• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji

Robert Kiewlicz
8 listopada 2023, godz. 11:45 
Opinie (86)
Terminal gazowy FSRU (ang. Floating Storage & Regasification Unit) wraz z gazociągiem podmorskim powstanie w obrębie akwenu Portu Gdańsk. Terminal gazowy FSRU (ang. Floating Storage & Regasification Unit) wraz z gazociągiem podmorskim powstanie w obrębie akwenu Portu Gdańsk.

Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej to nie tylko specjalistyczne statki, jakie zostaną zacumowane 2,5 km od brzegu. W trakcie budowy powstanie też nabrzeże oraz gazociągi podmorskie oraz lądowe. Znamy szczegóły inwestycji.



Pływający terminal na Zatoce Gdańskiej. Jutro konsultacje z mieszkańcami Pływający terminal na Zatoce Gdańskiej. Jutro konsultacje z mieszkańcami

W pierwszym etapie przy terminalu zacumowana będzie jedna jednostka FSRU. W miarę potrzeb uruchomiona może być druga jednostka o takiej samej pojemności. Jednostka FSRU będzie odpowiedzialna za odbiór, przetwarzanie i regazyfikację gazu skroplonego (LNG). Do jednostki FSRU będzie podchodził gazowiec i cumował burta w burtę co około 6 dni. Czas rozładunku będzie wynosił ok. 22 godziny.



Jeden gazowiec w tygodniu. 22 godziny na rozładunek



Terminal gazowy FSRU (ang. (Floating Storage & Regasification Unit) wraz z gazociągiem podmorskim powstanie w obrębie akwenu Portu Gdańsk. W planach jest wyczarterowanie dwóch jednostek o pojemności ok. 174 tys. m sześc. skroplonego gazu każda. Będą one zacumowane przy nabrzeżu postojowo-cumowniczym, o długości ok. 520 m, które umożliwi jednoczesne zacumowanie dwóch jednostek FSRU.


W ramach budowy terminalu wykonane zostaną roboty czerpalne, a cały terminal zostanie pogłębiony do ok. 15,3-17 m (obecnie 10-12 m). Samo wbijanie w dno ok. 500 sztuk pali potrwa ok. 6 miesięcy. Natomiast sama budowa konstrukcji nabrzeża potrwa ok. 15 miesięcy.



Rurociągi podmorskie i lądowe



Do funkcjonowania terminala niezbędne będzie wybudowanie gazociągu o dł. ok. 3,3 km, który połączy nabrzeże z lądem (stacją zaworów) oraz infrastruktura niezbędna do funkcjonowania FSRU (m.in. światłowód ułożony wzdłuż gazociągu).

Gazociąg na odcinku morskim przez samą strefę brzegową ma być budowany bezwykopowo na długości ok. 1,5 km. Natomiast gazociąg podmorski będzie układany w wykopie otwartym na długości do 2 km. Gazociąg na odcinku lądowym będzie miał jedynie ok. 200 m.

Pływający terminal w Gdańsku ma być oddany do użytkowania w perspektywie 2027/2028 roku. Pływający terminal w Gdańsku ma być oddany do użytkowania w perspektywie 2027/2028 roku.

Greenpeace sprzeciwia się inwestycji w Gdańsku



Przedstawiciele Greenpeace twierdzą, że budowa terminala gazowego to inwestycja szkodliwa zarówno dla klimatu, jak i przyrody Bałtyku. Prace planowane są na obszarach Natura 2000, które są domem dla wielu gatunków ptaków, ssaków morskich oraz ryb znajdujących się pod ścisłą ochroną. Budowa terminala oraz podmorskiego gazociągu wiąże się z dużym hałasem oraz dodatkowym, uciążliwym ruchem statków.

