• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal instalacyjny w Gdańsku wciąż tylko na papierze

Wioletta Kakowska-Mehring
22 stycznia 2024, godz. 14:45 
Opinie (53)
Według wstępnych projektów terminal instalacyjny w Gdańsku miał być gotowy do czerwca 2025 r. Według wstępnych projektów terminal instalacyjny w Gdańsku miał być gotowy do czerwca 2025 r.

Projekt budowy terminalu instalacyjnego w Gdańsku wciąż jest... w fazie projektu. Znów przesunięto termin składania ofert wiążących, tym razem na koniec lutego tego roku. A czas płynie. O budowie takiego obiektu w którymś z trójmiejskich portów mówi się już od 4 lat.



Czy polskie firmy skorzystają na budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku?

Port czy terminal instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych na morzu.

O powstaniu takiego obiektu w Trójmieście mówi się już od marca 2020 r. Najpierw, że powstanie w Porcie Gdynia. Był przetarg, byli chętni, ale po interwencji spółek Skarbu Państwa, zaangażowanych w budowę farm wiatrowych na morzu, zdecydowano, że jednak ma powstać w Porcie Gdańsk.

NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada? NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada?

1 marca 2022 r. rząd przyjął nawet uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych z Gdyni na Gdańsk. Według tego dokumentu ma on być gotowy do 1 czerwca 2025 r.

Zapisano w nim też, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)".

Powołano nawet tzw. Komitet Sterujący dla terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Porcie Gdańsk.



Papier wszystko przyjmie



Rozpisano przetarg, ale już kilka razy przekładano terminy jego rozstrzygnięcia.

Na wstępne oferty najpierw czekano do 8 czerwca 2022 r. Potem - jak tłumaczono - w odpowiedzi na wniosek uczestnika postępowania termin ten przesunięto na 30 września 2022 r.

A potem na 10 listopada 2022 r. Potem znów pojawił się termin 29 września 2023 r.

Co dalej z tym projektem?



Takie pytanie zapytaliśmy władze Portu Gdańsk

- Termin składania ofert wiążących (w ramach II etapu postępowania w zakresie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu, który powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie zarządzanym przez Port Gdańsk) upłynął 29.09.2023. Na prośbę uczestnika postępowania ZMPG zdecydował o wydłużeniu terminu uzupełnienia oferty wiążącej do 29 lutego 2024 r. - poinformowano nas w Porcie Gdańsk.

Na zachodzie są zmiany



Za to terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych w Świnoujściu już powstaje. Inwestycja, warta ok. 500 mln zł, może być ukończona jeszcze w tym roku.

Dzięki temu już w 2025 r. rozpocznie się montaż 76 turbin farmy Baltic Power.

Trzeba mieć nadzieję, że wówczas przynajmniej przetarg na port instalacyjny w Gdańsku będzie już rozstrzygnięty.

Miejsca

Opinie (53) 3 zablokowane

  • Gdańsk został odcięty od środków na inwestycje a dodatkowo pismeni ukradli nam Lotos. (2)

    Zamiast więc pisać o ''sukcesach'' hojnie opłacanego z kasy państwa Świnoujścia radzę łaskawie zastanowić się o co tu chodzi.

    • 10 6

    • "o ''sukcesach'' hojnie opłacanego z kasy państwa Świnoujścia..." (1)

      Takiej samej proweniencji są sukcesy Gdańska, z okresu "spółdzielni władzy" od premiera (rządu) po prezydenta (miasta) o karnawału Euro, kiedy to palono kasą w piecach... Kiedy Sławek kasę podrzucał on demand. Byle się pokazać...
      Marzy się powrót sytuacji?
      To będzie w porządku?

      • 1 1

      • tak, będzie w porządku

        • 0 0

  • Lol

    Zdziwieni? Z tym zarzadem nic nie zrobisz. Nieroby.

    • 5 5

  • Doneo

    Spoko Donek go zamknie za blisko Niemiaszkow

    • 6 4

  • Gdańsk - Gdynia - syf

    W Gdańsku i Gdyni tradycyjnie nic się nie da. Wszystko jest trudne i drogie. Wszystkie urzędy w tym rejonie są zawsze zmęczone. W innych miastach da się zrobić dużo, tanio i lepiej. Cóż za przypadek. Ps Gdynia to w ogóle zaścianek infrastruktury i zacofanie jak u ruskich albo na Ukrainie. Drogi w rozsypce, a ktoś bierze pod uwagę port zewnętrzny? To jakiś żart, który nie zostanie zrealizowany.

    • 9 9

  • No cóż Gdańsk to wyklujnia oszołomów i zdrajców. Nic dla Polski - wszystko dla siebie. (1)

    Najlepiej im wychodzi szorowanie mózgów.

    • 6 9

    • Proszę o przykłady pismeński trollu.

      • 6 4

  • Opinia wyróżniona

    Szczecin/ Świnoujście gdzie oni pasują (7)

    Port Gdańsk zaraz będzie przerabiał 100 mln ton rocznie , 3 port w Unii Europejskiej, wyżej tylko Rotterdam i Hamburg, wajcha z inwestycjami teraz pójdzie w naszą stronę, aha no i jest jeszcze Gdynia

    • 7 10

    • Na pewno (1)

      Tusk pozwoli aby Gdańsk był lepszy niż Hamburg. Przecież stasi by go wykończyło w dwa dni.

      • 9 8

      • Gdańsk nie ma szans przegonić Hamburga, nie ta skala, położenie, geopolityka itp ale być numer 3 w Europie ma szanse jak najbardziej

        • 1 0

    • Świnoujście (2)

      41 tysięcy mieszkańców, Gdańsk 600 tysięcy. O czym Ty mówisz. To PO i PIS likwidowało i zlikwidowało stocznię Świnoujście. Świnoujście i całe zachodniopomorskie to lider innowacji przemysłowych.

      • 4 4

      • zespół portowy to Szczecin / Świnoujście, zresztą w Szczecinie nic nie ma , nie leży na morzem, tam mogą wpływać nieco większe kajaki, nad morzem leży Świnoujście i to jest właściwy port

        • 6 3

      • tak, tak, jasne, lider wszystkich liderów

        • 7 0

    • "zaraz bedzie przerabial..."

      50 % obrotow na Baltyku to Rosja, 25% Szwecja (24 porty) a reszta, reszta.

      • 2 2

    • 100mln? Na razie jet 64. To daje 10 miejsce

      • 0 0

  • przez 8 ostatnich lat (10)

    pakowano ogromne kwoty z państwowej kasy w port Szczecin / Świnoujście a tu niespodzianka w 2023 roku spadek obrotów o 4%....Gdańsk na plusie o kilkadziesiąt %, Gdynia też dwucyfrowy wzrost %

    • 14 9

    • Dct 2 i dct 3 samo się zbudowało i zbuduje (5)

      Magiatrala kolejową Gdyni 1.5 miliarda, w Gdańsku 1.3 miliarda. To tylko ostatnie 4 lata

      • 11 2

      • (4)

        DCT 1,2,3 to prywatne inwestycje

        • 5 7

        • Prywatna to ona była do 2014 roku (3)

          Wiec słabo trafiłeś, pare lat temu struktura się zmieniła i zabiegali o to sami i westorzy szukając dalszego finansowania.

          • 8 2

          • (2)

            według Ciebie Państwo buduje DCT3? Państwo na pewno zarabia na DCT 1 i DCT 12 mld rocznie, minimum 5-10% tej kwoty powinno zasilać budżet Gdańska, albo w innej formie tutaj trafiać, w poprawę i utrzymanie infrastruktury w mieście, budowę nowych dróg i rozwiązań komunikacyjnych, podnoszenie jakości życia mieszkańców, ochronę zdrowia, żeby nie było jak z węglem, którego dostawy dekapitalizują układ drogowy i nie wpływają najlepiej na zdrowie okolicznych mieszkańców

            • 3 4

            • podziekuj Adamowiczowi

              Dlugoletniemu przewodniczacemu rady nadzorczej portu za to, ze miasto nie ma udzialow w porcie.

              Wlasnosc to nie tylko prawa, a przede wszystkim obowiazki. Prezio wolal walki na terenach, ktore "dostal" za friko w scisle okreslonym celu.

              • 1 1

            • tak, buduje

              Wykonuje obowiazki udzialowca oraz wlasciciela.

              • 1 1

    • Wzrost (2)

      W gdansku wzrost przeładunków to miał Naftoport (to efekt sytuacji politycznej) a nie port :) reszta w dół

      • 3 4

      • Nie tylko naftoport

        • 4 0

      • to Naftoport zrobił kilkadziesiąt procent wzrostu? cały port Gdańsk mocno idzie do przodu, Gdynia też, za to Szczecin/ Świnoujście pomimo pakowanych tam miliadrów spada w dół

        • 2 1

    • aby wyjac, trzeba wlozyc...

      Nie ma obaw, na siebie zarobia.

      • 1 0

  • Lewactwo blokuje potężne inwestycje w tym kraju.

    Sztuczne opuznienia,terminy,zmiany.Rozkazy ida z Niemiec.Macie swojego rycerza na zardzewiałym koniu i paliwo po 6.40 za litr. I wszyscy siedzą cicho.Byle na złość PIS owi.Brzydzę się polityką ale to co się teraz wyrabia powali was na kolana prędzej czy póżniej.

    • 3 2

  • Po rządach PO ten kraj próbował się podnieść,teraz już się nie podniesie.

    Obecnie niemcy konreolują każdą inwestycje w tym kraju.DonTusco przekazuje raport 20 godziny na dobe.

    • 3 2

  • koniec inwestycji,koniec CPK,koniec pogłębiania i popowiększania portów.pieniędzy nie ma i nie będzie.ceny paliwa w polsce ida w górę,delikatnie lecz systematycznie.jeszcze tylko inżynierowie z afryki i kraj spacyfikowany.

    • 4 4

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane