- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (35 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Terminal instalacyjny w Gdańsku wciąż tylko na papierze
Projekt budowy terminalu instalacyjnego w Gdańsku wciąż jest... w fazie projektu. Znów przesunięto termin składania ofert wiążących, tym razem na koniec lutego tego roku. A czas płynie. O budowie takiego obiektu w którymś z trójmiejskich portów mówi się już od 4 lat.
O powstaniu takiego obiektu w Trójmieście mówi się już od marca 2020 r. Najpierw, że powstanie w Porcie Gdynia. Był przetarg, byli chętni, ale po interwencji spółek Skarbu Państwa, zaangażowanych w budowę farm wiatrowych na morzu, zdecydowano, że jednak ma powstać w Porcie Gdańsk.
NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada?
1 marca 2022 r. rząd przyjął nawet uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych z Gdyni na Gdańsk. Według tego dokumentu ma on być gotowy do 1 czerwca 2025 r.
Zapisano w nim też, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)".
Powołano nawet tzw. Komitet Sterujący dla terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Porcie Gdańsk.
Papier wszystko przyjmie
Rozpisano przetarg, ale już kilka razy przekładano terminy jego rozstrzygnięcia.
Na wstępne oferty najpierw czekano do 8 czerwca 2022 r. Potem - jak tłumaczono - w odpowiedzi na wniosek uczestnika postępowania termin ten przesunięto na 30 września 2022 r.
A potem na 10 listopada 2022 r. Potem znów pojawił się termin 29 września 2023 r.
Co dalej z tym projektem?
Takie pytanie zapytaliśmy władze Portu Gdańsk
- Termin składania ofert wiążących (w ramach II etapu postępowania w zakresie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu, który powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie zarządzanym przez Port Gdańsk) upłynął 29.09.2023. Na prośbę uczestnika postępowania ZMPG zdecydował o wydłużeniu terminu uzupełnienia oferty wiążącej do 29 lutego 2024 r. - poinformowano nas w Porcie Gdańsk.
Na zachodzie są zmiany
Za to terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych w Świnoujściu już powstaje. Inwestycja, warta ok. 500 mln zł, może być ukończona jeszcze w tym roku.
Dzięki temu już w 2025 r. rozpocznie się montaż 76 turbin farmy Baltic Power.
Trzeba mieć nadzieję, że wówczas przynajmniej przetarg na port instalacyjny w Gdańsku będzie już rozstrzygnięty.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-22 21:43
Szczecin/ Świnoujście gdzie oni pasują (7)
Port Gdańsk zaraz będzie przerabiał 100 mln ton rocznie , 3 port w Unii Europejskiej, wyżej tylko Rotterdam i Hamburg, wajcha z inwestycjami teraz pójdzie w naszą stronę, aha no i jest jeszcze Gdynia
- 7 10
-
2024-01-23 18:20
100mln? Na razie jet 64. To daje 10 miejsce
- 0 0
-
2024-01-23 08:50
"zaraz bedzie przerabial..."
50 % obrotow na Baltyku to Rosja, 25% Szwecja (24 porty) a reszta, reszta.
- 2 2
-
2024-01-23 07:45
Świnoujście (2)
41 tysięcy mieszkańców, Gdańsk 600 tysięcy. O czym Ty mówisz. To PO i PIS likwidowało i zlikwidowało stocznię Świnoujście. Świnoujście i całe zachodniopomorskie to lider innowacji przemysłowych.
- 4 4
-
2024-01-23 07:56
tak, tak, jasne, lider wszystkich liderów
- 7 0
-
2024-01-23 07:54
zespół portowy to Szczecin / Świnoujście, zresztą w Szczecinie nic nie ma , nie leży na morzem, tam mogą wpływać nieco większe kajaki, nad morzem leży Świnoujście i to jest właściwy port
- 6 3
-
2024-01-22 22:50
Na pewno (1)
Tusk pozwoli aby Gdańsk był lepszy niż Hamburg. Przecież stasi by go wykończyło w dwa dni.
- 9 8
-
2024-01-23 17:16
Gdańsk nie ma szans przegonić Hamburga, nie ta skala, położenie, geopolityka itp ale być numer 3 w Europie ma szanse jak najbardziej
- 1 0
-
2024-01-22 17:33
Szczecinski desant (4)
Nikogo nie zastanawia ze orzez ostatnie 8 lat i wiceministrem odpowiedzialnym za gospodarke morska jest ktos ze Szczecina. Najpierw Grobarczyk teraz Marchewka. Ile jeszcze. Wszelkie najwazniejsze inwestycje w gospodarce morskiej sa realizowane w porcie środlądowym Szczecin. Dosć "mafii"szczecinskiej
- 39 12
-
2024-01-23 08:53
jak za cara batiuszki
Kapitalizm urzedniczy i winogrona podwieszone pod "persone".
Baronowie wiecznie zywi... Teraz bedzie sie dzialo...- 3 0
-
2024-01-23 02:20
Akurat Grobarczyk to najbardziej kompetentna osoba na tym stołku
Za jego kadencji w Port Gdansk i Gdynia wpakowani więcej kasy niż przez wcześniejsze 30 lat łącznie. Gdybys śledził to byś wiedział co się zmieniło i co jest planowane.
- 10 5
-
2024-01-22 21:24
Ale ten Szczecin desantuje Świnoujście;)
Które jest po drodze dla komponentów z Chin ;)
- 1 6
-
2024-01-22 18:13
Desant dzięki słynnemu pOsłowi od trampek
- 9 6
-
2024-01-22 15:09
Zarobia ci co zawsze (3)
Dunczycy, Niemcy, Norwegowie. Mi nic nie zrblobimy na offshore, nawet portu nie umiemy dac
- 27 9
-
2024-01-23 02:24
Hmm porównanie Polski ze skrawkiem brzegu w zamkniętym morzu
Jakim jest Bałtyk z Norwegia, która prawie 22 tys km lini brzegowej (tak, to nie żart i pomyłka jak wyliczysz fiordy) i dostęp do Morza Północnego i Barentsa to jak mówienie ze Gdansk jest na poziomie Genewy....
- 0 3
-
2024-01-22 17:27
(1)
Może to i dobrze, bo jak widziałem jakie stawki oferują na tym polskim offshore to nie wiem czy śmiać się czy płakać.
Jeszcze bardzo dziwne zatrudnienie. Na statku pod polską banderą - marynarz na własnej działalności gospodarczej.- 5 0
-
2024-01-22 19:55
tak jest,Mewo-smieszna firma
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.