- Zamiast inwestowania w czystą, zieloną energię planowana jest budowa, która zaszkodzi bałtyckiej przyrodzie i będzie pogłębiać uzależnienie naszego kraju od importu paliw kopalnych. Plany budowy nie mają żadnego uzasadnienia w kwestii bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Polska już teraz posiada możliwość odbioru i przesyłu gazu, która będzie odpowiadać naszemu zapotrzebowaniu na gaz przez kolejną dekadę. Budowa terminala gazowego to także droga do pogłębiania kryzysu klimatycznego, który coraz częściej funduje nam susze, huragany i rekordowo wysokie temperatury. Sprzeciwiamy się tej niepotrzebnej i szkodliwej inwestycji - powiedziała Marta Gregorczyk z Greenpeace.
W raporcie dotyczącym oddziaływania na środowisko sporządzonym przez firmę Ekokonsult stwierdzono jednak, że funkcjonowanie terminala FSRU nie spowoduje znaczących skutków środowiskowych, a cała inwestycja zostanie zlokalizowana w obrębie wód Portu Gdańsk. Konsultacje społeczne dotyczące inwestycji trwają do 16 listopada 2023 r.

Miejsca

Opinie (86) 5 zablokowanych

  • Niemcy z greennpic już oprotestowali?

    Za Tuska ani atomówki nie będzie ani terminala w Świnoujściu ani udrożnienia Odry ani huba lotniczego CPK. Bo nic tego nie jest na rękę Niemcom

    • 27 31

  • Do szkodników z Greenpeace

    zróbcie sztuczkę i ugryźcie się w ... ucho

    • 19 3

  • Czyżby to ten sam Greenpeace który doprowadził do zamknięcia bezemisyjnych elektrowni atomowych w Niemczech i uzależnił Europę od gazu rosyjskiego?

    • 18 2

  • Pani aktywistko gp

    Nie jeść ,nie pić, nie oddychać, nic nie robić w Polsce to pani motto?
    Ale pieniądze za swoją działalność to pani bierze ,podróżuje, i dobrze odżywia.Brawo!! A Polakom i Polsce nie wolno! Śmiech, komu pani służy?!?!

    • 22 3

  • Opinia wyróżniona

    Mieszkaniec Gdańska (5)

    "W raporcie dotyczącym oddziaływania na środowisko sporządzonym przez firmę Ekokonsult stwierdzono jednak, że funkcjonowanie terminala FSRU nie spowoduje znaczących skutków środowiskowych" otóż spowoduje proszę zapoznać się z raportem o oddziaływaniu na środowisko z dnia 18.03.2021 r. wycinka lasu 12 ha, hałas który będzie towarzyszył tej inwestycji, związki chemiczne użyte w czasie prac przyczynią się do wyniszczenia ryb i mogą spowodować realne zagrożenie dla społeczeństwa to tylko kilka przykładów.

    • 42 83

    • Jakie substancje chemiczne będą używane podczas budowy?

      Hałas podczas budowy, to jedno, ale taki statek do przewozu gazów skroplonych też sporo hałasuje podczas procesu regazyfikacji, czy samego przeładunku...

      • 1 16

    • Zawsze można nic nie robić i być parobkiem bogatego sąsiada.

      Mentalność biedaka i niewolnika.

      • 29 4

    • To nie z szańca ten smród chemiczny w NP

      Tak będzie ,jak z zanieczyszczeniem powietrza w Nowym Porcie. Szukali i szukali i trafili kulą w płot.

      • 1 1

    • Lecz się

      Produkcja prądu też jest szkodliwa. Nie używaj więc go, ale póki co siedzisz na necie i nudzisz.

      • 1 1

    • ale przecież to tylko smog akustyczny

      • 0 0

  • Greenpace (1)

    A czy wszyscy pamiętają kto zakładał tę organizację - Rosja, poprzez swoich agentów, aby uzależnić Niemców od swojego gazu - są w internecie stosowne informacje.

    • 18 6

    • Greenpeace jest dużo starszy niż Federacja Rosyjska...

      • 1 3

  • Budować oby jak najszybciej. (4)

    Niemieckie lobby dostaje szału i działa bardzo aktywnie. Oprotestowują wszystko, co ma umożliwić Polsce niezależność i zarabianie na transporcie surowców i towarów. Rozbudowujemy porty Świnoujście i Gdańsk - jest niemiecki skowyt, to samo przy planach drugiej nitki ropociągu z Gdańska do Płocka. Donald już dostał zadanie priorytetowe, czyli zatrzymanie budowy CPK, żeby miliard euro nie uciekły z Niemiec do Polski (opłacalność i efektywność tej inwestycji chwalą nawet niezależni eksperci w Niemczech). Zobaczymy teraz po czyjej stronie stanie nasz nowy rząd, czy za większymi dochodami budżetu Polski w dłuższym terminie, czy za ochroną zachodniego rynku.

    • 19 28

    • Patrzę na te kciuki pod moim postem i wniosek jest jeden: (3)

      ponad połowa z was nie rozumie o jaką stawkę idzie gra. Może to lepiej dla was, łatwiej wam się zyje w tej niewiedzy :/

      • 4 5

      • To raczej ty masz paranoję (2)

        i nie ogarniasz tego świata. PiS już sprzedał rafinerię ruskim, a ty tego nie widzisz. Obejrzyj sobie na FB Senatu film z obrad komisji do zbadania wpływów rosyjskich w Polsce. Może to ci oczy otworzy.

        • 10 3

        • Masakra. (1)

          Nie da się normalnie dyskutować z ludźmi, którzy nic nie wiedzą (albo udają). Więc: Orlen posiada 21630 udziłów w Lotosie, resztę czyli 9270 posiada aramco overseas company b.v. i koniec. Czy sprzedaż Saudom była przeprowadzona najlepiej jak się dało to już inna kwestia. Za sprzedaż najlepszych stacji Lotos MOLowi podziękuj urzędnikom z UE. Poza tym czas uświadomić sobie, że ruska i niemiecka agentura grała i gra w Polsce do jednej bramki. Po drugiej stronie masz USA, ciągnące na pasku PISowców (a nie ruscy jak tobie wydaje). W tych wyborach Polacy zamienili rząd proamerykański na proniemiecki i tyle. PS Nie oglądam TV i wzajemnego obrzucania się guanem przez polityków na FB, szkoda mi czasu na bzdurne komisje.

          • 2 4

          • NIkt nie kazał sprzedawać stacji lotosu MOLowi na siłę, to był zwykły upór pisowskich synekur, byle się kosztem Polski i Polaków nachapać i robić propagandę pseudopatriotyzmu. Nie ma bardziej prorosyjskiej partii niż pis, co twardo pokazywali na każdym kroku do lutego 2022, kiedy nagle zaczęli udawać takich antyrosyjskich . PS Od kiedy proamerykański rząd próbuje uciszać stację należącą do Amerykanów?

            • 3 1

  • Po co terminal gazowy w Gdansku jak jest u Ni em ców? W dodatku oni kooperują z m or dercą i gw ałcicielem p ut inem. (3)

    Sz ko py nam sprzedadzą gaz.

    • 11 16

    • Zdaje się że w Rzeszy nie ma solidnego terminalu gazowego.

      • 1 8

    • po ci ci mózg i internet jak masz tvp?

      • 10 2

    • W Niemczech nie ma.

      Jest na Litwie w Kłajpedzie. Twoi mocodawcy przysłali złe instrukcje.

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Mieszkanka Górek (4)

    Szkoda, że w artykule nie ma informacji, że w miejscu gdzie ma być ta inwestycja mieszkają ludzie. Nikt się za bardzo nie przejmuje lokalną społecznością, warunkami i jakością życia w fazie budowy, a później w fazie eksploatacji. Nie dość, że Górki Zachodnie są dzielnicą chyba najbardziej "drenowaną" przez Miasto, to najbardziej niedofinansowaną i pozostawioną samą sobie. Nikt z nami, mieszkańcami nie konsultował tego projektu, ani inwestor, ani gmina. Miasto Gdańsk nie zabezpieczyło interesu ludzi tutaj mieszkających. Jakość życia mieszkańców Górek w tej sytuacji nie jest żadnym priorytetem. Zapamiętamy to przy zbliżających się wyborach samorządowych.

    • 35 34

    • Te 10 osób... (1)

      ...można przesiedlić. A pozostali i tak mieszkają nielegalnie na terenie ogródków działkowych.

      • 7 10

      • Serio 10 osób

        10 osób człowieku jakie ty masz pojęcie? Może się nie wypowiadaj jak nie znasz danych meldunkowych

        • 3 2

    • Przecież tego nie buduje Miasto.

      Tylko Państwo wraz z Portem.

      • 6 2

    • Konsultacje

      Były konsultacje tylko jak zwykle zainteresowanie znikome,

      • 8 2

  • Green pajace to zwykłe lewaki. Bez pojęcia, lewusy do pracy. Są za ochroną środowiska sami korzystając

    z najnowszej techniki w tym telefonów, samochodów, samolotów, itd.

    • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane