- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (179 opinii)
- 2 Państwowe firmy wymieniają zarządy (59 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (86 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Terminal instalacyjny w Gdańsku wciąż tylko na papierze
Projekt budowy terminalu instalacyjnego w Gdańsku wciąż jest... w fazie projektu. Znów przesunięto termin składania ofert wiążących, tym razem na koniec lutego tego roku. A czas płynie. O budowie takiego obiektu w którymś z trójmiejskich portów mówi się już od 4 lat.
O powstaniu takiego obiektu w Trójmieście mówi się już od marca 2020 r. Najpierw, że powstanie w Porcie Gdynia. Był przetarg, byli chętni, ale po interwencji spółek Skarbu Państwa, zaangażowanych w budowę farm wiatrowych na morzu, zdecydowano, że jednak ma powstać w Porcie Gdańsk.
![NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3234/150x100/3234097__kr.webp)
1 marca 2022 r. rząd przyjął nawet uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych z Gdyni na Gdańsk. Według tego dokumentu ma on być gotowy do 1 czerwca 2025 r.
Zapisano w nim też, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)".
Powołano nawet tzw. Komitet Sterujący dla terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Porcie Gdańsk.
Papier wszystko przyjmie
Rozpisano przetarg, ale już kilka razy przekładano terminy jego rozstrzygnięcia.
Na wstępne oferty najpierw czekano do 8 czerwca 2022 r. Potem - jak tłumaczono - w odpowiedzi na wniosek uczestnika postępowania termin ten przesunięto na 30 września 2022 r.
A potem na 10 listopada 2022 r. Potem znów pojawił się termin 29 września 2023 r.
Co dalej z tym projektem?
Takie pytanie zapytaliśmy władze Portu Gdańsk
- Termin składania ofert wiążących (w ramach II etapu postępowania w zakresie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu, który powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie zarządzanym przez Port Gdańsk) upłynął 29.09.2023. Na prośbę uczestnika postępowania ZMPG zdecydował o wydłużeniu terminu uzupełnienia oferty wiążącej do 29 lutego 2024 r. - poinformowano nas w Porcie Gdańsk.
Na zachodzie są zmiany
Za to terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych w Świnoujściu już powstaje. Inwestycja, warta ok. 500 mln zł, może być ukończona jeszcze w tym roku.
Dzięki temu już w 2025 r. rozpocznie się montaż 76 turbin farmy Baltic Power.
Trzeba mieć nadzieję, że wówczas przynajmniej przetarg na port instalacyjny w Gdańsku będzie już rozstrzygnięty.
Miejsca
Opinie (53) 3 zablokowane
-
2024-01-22 21:08
Gdańsk został odcięty od środków na inwestycje a dodatkowo pismeni ukradli nam Lotos. (2)
Zamiast więc pisać o ''sukcesach'' hojnie opłacanego z kasy państwa Świnoujścia radzę łaskawie zastanowić się o co tu chodzi.
- 10 6
-
2024-01-23 13:01
"o ''sukcesach'' hojnie opłacanego z kasy państwa Świnoujścia..." (1)
Takiej samej proweniencji są sukcesy Gdańska, z okresu "spółdzielni władzy" od premiera (rządu) po prezydenta (miasta) o karnawału Euro, kiedy to palono kasą w piecach... Kiedy Sławek kasę podrzucał on demand. Byle się pokazać...
Marzy się powrót sytuacji?
To będzie w porządku?- 1 1
-
2024-01-23 17:20
tak, będzie w porządku
- 0 0
-
2024-01-22 21:10
Lol
Zdziwieni? Z tym zarzadem nic nie zrobisz. Nieroby.
- 5 5
-
2024-01-22 21:24
Doneo
Spoko Donek go zamknie za blisko Niemiaszkow
- 6 4
-
2024-01-22 21:30
Gdańsk - Gdynia - syf
W Gdańsku i Gdyni tradycyjnie nic się nie da. Wszystko jest trudne i drogie. Wszystkie urzędy w tym rejonie są zawsze zmęczone. W innych miastach da się zrobić dużo, tanio i lepiej. Cóż za przypadek. Ps Gdynia to w ogóle zaścianek infrastruktury i zacofanie jak u ruskich albo na Ukrainie. Drogi w rozsypce, a ktoś bierze pod uwagę port zewnętrzny? To jakiś żart, który nie zostanie zrealizowany.
- 9 9
-
2024-01-22 21:34
No cóż Gdańsk to wyklujnia oszołomów i zdrajców. Nic dla Polski - wszystko dla siebie. (1)
Najlepiej im wychodzi szorowanie mózgów.
- 6 9
-
2024-01-22 21:44
Proszę o przykłady pismeński trollu.
- 6 4
-
2024-01-22 21:43
Opinia wyróżniona
Szczecin/ Świnoujście gdzie oni pasują (7)
Port Gdańsk zaraz będzie przerabiał 100 mln ton rocznie , 3 port w Unii Europejskiej, wyżej tylko Rotterdam i Hamburg, wajcha z inwestycjami teraz pójdzie w naszą stronę, aha no i jest jeszcze Gdynia
- 7 10
-
2024-01-22 22:50
Na pewno (1)
Tusk pozwoli aby Gdańsk był lepszy niż Hamburg. Przecież stasi by go wykończyło w dwa dni.
- 9 8
-
2024-01-23 17:16
Gdańsk nie ma szans przegonić Hamburga, nie ta skala, położenie, geopolityka itp ale być numer 3 w Europie ma szanse jak najbardziej
- 1 0
-
2024-01-23 07:45
Świnoujście (2)
41 tysięcy mieszkańców, Gdańsk 600 tysięcy. O czym Ty mówisz. To PO i PIS likwidowało i zlikwidowało stocznię Świnoujście. Świnoujście i całe zachodniopomorskie to lider innowacji przemysłowych.
- 4 4
-
2024-01-23 07:54
zespół portowy to Szczecin / Świnoujście, zresztą w Szczecinie nic nie ma , nie leży na morzem, tam mogą wpływać nieco większe kajaki, nad morzem leży Świnoujście i to jest właściwy port
- 6 3
-
2024-01-23 07:56
tak, tak, jasne, lider wszystkich liderów
- 7 0
-
2024-01-23 08:50
"zaraz bedzie przerabial..."
50 % obrotow na Baltyku to Rosja, 25% Szwecja (24 porty) a reszta, reszta.
- 2 2
-
2024-01-23 18:20
100mln? Na razie jet 64. To daje 10 miejsce
- 0 0
-
2024-01-22 22:02
przez 8 ostatnich lat (10)
pakowano ogromne kwoty z państwowej kasy w port Szczecin / Świnoujście a tu niespodzianka w 2023 roku spadek obrotów o 4%....Gdańsk na plusie o kilkadziesiąt %, Gdynia też dwucyfrowy wzrost %
- 14 9
-
2024-01-22 22:14
Dct 2 i dct 3 samo się zbudowało i zbuduje (5)
Magiatrala kolejową Gdyni 1.5 miliarda, w Gdańsku 1.3 miliarda. To tylko ostatnie 4 lata
- 11 2
-
2024-01-22 22:38
(4)
DCT 1,2,3 to prywatne inwestycje
- 5 7
-
2024-01-23 02:17
Prywatna to ona była do 2014 roku (3)
Wiec słabo trafiłeś, pare lat temu struktura się zmieniła i zabiegali o to sami i westorzy szukając dalszego finansowania.
- 8 2
-
2024-01-23 08:05
(2)
według Ciebie Państwo buduje DCT3? Państwo na pewno zarabia na DCT 1 i DCT 12 mld rocznie, minimum 5-10% tej kwoty powinno zasilać budżet Gdańska, albo w innej formie tutaj trafiać, w poprawę i utrzymanie infrastruktury w mieście, budowę nowych dróg i rozwiązań komunikacyjnych, podnoszenie jakości życia mieszkańców, ochronę zdrowia, żeby nie było jak z węglem, którego dostawy dekapitalizują układ drogowy i nie wpływają najlepiej na zdrowie okolicznych mieszkańców
- 3 4
-
2024-01-23 08:41
podziekuj Adamowiczowi
Dlugoletniemu przewodniczacemu rady nadzorczej portu za to, ze miasto nie ma udzialow w porcie.
Wlasnosc to nie tylko prawa, a przede wszystkim obowiazki. Prezio wolal walki na terenach, ktore "dostal" za friko w scisle okreslonym celu.- 1 1
-
2024-01-23 08:46
tak, buduje
Wykonuje obowiazki udzialowca oraz wlasciciela.
- 1 1
-
2024-01-23 04:40
Wzrost (2)
W gdansku wzrost przeładunków to miał Naftoport (to efekt sytuacji politycznej) a nie port :) reszta w dół
- 3 4
-
2024-01-23 07:35
Nie tylko naftoport
- 4 0
-
2024-01-23 08:07
to Naftoport zrobił kilkadziesiąt procent wzrostu? cały port Gdańsk mocno idzie do przodu, Gdynia też, za to Szczecin/ Świnoujście pomimo pakowanych tam miliadrów spada w dół
- 2 1
-
2024-01-23 08:44
aby wyjac, trzeba wlozyc...
Nie ma obaw, na siebie zarobia.
- 1 0
-
2024-01-23 09:24
Lewactwo blokuje potężne inwestycje w tym kraju.
Sztuczne opuznienia,terminy,zmiany.Rozkazy ida z Niemiec.Macie swojego rycerza na zardzewiałym koniu i paliwo po 6.40 za litr. I wszyscy siedzą cicho.Byle na złość PIS owi.Brzydzę się polityką ale to co się teraz wyrabia powali was na kolana prędzej czy póżniej.
- 3 2
-
2024-01-23 09:29
Po rządach PO ten kraj próbował się podnieść,teraz już się nie podniesie.
Obecnie niemcy konreolują każdą inwestycje w tym kraju.DonTusco przekazuje raport 20 godziny na dobe.
- 3 2
-
2024-01-23 09:32
koniec inwestycji,koniec CPK,koniec pogłębiania i popowiększania portów.pieniędzy nie ma i nie będzie.ceny paliwa w polsce ida w górę,delikatnie lecz systematycznie.jeszcze tylko inżynierowie z afryki i kraj spacyfikowany.
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.