym dnem. Wizualnie, na półce, nie różnił się on wymiarami od dotychczasowego, ale zamiast 18 uncji zawierał tylko 16,3.
Opinie (267) ponad 20 zablokowanych
-
2022-10-23 02:22
Nie tylko produkty
No wakacyjne obozy dla dzieci też kiedyś były 21-dniowe. Potem 18, 17, 16, 14 dniowe, teraz normą są 10-11 dniowe.
Najbliższe wakacje 2023 to pewnie obozy 7-dniowe w cenie 11-dniowych z lata 2022.- 9 0
-
2022-10-23 06:51
Za komuny (5)
Za bardzo nic nie było pamiętam jak na stoczni w wakacje pracowałem żeby kupić tak tak 1 kurtkę na hali w Gdańsku takie czasy były może trochę pokory w tym momencie się przyda wiadomo tak cały czas nie będzie ale chwila refleksji i nauczka życia na kredyt z niepewnością na pewno nikomu źle nie wyjdzie
- 14 28
-
2022-10-23 08:55
Teraz będziesz robił za miskę ryżu. (1)
Jak powiedział w przypływie szczerości premier.
- 8 3
-
2022-10-23 09:23
Historia
Koło zatacza
- 4 2
-
2022-10-23 09:23
taaa i cieszyles sie ze praca byla
- 4 0
-
2022-10-23 10:51
(1)
Ś wiat idzie do przodu kolego a nie do tylu.Dlaczego mam sie cofać w rozwoju.
- 2 1
-
2022-10-23 11:17
Świat? Które ze 195 państw na świecie masz dokładnie na myśli, kiedy to piszesz?
- 0 0
-
2022-10-23 08:53
Przecież na wszystkim nas tak oszukują, a największe oszustwo to waloryzacja emerytur o 13,5%
- 5 0
-
2022-10-23 09:16
Opinia wyróżniona
Nie oszukujmy się (6)
ale kruszymy kopię o nic. Odwracając sytuację gdyby waga produktu zostałaby taka sama a koszt produktu wzrósłby ( siłą rzeczy ) to też byłby larum, apel, zwracanie uwagi, artykuł. I grono osób krzyczałoby tak jak i teraz to czyni : producent oszukuje! Złodzieje! Tak się nie robi! I nie jestem producentem. Zjemy łyżkę jogurtu mniej, mniej o dwa plastry sera, czy 4 plastry owego ogórka w marynacie. Jestem zwykłym mieszkańcem, który rozdziela sprawy na te ważne, ważniejsze, nieistotne, bo po prostu energii szkoda
- 13 50
-
2022-10-23 09:28
I dlatego w tym kraju jest jak jest (3)
Bo taka Grażynka jak Ty zje jedna łyżkę jogurtu mniej, potem dwie i trzy, az w końcu głodem zacznie przymierać, ale się nie postawi, bo jej szkoda energii. Producent jogurt wymieni w tym czasie szóste ferarii jej kosztem, a Grażynka otrzepie się ze spalin i pójdzie dalej biedować.
- 21 10
-
2022-10-23 12:12
(1)
Producentów jogurtu "w tym kraju" - masz pewnie na myśli Polskę, choć może piszesz to akurat z Norwegii, jest bardzo wielu i zawsze możesz sobie wybrać, który z nich odpowiada ci najbardziej i który z nich najskuteczniej oddala od ciebie wizję biedy, głodu czy czego tam jeszcze.
- 5 2
-
2023-08-17 14:59
Rozbrajają mnie takie komentarze "idź sobie gdzie indziej"
to nie jest rozwiązanie i nie będę pisał dlaczego.
- 0 0
-
2022-10-24 11:29
jak tak sobie patrzę...
na BMI przeciętnego Polaka, i na to ile żywności wyrzucamy do śmietnika- to kupowanie mniejszych porcji wychodzi wszystkim na dobrze!
- 3 2
-
2022-10-23 20:17
Lidl i Biedrona- sklepy dla każdego polaka kredyciarza. xD
- 0 5
-
2022-10-24 10:25
To nie jest "nic".
Jeśli producent normalnie podniósłby tylko cenę, to ok, pasuje mi - kupuję, nie pasuje - nie kupuję. I wiem, że to normalne, że cena wzrosła, bo wszędzie ceny rosną. Ale jeśli obniża zawartość produkty, praktycznie nie informując o tym, to podchodzi to pod oszukiwanie klienta.- 5 0
-
2022-10-23 09:18
dwa produkty wzięła z bloga od bosackiej i artykuł
- 4 2
-
2022-10-23 09:21
Samo życie
Podobna sytuacja jest z lekami a może jeszcze gorsza .leki drożeją a w opakowaniu mniej
- 7 0
-
2022-10-23 09:50
Cena ta sama, ale towaru mniej (2)
Ciekawe, gdzie się schował UOKiK? Tak hałaśliwy w niektórych sprawach, a teraz go nie ma?
- 3 1
-
2022-10-23 12:36
a co tu jest dla UOKiKu?
- 0 0
-
2022-10-26 09:42
Uokik tez sie skurczył
Zostali sami kierownicy i dyrektory. Pracownicy za 3200 sie zwolnili
- 0 0
-
2022-10-23 10:08
Teraz wraca pytanie
znane z pewnej polskiej komedii o zawartość cukru w cukrze.
- 4 0
-
2022-10-23 10:09
Misia
Brawo rzad. Dzięki waszemu dymaniu narodu, nie stać mnie na słodycze. Nareszcie waga w dół .Jest drogo, będzie drożej po Nowym Roku.
- 5 1
-
2022-10-23 10:12
Ważne aby chociaż zniczy na Święto Zmarłych nam nie zmniejszali (1)
- 1 0
-
2022-10-23 12:36
Będą niby takie same ze spalaniem dwie godziny
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.